Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Mi(k) az oka (okai), hogy egy...

Mi(k) az oka (okai), hogy egy utasszállító repülőgép leesése esetén szinte biztos a halál?

Figyelt kérdés
Érdekelne a fizikában járatos emberek véleménye. Gyakran nézem a "Légikatasztrófák" című televíziós sorozatot. Ennek kapcsán merült fel a kérdés. Nincs idő az utasoknak soha ejtőernyőzni? Miért nem olyan anyagból készül a gép, hogy ne essen szét teljesen ütközésnél? Vízbe esésnél is hamar elsüllyed? A filmek szerint ha van 1000 alkatrésze, abból ha csak 1 is hibás - már fennáll a katasztrófa veszélye. Igaz ez?

2020. júl. 31. 06:12
 1/9 D. Brasco ***** válasza:
87%
Hány éves vagy?Elmultal mar 8?
2020. júl. 31. 06:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
85%

Röviden:

- A repülőkatasztrófák túlélési aránya 95,7%. Ennek az az oka, hogy túlnyomórészt fel- és leszállás közben történik probléma, amikor nincs olyan magasan.

- Az ejtőernyőt többször kiveséztük itt, még ha ki is jutsz a gépből, és nem csapódsz a hajtóműnek, esélytelen lenne 10 km magasan, mínusz 60 fokban, oxigéntől elájulva életben maradnod, de ki se fogsz jutni (leszállás után nyugodt, békés utasoknak is kell negyed óra, hogy elhagyják a gépet, képzeld el ugyanezt egy kigyulladt gépen, pánikhelyzetben, ahol még az ejtőernyőt is fel kell venniük; csak kijutni mindenkinek egy óra lenne, na most amelyik gép ennyi idő alatt nem zuhan le, az nem is fog).

- A gép azért nem olyan anyagból készül, ami nem esik szét ütközésnél, mert nincs értelme. Minek ütközne neki 10 km magasan, a felhőknek? (még annak se, mert az alacsonyabban van.) Egyetlen komoly légikatasztrófáról tudok, ahol ütközött két gép, a tenerifei 1977-ben, de ott a földön gurultak. A fő veszély a madarak hajtóműbe kerülése szokott még lenni, de a hajtóművet nem tudod teljesen elzárni, és ez is csak felszállás közben gond, mert túl magasra a madarak se mennek.

- A repülők elég redundáns rendszerként vannak megalkotva, pl. két hajtómű helyett eggyel is el tudnak lenni, és nagyon sok dolognak kell tönkremenni ahhoz, hogy katasztrófa történjen. A balesetek nagy részét nem műszaki probléma okozza, hanem emberi mulasztás vagy szándékosság. (A Boeing 737 MAX, ami nemrégiben lett hírhedt, az pl. kivétel...)

2020. júl. 31. 06:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm a kifejtős választ, nagyon érdekes. Az összeütközés-anyag kapcsán a földdel való összeütközésre gondoltam (lezuhanás). A filmekben kb. mindig úgy mutatják be, hogy bombaként robban a gép. Ha könnyebb anyagból készülne, akkor nem tudna felgyorsulni annyira? Vagy nincs összefüggés az alapanyag és a sebesség között?
2020. júl. 31. 07:01
 4/9 anonim ***** válasza:
89%
Teljesen mindegy, miből van. Egy jó hasonlattal, amit hallottam, ha egy tojásokkal teli dobozt leejtesz 10 méterről, akkor csinálhatod a dobozt olyan anyagból, ami sértetlenül kibírja, de a tojások akkor is összetörnek benne. Minek törhetetlen anyagból készíteni a repülőt, ha azt nem tudod megakadályozni, hogy 10 km-ről lezuhanva meghaljanak benne? (nem írom, hogy mindenki meghal, mert volt, aki túlélte a 10 kilométert, de extrém ritka)
2020. júl. 31. 07:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:
Akkor már tényleg csak az jut eszembe, hogy nem lehetne-e olyan ülőkabinokat létesíteni, ahol ütközés esetére 100%-osan védett az adott személy?
2020. júl. 31. 07:10
 6/9 anonim ***** válasza:
92%

Már megint ez az ejtőernyőzés. Ha láttál sok Légi katasztrófák filmet, akkor abból már mindenre válasz is kaptál.

A teljesen ütésálló kapszula a legrosszabb. Annak semmi baja nem lesz, de az ütés erejét sem nyeli el.

A F1-es kocsikban van, de nyilván láttál már nagy balesetet, aminél ezerfelé repül minden, fejre áll, bukfencezik, az ember meg sértetlenül kiszáll belőle.

Az életét a kevlár is védi, nyilván azért építik bele. De a látványos elemek azok, amelyek segítenek csökkentei a becsapódás erejét.

Valaki már felrótta nekem, hogy le van mentve nálam egy formaszöveg, de most sem tudok mást írni:

Ha nagy sebességről minden átmenet nélkül megáll a test (a kapszulád földhöz csapódott), a belső szervek még mennek tovább a tehetetlenségi erő miatt és szétroncsolódnak.

2020. júl. 31. 07:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 A kérdező kommentje:
Na én nem fogom felróni - sőt, köszönöm, hogy megmagyaráztad ezt. Az utolsó mondat tartalmával egyszerűen nem voltam tisztában.
2020. júl. 31. 07:25
 8/9 anonim ***** válasza:
91%

Fordítva beszerelt ülésekkel lehetne még fokozni a biztonságot, mivel egy hirtelen lassulásnál mérsékli a tehetetlenségből adódó sérüléseket. Persze nem lesz belőle semmi, mert sokba kerülne, meg szembe is megy a hagyományokkal, sok utasnak nem tetszene.


Ejtőernyő felejtős, arra kiképezni valakit nem lehet 5 perc alatt a felszállás előtt.

2020. júl. 31. 07:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm!
2020. júl. 31. 07:58

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!