Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A villogó (megkülönböztető...

A villogó (megkülönböztető jelzést használó) autómentőnek elsőbbsége van?

Figyelt kérdés

Balra akart kanyarodni, én pedig jobbra; nem intettem neki, hogy lemondok az elsőbbségemről, mégis lekanyarodott, éphogy nem jött nekem. Szerintem nincs elsőbbsége a többi járművel szemben. Csak a rendőrnek, mentőnek, tűzoltónak van, de annak is csak akkor, ha szirénázik.

De javítsatok ki, ha tévedek! A kérdésemnek nem a panaszkodás a célja, csak tudni akarom, hogy én vagy ő okozott-e majdnem balesetet, hogy legközelebb helyesen járjak el.



2020. aug. 10. 17:48
1 2
 1/14 A kérdező kommentje:
Csak villogot - pontosítok
2020. aug. 10. 17:51
 2/14 anonim ***** válasza:
100%

Az nem megkülönböztető-, hanem figyelmeztető jelzés. Nincs elsőbbsége.

Ha ő balra ment, te jobbra, hol volt a probléma?

2020. aug. 10. 17:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 A kérdező kommentje:
Szemből jött, és balra akart kanyarodni, én jobbra, vagyis ugyanarra az útra. Majdnem nekem jött, nem sokon múlt...
2020. aug. 10. 17:59
 4/14 anonim ***** válasza:
100%
Jól írja az 1-es, az csak figyelmeztető jelzés, bár a használói valóban szeretik azt hinni, hogy megkülönböztető. Semmiféle elsőbbsége nincs.
2020. aug. 10. 18:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
100%
Nincs elsőbbsége.
2020. aug. 10. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
0%

Hivatalosan nincs elsőbbsége, de érdemes elengedni, mert bármikor bekapcsolhatja a szirénát.

Idegesítő hosszú távon ezért kapcsolják ki a szirénát, ha nem muszáj.

Jelen esetben sem lett volna rá szükség, ha nem izmozol és egyszerűen elengeded.

2020. aug. 10. 23:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
89%

▬ [A villogó (megkülönböztető jelzést használó) autómentőnek elsőbbsége van?]


Az autómentő nem megkülönböztető jelzést használt, hanem figyelmeztető jelzést.

„megkülönböztető fényjelzést és hangjelzést adó készülék (a továbbiakban: megkülönböztető jelzést adó készülék): a gépjárműre szerelt rögzített vagy mozgatható üzemmódú (mobil), villogó kék vagy kék-vörös fényjelzést adó berendezés, és a sziréna, vagy a váltakozó hangmagasságú hangjelzést adó berendezés”.

„figyelmeztető jelzést adó készülék: a járműre szerelt rögzített vagy mozgatható üzemmódú (mobil) villogó sárga fényjelzést adó berendezés”.

↑ 12/2007. (III. 13.) IRM rendelet a megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól 1. § a) és b)


▬ Csak a rendőrnek, mentőnek, tűzoltónak van, de annak is csak akkor, ha szirénázik.]


Bőven nem csak a rendőrnek, mentőnek tűzoltónak van megkülönböztető jelzése.


„3. § (1) Nem kell hatósági engedély a megkülönböztető jelzést adó készülék felszereléséhez

a) az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Honvédség és a rendvédelmi szervek sürgősségi betegellátást végző gépjárműveire,

b) a hivatásos katasztrófavédelmi szervek, az önkormányzati tűzoltóság, a főfoglalkozású létesítményi tűzoltóság, a beavatkozó önkéntes tűzoltó egyesület, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendészeti feladatai keretében végzett közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített (vonuló), valamint a büntetés-végrehajtási szervek fogvatartottak szállítására kialakított és ezen szállító járművek felvezetésére és kísérésére rendszeresített, továbbá a Magyar Honvédség Katonai Rendészeti Központ rendészeti feladatokat ellátó járműveire,

c) a Rendőrség jogszabályban meghatározott védett személyek szállítására, kísérésére, biztosítására, valamint a terrorizmust elhárító szerv műveleti, felderítési és objektumvédelmi tevékenység végzésére rendszeresített gépjárműveire,

d) a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: KKB) elnöke hivatali gépjárművére,

e) a katasztrófaveszély esetén, illetve katasztrófahelyzetben a KKB elnöke által kijelölt szervezetek azon gépjárműveire, amelyeket a meghatározott feladat ellátására közvetlenül használnak,


f) a bányamentő szolgálatok gépjárműire,

g) a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, a Honvédelmi Minisztérium és a Külgazdasági és Külügyminisztérium 1. § cb) alpontjában meghatározott közérdekű feladatok ellátására rendszeresített gépjárműveire,

h) a Kormány által kijelölt országos illetékességgel közúti közlekedési hatósági ellenőrzést végző közlekedési hatóság meghatározott engedélyhez és meghatározott okmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatás, valamint az útdíjköteles útszakaszok használatáért fizetendő, megtett úttal arányos útdíjra vonatkozó szabályok ellenőrzésére rendszeresített gépjárműveire,

i) a Magyar Honvédség speciális tűzszerész feladatot ellátó szervezeti egysége részére rendszeresített gépjárműveire,

j) a gyorsforgalmi út kezelője által az út biztonságos közlekedésre alkalmassá tétele érdekében rendszeresített járművére,

k) a Rendőrség közrendvédelmi, közlekedésrendészeti, határrendészeti szolgálati ágának

ka) közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített, valamint

kb) azonnali helyszíni rendőri intézkedést igénylő feladatok végrehajtása céljából használt gépjárműveire,

l) a Rendőrség által a bűncselekmények helyszínén elsődleges intézkedések megtételére, továbbá a tűzszerész szolgálat feladatainak ellátására üzemben tartott gépjárművekre,

m) az Országgyűlési Őrség által jogszabályban meghatározott, védett személyek szállítására, kísérésére, biztosítására, valamint létesítménybiztosítási, tűzoltási és tűzbiztonsági tevékenysége ellátásához rendszeresített gépjárműveire.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottakon kívül nem kell hatósági engedély a megkülönböztető fényjelzést adó készülék felszereléséhez, a védett személyeket szállító és azt kísérő, zárt csoportban közlekedő (közrefogott) gépjárművekre. Az e feladatra is rendszeresen használt gépjárművekben a megkülönböztető fényjelzést adó készülék engedély nélkül tárolható.


4. § (1) Megkülönböztető jelzést adó készülék felszereléséhez szükséges hatósági engedély

a) a 3. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívül sürgősségi vér és szervtranszplantációs szállítást, a sürgősségi betegellátást végző szervek,

b) a közművek által okozott súlyos veszélyhelyzet azonnali elhárítását végző szervek,

c) a 3. § (1) bekezdés b) pontja alá nem tartozó, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal,

d) -

e) a nemzetbiztonsági szolgálatok,

f) a 3. § (1) bekezdés b) pontja alá nem tartozó, a büntetés-végrehajtási szervek,

g) - a 3. § (1) bekezdés b) pontja alá tartozó gépjárművek kivételével - a hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a létesítményi tűzoltóság és az önkéntes tűzoltó egyesület,

h) az 1. § c) pont cb) alpontja és a 3. § (1) bekezdés i) pontja alá nem tartozó, a Magyar Honvédség,

i) a Legfőbb Ügyészség,

j) -

által üzemben tartott gépjárművekre adható.

(1a) Az (1) bekezdésben meghatározottakon kívül megkülönböztető jelzést adó készülék felszereléséhez szükséges hatósági engedély adható a közlekedési balesetek szakmai vizsgálatát külön jogszabály alapján végző közlekedésbiztonsági szerv által használt gépjárművekre.”

↑ 12/2007. (III. 13.) IRM rendelet a megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól

2020. aug. 11. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:
18%

Azt hogy majdnem neked ment, ez ám nagyon tág fogalom.

A közlekedésben sokszor van olyan szituáció hogy 20-30 centire megyünk el egymástól és mégse csináljuk össze magunkat.

Nincs gyakorlatod az a baj és ezt a másik észre vette és már be is tette az autóját amíg te ott vakaródzol.

Én is legkisebb rést is kihasználom és van amikor még mutogat is a gyökér.

Persze ehhez az is hozzá tartozik hogy kamionozok és valmivel nagyobb a gyakorlatom mint a többi embernek.

Persze nincs elsőbbsége , de ha rugalmasak lennének az emberek ez a kérdés fel se merülne.

2020. aug. 11. 08:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 A kérdező kommentje:
Ez nem rugalmasság, utolsó, hanem balesetveszélyes. Én inkább várok még 2-3 percet akár, minthogy a mentőre kelljen várnom a sikertelen manőver után (ha túlélem egyáltalán). A türelmetlenség miatt van ennyi baleset. A mi városunkban a múlt héten 2 baleset is történt, mindkettőnél kikanyarodott a türelmetlen barom a másik elé, mert neki annyira sietős volt, siett a temetőbe... Egyszer azért volt baleset, mert a marha nem tartotta be a követési távolságot (egyrészt), és valahogy sikerült nem észrevennie az előtte haladó irányjelzését, és nekiment. Elképesztő. De a jobbkézszabályt se szeretik betartani, pedig benne van a KRESZ-ben. Szörnyű, hogy mindenki felülírja. Az ember azt hinné, ha gyerek van a fedélzeten, legalább akkor betartja, de még bolondabbak. De a jobbról előző motorosok se könnyű esetek. Hogy azok miért olyan bátrak?! Én az autóban bátrabb vagyok, mert ott van, ami körülvesz, megvéd, de a motorost mi veszi körül a veszélyes manőverei során, a hálál angyalán kívül?!
2020. aug. 11. 08:51
 10/14 anonim ***** válasza:
16%

Te kérdező pont olyan vagy mint a sógorom.

Annak is alig hogy meglett a jogasítványa , állandóan tudott sztorizni, példákat mindenre felhozni.

Mindenki ő neki akart neki menni,de persze olyan ügyesen elháritotta a balesetet mindíg.

De ez csakis ő rajta múlott, másként mindíg beleset lett volna.

Szerinte is csak ő aki jól vezet, elkerül minden bajt.

2020. aug. 11. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!