Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Miért erőltetik ennyire a...

Miért erőltetik ennyire a hosszú távra alkalmas elektromos/hidrogénes kamionok készítését/alkalmazását?

Figyelt kérdés
Félreértés ne essék, elektromos autó párti vagyok, és fontosnak is tartom a környezetvédelmet és az elektromos járművek elterjesztését (jómagam is váltok nemsokára villanyautóra). Azonban a HOSSZÚ TÁVRA alkalmas elektromos vagy akár hidrogénes kamionokat egyáltalán nem értem, miért erőltetjük ennyire. A Scaniának van egy elég érdekes ötlete is, hogy áramszedős kamionokat alkalmazzanak. Kérdezem én, miért nem a vasutat akarják a döntéshozók hosszú távon alkalmazni? A villamos mozdonyok vonatatta tehervonatok infrastruktúrája nagyon sok helyen van meg, ehhez már csak Európa-szerte kiegészítő beruházások kellenének, illetve új vállalatok alapítása. Hosszútávon sokkal olcsóbban, és környezetbarátabban lehetne (kevesebb gumi felhasználás). A balesetek minimalizálásról nem is beszélve. Illetve hát az utakon rengeteg kamion fut, így sokszor hatalmas dugók is alakulnak ki, amit a kamionok sem könnyítenek meg. Tehát szerintem sokkal jobb lenne, ha országok között vagy országon belüli nagy távolság lefedéséhez sokkal jobban előnyben kellene részesíteni a vasutat, kamionokat vagy nagyobb teherautókat kellene alkalmazni az ún "Last mile delivery" esetekben, tehát teherpályaudvaroktól a célig. Miért lehet az, hogy ennyire erőltetett a nagy távolságú kamionos közlekedés (és amúgy itt mindegy is, milyen meghajtású nyerges vontatóról beszélünk)?

2020. dec. 19. 09:33
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
0%

Az egyik alma a másik körte.


Ha hosszú távon olcsóbb lenne, akkor már rég átálltak volna erre a rendszerre. De mivel nem olcsóbb nem tették.

2020. dec. 19. 11:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
61%
A legnagyobb probléma a vonattal az hogy nagyon drága a beruházás, és nem is igazán tud verseny kialakulni.
2020. dec. 19. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 Alex Fly ***** válasza:
Az utóbbi évtizedekben eléggé elhanyagolták a vasutak fejlesztését; inkább a közúti szállítást favorizálták. Jelenleg rengeteg végponthoz nincs kiépítve a vasútvonal. Szóval igencsak szükség van a kamionokra is - és ugye a jelenlegi gázolajalapú szállításnak hosszú távon nincs jövője. Szóval kell valami helyette...
2020. dec. 21. 00:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

Manapság a logisztikában a "just in time" szemlélet érvényesül: sehol sincsenek hatalmas alapanyag- vagy késztermék-raktárak, a gyárak csak annyi alapanyagot és félkész terméket tárolnak, amennyi a termelés pár órányi kiszolgálásához kell, a készterméket pedig legfeljebb pár napig hagyják állni, aztán szállítják is az elosztóközpontba vagy a vevőhöz.

Ez igen érdekes szállítási igényeket szül. Van, hogy a napi egyszeri szállítás sem elég: láttam már olyan beszállítót, aki 8 óránként szállította a félkész terméket a gyárba. Ilyen szállítási igények esetén már csak a közvetlen szállítás működik: az egyik helyen ahogy elkészül, rögtön bepakolják az árut (láttam olyan csomagolósort, amiről egyenesen a rámpán álló félpótra vitték a raklapos árut a targoncák, készáru-raktár nélkül), majd közvetlen menetben, átrakodás, kitérők és (lehetőleg) megállás nélkül megy a célállomásig, ahol kipakolják és már fel is használják. Na, ez nem nagyon megy a vasúton. Közúti kapcsolata minden gyárnak van, de a vasutat bevinni már bonyolultabb. Kell egy saját vágány, kell hely a kocsirendezéshez, ott kell állnia a mozdonynak, hogy amint megvan a rakat, lehessen húzni kifelé, de addigra már legyen szabad vágányút - nem megy. Főleg úgy nem megy, hogy a személyforgalomnak van elsőbbsége, a tehervonatok csak két személyvonat között mehetnek, ha van szabad menetvonal. De ha a fogadó félnél nincs vasúti kapcsolat, akkor még át is kell rakodni az árut teherautóba, az is időkiesés: nem biztos, hogy a legközelebbi vasútállomáson van rakodási lehetőség, ha van, akkor kellene hozzá anyagmozgató gép, személyzettel, ami pont akkor van ott, mikor megérkezik a vonat, de pont akkora legyen ott a teherautó is, ne kelljen várni semmire.

Ehhez képest a kamionba begórják az árut, elindul, felhajt az autópályára és megy, a munka- és pihenőidőt korlátozó rendeletek kivételével senkitől és semmitől nem zavartatva. Ott, ahol "just in time" logisztika kell, egyelőre nem versenyképes a vasút. És bizony néha egész Európát átszelő fuvaroknál is ott az igény, hogy szűk időablakon belül találjanak célba. Mondjuk a Magyarországon legyártott liftajtó, a Szlovákiában készülő liftkabin és az Ausztriában gyártott hajtás lehetőleg egymáshoz képest 3 napon belül érkezzen meg a spanyolországi raktárba, mert a beérkezés utáni héten már szállítják is ki a Közel-Keletre és a franc se akarja hetekig kerülgetni az alkatrészeket.

Ez pedig azt jelenti, hogy továbbra is közúton, teherautókkal kell megoldani a szállítást, de nem hajthatjuk őket a végtelenségig gázolajjal. Keresni kell tehát az alternatívát.

2020. dec. 21. 16:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
0%

alig 100 éve léteznek járművek kezdjük ott, szóval nem tudom mit vársz hogy majd repülő autók lesznek egyszercsak mint az ötödik elemben? :D Nézz vissza így is mekkora fejlődésen mentünk keresztül, és ez nem áll le. Lesz majd más is, ami most még nincs. Pl 2026-ra készül el a Brenner hágón átmenő földalatti vasútvonal, és így csökkenni fog a teherforgalom az amúgy rohadt forgalmas brenneren, és a környezetszennyező kamionokból kevesebb lesz->környezetkímélőbb lesz. (az más kérdés hogy az akkumulátorok gyártása a vonathoz majdnem környezetszennyezőbb, de majd arra is lesz megoldás...).


Ez a just in timeozás meg inkább csak a gyárakban van, logitsztikai raktárakban nem ilyen komoly a dolog, felrakják a polcra azt jólvan az úgy, azért van minden melónál már időkapu mert vagy a céged kamuzza neked, hogy hajtani tudjon, vagy csak mert jön egy másik kamion ami vinné tovább és hogy flottul menjenek a dolgok és ne legyen várakozás.

2020. dec. 22. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
57%
Vonathoz akkumulátor? Te miről beszélsz? :D
2020. dec. 22. 10:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
szegényebb országokban, ahol nincs kiépítve full villanypálya, mint mondjuk Magyarország ez lesz a jövő, akárcsak az áramszedő kamion amit a Scania tesztel egy ideje, villanydrótos pályán töltődnek az akksik és a vezetékről megy a vonat, ahogy letér arról a pályáról akkor akksiról fog futni. Láttál te már MÁVos dízelmozdonyt? Gyárkémény kutya faxa hozzá képest :D És ez van egész kelet európában, és az EU igencsak rugdossa a bokánkat hogy nem csak felvenni kell ez eus támogatásokat hanem a szabályokat be is kellene tartani...
2020. dec. 22. 17:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
A Pepsi már Tesla kamionokkal szállít az USA-ba, ugyanígy az Amazon is rendelt belőlük. Nekik miért éri meg?
2023. jan. 2. 11:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
#8 marketing ? Mert ezen kivul nincs sok ertelme. Az akksi gyartas, litium banyaszat iszonyat kornyezet szennyezo, sokkal inkabb mint a belso egesu motorok, es az aram sem olcso amivel tolteni kell ezeket a hatalmas akksikat, de meg a hatotav is nevetseges. A tesla truck is amit iger azt is baromira csillagozva, mert gondolom nem ment a legkondi/futes, nem voltak emelkedok stbstb… Az elektromos kozlekedes a mai formajaban rohej
2023. jan. 2. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
100%

Miért nevetséges a 900 km hatótáv, amikor fél óra alatt újra fel lehet tölteni. 900 k után meg kell állni pisilni szarni enni valahol.

Tehát nem látom a dízeles előnyeit. Sokkal kisebb a nyomatéka a dízelesnek, alig bírja az emelkedőket, rossz a gyorsulása. Az áram még mindig olcsóbb mint a dízel.

2023. jan. 2. 15:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!