Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Mennyire veszélyes csak az...

Nemo kapitány (V.A.) kérdése:

Mennyire veszélyes csak az első 2 kerékre tenni téli gumit?

Figyelt kérdés

Előny: olcsóbb

Érv: Az egyenes fékezéskor az fékerő túlnyomó része elől keletkezik (bólintás vagy dinamikus átterhelődés miatt).

Ellenérv: A fékezés sohasem tökéletesen szimmetrikus, másrészt kanyarban is gond lehet, pl. kicsúszhat a nyári gumis fara.

Vélemény? Tapasztalat? Tanács?


2010. nov. 4. 18:13
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Bizonyos helyzetekben veszélyesebb, mintha csak nyári gumi volna. Vagy mind a négyre - vagy semmi!
2010. nov. 4. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:
Kösz, de mondanál példát bizonyos esetre?
2010. nov. 4. 18:20
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Ha sínen közlekednénk, igazad lenne. Viszont a kerekeknek nem csak kapaszkodniuk és fékezniük kell, hanem oldalirányú erőket is kapnak. Ezeket különböző módon veszi fel a téli és a nyári gumi és - ahogy írtad is - kanyarban történnek meglepő dolgok.

Konkrét példa kell? Nos, az is van. Egy Suzuki WagonR+ esetén próbáltam, milyen az, mikor csak elöl van téli gumi. Nem sikerült driftelni vele (nem is nagyon akartam mondjuk), viszont a hátulja érezhetően idegesebb lett, mint négy nyári gumi esetén. Fagypont körüli volt a hőmérséklet, mikor lecseréltem az elsőket télire (igen, essetek nekem, milyen hülye voltam, de előre mondom, hogy nem a sajátom volt, csak a kerékcserét vállaltam). Előtte egyenletesen gyenge volt a tapadás, a sprőd nyári gumik jóvoltából az autó a megszokott módon, orrtolással jelezte, ha nem tetszett neki a kanyarsebesség - bár ezt a hideg miatt korábban tette meg. A kerékcsere után az addigi, jóindulatúan borzalmas sajátkormányzása felborult: túlzottan gyors kanyarodásnál a hátulja kezdett finoman letérni az ívről, illetve erős fékezésnél kellett gépészkedni, hogy ne az árok felé vegye az irányt, mert a terhelésfüggő fékerő-szabályzó nem nagyon vette figyelembe a kerekek tapadását (ennél bonyolultabb segédeszköz pedig nem volt a fékrendszerben). Nem volt életveszélyes, korrigálni lehetett a hibákat, a problémát csak az okozta, hogy a téli és a nyári kerekekkel egészen másféle jellemzőket kellett megszokni, ami vészhelyzetben nem biztos, hogy előnyös.

2010. nov. 4. 18:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm az alapos választ, tulajdonképpen egyetértünk.
2010. nov. 4. 21:03
 5/6 anonim ***** válasza:
Aszongyák az okosok, hogy ha csak 2 téli van az hátrra menjen.
2010. nov. 4. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Van ebben valami, mert ha hátul lenne, akkor biztonságosan "húzott" lenne a kocsi fékezéskor, mint a pótos szerelvény. Csakhogy a kormányzás is elől van és a fékerő zöme is...
2010. nov. 5. 20:03

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!