Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Ha egy magyarországi városba...

Ha egy magyarországi városba ahol még eddig még nem, de most kiépítenének egy új villamos pályát, azt meg tudnák-e úgy csinálni, hogy teljesen kompatibilis legyen a nagy vasúttal?

Figyelt kérdés

Kompatibilitás alatt arra gondolok, hogy:

- 25 kV 50 Hz váltakozó áramot használna a villamos, úgy mint a nagyvasút

- felsővezeték és sín hossza a nagyvasútival megegyezne

- nyomtáv a nagyvasútival megegyezne (ebben az egyben biztos vagyok, hogy lehetséges)

- űrszelvény nem lenne nagyobb a nagyvasúti űrszelvénynél


Így meg lehetne oldani azt, hogy a vasút-villamos kereszteződésekben gond nélkül áthaladhassanak a villamosok és a vonatok is, sőt akár még tram-train rendszereket is lehetne így létrehozni, anélkül, hogy az adott járműnek 2 féle áramnemet kellene tudnia, vagy így a járművek teljes útjuk során szén-dioxid kibocsátás nélkül tudnának haladni (nem úgy mint most a Hódmezővásárhelyi tram-train esetén)


Gondoltam már az ACR rendszerre is, de azt nem tudom, mennyivel több menetidőt okozna


Illetve érdekelne, hogy más országban van-e már ilyen?


Tehát a fő kérdés, hogy a fentebb leírtak lehetségesek-e egy olyan városban, ahol újonnan építenének ki villamos vonalat? Azt most haddjuk, hogy NAGYON drága volna, a megvalósíthatóság érdekelne.



2022. júl. 14. 20:11
A kérdező szavazást indított:
igen
nem
12 szavazat
 1/7 anonim ***** válasza:
82%
Miért ne tudnák?
2022. júl. 14. 20:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
90%

Ha kompatibilis vele, akkor már a részét képezi. Onnantól már csak elnevezés kérdése, hogy a rajta járatott dolgokat minek nevezed... A németek az S-bahn nevet adták neki.


Amúgy, olyan problémákat is feszegetsz, amik nem léteznek. Például, szintben akarsz keresztezni két, villamosított vasútvonalat. (te villamosnak nevezed az egyiket, de tökmindegy) Ilyen például nem létesíthető (tilos), tehát a probléma nem valós.

2022. júl. 14. 20:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:

#2: Én a szintbeli kereszteződéseknél olyanokra gondoltam, mint Budapesten a 142. vasútvonal és az 50. villamos keresztjére vagy Szegeden a 135. vasútvonal és a 3F villamos kereszteződésére. Ezeknél nincs semmilyen gond, mert nincs felsővezeték a vasútvonal azon szakaszain.


De olyan vasútvonalnál, ahol van felsővezeték, és kereszteznie kell a villamost, ott arra gondoltam, hogy ha az áramnemek megegyeznek (ami 25 kV 50 Hz váltakozó), akkor bármi gond nélkül keresztezheti a vasút a villamost, és itt úgy gondoltam, hogy a vonat vasúti pályán, a villamos hivatalosan is villamospályán haladna.

2022. júl. 14. 20:56
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

A normál nyomtávú villamos nem újdonság, az országban mindenhol ilyen van. A 25 kV 50 Hz-es felsővezeték viszont már nehezebb: sűrűn beépített lakott területre nem jó ötlet ilyet telepíteni. Nagy a biztonsági magassága, óriási áramszedő kell hozzá a villamosnak, hogy elérje.

Na de ha ez a kettő megvan, akkor sem értünk még el semmit. Ahhoz, hogy a villamoshálózat kompatibilis legyen a nagyvasúttal, ugyanolyan tengelyterhelést kell tudnia. Ez már nagyobb gond, mert ha láttál már közelről nagyvasúti pályát alépítménnyel együtt, biztosan tudod, mennyivel több helyet foglal, mint egy úttestbe süllyesztett tömbsínes villamospálya. Nem biztos, hogy elfér. És ha el is fér: a nagyvasúton jóval nagyobb minimális ívsugarak vannak, mint a villamosoknál. De ha még ezt is összehozod, lehet kompatibilis a pálya.

Csak épp ennyi nem elég ahhoz, hogy vonat közlekedjen a villamospályán. Ahhoz bizony vasúti jelző- és biztosítóberendezés, illetve vonatbefolyásoló rendszer kellene. Vagyis nagyvasutat építenél a városba annak minden, amúgy tök felesleges kellékével. Semmi értelme, de technikailag megoldható. Nem véletlen, hogy nem így szokták megvalósítani.

2022. júl. 14. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%
A 25 kV védőtávolságát valószínűleg nem lehetne biztosítani egy magyar város meglévő utcáján. Ha mégis, akkor az alépítmény erősségével és helyigényével, illetve az ívviszonyokkal lenne gond. Az ívekben csak speciális járművek közlekedhetnének, mint pl. a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain járműve is, átlag nagyvasúti jármű nem közlekedhetne.
2022. júl. 14. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
100%
Teljesen felesleges. A nagyvasúti ív- és lejtviszonyok, az alépítmény iránt támasztott követelmények, a felsővezeték és kapcsolódó berendezések védőtávolságai miatt hihetetlen mértékű pusztítást kellene végezni a meglévő utcákban. És itt a legkisebb probléma a vezetékek keresztezése (erre volt példa Budapesten például a 29-es villamos vonalán a Királyvágánynál).
2022. júl. 14. 23:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
25 kV nem jó ötlet. Viszont nagyvasúti kocsik tudnak menni dízel vontatással villamos pályán, régebben Pesten erre volt példa.
2022. júl. 15. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!