Mit változtatnál Budapest tömegközlekedésén, ha rajtad múlna?
Ezek lennének az én javaslatim a teljesség igénye nélkül
Metrók:
- M1-es metró felújítása és északi irányban való meghosszabbítása, ahogyan az a jelenlegi tervek szerint is van, viszont a Vigadó téri hosszabbítást én kihagynám, mert sok értelme nincsen
- M2-es metró összeköttetése a HÉV-vel ahogyan azt már hosszú ideje tervezik, valamint akadálymentessé tenném az összes állomást, ami a felújításból kimaradt a mélyállomásoknál
- M3-as meghosszabbítása Káposztásmegyerre, valamit én a vasút helyett a metrót vinném ki a reptérre. Ha rajtam múlna én ezeket a szerelvényeket is lecserélném valami normálisra a biztberrel együtt
- M4-es metró Bosnyák téri meghosszabbítása lenne a legfontosabb az összes projekt közül, a déli meghosszabbításánál jómagam sem tudom merre vinném a metrót
Villamosok:
- A legfontosabbnak a járműbeszerzést tartanám, itt nagy mennyiségben kellene elsősorban az ICS-k és KCSV-k helyett. Olyanok, amik keskenyebben a mai CAF-oknál, hogy a fizikailag szűk keresztmeszetű vonalakon is elférjenek. Ezek után jöhetnének akár CAF-ból még több a T5C5-ös sorozatok helyett.
- 3-mas villamos meghosszabbítása
- Deák tér és Lehel tér között a villamospálya visszaépítése
- Döbröntei tér - Blaha - Keleti - Bosnyák tér - Újpalota v.á. - Pólus center útvonalra villamos kiépítése, ezzel buszok tehermentesítése és csökkentése, autós forgalom csökkenése
- Ezeken felül pályafelújítások, megállók akadálymentesítése, és FUTÁR kijelzők kihelyezése a megállókba
Buszok, trolik:
- Ammenyi buszvonalból csak lehetséges, trolit csinálnék. Erre főként a belvárosi részen lenne lehetőség, ahol egy adott tengelyen sokféle viszonylatú busz megfordul. Én sokkal jobban hiszek az önjáró trolibuszokban, mint az akkumulátoros elektromos buszokban. Egy kb 10-20 km önjárással rendelkező troli (ez ma már lassan standard, a Solaris trolik specifikálhatók 20km önjárásra) lehetőséget ad arra, hogy először csak a főbb, sok járat által használt szakaszokon létesüljön felsővezeték, és csak a járatok önálló szakaszainak egy részén kellene akkuról menniük. Így ezek a buszok legyártása is környezetkímélőbb a kevesebb akku miatt, illetve ha az idő múlásával csereérettek lesznek, olcsóbban meg lehet majd azt tenni (illetve közben a felsővezeték kiépítése is folytatható). Arról nem is beszélve, hogy így igazán zöld lehetne, mivel a zöldenergia itthon túlnyomóan napelemekből származik, a trolik nappal mennének (és töltődnének az akkuk is), míg a villanybuszokat jellemzően éjjel töltenék, szintén drága és költséges infrastruktúrával (azt inkább költsük felsővezetékre). Erre amúgy a BKK mobilitási terve is alapoz, ott számos járatot felsoroltak, amiknél ez létező opció lenne. Ilyen Budán a 11, 111, 21, 21A, 212, 212A, 221 járatok, kelet-pesten a 97E, 161, 161A, 161E, 162, 261E, 262, vagy észak-pesten a 20E, 30, 30A, 230, 104, 104A, 122, 170, 192, 196A buszok.
Ezen felül annyira nagy rálátásom a buszokra nincsen a belvároson kívül, így magukra a járatokra nagyon nem térnék ki.
Ahol még eszközölnék némi fejlesztést, az a jegyrendszer. A jelenleg tesztüzemben lévő Pay&GO rendszert kiterjeszteném minden járatra, és nemcsak vonaljegyet lehetne rajta venni, hanem akár napijegyet, csoportos napijegyet, de akár bérleteket is. Utóbbit el lehetne intézni akár jegyautomatákon is, és így csak a bankkártyát kellene használni bérletként. Aki meg máshogy szeretné, kellenének sima NFC kártyás bérletek is. Tehát mondjuk egyszeri díjért az ember megveszi a kártyát, majd automatáknál, pénztárban vagy viszonteladónál kártyával vagy kp-vel megveszi rá a kívánt díjterméket.
Semmit, inkább a közúthálózaton kéne fejleszteni, felújítani a felüljárókat illetve a belvárosba vezető sugárutakat néhol 1-1 sávval szélesíteni.
Amit lehetne változtatni az az, hogy az elmúlt 150 év utópisztikus tömegközlekedési nagyberuházásai után visszamaradt tájsebeket begyógyítani - pl. a Déli pályaudvart lebontani és szanálni vagy pl. a csomó rozsaövzetté vált rendező pályaudvaron elvégezni a környezetvédelmi károk rendbetételét (pl. Rákosrendezőn van most erre esély, de sokan igyekeznek elkaszálni, hogy maradjon helyette a szennyezett talaj meg rozsdaboglyák).
M3 kétirányú meghosszabbítása, Káposztásmegyer és a reptér felé, M4 Bosnyák térig minimum, de inkább a rákospalotai végéig, másik irányban lehet talán Budaörs, lakótelepig kivinni lenne értelme, és Kelenföld meg az autópálya helyett, ott létrehozni egy buszközpontot, intermodális csomópontot.
Azonnal felújításra szorul a teljes budapesti vasúthálózat, főleg a 100-as vonal, de a 70-80-120 is elég ramaty állapotban van, plusz KöKi átépítése már nagyon időszerű, az az állomás önmagában botrány ahogy kinéz és hogy mennyire használhatatlan, Rákosrendezőt áthelyezném a Teleki Blanka út és a Hungária felüljárója közé, odakanyarintva az 1-es metrót, amit kivinnék felszínen a körvasútig. (Kisköztes: én már a Múzeumnegyedet is Rákosrendező rozsdatemetőjébe tettem volna a metró meghosszabbításával, 74es troli, 3-as villamos + metró, elegendő lett volna ennyi tömegközlekedés szerintem.)
Ha esetleg valóban megépítik a Nyugati-Déli közt a vasúti alagutat, akkor én felszín alatti 4-6-8 vágányos állomást létesítenék a Széll Kálmán térhez közelebb, ebben az esetben a Déli pu. valóban megszűnhetne.
Troliból valóban nem volna hülyeség többet, pláne önjáró járművekkel, a 21-es, Budakalász irányába menő részen elég sűrű a buszközlekedés, ennek a felváltása elektromosra valóban jó ötlet lenne, itt kezdeném.
Ha megvalósul ez a sok metróhosszabbítás, elég sok busz szabadulhatna fel, amivel vagy új járatokat lehetne létrehozni, növelni egyes helyeken a járatsűrűséget és ezzel a kapacitást, vagy a már öregebb, nehezebben karbantartó járművek selejtezésével fiatalodik a flotta.
Villamosból a 3-as angyalföldi meghosszabbítása a leendő rákosrendezői megállónál, a vasút alatt átvezetve. Járműparkból a KCSV, ICS, sőt szerintem a magaspadlós TW6000 is masszívan csereérett, de pl a 47-49 vonalra a ma használt CAF nem működőképes, pedig szerintem szép lenne egy egységes flotta. Fogaskerekű a Széll Kálmán térre. Budai fonódó déli ágának kiépítése, ELTE campus, MOL-székház irányába és lehet Kelenföld a végállomás.
HÉV-ek felújítása, akár nagyvasúti villamosítás 25 kV-ra, és akkor FLIRT vonatok beszerzése. A két déli HÉV-vonalat összekötve behoznám a szigetszentmiklósit is a Boráros térig.
Terjedjen nyugodtan az egyérintéses jegyérvényesítés és az időalapú jegy, viszont kérem vissza a készpénzes automatákat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!