Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Más országokban is veszteséges...

Más országokban is veszteségesek a közlekedési vállalatok?

Figyelt kérdés
Vagy ez is csak Magyar kuriózum?

2012. márc. 10. 18:36
 1/7 anonim ***** válasza:
100%

A közforgalmú személyszállítás sehol sem nyereséges. Önfenntartó pedig soha nem lesz.

Ez rendeltetéséből és természetéből ered.


Akkor lenne nyereséges ha mindig csak a jövedelmező járatok közlekednének, semmi más járat nem. De ugye ez sem lehetséges, ugyanis egy járat pl: reggel A-ból B-be zsúfolt, de visszafelé üres mert mondjuk a lakótelep A-ban, a gyár, iskola B-ben van. Ellenben délután B-ből A-ba zsúfolt. A buszoknak viszont vissza kell jönniük, teljesíteniük kell a gazdaságtalan meneteket is.


A probléma ott leeldzik, hogy a közszolgáltatást az állam, és adott esetben az önkormányzat rendeli meg a szolgáltató cégtől, és ennek költségét meg kell fizetnie. Ez nálunk nem történik meg.


De fordítsuk le egy példával:


Te vagy egy hotdog árus. Egy hotdog kerül 300 ft-ba neked, úgy, hogy ha minden hotdogot 300-ért adsz akkor nincs veszteséged, de nyereésged sem, azaz nullszaldós vagy.

Mivel a népnek szüksége van hotdogra, az állam azt mondja, hogy ő kifizeti a HD 33%-át az önkormányzat szintén kifizeti a 33%-át. Így a HD a vásárlónak csak 100 ft lesz. Ellenben ezért a kedvezményért kötelez téged arra, hogy a 65+ nyugdíjasnak ingyen add a hotdogot, a diáknak féláran 50Ft-ért, a tartósan betegeknek 90% kedvezménnyel 10 Ft-ért. Az adott kedvezményt az állam-önkori kettős vállalja, hogy kifizeti. Te nem tudsz mit tenni, el kell fogadnod.

Mivel az állam nem egy létező személy nem áll melletted mindig, amikor jön valaki és HD-ot vesz, nem teszi mellé a maga 100 ft-ját az önkormányzat sem a maga 100-asát, hogy a kasszád mindig nullszaldós legyen. Hanem csak 30-60-90-x nap után fizet, amikor Te összesítve elküldöd neki, hogy hány 90%-os hány 50%-os hány ingyen hotdogot adtál el.


Elkezded árulni a hotdogot, eltelik xy nap, eljön az elszámolás ideje.

Megküldöd az államnak, önkorinak, hogy Te eladtál mondjuk 1000 hotdogot teljesáron, 200-at ingyenesen, 200-at 90%-kal és 300-at 50%-kal, és ennek ennyi és ennyi az ára, kérsz az:

Államtól mondjuk 1000 forintot

Önkormányzattól 1000 forintot. (az egyszerűség kedvéért)


Az állam-önkormányzat megszorul, vagy már akkor sem volt pénze amikor a megállapodást kötötte veled, ezért azt mondja: Sajnos ebből a 2000-ből csak 700-at tudok kifizetni, a többi egyelőre a te veszteséged. De ne aggódj, majd ekkor és ekkor lesz pénz. Te beletörődsz, árulod tovább a HD-t veszteséggel hiszen az állam innentől kezdve soha nem fizet eleget.


Most képzeld el mindezt úgy, hogy a céged az állam saját tulajdona, így azt sem mondhatod neki, hogy ÁLLJ! Ha nem fizetsz nincs hotdog.


A közlekedési cégeknek ugyanígy halmozódik az adóssága, hiszen állami cégek, a saját tulajdonosuknak nem inthetnek be. Az állam emiatt a kiszolgáltatottság miatt azt tesz velük amit akar. A fogyasztói árkiegészítést nem fizeti meg, (Így nevezzük szépen a 90%-os 50%-os ingyenes hotdogok állami részének kifizetését) a működési költégekbe (30-30%) nem vagy csak részben száll be.

Az adósság nő, végül amikor már tarthatatlan a helyzet, azt mondja, hogy elengedem vagy átvállalom az adósságodat. Mert a választóknak jobban eladható az, hogy a mocskos hotdogos (BKV, MÁV stb) nem gazdálkodott jól a pénzzel, szétlopta stb stb ahelyett, hogy a valóságot mondaná: NEM FIZETTEM MEG A JOGOS JUSSÁT a cégnek!!


Nálunk sajna ez így működik.


Más országokban az állam-önkormányzat beleszáll a megbeszélt összeggel, kifizetik a fogyasztói kiegészítéseket, azaz nem egyik napról másikra él a cég. DE! Ettől még ott sem termel feltétlenül nyereséget! Sőt!

2012. márc. 10. 19:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
31%

Kicsit rövidebben válaszolnék az előttem szólónál.



Máshol nem lopják szét mint nálunk.

2012. márc. 10. 20:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
87%

Igen, mindig kellemesen kényelmes arra ráfogni, hogy szétlopják a céget, bla-bla.

Biztosan nyúlnak, felszínre is kerülnek ezek a problémák, de azért ha egy kicsit leülünk gondolkodni: Ha egy cég nyereséges, akkor egy 100 milliós végkielégítéses lenyúlásos balhé sem vágja a földhöz, és nem taszítja 500 milliárdos adósságba.

2012. márc. 10. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

Mármint mindezt egy BKV vagy MÁV szintű vállalatnál értve.

Csak a BKV egyetlen nap leforgása alatt 180-200 ezer liter gázolajat tankol a buszaiba!

Naponta 80 millió forint. Azaz a szalainé végkielégítése "mindössze" egy napi gázolajköltség volt.

2012. márc. 10. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%

Örülök, hogy az előttem író felvetette a gázolaj témát!

[link]


A kérdésre: a közösségi közlekedés célja nem a nyereség, mint azt ebben az országban terjesztik a politikusaink, hanem a nagyvárosok élhetőségének biztosítása!

2012. márc. 10. 22:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
100%

Az első tök jól leírta. Még annyival egészíteném ki, hogy nem csak az a probléma a közösségi közlekedéssel, hogy a kevésbé kihasznált vissz irányt is működtetni kell, hanem az is, hogy olyan menetrendet alakítsanak ki ami egyensúlyban van. Ha túl ritkán járnak a buszok -> kevesebben fogják használni egy idő után -> még ritkítani fogják. Ha túl sűrűn jár a busz, akkor pedig nagyon veszteséges. Nehéz tehát azt az ideális egyensúlyt megtalálni amikor a lehetőségekhez képest kihasználtak a járatok, de nem is túlzsúfolt és még gazdaságosan is lehet üzemeltetni. Pl. az hogy betegyenek plusz egy buszt, sokkal nagyobb költségekkel is járhat mint a busz üzemanyaga és kopása maga. Plusz egy buszhoz kell plusz egy sofőr, igen ám, de az néha el fog menni szabira, beteg lesz, stb, lehet hogy akkor már az összes vezető száma meghaladja azt a szintet amit egy pótlós sofőr el tud vinni, akkor kell még egy pótlós buszvezető, vagyis máris aránytalanul megemelkedtek a költségek csak azért mert plusz egy járatot betettek.


A magyaroknál még az is kuriózum hogy hagyták leromlani a kritikus szintig az állapotokat (forgalomba nem kiadható buszok, hetente füstölő metró, stb) és ez bizony költségnövelő tényező akárhogy is nézzük (3* kell elvinni műszakiztatni egy buszt hogy egyáltalán nagy nehezen valahogy áttolják? )


Mondjuk a világban jobb estben 10-15-20 évente azért lecserélik a teljes buszparkot. Ez a folyamatos csere is elég tetemes költség amit be kell építeni a jegyárakba.


A lopás mellett a BKV-nál maradva megemlíteném még a szokásos töketlenkedést és átgondolatlanságot, az hogy azokon a posztokon ahova szakértők kellenének idióták ülnek. Ebből aztán sok sok elvesztett pályázati pénzek(4-es metró pl.), felesleges fejlesztések (86os buszon csoda GPS-es menetrend kijelző) (megszűntetett villamosvonalak, elhibázott beszerzések), stb-k származnak...

2012. márc. 11. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim válasza:
Igen, máshol is veszteséges, DE ott az állam is részt vesz a finanszírozásban, kellő mértékben.
2012. márc. 13. 16:48
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!