Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Hogyan lehetne, milyen intézke...

Hogyan lehetne, milyen intézkedésekkel nyereségessé tenni a BKV-ét, illetve legalább azt elérni, hogy ne legyen ennyire veszteséges? Várom az ötleteket!

Figyelt kérdés

Olyat ne írjatok, hogy 25 metróvonal kiépítése, mely átszeli az országot, mert arra nincs pénz.

Megvalósítható ötletekre lenne szükségem! köszi


2012. máj. 5. 17:18
 1/7 anonim ***** válasza:
Adja el bkv A 152-buszt nekem, ki nem fizet orron verem! Szombat vasárnapra felvennék 1 alkalmazottat, kígyúrtat...
2012. máj. 5. 17:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:

A városi közösségi közlekedés olyan közszolgáltatás, ami csak rendkívül ritka esetekben nyereséges. Ennek a legfontosabb oka az, hogy magasak a fix költségei és az infrastruktúra kiépítése hatalmas költségeket emészt fel. Szükségességét mégis az adja, hogy elszállítja a munkavállalókat otthonukból a munkahelyükre akkor is, ha azok éppenséggel nem rendelkeznek semmilyen privát közlekedési eszközzel. Ezt a funkciót azért fontos betöltetni, mert minél nagyobb területről tud egy munkáltató munkavállalókat felvenni, annál valószínűbb, hogy az adott vállalat hatékony működéséhez legmegfelelőbb képességekkel rendelkező embereket tudja felvenni - hiszen nagyobb a merítési lehetősége annak a cégnek, amelyik 50 kilométeres sugarú körben tud válogatni, mint amelyik csak a gyalogtávra lakókat tudja alkalmazni. Tehát alapvetően vállalati szinten veszteséges a tevékenység, de összgazdasági szinten már korántsem.


Tehát: BKV. Ha például keresztfinanszírozási lehetőséget teremtesz, azaz a vállalatba integrálsz nyereséges tevékenységeket, máris jobb lesz a helyzet, bár ez az államháztartásra legfeljebb akkor fog pozitívan hatni, ha a keresztfinanszírozásból eredő többletforrások miatt nem kell egyébként szükségessé váló hitelt felvennie a cégnek - aminek aztán fizethetné a kamatait.


Ilyen keresztfinansztírozási lehetőség pl. a dugódíj bevezetése vagy a parkolási bevételek átadása a BKV-nak.


Egy másik lehetőség a pazarló járműgazdálkodás újragondolása. Ma pl. a buszvezető és járműve együtt pihennek a végállomáson. Ez néhány helyen kiváltható lenne úgy, hogy beérkezik a busz, gyorsan váltanak, maga a busz megy tovább, a vezető pihen, majd amikor beérkezik a következő busz, váltásként megy tovább. Persze ez csak ott működik, ahol beérik egymást a buszok a végállomáson.


További lehetőség az agglomerációs települések bevonása a cég finanszírozásába. Ma már minden érintett település fizet a nappali buszjáratokért, de a HÉV-ért senki. Pedig helyközi közlekedést bonyolít, így ha a MÁV-Startnak és a GySEV-nek, Volánoknak jár ezért állami pénz, akkor miért nem jár a BKV-nak?


Van ezen túlmenően néhány párhuzamosság is. Pl. a Váci úton a 196-os buszok a városhatárhoz közeledve folyamatosan ürülnek ki, miközben a 300-asok pont egyre jobban tele lesznek ebben az irányban. Nyilván össze kellene vonni ezeket, így néhány járművet megsprórolna a BKV, miközben az utasok sem járnának rosszul. Hasonló lehetőségek vannak a 38-as, 138-as és 218-as buszoknál is, bár ez járatok teljes egészében a Volán járataival nem válthatók ki, ez alap.


Az "építsünk 25 metróvonalat" pedig eleve baromság. Egy is sok, ha szigorúan a BKV veszteségeit akarjuk csökkenteni. Egy modern metróvonalnak hatalmas üzemeltetési költségei vannak és a jegyárbevételek növekedése nem fogja fedezni ezt a költségnövekedést. A BKV-nak a 4-es metró is púp a hátára.


Hasonló a helyzet az új járművekkel. Hiába energiatakarékosabbak, az új járművek szervizelési költségei a technológiájuk kifinomultsága miatt magasabbak a régi járművek javítási költségeinél. Emellett könyvelési szempontból is rossz az új járművek beállítása, hiszen a régiek már rég nullára fuotttak, nincs már amortizációjuk. Az újak viszont minden évben amortizálódni fognak és ez a mérlegben mínuszként jelenik majd meg.


Azt kell tehát látni, hogy a nyereségességet, de még a hatékonyságot sem VÁLLALATI, hanem RENDSZERszinten kell vizsgálni. Ezért nem az a helyes kérdés, hogy hogyan lehetne nyereségessé tenni a BKV-t, hanem az, hogy hogyan lehetne a teljes közösségi közlekedési rendszer hatékonyságát javítani. Óriási különbség és ezzel bizony a döntéshozók sincsenek gyakran tisztában.

2012. máj. 5. 17:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

Egy tömegközlekedési vállalat jellegéből adódóan sosem lehet nyereséges. Elméletben nem a profit számít hanem amit az előző válaszoló fentebb leírt, illetve az adott város élhetőbbé tétele a célja.


Amúgy szerintem ha megfordítanák a kedvezményes/teljes árú arányokat (jelenleg az utazók 70%-a valamilyen kedvezménnyel utazik, 30% meg teljes áron) illetve ha levinnék valamilyen szinten a jegy és bérlet árakat, már több bevételük lenne a rendszerből adódóan, másrészt biztos vagyok benne hogy többen vennének jegyet és bérletet mint eddig ami még + pénz. Egyből lenne pénz több ellenőrre, vagy az eddigieket jobban felkészíteni (hogy a cigócsoporthoz is oda merjenek menni, és határozottan fellépni velük szemben), ez még több bevétel lenne.


+ még ha nem osztogatnának százmilliós kielégítéseket, meg nem nyúlnák le azt a sok pénzt, biztos vagyok benne hogy már jobban működne az egész.

2012. máj. 5. 17:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
Senki se kapjon havonta többet 300,000 forintnál.
2012. máj. 5. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:

köszönöm szépen a válaszokat. A "25 metróvonal példa" az csak példa volt, hogy milyen hülyeséget ne írjatok... :)

nyilván az is nagyon jó lenne, ha nem lopnák szét a vállalatot, de ezt mégsem írhatom le egy házi dolgozatba.

Leginkább a második válaszoló hasznos válaszát köszönöm, mert olyan gondolatokat írt le, melyet ki tudok fejteni a házi feladatomban (de a többieknek is köszönöm és várok még ötleteket!) és teljesen igazad van, úgy lett volna helyes kiírnom a kérdést, ahogy megfogalmaztad, mégpedig, hogy:


"hogyan lehetne a teljes közösségi közlekedési rendszer hatékonyságát javítani?"

2012. máj. 5. 20:05
 6/7 A kérdező kommentje:

köszönöm a segítséget!

kész a házim. :))))

2012. máj. 7. 11:31
 7/7 anonim ***** válasza:
Átgondolni a vonalhálózatot. A BKV hálózata olyan mint egy pókháló, nagyon sok felesleges járat van más és más járat hátán. Megszüntetni a jegy értékesítésnél az emberi erőforrást, automatákat kiépíteni és maximum nagyobb állomásokon fent tartani a "személyes"jegyvásárlást. Metró vonalain ki-be léptető kapukat kiépíteni, és rögtön nem lenne 340 alvállalkozó akik a BKV alá dolgoznak. Buszokat cserélni..lehetőleg környezetkímélő hybrid/cng gázos buszokra. Létrehozni a tömegközlekedési rendőrséget, amely a mostani rendőrséghez hasonlító fegyverrel rendelkező egység. Feladatuk pedig a közlekedési hálózat biztonságának fenntartása, jegyellenőrzés lenne, és persze rögtön megszűnne a sok balhé az éjszakai járatokon.
2012. máj. 15. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!