Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Milyen alapvető különbségek...

Milyen alapvető különbségek vannak a BKV és a vidéki megyeszékhelyek volántársaságai által nyújtott szolgáltatás között?

Figyelt kérdés
gondolok pl. ilyenekre, hogy járművek modernsége, tisztasága, menetsűrűség, akármi
2014. márc. 9. 10:04
 1/3 anonim ***** válasza:
100%
Hát a BKV-nál nyilván több vonal van, mint a vidéki városokban. A járatok sűrűsége a BKV-nál nagyobb általában. A buszok modernsége és tisztasága pedig volántársaságtól függ. Van ahol sokkal modernebb buszok járnak és ezek tiszták is.
2014. márc. 9. 10:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
100%

Alapvetően eléggé változatosan épül fel mind a BKV mind a volán társaságok. Nyíregyházán sokkal hamarabb volt kb teljesen megújítva a buszpark, mint Pesten, még az Ikarusokból is felújítottak rengeteget, ahhoz képest jó pár éve meglepődtem mennyire lepusztultak egyes pesti járatok.


Azóta mondjuk változik a helyzet, én úgy látom hogy mind a vidéki nagyvárosokban, mind Pesten elég nagy előrelépések történtek, de alapvetően elég modern járművek vannak.


Tisztaság elég vegyes bárhol, főleg hogy megvannak a tipikus "rossz helyekre" járó buszok, vagy éjszakai buszok, ilyen szempontból sincs különbség, bár azért van hova fejlődnie az utazóközönségnek.


Menetsűrűség is megint olyan, hogy Pest külterületére is van ami 1-2 óránként jár, meg vidéki belvárosi részeken is vannak 15-20 percenként közlekedő buszok.

2014. márc. 9. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

Járművek modernsége:

Jellemző, hogy sok vidéki társaság hamarabb kezdte el megújítani a járműparkját, és gyorsabb ütemben, mint a BKV-BKK. Ez persze azon is múlik, mekkora falat a dolog: nem mindegy, hogy 30 vagy 300 buszt kell beszerezni.


Tisztaság:

"Természetesen" Budapesten több a mocsok, ez nem meglepő, nagyobb város, szélesebb társadalmi metszet, nagyobb tömeg, nagyobb igénybevétel.

Mindemellett vidéken még a helyi járatokon is jellemzők, hogy hosszan utaznak velük, pl. Nyíregyháza egy szórt település, majd' minden járatnak 20 perc, amíg beér a városközpontba. Pesten viszont gyakori, hogy az emberek csak 1-2 megállóra ugranak fel a (főleg belvárosi) vonalakra, ilyenkor persze kisebb a felelősség érzése. Nagyobb a tömeg, jobban elrejt, mindent könnyebb megtenni.


Menetsűrűség:

Budapesten a forgalmasabb járatok gyakran 5-10 percenként járnak, de a kevésbé forgalmasak is 20 percenként. A metrók 2-5 percenként, a villamosok változó: belvárosi vonalakon a követési idő általában 5-6-7-8 perc (a 4-6-oson persze inkább 1-2 perc).

Vidék tekintetében én Nyíregyházáról tudok nyilatkozni. Nagyon megfigyelhető a csúcsideji roham. A buszok átlagosan 20-30 percenként járnak, de pl. a 4-es busz, ami egy külvárossal köti össze a belvárost, reggeli indulásai:

6.08, 6.28, 6.45, 6.47, 6.50, 6.55, 7.12, 7.36. Látszik, hogy elsősorban a háromnegyed hét - hét óra közötti időtartam a legforgalmasabb, a többi időben 20-25 percenként indulnak buszok. Ez délután: 13.55, 14.10, 14.20, 14.30, 14.40, 14.50, 15.20, 15.40, 15.55, 16.02, 16.10, 16.25, 16.40, 17.00.... A két-három óra körüli sűrűség után 20-30 percenkénti követés, majd négy óra körül megint élénkül.

A legfontosabb az, hogy a vidéki városokban nincs állandó utasmozgás, a legtöbben reggel hétkor és délután négykor ingáznak, a többi időszakra jellemző a ritkább követés és a csekély kihasználtság.


Vonalhálózat:

Míg Budapesten akkor az igény a tömegközlekedésre, hogy ha húznék egy vonalat a térképen, ami vaktában követi az utcákat, egy olyan buszjárat is eléggé ki lenne használva, ez vidéken nincs így.

A lényeges az, hogy vidéken nem olyan rossz autóval közlekedni, s a tömegközlekedés sem gyorsabb annál. Aki teheti, autóval jár, és mostanában egyre többen teszik meg, a tömegközlekedés jobbára azoknak maradt, akik nem tudják megengedni maguknak az autót, vagy a fenntartását.

Itt jellemzőek a hosszú vonalak, amelyek a legforgalmasabb útvonalat célozzák még, és az utasok lehető legtöbb részének akarnak átszállásmentes eljutást biztosítani (ez utóbbi a ritka követési idők miatt is fontos). A kiterjedtség sem olyan jellemző, főleg, hogy pl. Nyíregyházán a külvárost tulajdonképpen az odacsatolt környékbeli falvak alkotják (Oros, Sóstóhegy, Borbánya, Nyírszőlős, Rozsrét, stb.). Ezek úthálózata nem engedi meg, hogy össze-vissza behálózzák a buszjáratok, általában van egy vagy két alternatív útvonal, ezt a buszok be is járják (legtöbbször egy sima, és egy Y-nal jelölt verzióval).

Amíg Budapesten az utak kialakításával ténylegesen számolnak a tömegközlekedéssel, addig pl. Nyíregyházán inkább a Volánnak kell állandóan az utakhoz igazodnia. Ez meglátszik a buszmegállók elhelyezkedésében is.

Jellemző, hogy van egy vagy két panel lakótelep, amely buszellátottsága nagyon jó (Nyházán pl. örökösföld és Jósaváros), a többi helyre max. 1-2 járat indul. A 2 már ritkaság.


Üzemidő:

Az éjszakai közlekedés egyáltalán nem jellemző (azt hiszem, talán Budapesten kívül csak Miskolcon és Pécsett van ilyen), nem is lenne kihasznált. Az utolsó busz 22.45 körül megy el, az első 5.00 körül indul. Megfigyelhető, hogy a gyárak, üzemek műszakváltásai diktálják az első és utolsó járatindulást.

Nyíregyházán e tekintetben azért rossz a helyzet, mert a település nagyon szétszórt, a külső részek és a belváros között nagy puszta van, több kilométeren keresztül. A külső lakosság is szórt, a buszoknak nagy utat kell megtenniük, de a kihasználtság nem mindig megfelelő, ezért veszteséges lesz az üzem. Az éjszakai közlekedés elképzelhetetlen lenne itt. Viszont így nem marad más, csak a gyaloglás (esetleg kerékpár vagy taxi), ami pont a fenti okok miatt rossz.

2014. márc. 9. 13:45
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!