Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Mennyire volt nehéz feladat...

Lupara kérdése:

Mennyire volt nehéz feladat és munka, egy 424-es gőzmozdony vezetése?

Figyelt kérdés
Mostoha körülmények elviselése mellett,milyen adottságokat kivánt meg ez a munka?

#gőzmozdony #424-es.
2015. febr. 19. 21:35
 1/4 anonim ***** válasza:
64%
Olvasd el Moldova György Akit a mozdony füstje megcsapott c. könyvét.
2015. febr. 19. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
100%

Mihez képest?

A gőzmozdonyokon a mozdonyvezető mellett volt egy fűtő is, s nem azért, hogy a mozdonyvezető kényelmesen tudja a gombokat, kallantyúkat nyomogatni.

Indulás előtt órákkal korábban el kellett kezdeni a fűtést, hogy elegendő gőz legyen, s a fűtés ment a műszak végéig, időnként vizet, szenet kellett felvenni.

Az ízületi betegségek, a reuma, a köszvény nagyon elterjedt volt a fűtők és a mozdonyvezetők között, a mozdony elején lévő gőztartály akadályozta a kilátást, a mozdonyból kihajolva, a benti hőség, és a kinti fagyos levegő kevésbé tette romantikussá a gőzösök vezetését, mint azt manapság sokan gondolják.

A hőségből kimenni, kinézni a fagyba nem kellemes, és a fizikai, idegi megterhelés sem volt jelentéktelen.

2015. febr. 19. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
100%

A férjem mozdonyvezető volt. Csak az lehetett mozdonyvezető, akinek valamilyen vasas szakmája volt, és néhány évet a szakmában dolgozott a Fűtőházban, ahol a mozdonyokat javították. Majd fűtőként kellett dolgozni néhány évig. Ezután mehetett mozdonyvezető iskolába. Annak elvégzése után néhány hónapot egy régi mester mellett vezette a mozdonyt. Ezután vizsgázhatott és kapta meg mozdonyvezetői címet és mehetett önállóan.

Fontos volt, hogy jó fűtője legyen. Ez sem volt egyszerű munka, mert úgy kellett a kazánt fűteni, hogy a gőz elég legyen, de ne legyen túl sok, mert akkor felvágta a szelepet. ( ezért mondták, ha valaki mérges volt, hogy felkapta a vizet.)

A mozdonyt és a szerkocsit két egymásba csúszó lemez választotta el, ami menet közben mozgott. Ezen állva kellett egyensúlyozni a mozdonyvezetőnek és a fűtőnek is.

A mozdony ablakai nyitottak voltak. A mozdonyvezető csak úgy látta jól a jelzőt, hogy kidugta a fejét az ablakon. Fárasztó volt, és megterhelő. Télen különösen, mert az ablakon jött be a hideg, a hátát pedig melegítette a kazán.

Szolgálatba lépéskor a mozdonyt felszerelt állapotban vették át. Vagy a lelépő mozdonyvezetőtől, vagy,ha javításon volt a gép, a fűtőháztól. Viszont a szolgálat befejeztével a lelépőknek kellett szénnel, vízzel feltölteni a gépet. Csak utána mehettek fürödni.

Élelmet egy táskában vittel magukkal az útra. Ez száraz kaja volt, többnyire szalonna,sonka, kolbász. A személy-fordások szolgálata viszonylag rövid volt. A férjem többnyire teher-fordában járt, ez átlagban 24 óra vagy akár 36 óra volt. Ha szerencséje volt és valamelyik nagy állomáson órákat kellett várakozniuk, akkor tudott a restiben is enni. Ott a vasutasok féláron ehettek.

Nekem külön "öröm" volt a ruhájának a mosása. Az első években még nem volt mosógépünk, és teknőben kellett mosni a ruháját, majd az üstházban kifőzni. Utána a teknőt kellett kísúrolni az olajtól.

Elég jól kerestek, de nem volt leányálom a munkájuk.

2015. febr. 19. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Lassan feledésbe menő foglalkozásról kaphattunk érthető,jól fogalmazott válaszokat.Köszönet érte.Külön szeretnék gratulálni a #3/3-as válaszadó irásához.Ha van,szivesen olvasnék még témához kapcsolódó válaszokat.
2015. febr. 21. 22:18

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!