Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Régen hogy épültek olyan...

Régen hogy épültek olyan hatalmas és átfogó vasútvonalak a semmiből, mint az 1800-as évek közepén Mo. -n vagy a cári Oroszországban? Miért van, hogy ma már egy M0-ást se tudunk megépíteni vagy egy Balatoni vasútvonalat felújítani?

Figyelt kérdés
2016. aug. 6. 13:14
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%

Szándék kérdése is, de az sem mellékes, hogy ebben a globalizálódó világban a gazdasági szemlélet is megváltozott.

A XIX. század a nagy ipari beruházások évszázada, ekkor váltják le a ló-vontatta közlekedési eszközöket gépekre, a gépeknek szilárd, stabil utakat építenek, de az építőiparban is forradalmi változások mennek keresztül ()köszönhetően az ott is elterjedt munkagépeknek is).

Ez nem is Európában szembetűnő változás, Amerikában a század elején még fából ácsolt, poros, sáros városok épülnek, a század végén már épülnek a felhőkarcolók, széles aszfalt utak, kiépült a vasúthálózat.

Egy évszázadnyi idő alatt teljesen újjá építik a városaikat.

Mindezek mozgatórugója azonban az, hogy a beruházóknak ebből jelentő profitjuk van, s ez a legfontosabb különbség.

Manapság már egy útépítésre, vasútépítésre úgy tekintenek, hogy az nem nyereséges beruházás, építsen utakat az állam.

Az 1800-as években a magántőke is jelentős mértékben hozzájárult az úthálózatok építéséhez, ennek voltak ugyan negatív következményei is, pl a vasútállomás a falutól 6-8 kilométerre esett, a vasút nem is érintette a falut: a gróf elvárta a pénzéért, hogy a major közelében legyen az állomás.

2016. aug. 6. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
61%

Régen nem volt ennyire eladósodva az ország.

Nem volt annyi alválalkozó és politikai blabla.

Épitettek mindent ha kellett ha nem, mert akkor az volt a "menő".

Most pedig isszuk ennek levét.

A hiteleket ugye vissza is kell fizetni.

Vesszük fel a támogatásnak állcázott hiteleket, illetve a hitelek kamatára is hiteleket veszünk fel.

2016. aug. 6. 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:

Az MO is lett bővítve és ha nem is teljes, mégis ki van építve jórészt, és nem mondhatni, hogy makadám út, lehet 90-100-zal is teperni.

A balatoni vasútvonal is volt és lesz is fejlesztve, mind a déli, mind az északi parton ma is jó vasútvonal üzemel.

A 19.sz-ban is hitelből építkezdtek, mint manapság.

2016. aug. 6. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:

"Az 1800-as években a magántőke is jelentős mértékben hozzájárult az úthálózatok építéséhez, ennek voltak ugyan negatív következményei is, pl a vasútállomás a falutól 6-8 kilométerre esett, a vasút nem is érintette a falut: a gróf elvárta a pénzéért, hogy a major közelében legyen az állomás."


Akkoriban még gőzmozdonyok közlekedtek és a házak teteje nádtető volt. Eléggé nagy károkat tudott/ tudott volna okozni.

2016. aug. 6. 14:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
Nem kapitalizmus volt. Véleményem szerint a kapitalizmus nem lenne alkalmas egy ekkora beruházásra. Akkor ha eldöntötték, hogy most csak vasutat építünk, akkor azt építettek, és kész, nemhogy nincs pénz, stb.
2016. aug. 6. 19:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
67%

#5:

ahha persze...

"Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc leverése és a kiegyezés között a magyarországi vasutakat osztrák és magyar magántársaságok építették a bécsi abszolutista kormány felügyelete alatt. Magyarországon, akárcsak a világ legnagyobb részén a vasutak különleges engedélyekkel, feltételekkel alapított magánvállalkozások voltak, amelyek működését az állam különféle kedvezményekkel segítette, és jelentős profitot hoztak tulajdonosaiknak."

Akkor ez mi? Akkoriban jobban a magánvállalkozásoké volt a szerep, nem úgy mint ma.

2016. aug. 7. 02:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
9%
#6 Mert a Közgép, vagy a Tiborc cégei, vagy Mészáros cégei nem magán cégek?
2016. aug. 7. 10:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

# 7: Közgép nem állami?

Na mindegy, az üzemeltetés és a hivatásforgalom is a magáncégeké volt.

2016. aug. 7. 13:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
Két lehetőség volt: az egyik, hogy egy már létező vasúttársaság eldöntötte, hogy bővíti hálózatát és A B között épít egy vonalat, a másik, ez főleg a HÉV-ekre (nem a budpestire) vonatkozik: alapítottak egy társaságot, megszerezték a pénzt, az engedélyeket. Az igazi különbség ezután jön: ha minden megvolt kerestek egy vállalkozót, akinek volt referenciája, meg értett is hozzá és láss csodát gyakorlatilag kézi munkaerővel megépült a vasút. Ma a helyzet sokkal rosszabb,mert nem igazán a szakértelem számít. Így történhet meg az, hogy a komoly gépesítettség ellenére pl a Bp-Balatonszentgyörgy vasútvonal felújítása 3-szor 4-szer annyi ideig tart, mint anno a megépítése Fiuméig.
2016. aug. 8. 12:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

"Ma a helyzet sokkal rosszabb,mert nem igazán a szakértelem számít."


Mi számít?


"Így történhet meg az, hogy a komoly gépesítettség ellenére pl a Bp-Balatonszentgyörgy vasútvonal felújítása 3-szor 4-szer annyi ideig tart, mint anno a megépítése Fiuméig."


Még mindig nem értem ennek az okát.

2016. aug. 8. 13:07
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!