Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A régi gőzmozdonyokon a...

Bubuka508 kérdése:

A régi gőzmozdonyokon a kémény mellett levő cső, ami gőzt fújt ki, mi célt szolgált?

Figyelt kérdés
Nem tudom, minden típusnál volt-e, de én a 424-esen és a 375-ösön láttam. A szakirodalom pedig erről nem ír semmit. Időnként gőz pufogott ki ezen a csövön, de nem tudom, mi volt ennek a rendeltetése.
2019. jún. 22. 22:42
 1/7 anonim ***** válasza:
100%
Egy kémény van a szén égéstermékeinek és egy a gőz nyomáskiegyenlítésére.
2019. jún. 22. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%
A gőz nyomását sem lehet a végtelenségig növelni, valahol a túlnyomásnak távozni kell, különben irdatlan nagyot szólt volna az összes.
2019. jún. 23. 07:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

Az volt a mozdony fütyülője ;-)

A gáztartályban lévő nyomást harárértéken belül kellett tartani, a fölösleges gőzt kiengedték, de hangjelzésre is gőzt használtak, a sípon kiáramló gőz, élesen fütyülő hangja jellegzetes.

2019. jún. 23. 09:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:
A biztonsági szelepet és a fütyülőt ismertem, de ez egy harmadik dolog volt, azok nem is ott helyezkedtek el, hanem a gőzkazán tetején.
2019. jún. 23. 10:50
 5/7 anonim ***** válasza:
az a vékony cső a biztonsági lefúvó csöve...ha túlfűtik, és nagyobb a nyomás a megengedettnél, akkor egy szelep"lefúj"...biztonsági okokból ott megy a levegőbe..
2019. jún. 23. 10:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
Nem a légsűrítőből távozó gőz vezetékére gondolsz? Ha megnézed videón például állomási tartózkodásoknál szakaszosan távozik belőle a gőz - mellesleg a légsűrítő adja a jellegzetes hangot is -
2019. jún. 23. 11:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

A 6-osnak van igaza.

Az a cső a kémény mellett, a gőzüzemű légsűrítő gőzkiömlő csöve. Minden gőzmozdonyon van, amelyik légfékkel van felszerelve. Még régebben, a vasút kezdetén még voltak kizárólag kézifékes vonatok is, azokon a mozdonyokon nem volt légsűrítő, de ilyen már nincs. Amikor a légsűrítő működik, azon a csövön minden löket végén szakaszosan távozik az a gőz, ami a légsűrítőt működtette.

Ezt hallod közben: Pss-pss-pss-pss... akár a mozdony álló helyzetében is.

A légsűrítő pedig a vasúti kocsik és a mozdony légfékberendezésének működtetéséhez szükséges sűrített levegőt termeli. Közvetlenül megállás után nagy valószínűséggel működik is, hiszen éppen most használt el sűrített levegőt a megálláshoz, amit utána pótol.

Hideg időben, - mivel szakaszosan működik - a légsűrítő gőzkiömlő csövében lecsapódik a gőz, és vízzé válik, ezért beinduláskor, az első néhány löket során vizet spriccel ki, ami forró víz is lehet. A légsűrítő azért működik szakaszosan, mert csak akkor indul be, ha a mozdonyon lévő főlégtartály nyomása egy bizonyos beállított érték alá csökken. Leginkább fékezés után történik, vagy a légfék rendszer tömörtelenségének pótlására. Ez a bekapcsolási érték mozdonytípustól függ, kb. 6,5-és 8 bar körül van. Ha visszatermelte a szükséges nyomásra a levegőt, akkor leáll.

2021. nov. 16. 04:19
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!