Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Hogyan osztják fel vasúttársas...

Hogyan osztják fel vasúttársaságok a jegyek árat egymás közt nemzetközi viszonylatban?

Figyelt kérdés

Németországba utazok,MÁV-nál veszek jegyet. Oda és visszafelé is német társaság vonatával utazom, azonban a jegyet a magyar vasúttársaságnál vettem.


Hogy lát ebből pénzt a német vasút?



2019. júl. 17. 20:54
 1/4 anonim válasza:
Én ugyanezt a postánál nem értem.
2019. júl. 17. 20:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
93%

Ezekről a vasutak egymás között állapodnak meg. Nincsen általános szabály, hogy 50-50 vagy bármilyen más arány.

A nemzetközi pénztárakban van egy "Két- és többoldalú megállapodások jegyzéke" nevű vastag mappa, abban szerepel minden relációban, hogy milyen kedvezményeket lehet adni. (Te nem ezt kérdezted tudom.)

De azokon a tárgyalásokon, ahol ezeket meghatározzák, ott az egymás közötti el- és leszámolásról is megegyeznek.

Régen a BEIG (Bevételellenőrzési Igazgatóság) majd El- és Leszámolási Szervezet volt aki ezekkel foglalkozott, most gőzöm sincsen :D

2019. júl. 17. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
66%

Mondok néhány irányadó feltételt:


Hány km pályaszakaszt koptatott (illetve áramot használt, forgalomirányítási munkát jelentett...) a vonat egyik-másik országban?

A vasúti személyzet általában országhatárnál cserélődik, tehát az ő fizetésükön nincs mit elszámolni.

Melyik vasúttársaság állította ki, tartja üzemben a mozdonyt és a kocsikat, ha vegyes, akkor ki mennyi?


A vitás kérdés a pályahasználat és a járműüzemeltetés költségaránya lehet, ha ebben dűlőre jutnak, a többit te is le tudnád osztani. De szerintem nem kell ezen vitatkozni, nyilván van már egy rég kialakult évszázados elszámolási gyakorlat, nem szoktak ahhoz minden kedden hozzányúlni.


A MÁV szerintem már semmit se lát abból a pénzből, amit befizettél, minthogy sokat nem is csinál, sokkal inkább még ráfizet az osztrák és cseh járművek magyar szakaszokon való belföldi használatáért. Pláne, mikor a hosszasan veszteglő külföldi tulajdonú szerelvényt bevetik még közben magyar körícének is, annyira kva jól állunk működőképes kocsikkal...

2019. júl. 18. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

Ajjaj. Az utolsó válaszolónál itt két, agymától merőben elkülönülő dolog keveredett össze. (Megjegyzem, nem én pontoztam le.)

A kérdező a menetdíjakat kérdezte, és azok felosztását. Erre említettem a két- és többoldalú megállapodásokat, ezek messzemenően üzleti szempontok, és érdekérvényesítő-képesség alapján dőlnek el.

Természetesen szó sincs, és nem is lehet szó arról, hogy a MÁV ne lásson eből pénzt, sőt, idézem: "sokkal inkább még ráfizet az osztrák és cseh járművek magyar szakaszokon való belföldi használatáért."


A nemzetközi vonatok a nemzetközi viszonylaton nem képezik a közszolgáltatás részét, azok kizárólagosan üzleti alapon közlekednek. Ha ez így lenne, ahogyan a kedves válaszoló írta, napok alatt leállítaná a közlekedést a MÁV. Hasonló okból szűnt meg az "eredeti" úton közlekedő berlini Metropol: nem hozta a bevételt, és kihátráltak mögüle a vasutak.


Amit idekevert a válaszoló az a mozdony és a kocsikm elszámolás. Ez teljesen más, mint a menetdíjak felosztása.

Alapvetően minden kocsitípusnak van egy szorzója. Az etalon a 2.o. ülőkocsi, az 1x-es, a legmagasabb a hálókocsi, majdnem 2x-es szorzóval, a legalacsonyabb emlékeim szerint a paklikocsi 0,6-0,7x-es szorzóval. Ez azt jelenti, hogy az adott üzemeltető kocsijának külföldön megtett km-eit hogyan kell elszámolni.

Például egy MÁV 2.o. kocsi Szlovákiában lefutott 100 km-e után a Szlovák fél kocsijának 100 km-t jkell Magyarországon futnia. Egy MÁV-os háló 100 km-e után a szlovák 2.0-ú kocsinak 200 km-t.


És mivel a prágai EC-k Magyarországon nagyon keveset futnak (kb 70 km) de a MÁV kocsik Szlovák, és Cseh területen nagyon sokat (ex-has 350-350 km) így a MÁV-nak minden évben nagyon sok passzívája keletkezett a külföldi vasutak felé. (Mert szegény cseh és szlovák, hiába futott Mo-n, ha a vonat a Keletiig csak 70 km-t futott Magyaroroszágon, képtelenek voltak ellentételezni az előtte lefutott kb 350-350 km-t.


Az hosszú évek-talán évtizedek óta szinte alapfeltevés, h a vasutak nem akarnak egymásnak fizetni kocsikilométert. (Ezt amúgy Kev-díjnak nevezik.)

Sokkal inkább azt mondja, hogy fuson a szerelvénye idegen országban, de a drága eurót nem szívesen fizetik ki.

Ezért futott a KörIC-ben 1 néha 2 cseh szerelvény hosszú évekig. És ez nyilván a mávnak kapóra jött, mert kocsija nem sok van.

És pl ezért futott a 800-805-806-801 pécsi IC fordulóban is fele cseh-fele szlovák szerelvény évekig.

Illetve tavagy vagy azelőtt a Hortobány EC is szlovák kocsik voltak, szintén futásellentételezésként.


Azóta az EC-k Nyugatiig járnak, valamint Prágába csak 2 szerelvényt ad ki a MÁV 4 helyett, így ez a kocsikm kezd eltolódni a szlovák-cseh irányba.


Azt még nem említettem, hogy a fenti szorzószámokat a nagyobb érdekérvényesítő képességű vasutak (pl. német) tudják tologatni, és pl a német tudja azt mondani, hogy a rosszabb állapotú MÁV kocsit csak 50% Kev díj kedvezménynel fogadja el. Így pl a németnél lefutott 1 km csak 0,5-nek számolandó fel.


És olyan is van, hogy pl egy erősítő kocsi csak az egyik vasút érdekét szolgálja, akkor a másik vasútnak nem számolják fel a futást.

(Pl mondok egy hülye példát, pl. Kassára minden pénteken küldene a MÁV egy kocsit, mert neki sok utasa van. A szlovák esetleg azt mondaná, hogy neki ez nem érdeke, mert nem származik annyi bevétele belőle, ha még kocsikm-t is "fizet" érte. De engedélyezi a kocsi közlekedését, ha nem kell Kev díjat "fizetnie" érte. (Tehát nem számolják fel a MÁV kocsi szlovákiai futását).

És akkor a kocsi úgy közlekedik, hogy meg van jelölve "Kev díj elszámolás nélkül.")


Az egész kocsikm egy nagy tudomány, és gondoljatok bele, most már vannak elektronikus rendszerek, de 5-6 éve még ezek papír vonatterhelési kimutatások alapján mentek, egyesével bogarászták össze, kinek milyen kocsija hol hány km-t futott. )

2019. júl. 20. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!