Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Észérvek, hogy miért ne...

Észérvek, hogy miért ne maradjon el a szóbeli?

Figyelt kérdés

Eddig egy olyan érvet sem olvastam, ami meggyőzően hatott volna a szóbeli fontosságáról...


Ezeket az okokat hallottam már:

- a szóbeli könnyebb az írásbelinél, egyfajta javítási lehetőségnek tartják, ha elbaxtad az írásbelit. - most viszont 1 db esélyed lesz jót írni, nagy cucc. az életben legtöbb helyzetben nem lesz "javítási lehetőség", ideje megszokni.


- biosz/kémia emelt - valaki azt írta, hogy ez neki könnyebb lenne, mint az írásbeli, ez esetben a fenti érvem érvényes erre, lesz időd csak az írásbelire tanulni. más azt mondta, hogy annyira kiszámíthatatlan ezekből a szóbeli, hogy sokkal nehezebb, mint az írásbeli, ebből a szempontból meg még jó is, hogy elmarad, nem?


- a szóbeli kifejezésmód jobban megy/nem megy olyan jól írásban való kifejezés - ezen nevetek a legjobban. az egész érettségi nagyrésze az írásos kifejezésmódon alapszik, ahogy az iskolai rendszer is rengeteg a gyakorlási módot kínál erre, eddig mit csináltál?


Kérlek, nyugodtan írjatok egyebeket, vagy mondjatok ellen nekem, mert komolyan nem értem miért nincs megelégedve valaki azzal, hogy kevesebbet kell tanuljon.



2020. ápr. 9. 18:22
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
10-es, kb. egyetértek. De azért szerintem mégsem kéne megadni a szóbelit is. Inkább csak azt kéne csinálni, hogy az őszi felvételire így is elfogadják (hogy hány százalékos eredménytől, az kérdés) úgy, mintha szóbelizett volna is, de a későbbi vizsgaidőszakokban már nem, ha addig nem pótolja be a vizsga szóbeli részét ténylegesen szóban.
2020. ápr. 12. 08:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:

Először is szeretnék gratulálni kedves kérdező! Kevesen fogják fel a fórumok lényegét, miszerint vitát kell indítani, nem pedig indulatokat. Te ezt megtetted!


Szeretném leszögezni, hogy szerintem jelen helyzetünkben, nincsen jó megoldás! Viszont nem szabad elfelejteni, a két rész együtt ad valamennyire valós képet a diák tudásáról.


Kettő féle ember létezik. Aki jó írásban, és gyenge szóban, illetve aki gyenge írásban és erős szóban. A mostani terv az előbbi típusú embereknek kedvez, ezáltal egy szakadék fog keletkezni a két fél között.


Az első érces szerintem helytelen! Ha például megbuksz egy KRESZ vizsgán, akkor egy hónap múlva ismét megpróbálhatod kijavítani a pillanatnyi gyengeséget.


Az emelt szintű kémia és biosz érettségivel nincs tapasztalatom. Viszont azt ne feledd, hogy akik tavaly érettségiztek belőlük, azoknak volt szóbeli. Ha ők most jelentkeznek egyetemre, akkor nem egyenlőek a feltételek. Azt persze nem lehet megmondani kinek kedvez ez...


És most jöjjön a személyes tapasztalatom. Én is sokáig halogattam a nyelvvizsgát, végül márciusban megpróbáltam, és sikerült! Kereken 60%-kal. 57% az írásbeli 63% a szóbeli. Nekem sokat számított.


Apropó nyelvvizsga... Most az is megkapja a teljes pontszámot, akinek csak az egyik fele van meg. Értem én, hogy önhibáján kívül nem tudott elmenni a vizsgára, de akkor kapja meg a fele pontot. Szerintem így lenne igazságos.


Még egy szösszenet a felkészülésről. A kormány azt mondta tanuljunk úgy, mintha mi sem történne a világban. Ezidáig a tanárainak azt verték belénk, hogy május 4.-ére legyenek készen a szóbeli tételeink, mert különben nem lesz rá időnk. Én is ezt tettem, a 80 tételből 63 kész van. 3 hétig intenzíven dolgoztam ki és tanultam meg azokat, amit most húzhatok le a wc-n. Tudom, a tudás nem vész el, de jól szemlélteti a helyzetet!


Köszönöm, ha elolvasod és reflektálsz rá!

2020. ápr. 12. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 anonim ***** válasza:

Az első érces...

Helyesen: az első érved...

Bocsi, autokorrekt volt.

2020. ápr. 12. 14:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:

"Kettő féle ember létezik. Aki jó írásban, és gyenge szóban, illetve aki gyenge írásban és erős szóban."

jó = jobb, gyenge = gyengébb, erős = erősebb

Meg van egy harmadik típus is: aki kb. ugyanolyan szóban is meg írásban is. Hogy milyen arányban lehetne ebbe a három csoportba sorolni a vizsgázókat, azt nem tudom.

2020. ápr. 12. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:

#14

A szóhasználatot illetően valóban igazad van, így helyes, hiszen viszonyítunk!

Szerintem nincsen harmadik csoport... Ha megkérdeznél most minden érettségizőt, akkor azonnal egyértelmű válaszokat kapnál, hogy melyik diák melyik számadást szereti jobban, vagyis melyikből érne el valószínűleg jobb eredményt. Persze lehetne, hogy abból amiből szerinte gyengébb magasabb százalékot érne el, mint a másik amiből szerinte ő az erősebb. Remélem érthetően fogalmaztam.

A szóbeli vizsgáztatásnak egy hátránya van. Lehet hogy csak 1 tételt nem tanultál meg 100%-osan, de meg van rá az esély, hogy azt húzod.

Én - magyarból szeretnék emelt szintű érettségit tenni- például az írásbelit választanám, mert az adja a valósabb képet a tudásomról. A szóbeliről azt gondolom, hogy a gyengébb tudású tanuló is meg tud tanulni 40 tételt, de attól még nem tud egy verset elemzeni...

A kérdezőnek: azért nem vagyunk megelégedve ezzel a felállással, mert lelkiismeretes munkával fel tudnánk húzni a százalékot. 2020-ban lesznek olyanok akik idén is jelentkeznek. Ez a helyzet még megoldható lenne, amennyiben idén nekik is csak az írásbeli eredményüket vennék alapul. De mi lesz velünk jövőre, ha ismét felvételiznénk. Senkivel sem lenne igazságos. Valamint azt se felejtesd el, hogy idén felértékelődnek az írásbeli pontok. Itt egy példa:


az, aki él és az, aki fél és

látja a törvényt, reszketve, de higgadt

lépttel megy a sírhoz, az értelem égő

lámpája kezében,

megvetve, mi barbár,

mindazt, mi hazugság.


Ez egy Kosztolányi versből szedett idézet. Mi a mű címe? Jártam fakultációra, sok verset olvastam, de az ilyen jellegű feladatokat túlzásnak érzem. Az ilyen típusú feladatok 4-5 pontot, vagyis százalékot érnek.

2020. ápr. 12. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 anonim ***** válasza:

"De mi lesz velünk jövőre, ha ismét felvételiznénk. Senkivel sem lenne igazságos."

Ezt a részét szerintem simán meg lehetne oldani: jövőre már kelljen majd melléraknotok egy szóbelit is és kész, vagyis csak ebben a vizsgaidőszakban kéne elfogani a csak írásbeli (ha egyáltalán ez lesz a megoldás) vizsgátok eredményét, ősszel, jövő tavasszal, stb. már nem.

2020. ápr. 12. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim ***** válasza:
Igen, az nem lenne rossz megoldás. De nem biztos, hogy ugyanannál a tanárnál kellene vizsgáznunk. Más a leadott anyag és az elvárás. Ezt inkább csak opcionális megoldásként tudom elképzelni. Te sem örülnék, ha legalább 2 évig tartana az érettségid.
2020. ápr. 12. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 anonim ***** válasza:

"Igen, az nem lenne rossz megoldás. De nem biztos, hogy ugyanannál a tanárnál kellene vizsgáznunk. Más a leadott anyag és az elvárás. Ezt inkább csak opcionális megoldásként tudom elképzelni."

Persze, hogy opcionális lenne, hiszen csak azoknak kellene utólag szóbelizniük is, akik tovább akarnak majd tanulni - ami egyáltalán nem kötelező.

Egyébként meg nehogy azt hidd, hogy ezzel veszítenétek bármit, mert én az egyetem elvégzése után is azt mondtam, azt mondom most is, hogy a szóbeli érettséginél nagyobb emberkínzás nincs vizsgák ügyében: egy napon vizsgázni akár 4-5 tárgy több éves anyagából - ilyen egyetemen sincs! Sokkal könnyebb lesz, ha majd nem is mind a 4-5 tárgyból, hanem csak abból a max. kettőből kell utólag vizsgáznotok, ami kell a felvételhez. Ehhez képest mellékes lesz, hogy személy szerint milyen tanárnál - különben meg (ha addig nyugdíjba nem megy vagy hasonló) meg lehet dumálni az idei tanároddal, hogy majd jövőre is nála felelhess lehetőleg. A végső döntést erről nem ő fogja meghozni, de ha beleegyezik elvben, akkor azért van rá esély, hogy majd úgy tudja szervezni a suli jövőre a középszintű érettségiket, hogy nála felelhess.

Különben meg már eleve ez is igazságtalan a régen érettségizettekkel szemben, hogy ti középszintű, ismerős tanárnál tett szóbelivel bekerülhettek egyetemre, míg ők (akik 2005 előtt érettségiztek) csak úgy tanulhattak tovább, ha emellett ismeretlen tanárnál is tettek egy nehezebb szóbelit (szóbeli felvételi vizsgát miután leérettségiztek). Tehát ha végül ugyanolyan diplomát szerzel, mint valaki 2005 előtt, akkor is: az ő diplomája mögött nagyobb teljesítmény lesz... Szóval sehogy se tud teljesen igazságos lenni minden - de ilyen az élet.

2020. ápr. 12. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:
Persze mindig változik a világ és vele az elvárások. Nekünk az egyik tanárunk azt mondta a szóbeli kapcsán, hogy elhanyagolható lenne a stressz faktor, amennyiben nem ez lenne az első e jellegű megmérettetésünk. Tanárainknál vizsgázunk, akik - jó esetben - szeretnek minket, és nekik is érdekük, hogy minél jobb eredményt érjünk el. Ezellenben később, mondjuk az államvizsgánál, 3 professzor értékeli a munkádat, és hogy tudásodról megbizonyosodjanak kereszt kérdéseket tesznek fel. Kellenek majd a szóbeli tapasztalataid is!
2020. ápr. 13. 10:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 anonim ***** válasza:
Akik azt írják hogy a régebben érettségizoknek ne számítson bele a szóbeli eredmény, ők nem érzik ezt is igazságtalannak? Én is hasonló cipoben vagyok és baromira nem örülnek neki hogy amiért tanultam, bememtem, levizsgaztam azt most dobjam ki a kukaba.... Mármint hogy hiába való volt a szóbeli érettségim.
2020. ápr. 17. 22:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!