Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Igazságtalanság, vagy csak én...

Igazságtalanság, vagy csak én nagyítom fel? (hosszú)

Figyelt kérdés

Idén érettségiztem, jelentkezésemet többek közt az ELTE japán, koreai-, illetve a KRE japán szakára adtam be. Tudtam, hogy elég magas szokott lenni ezen szakokon a ponthatár, de ennek ellenére belevágtam. Hiába...

Bár letettem egy nemzetközileg elismert, közép szintnek megfelelő nyelvvizsgát és megcsináltam az emelt szintű érettségit(90% körüli eredménnyel), de úgy tűnik még ez sem elég ahhoz, hogy az embert érdemesnek, és elhívatottnak találják arra, hogy japán szakon folytathassa tanulmányait. Sajnos az angol, német, stb. nyelvszakoktól eltérően japán szakra még csak a középszintű (japán) érettségi letétele sem kötelező, ezért második felvételi tantárgyként a történelmet kellett választanom, ugyanis az irodalmat és a nyelvtant nagyon nem szerettem. Szándékosan nem azt írtam, hogy a "magyart" nem szeretem, hiszen úgy gondolom, hogy bár egy szabályt sem tudnék most felidézni, azonban sikerült elsajátítanom a helyesírás fortélyait, és fogalmazni is megtanultam rendesen. Egyébként ha kötelező lenne a japán érettségi, akkor tudtam volna olyan tárgyakat duplázni, amivel könnyedén felvettek volna... Ezért is olyan bosszantó ez.


A történelem érettségi végül kicsivel 80% fölött sikeredett, amivel én személy szerint meg vagyok elégedve még annak ellenére is, hogy tulajdonképpen emiatt nem sikerült a felvételi.

De mi a fenének is várják el azt tőlem, hogy olyan szinten teljesítsek egy olyan tárgyból (jelen esetben történelem), mintha történelem szakra készülnék, és aminek az ég világon semmi, de semmi köze nincs ahhoz a szakhoz, amire én jelentkeztem?! (Természetesen a középiskolai tananyag keretein belül.)


Úgyhogy nem sikerült. Olyanok fognak bekerülni, akiknek fingjuk nincs a japán nyelvről, és csak azért sikerült nekik a felvételi, mert olyan tárgyakból telesítettek jobban nálam, amiknek őszintén szólva nem sok közük van a japánhoz.

Nem azt mondom, hogy japán nyelvtudás nélkül ne lehessen bejutni, de azért azokat, akik bizonyságot adtak nyelvtudásukról, és afelől, hogy tényleg ott lenne a helyük, őket szerintem mindenféleképpen valamiféle előnyben kéne részesíteni. Ez így egyszerűen nem fair! Legalábbis szerintem.

És most lehet mondani, hogy nem mindenkinek van pénze külön tanárra és tanfolyamra, de erre én meg azt mondom: Ha valaki elég elhivatott, akkor mindenféle külső segítség nélkül is sikerülhet! Én is egyedül jutottam el erre a szintre, úgyhogy nem lehetetlen. Decemberben pedig megpróbálom a felsőfokú nyelvvizsgát, és, hogy ha az sikerül, akkor már elmondhatom azt, hogy nem volt hiábavaló a sok pluszmunka, és a különbözeti vizsgák letételét megelőző hercehurca.

De nem vettek fel...


...Így hát maradt a "B" terv, vagyis a germanisztika szak, ahová érdekes módon követelmény az emelt szintű érettségi, de hát annyi baj legyen, azt is letettem.

A mostani felvételi rendszerben többek között az a probléma, hogy az egyetemek szemszögéből mi felvételizők nem vagyunk több, mint puszta üres számok. Az érettségi eredmények beszámításán kívül szerintem még be kéne hívni a felvételizőket egy külön beszélgetésre is, valamint meg kéne íratni egy az adott szakhoz kapcsolódó "lightosabb" szintfelmérő tesztet. Mindezekkel ki lehetne szűrni a komolytalanabb, lesz, ami lesz alapon jelentkező "versenyzőket" a céltudatos, esetleges plusz háttér információkkal rendelkező felvételizőktől.


És bár tudom, hogy túl kell tudni lépnem ezen a kudarcon, és az élet megy tovább, de mégis... Ahányszor végig gondolom ezt az egészet, mindig kinyílik a bicska a zsebemben, hogy a fenébe is... mit keresek én germanisztikán, mikor a japán szak volt a legfőbb vágyam, és ha valakinek, hát nekem igazán ott lenne a helyem...

Egyébként nincs semmi bajom a némettel, de azért nem említeném egy lapon a japánnal.


Hirtelen ennyi jutott eszembe a témával kapcsolatban, írjátok meg, hogy Nektek mi a véleményetek!


2010. aug. 17. 13:16
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:

Azt ugye tudod, hogy mint minden nyelvszakon, így japán szakon is rengeteg irodalmat, fonetikát, morfológiát, lexikológiát és egyéb nyelvtani dolgokat, az adott nép történelmét, kultúráját kell tanulni? Még ha az elején "felzárkóztató jellegű" nyelvtanítás megy is, ahogy haladsz előre, egyre inkább ezekre kerül a hangsúly. Így véleményem szerint tökéletesen érthető, hogy miért számít felvételi tárgynak a magyar és a történelem.

Persze, ettől függetlenül mindenhol be kellene vezetni a kötelező felvételi elbeszélgetést és/vagy írásbeli tesztet, hogy csak az kerülhessen be, akit tényleg érdekel az adott szak.

2010. aug. 17. 13:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
0%
Nem ez az első gyengeelméjűség mostanában a felsőoktatásban. Valaki elvégzi a gépész szakot és levizsgázik de nem kap diplomát mert nincs meg a nyelvvizsgája. Aki ezt kitalálta az gyengeelméjű volt, mert semmi köze egy szakmának a nyelvekhez.Attól még kíváló mérnök lehet valaki ha nem tud nyelvet.
2010. aug. 17. 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 A kérdező kommentje:

13:38


Igen, tudom. Japán irodalmat és nyelvtant viszont szívesen tanulnék. És rendben van, számítson a magyar, meg a történelem, de csak annyira, hogy azért ne legyen analfabéta, aki oda jelentkezik. Vagyis legyen egy általános fogalma a dolgokról. De mivelhogy középiskolában nem nagyon találkozik az ember japán irodalommal és történelemmel, ezért mégse ezek legyenek a legmeghatározóbb felvételi tárgyak.

És igenis vezessék be legalább a középszintű japán érettségit, elvégre egy nyelvszakról van szó, nemde bár?

2010. aug. 17. 13:54
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

Nem kerültél be, és emiatt ideges vagy, ez érthető. Bár azt viszont nem értem, hogy miért másokat hibáztatsz a saját felelősséged miatt.

Adott a felvételi eljárás. Ismered, nem ért meglepetésként semmi. Évek óta adottak a felvételi tárgyak.

Valamelyik idegen nyelv, amibe a japán is beleszámít.

Adott az a szabály is, hogy egy nyelvből csak egy jogcímen kaphatsz pontot. Pl. japán nyelv: vagy emelt vagy nyelvvizsga...

Szerintem téged semmi meglepetés sem ért a felvételi eljárás során, szóval a mostani sírásodat nem érzem jogosnak.

Az nem derül ki, hogy a japánon kívül van-e más nyelvből nyelvvizsgád, ha nincs, akkor magadra vess.


A közép töri érettségi egy vicc. Szó szerint. Az idei is az volt. Baromi egyszerű. Vagyis 0 tanulással 80% felé meg lehet írni. Akinek viszont ez a felvételi tárgya, az ha be akar kerülni, akkor készül, ezért 95% feletti eredményt simán el lehet érni.


Adva volt egy 2009-es 440-es ponthatár. Nem tűnik kevésnek, azonban nem is olyan sok, mivel egy felvételi tárgy az nyelvből van, és köztudott, hogy a nyelvi érettségik nem olyan nehezek. Ha igazodtál volna a tavalyi ponthatárhoz, simán bekerülsz. Ott volt egy cél, hogy min. azt kell elérni, ha az ember be akar kerülni. Vagyis baromi jó helyzetben voltál, mert a pont csökken japán szakon. Persze ezt nem tudhattad előre, de szerintem az a minimum, hogy a tavalyit elérje valaki, akkor még van remény.


Ha a japán szakhoz kötelező lenne a japán nyelv ismerete, akkor nem sokan jelentkeznének oda, mert manapság még elég kevés helyen tanítanak japán nyelvet... Ez egy esélyegyenlőség, semmi több.

Tavaly én sem kerültem be, de nem az volt az első dolgom, hogy másokat szidjak, hanem magamat vettem elő.

Azonban idén újra megpróbáltam, ismételtem és bekerültem. Ilyen egyszerű a képlet...

2010. aug. 17. 13:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 A kérdező kommentje:

13:50


Teljes mértékben egyetértek!

Nem ezzel kéne csökkenteni a diplomások számát...

2010. aug. 17. 13:57
 6/11 anonim ***** válasza:
Pedig az utolsó válaszolónak gaza van, adott a képlet, ezek szerint felvettek másokat, akik valamiben jobbak, mint Te. Lehet, hogy nem japánban, de ez tényleg nem nyelvtanfolyam. Valahol meg kellett húzni a ponthatárt.
2010. aug. 17. 14:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:

13:54


Először is nem sírok, úgyhogy légy szíves válogasd meg a szavaidat! Kizárólagosan azért írtam le a történetemet, mert kíváncsi vagyok mások véleményére.

Való igaz: Nem ért meglepetés. Eleve úgy indultam neki, hogy a jelenlegi feltételek mellett nagyon kevés esélyem lesz.

És, mint, ahogy már fentebb írtam, elvégre ez egy nyelvszak, vagyis elvárható lenne a nyelvtudás. Azt is említettem, hogy nem azt kívánom, hogy kizárólag a japán nyelvtudással rendelkezőket vegyék fel, de azért mégis csak vegyék figyelembe, hogy ha valaki beszéli a nyelvet.

És ne csak olyan szinten, mint egy bármilyen másik idegen nyelvet, hanem tényleg: Japán szakon legyen már nagyobb előny, ha az ember tud japánul!

Egyébként van német és angol nyelvvizsgám is.

Na azért nem hinném, hogy olyan gyakori a 95% feletti eredmény...

Nem szeretem egyébként, ha valaki azt mondja, hogy "vicc" az érettségi. Csak annak van joga ilyet mondani, aki 100%-ra megírta. Legalábbis én így gondolom.

Persze, lehet nulla tanulással is 80% felett írni, de azért nem ez a jellemző.

A nyelvi érettségik amúgy idén pont, hogy nehezebbek voltak. Ezt tanároktól hallottam. Nem mellesleg én is tapasztaltam.

Esélyegyenlőség? Én se tanultam japánt sehol, engem se tanított senki, ennek ellenére megcsináltam. Ha valakit nagyon érdekel valami, akkor nem kell ahhoz külön óra/foglalkozás, hogy megtanulja/el kezdje tanulni. (már ami a nyelveket illeti) Akit meg nem érdekel annyira valami, hogy el kezdje magától tanulni, az meg inkább ne tanulja. Bár ez egy kicsit erős kijelentés... A lényeget azért az értelmesebbek biztos le tudják szűrni.

És igen, természetesen én vagyok a hibás, hiszen tudtam, hogy mik a követelmények. Azonban ezekkel a követelményekkel nem teljesen értek egyet. Úgyhogy az én szemszögemből nem CSAK ÉN vagyok a hibás.


Gratulálok, hogy felvettek! ELTE/KRE?


Köszönöm az eddigi véleményeket!

2010. aug. 17. 14:41
 8/11 A kérdező kommentje:

14:23


Csak az a szomorú, hogy pont a kevésbé lényeges dolgokban jobbak. Ez körülbelül olyan, hogy engem vennének fel mit tudom én egy számítástechnikai állásra egy informatikussal szemben, csak azért, mert jobban tudok tegyük azt sakkozni.

Valóban nem nyelvtanfolyam, de miért, az anglisztika például az? Oda pedig kötelező az emelt.

Valahol tényleg meg kell húzni a határt, de azt úgy kéne, hogy igazságos legyen.

Persze igaz: Nincs olyan rendszer, ami mindenki számára igazságos.

2010. aug. 17. 14:56
 9/11 anonim ***** válasza:
100%

Akkor az egyetemen is sírnál, hogy jajj de értelmetlen ez a tárgy? Mert ott bizony még nehezebb lesz az élet, mint egy szaros közép töri, amit 2 hét alatt meg lehet tanulni.

Figyelembe veszik a nyelvtudást, kapsz érte plusz pontot. Mit akarsz még? Amiért te beszélsz japánul, egyből legyen 480 pontod?

Ezt az előnyt majd az egyetem első évében fogod tudni kamatoztatni, amikor csak a nyelvet tanuljátok.

Amúgy azt honnan tudod, hogy ki milyen feltételekkel került be? Ha a felvettek 90%-a beszél japánul, akkor pl mi van? :O

Idén a vizsgázók kb. 8%-a teljesített 90% felett. Ez nagyon jó arány.

Arra nem tudok a viccen kívül mit mondani, mikor olyan kérdések vannak, hogy írja a nyílra, melyik felfedező ment ezen az útvonalon. Csak ki kell nyitni az atlaszt és le kell olvasni. A feladatok kb. 60-70%-át atlaszból meg lehet oldani.

Az egy dolog, hogy nehezebb, attól függetlenül aki beszéli a nyelvet, az jól meg tudja írni.


Most boruljunk le a tudásod előtt, hogy te te bezzeg önállóan tanultál meg japánul? Ezért nyitottad a körkérdést, hogy ezt elmondd nekünk? Mit kezdjünk ezzel? Zrínyi Miklós 6 nyelven beszélt, pedig az ő korában nem is volt internet...

A lényeget az értelmesebb le tudja szűrni: fáj, hogy te nem kerültél be, és a rendszert, illetve másokat okolsz azért. Másokat, akiket nem is ismersz, fogalmad sincs, hogy ők milyenek.

Jogod van nem egyet érteni, felháborodhatsz -a megjegyzem teljesen korrekt felvételi eljárás miatt, régen sokkal jobban szelektálták az embereket, pofára ment a felvételi-, azonban ezzel nem igazán érsz el semmit.

Az elhivatottságodat viszont megkérdőjelezném, mert ha igazából az lennél, akkor nem okozna problémát, hogy a 4 éves töri könyvet középszinten átnyálazd... Ráadásul a hozzáállásod is nevetséges: "kevés esélyem"


Én nem japán szakra mentem.

Neked abból a szempontból jobb még, hogy választhatsz. Töri vagy magyar illetve más idegen nyelv. Nekem a töri és a magyar volt a kötelező, én nem választhattam mást. Hiába szerettem a törit, és utáltam a magyart, attól még el kellett olvasnom a sok számomra érdektelen és semmit mondó verseket/műveket, meg kellett tanulnom a költőket, írókat. Akármennyire is utáltam ez kellett ahhoz, hogy felvegyenek. A szakomnak a jövőben semmi, de az ég adta egy világon semmi köze nem lesz az irodalomhoz, max. a nyelvtanhoz, de az is csak a fogalmazás és a helyesírásban fog megnyilvánulni. Sőt a törihez sem lesz sok köze. Gyakorlatilag a törin szerzett tudásom 1%-át tudom hasznosítani... Erről ennyit...

2010. aug. 17. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:

17:03


"Sírni" semmi esetre sem fogok, legfeljebb megjegyzem, hogy mi a fenének kell ennyi hülyeséget tanulni. De ez így van rendjén. Mindegyik szakon lehetnek olyan tárgyak, amik a diákság részéről feleslegesnek tűnnek. (Vagy azok is)

Természetesen nem azt kívánom, hogy egyből 480 pontom legyen, de egy japán szakon azért én mindenféleképpen előre tenném azokat, akik valóban tudnak japánul. Ez talán még logikus is lenne, nem? De ez a többi egzotikus nyelvre is vonatkozik: Aki tud kínaiul, az élvezzen már elsőbbséget azokkal szemben, akiknek fingjuk nincs az egészről...

Abban az esetben, ha felvételizők 90%-a tudna japánul, akkor mindenesetre néznék egy nagyot. Egyébként ha jól emlékszem, körülbelül 46-an tettek japánból emelt szintűt az egész országban. A közép szintet nem néztem.


Jó persze, vannak ehhez hasonló könnyű kérdések, de itt nem is feltétlenül a tárgyi tudást mérik, hanem a talpraesettséget, hogy van-e valakinek annyi esze, hogy használja az atlaszt (megjegyzem, nem mindenkinek van)

Én személy szerint az esszéknél csúsztam el; és igazándiból nem is tudom, hogy mi volt pontosan a probléma. Valószínűleg sokat rizsáztam a rövid esszéknél. De tulajdonképpen azok is érdemi információk voltak, csak lehet nem kellett volna olyan mélységekbe belemenni a részletekbe.

Egyébként jól sikerültek a nyelvi emeltek, de azért tényleg lehetett érezni, hogy itt volt egy kis nehezítés. (Nem is olyan kicsi!)


Természetesen nem azért nyitottam a kérdést, hogy bárki is leboruljon előttem, de a történethez hozzátartozik ez a rész is. (Mármint, hogy egyedül tanultam japánul) Erre talán joggal lehetek büszke, vagy tévedek?


Valóban. De igazából a rendszert sokkal jobban okolom, mivel azok a "mások", "többiek", "vizsgázók", egyszóval "mi" mind bábuk vagyunk ebben a rendszerben.


A hozzáállásom meg miért lenne nevetséges? Jobb, ha az ember a realitásban él, és nem táplálja magát hamis reményekkel. Persze én is reménykedtem, ezért is adtam be a jelentkezést... Azonban, mivel a másik felvételi tárgy nem tartozott az erősségeim közé, joggal hihettem azt, hogy a germanisztika mégis csak esélyesebb. Pedig készültem a törire. Átolvastam a könyveket, interneten is utánanéztem a szükséges dolgoknak és az előző év feladatsorait is átnéztem. De sajnos az esszén elcsúsztam...


Ezek szerint neked jobban megy(/ment) azon tárgyak tanulása, amelyek a további tanulmányaid szempontjából feleslegesnek bizonyultak. Sajnos nekem nem ilyen egyszerű. Én az ilyenekkel nagyon megszenvedek, viszont, ami érdekel, abba nagyon sok energiát tudok fektetni.

2010. aug. 17. 18:45
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!