Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a különbség a bibliában a...

Mi a különbség a bibliában a lélek (nephes) és a szellem (ruach) között, ha van lényeges különbség?

Figyelt kérdés
Látom, hogy ezt már régebben is kérdezték, de engem a bibliai értelmezés érdekelne.

2009. ápr. 3. 13:43
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:

HA megvizsgaljuk hogy Biblia hogyan hasznalja a "lelek" szot, vilagosabba valik hogy emberekre, allatokra vagy egy ember illetve allat eletere utal. Nezd meg hogy a Biblia hol es hogy an hasznalja ezt a kifejezest.

Emberek:1Peter3;20- "Noe napjaiban ... keves ember, azaz nyolc lelek vitetett at biztonsagban a vizen".--- Itt a lelek szo egyertelmuen emberekre utal, Noera, felesegere, harom fiukra es azok felesegeire.

2Mozes16;16-"Szedjetek belolle... a satratokban lakok lelekszama szerint"--- itt a mannarol beszel emelyet Isten adott az izraelitaknak.


Allatok:1Mozes1;20,21- "Majd ezt mondta Isten: <Pezsdüljenek a vizek az élő lelkek sokaságától, és repdeső teremtmények repüljenek a föld felett az égbolt színén!>  És Isten megteremtette a nagy tengeri szörnyeket, és mindenféle mozgó, élő lelket teremtett, amely a vizekben kezdett nyüzsögni a maga neme szerint, és mindenféle szárnyas repdeső teremtményt a maga neme szerint. "---- ezekben a versekben a halakra , haziallatokra es vadallatokra utal a lelek szoval.


Valakinek az elete:2Mozes 4;19-"mar mindenki meghalt aki a lelkedre vadaszott"---- itt az egyiptomiak Mozes eletet akartak kioltani vagyis vadasztak ra.

Janos 10;11-"En jo pasztor vagyok. A jo pasztor a lelket adja a juhokert"---Jezus a lelket vagyis az eletet adta a juhokert vagyis az emberisegert



Most nezzuk a szellem szo jelenteset:Nemelyek azt gondoljak hogy a szellem a lelek szo szinonomaja, de a Bibliabol kiderul, hogy ket kulombozo dologrol van szo.

A Zsoltarok 104;29 peldaul kijelenti Istenrol: "Ha elveszed szellemuket , kimulnak es porra lesznek ujra". A Jakab 2;26 pedig megjegyzi hogy "a test halott szelem nelkul". Ezekben a versekben a szellem arra utal ami eletet ad a testnek. Szellem nelkul a test halott. Ezert a bibliaban a ru-ach szot nem csak szllemnek forditjak hanem eronek, azaz eleteronek is. Isten peldaul ezt mondta Noe napjainak az ozonvizerol: vizozont hozok a foldre, hogy elpusztitsak az eg alatt minden testet, amelyben eletero mukodik.

Remelem eleg jol elmagyaraztam. Ha valamit nem ertesz irj egy PM-et.

2009. ápr. 6. 15:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
79%

Lélek:értelem,érzelem.akarat(ego)

Szellem:Isten által belénk lehellt örökkévaló rész.

Isten is Szellem.

2009. ápr. 6. 16:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:
Az első bibliai levezetés ésszerűnek tűnik, de a másodikra is van bibliai érv, vagy csak egyéni fantázia, esetleg a mai köznapi értelmezés?
2009. ápr. 6. 23:57
 4/16 anonim ***** válasza:
44%
Én írtam a másodikat.Teológiára jártam,ott tanultam így.
2009. ápr. 7. 13:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 A kérdező kommentje:
De a teológián nem tanítottak meg érvelni, ott nem kell?
2009. ápr. 7. 15:30
 6/16 anonim ***** válasza:
De igen.Csak nem regényt írok, erről könyvek vannak,drága.
2009. ápr. 14. 11:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 A kérdező kommentje:

"Lélek:értelem,érzelem.akarat(ego)

Szellem:Isten által belénk lehellt örökkévaló rész.

Isten is Szellem."


Nem értem, akkor most 'szellem halhatatlanságról' kellene beszélnetek, nem 'lélek halhatatlanságról'?

Ez a két szó a héberben is és a görögben is mást-mást jelent - nem azt amit fent írtál.

2009. ápr. 21. 16:35
 8/16 Nabas ***** válasza:
73%

Szia!


Nephes lelket jelent, a ruach pedig szellemet, de Károli sajnos mindkettő idegen szót módszeresen léleknek fordította.


Én azt tudom, hogy lényegében a Ruach alapjelentése szél (Isten Él neve egy jelzővel), a Nephes-é pedig kimondottan testet jelent, vagyis testrészt (torok).


Vagyis amikor a testbe (Nephes) belemegy a szél (Isten életereje), akkor lesz a test élő lélek. Ha kimegy belőle, akkor a test halott lélek lesz.


Kicsit részletesebben:-).

Isten szelleme: Ruach Jahve. A ”RUACH” (nőnemű) a héberben következő jelentéseket hordoz: szél, fuvallat, levegő, lélegzet, lehelet.

A ”ruach” szokásos fordítása szellem, bár ebben a jelentésben ritka az Ószövetségben. Alapjelentése: ”mozgásban levő levegő”, részleteiben ”lehelés”, ”fúvás”, ”lélegzet”. Ez utóbbi értelemben közel áll a nephes-hez. A ”nephes” szokásos fordítása = lélek; alapjelentése: ”torok”, ”gége”, ”nyak” és ami abból kijön, a ”lélegzet”. A lélegzettel függ össze a nephes egy másik fontos jelentése. Ahol lélegzet van, ott élet van, ahol megszűnik a lélegzet, ott megszűnik az élet, vagyis a nephesben mint lélegzetben jelenik meg az élet, vagy az, ami az élőt élővé teszi, hiánya viszont a halál. A nephes tehát a fizikai jelenséget jelenti, de a ruach ezen túlmenően a mögötte álló létrehozó erőt is jelenti. Ezért a nephes az életet, a ruach viszont az életerőt fejezi ki. Akárcsak a nephes, ugyanígy a ruach távozása is az élőkből, embernek és állatnak egyaránt halálát (Ter 35,18; Zsolt 146,4; Préd 3,19 köv.), visszatérése az életre kelést (Ez 37,5, Zsolt 146,4) jelenti. Az élet ”lehelete” a ruach chajjim szóösszetételben azt az életerőt vagy életelvet jelenti, amely a testet élteti, s mint ilyen minden élőlényben, emberben és állatban egyaránt benne van (Ter 6,17; 7,15) A ruach jelenti még az akaratnak, jellemnek, érzéseknek, gondolkodásnak helyét, központját, de soha-sem jelenti az egész embert.


Vagyis a szellemben van érzés, értelem, ész, elme, tudat, gondolkodás, akarat és minden, ami létezik. És mivel a szellem mindent tartalmaz és minden belőle van, ezért maga a test, illetve az anyag is szellemből van. Az anyag elpecsételt, bepecsételt szellem. Ezeket a pecséteket nem nyithatjuk ki egyik szinten sem, mivel a "bezárt" szellemek életellenesek, ezért is óv minket Isten a spiritualizmustól és alkímiától. Ha mégis kinyitjuk a pecséteket, akkor az onnan kijövők életet "bontanak le". Életlebontás mértéke attól függ, hogy melyik szinten "törjük fel" a pecséteket (lásd pl. atombomba).


Üdv.


Nabas

2010. dec. 21. 08:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 saveme ***** válasza:

Én is találkoztam ezzel a kérdéssel idén, és el is kezdtem kutakodni a témában. Még nem látom át, de azt már igen, hogy az előbbi magyarázatok elég gyenguszok.


Az egyik népszerű teológiát én úgy ismerem, hogy azt mondja, hogy a lélek az ami a testhez kötődik inkább, mint akarat, érzelem, értelem. Ezen kívül van még a szellem, ami az Istentől való és a megtéréshez kötődő szellemi újjászületés során éled fel az emberben. E szerint egy pogánynak nincs is szelleme (Isten szelleme biztos hogy nem).

A konkrét hozzászólásokhoz:


Az a baj, hogy a magyarázat annyira zavaros, hogy ugyanannak az állításnak a tagadására is hasonló hatékonysággal fel lehetne használni, tehát inkább hit, mint logikus érv. Mondom ezt arra, hogy amit a lélekről elmondanak, mint jellemzőket, azt meg lehet találni a szellem jellemzői között is, és fordítva.

A nephes is szél jellegű fogalom, meg a ruach is, hiszen a teremtésnél Isten lehelte Ádámba a nephest, amit élő léleknek fordítanak. Ez volt a „gyártáskori” állapota az embernek: por+lélek=ember. Az Ezékiel 37-ben szintúgy lehelés útján jut a csontokba a ruach (szellem?).

A teremtés 6:17-ben minden élőt elpusztít Isten, akiben van ruach (amit szellemnek mondanak). A 146:4-ben szintúgy nephesnek kellene lenni, de ruach-ot találunk. Ráadásul az állatok is ugyanígy kaptak lelket, ruach-ot, mint az emberek (Prédikátor 3:19)!

Felvetem, hogy ha ennyire nagy az átfedés, akkor miért ragaszkodunk a megkülönböztetéshez? Kinek érdeke ez? És honnan ered egyáltalán ez a tan, mert csak közvetett módon van „levezetve” a Bibliából. (ha jól tudom)


Egy új szempont, ami az egész hátterét felfedheti:

Az apostolok idejében nem beszélt még senki lélek halhatatlanságáról, legalább is keresztény nem. A görög filozófia követői viszont annál többet. A mai modern természet- és lélektudomány viszont azt az irányvonalat vette át teljesen. A vallás sem akart lemaradni, hát a teológusok is belekombinálták a teológiába a lélek halhatatlanságának eszméjét. Károli is azért lehetett olyan „balga”, hogy egynek fordította a ruach-t és a nephest, mert abban az időben ez az új tan még nem szivárgott be. A bibi csak az, hogy Isten egyetlen bűnösnek sem ígért örök életet. Ezt úgy is lehet mondani, hogy a pokolban sem szenvedhet valaki örökké, mert ahhoz valamilyen formában élnie kellene. Ez nem mond ellent annak, hogy mindenki megkapja a jogos büntetsét. Persze ez mind a feltámadás utánra vonatkozik, azután lehet csak második halál.

2011. aug. 15. 12:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim válasza:

Mindkét részét az embernek Isten teremtés által szerezte.


A foldi testet azonban, nem teremtés által szerezte.


Azt a már megteremtett fold anyagából formálta meg,a hetedik napon, miután megszunt minden munkájától az Úr ,amit teremtés által szerzett.


1. Mózes 2:2

Mikor pedig elvégezé Isten hetednapon az ő munkáját, amelyet alkotott vala, megszűnék a hetedik napon minden munkájától, amelyet alkotott vala.

3

És megáldá Isten a hetedik napot, és megszentelé azt; mivelhogy azon szűnt vala meg minden munkájától, melyet teremtve szerzett vala Isten.

4

Ez az égnek és a földnek eredete, amikor teremtettek. Mikor az Úr Isten a földet és az eget teremté,

5

Még semmiféle mezei növény sem vala a földön, s még semmiféle mezei fű sem hajtott ki, mert az Úr Isten még nem bocsátott vala esőt a földre; és ember sem vala, ki a földet mívelje;

6

Azonban pára szállott vala fel a földről, és megnedvesíté a föld egész színét.

7

És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az ő orrába életnek lehelletét. Így lőn az ember élő lélekké.


Azt a részét az embernek, amelyet teremtés által szerzett az Úr( ez a lélek és a szellem)az Úr megorzi a az ítélet napjáig haláltól a test halála után is.


O ugyanis nem a holttestnek ,hanem a léleknek és a szellemnek Istene.


Zakariás 12:1


Sokan helytelenul megpróbálják kiragadva az 1. Mózes 2: 7 kijelentését , csak abból levezetni az ember személyiségét.


Pedig a Szentírás sokkal jobban megkozelíti ezt a kérdést.

Tudniillik, hogy mit is helyezett bele a fold anyagából megformált élettele testbe az Úr isten.


Nos erer tobbek kozott Jób adja meg a választ, Jób ,aki nem csak fuleivel hallott isten felol, hanem szemtol szembe beszélt vele ,és tett fel kérdéseket, az Isten pedig válaszolt a kérdéseire.


Jób 27:3

Hogy mindaddig, amíg az én lelkem én bennem van, és az Istennek lehellete van az én orromban;


Tulajdonképpen Jób itt elmagyarázaz nekunk, hogy az ember orrán keresztul az isten nem csak egyszeruen oxigéndús levegot helyezett bele, hanem magát a leket és a szellemet.


Zakariás 12: 1 Az Úr igéjének terhe Izráel ellen. Így szól az Úr, aki az egeket kiterjesztette, a földet fundálta, és az ember keblébe lelket alkotott:


Ennek ellenére sokan azt állítják, hogy nincs az emberi testbe semmilyen lélek és szellem, amely tovább élne a test halála után.


Azokat,akik ennek ellenkezojét hiszik azzal vádolják, hogy pogány filozófia hatása alá estek.


Csakhogy épp az isten kijelentései tanítják a hivot arra, hogy az ember három részból tevodik ossze:


1. lélekbol(az Úr teremtés által szerezte)


2. szellembol( az Úr teremtés által szerezte)


3. testbol (nem a teremtés útján szerezte az Úr, hanem

a hetedik napon ,miután megszunt minden

munkájától formálta azt a már megteremtett fold porából.


Ez utóbbi a test a lélek és a szellem huvelye, hordozója, lakóhelye.Mihint az élo lélek kimegy a testbol , a test holtesté vállik. Mivela szentírás szerint a véráram hordozza a leket, ezért ha valakibol kiengedik a vért azzal egyutt eltávozik belole a lélek is.


Az Ur kulonbségett tett a lélek kozott és az azt hordozó test kozott.


Máté 10:28

És ne féljetek azoktól, akik a testet ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik; hanem attól féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában.


A lélek miután elhagyja a testet ontudatánál van.


Jelenések 6:9

És mikor felnyitotta az ötödik pecsétet, látám az oltár alatt azoknak lelkeit, akik megölettek az Istennek beszédéért és a bizonyságtételért, amelyet kaptak.

10

És kiáltának nagy szóval, mondván: Uram, te szent és igaz, meddig nem ítélsz még, és nem állasz bosszút a mi vérünkért azokon, akik a földön laknak?

11

Akkor adatának azoknak egyenként fehér ruhák; és mondaték nékik, hogy még egy kevés ideig nyugodjanak, amíg beteljesedik mind az ő szolgatársaiknak, mind az ő atyjokfiainak száma, akiknek meg kell öletniök, amint ők is megölettek.


Amikor a Szentírás uyg utal az emberre, mint halhatatlan

személyre,akkor soha sem a húsvér testre érti, hanem az abban lakozó lélekre és a szellemre.


János 11:26

És aki csak él és hisz én bennem, soha meg nem hal. Hiszed-é ezt?


Az úr itt nem azt állította, hogy a test nem hal meg, hanem, azt hogy azok lekei soha sem halnak meg,akik hisznek benne.


Spekulatív és aljas próbálkozás ezért kulonbozo emberek által alapított vallások hamis tanítói azon állítása, hogy a testten kivuli lélek és szellemrol szóló tanítás

valami pogány filozófia terméke lenne csupán.


Ez a Szentírást figyelembe véve inkább elmodható azoktol, akik az Írásokat ki csurik csavarják, mikozben azt a materialista marxista-millerista- adventista-jehovista- spiritiszta filózófiát hirdetik, hogy az embernek nincs halhatatlan leke a test halála után.


Ezek az elvetemultek meghazudtolják a Szent Szellem kijelentéseit, és az Úr szvait:


Máté 10: 28

És ne féljetek azoktól, akik a testet ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik; hanem attól féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában.

A test,amelybol a lélek eltávozik ellenben nincs ontudatánál.

2012. nov. 15. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!