Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Van élet a halál után?

Van élet a halál után?

Figyelt kérdés
2011. nov. 15. 17:04
1 2 3
 1/21 anonim ***** válasza:
54%
Persze, különben kik temetnék el a holtakat?
2011. nov. 15. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/21 anonim ***** válasza:
29%
Még a halálban sem voltál egy napot sem, máris az utána lévő állapotot firtatod? :)
2011. nov. 15. 17:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/21 anonim ***** válasza:
56%
Van.
2011. nov. 15. 17:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/21 anonim ***** válasza:
100%
van élet a halál előtt?
2011. nov. 15. 17:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/21 anonim ***** válasza:
53%
Azért halál, mert meghalsz. Miután meghaltál halott maradsz.
2011. nov. 15. 17:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/21 anonim ***** válasza:
én nem foglalkozom ilyenekkel, fölösleges.
2011. nov. 15. 17:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/21 anonim ***** válasza:
61%

Szia!


Igen. A Biblia egyértelműen fogalmaz: az ember halála után "nyugszik" és "alszik" egészen az "utolsó napig", amikor is "arkangyal szavára feltámadnak először azok, akik meghaltak a Krisztusban".


A halálban elvész, vagy visszavonatik az „élet lehelete”, ajándéka. Ennek következtében az „élő lélek” azonnal eltűnik, megszűnik létezni. A test pedig felbomlik, porrá lesz. Így jelentette ki Isten a halál valóságát az embernek mindjárt a bűneset után: „Por vagy te, és ismét porrá leszel.” (1Mózes 3,19) Az Istentől nyert „élet lehelete” nélkül nincs élő lélek, emberi személyiség, hanem csak por, holt anyag: nem azt mondja a fenti ige, hogy a test lesz porrá a halálban, hanem hogy „te magad vagy por” és „leszel ismét porrá”, mert nem is létezel önmagadban, Isten nélkül.


A Biblia szerint nincs a testtől különválasztható és a halál után tovább élő, halhatatlan lélek. Sokan fő keresztény hittételnek tekintik a lélek halhatatlanságát, vagyis a lélek azonnali továbbélését, illetve túlvilági életét a halál után. A középkori keresztény egyházban lett uralkodóvá ez a nézet, és a XVI. századi reformáció nyomán született protestáns egyházakban is nagyrészt megmaradt ez a felfogás, főleg az egyháztagok tömegei szintjén. Teológiai szinten azonban mind a katolikus, mind a protestáns egyházakban egyértelmű a megállapítás, hogy a lélek halhatatlanságának gondolata idegen, pogány forrásból jött be a kereszténységbe, főként egy ókori filozófiai irányzat, az ún. újplatonizmus közvetítésével.


„Aki azt vallja, hogy az elmúlás után a puszta lélek tovább él Istennél, nem veszi elég komolyan sem a halált, sem a halálon aratott isteni győzelmet... A feltámadás bibliai fogalma össze nem hasonlítható a halhatatlanság görög eszméjével, amely szerint az ember lelke természeténél fogva romolhatatlan, és amikor a halál megszabadítja testi bilincseitől, belép az isteni halhatatlanságba. A Biblia szerint az emberi személy – jelenlegi, bukott állapotában – teljességgel a halál hatalmába kerül.” (Nyíri Tamás katolikus szerző: Remény vagy halál? Vigília)


„A lélek halhatatlanságába vetett hit sok más idegen hatással együtt átkerült a kereszténységbe, és elfoglalta a biblikus reménység helyét, megüresítve a feltámadás értelmét. A halál – mint a bűn zsoldja – a teljes embert éri.” (Dr. Nagy Gyula protestáns szerző: Dogmatika, teológiai akadémiai jegyzet)


A Biblia szerint a halálban nincs öntudatos élet, tovább élő lélek, illetve lelki tevékenység:

„Mert az élők tudják, hogy meghalnak, de a halottak semmit sem tudnak... Mind szeretetük, mind gyűlöletük immár elveszett... Valamit hatalmadban van cselekedni erőd szerint, azt cselekedjed, mert semmi cselekedet, okoskodás, tudomány és bölcsesség nincs a Seolban (a sírban), ahová menendő vagy.” (Prédikátor 9,7–8. 12)


„Nem a meghaltak dicsérik az Urat, sem nem azok, akik alászállnak a csendességbe.” (Zsoltárok 115,17)

Az elején idéztem Jézus szavát, hogy ebből a halálból minden ember „kijön még”, mindenki feltámad a maga ítéletére az Ő eljövetelekor. De mi támad fel és hogyan, ha a halál pillanatától fogva az élő lélek (az emberi személyiség) nincs többé, a test pedig szétporlad? Jézus mondta a régen elhunyt halottakról, hogy Isten számára ők mind létezők, mert „mindenek élnek őnéki” (Lukács 20,38). Bár emberileg semmi sem marad a halálban az emberből, Isten emlékezetében „él” minden teremtménye, és bármikor feltámaszthatja őket. Amint a teremtés és az élet titkát sem, úgy ezt sem nyilatkoztatta ki Isten, hogy miként őrzi meg a megholtaknak mintegy a „személyiségadatait”. Határozottan kijelenti azonban, hogy mind az Atya, mind a Fiú „akiket akar, megelevenít” (János 5,21).


Sok ember lehetetlenségnek tartja a feltámadást. Ezen a ponton megakadnak, mert ezt az ígéretet hihetetlen mesének tartják. A Biblia is idézi a feltámadásra vonatkozó jellegzetes emberi kérdést, és választ is ad rá: „De mondhatná valaki: Mi módon támadnak fel a halottak? És minémű testtel jönnek ki? Balgatag, amit te vetsz, nem elevenedik meg, hanem ha megrothad. És abban, amit elvetsz, nem ezt a testet veted el, amely majd kikél, hanem puszta magot, talán búzáét, vagy más egyébét. Isten pedig testet ad annak, amint akarta, éspedig mindenféle magnak az ő saját testét.” (1Korinthus 15,35–38) Ha a természetben mindenütt ott látjuk azt a csodát, hogy egy parányi mag őrzi egy növény teljes növekedési, virágzási és termő „programját”, akkor miért is tartjuk olyan hihetetlennek, hogy Isten meg tudja őriz- ni egy ember személyiségének jellemzőit is a maga „technikájával”, s ezáltal újra tudja teremteni?! Blaise Pascal az alábbi megállapítást tette:


„Milyen meggondolásból állítják, hogy nem támadhatunk fel? Mi nehezebb: megszületni, vagy feltámadni; az, hogy ami sohasem volt, legyen, vagy hogy továbbra is legyen, ami egyszer már volt? Nehezebb-e vajon életre születni, mint az életbe visszatérni? A megszokás miatt az egyiket könnyűnek, a megszokás hiánya miatt a másikat lehetetlennek tartjuk.” (Gondolatok, 222. sz. töredék)


Az ember úgy éli át a halál és a feltámadás közötti állapotot és időt, mint egy alvást. Mind az Ó-, mind az Újszövetség egyaránt ezt a hasonlatot alkalmazza:


„(A halottak) az egek elmúlásáig sem ébrednek, nem költetnek fel az ő álmukból.” (Jób 14,12)


Pál apostol írja: „Nem akarom..., hogy tudatlanságban legyetek azok felől, akik elaludtak, hogy ne bánkódjatok, mint a többiek, akiknek nincs reménységük. Mert hisszük..., hogy Isten előhozza azokat, akik elaludtak.” (1Thesszalonika 4,13–14)


Milyen megnyugtató és bátorító ez a hasonlat! Az alvás nem kellemetlen dolog. És azon sem kell aggódni, hogy vajon mit álmodunk:


„Sokan vannak, akik szívesen megkérdezték volna Lázárt, mit csinált, mit gondolt, érzett és látott, amikor négy napig a sírban volt (János evangéliuma 11. fejezete)... Én azonban egyedül az Íráshoz tartom magamat. Ez pedig azt mondja: alusznak. Úgy vélem, hogy az aluvás annyira hatalmában tartja őket, hogy nem éreznek és nem látnak semmit, még sokkal kevésbé, mint amennyit az ember a természetes alvásban érez. Ha pedig feltámadnak, akkor ez úgy megy végbe rajtuk, hogy nem is tudják, hol voltak.” (Luther Márton: Jónás könyvéhez írt magyarázatok)


Üdv. Péter

2011. nov. 15. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/21 anonim ***** válasza:
7%
Péter, a kérdés nem a kereszténységről szólt.
2011. nov. 15. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/21 anonim ***** válasza:
77%

Igen van! Már akinek...


ma 18:00-os válaszoló! Szerinted kiknek szólt a kérdés?

Nyilván egy buddhista, másként látja, és másként fog válaszolni, mint egy keresztény, vagy egy ateista, vagy még sorolhatnám...

De a kérdésben nem volt kikötve, hogy kik válaszolhatnak!

Egy keresztény nyilván Krisztus tanítása szerint fog válaszolni, vagy mit kellett volna válaszolnia?

2011. nov. 15. 18:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/21 anonim ***** válasza:
7%
Válaszolhatja ezt, de nem úgy mint tették. Ott az egy egyértelmű kijelentés volt, holott igazából csak a Biblia írja ezt.
2011. nov. 15. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!