Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Milyen buddhista elemeket...

Milyen buddhista elemeket vett át a római katolikus vallás?

Figyelt kérdés
Úgy hallottam egy csomó buddhista elemet átvett, a magát ortodoxnak nevező római katolikus vallás. Pl. a harangozás, vagy a szerzetesség. Milyen elemek vannak még? Mi ezeknek a története, történelmi háttere?

2012. márc. 23. 22:13
 1/6 anonim ***** válasza:
59%

Például az önmegváltás ideáját.


Ami a buddhizmusban az újjászületések körforgása, az a katolicizmusban a tisztítótűz. Mindkettőnek a lényege, hogy az ember megbűnhődve ledolgozza a korábbi bűneit, vagyis ezáltal nincs szüksége Istenre a bűneitől való szabadulásra. Ez pedig lekicsinyli Krisztus áldozatát. Mert ha Krisztus áldozata a kereszten tökéletes és elegendő volt az egész világ bűnéért, ahogyan a Biblia írja (1Jn 2:2), akkor nem maradt semmi, amit le kell dolgozni.


Másrészt mind a reinkarnáció, mind a tisztítótűz tana afelé hajtja az embereket, hogy "ráér megtérnünk a bűneinkből, hiszen van további esély." Jézus azt tanította, hogy radikálisan fel kell lépni a bűnökkel szemben:

"Ha a jobb szemed visz bűnre, vájd ki, és dobd el magadtól, mert jobb neked, ha egy vész el tagjaid közül, mintha egész tested vettetik a gyehennára. Ha pedig a jobb kezed visz bűnre, vágd le, és dobd el magadtól, mert jobb neked, ha egy vész el tagjaid közül, mintha egész tested vettetik a gyehennára” (Mt 5,29-30)

Jézus itt egy túlzó retorikai fordulatot használ, hogy felhívja az emberek figyelmét a veszélyre. Természetesen nem javaslom senkinek, hogy megcsonkítsa magát, de azt igen, hogy meneküljön minden olyan helyzetből, akár időbeli vagy anyagi veszteségek árán is, amely kísértést jelent számára.

Egy prédikátor ezt írja: „Az emberek régen a pokoltól féltek. Ma attól félnek, hogy beszélni kell róla”. Az ember csak ott beszélhet megmenekülésről, ahol veszély is van, amitől meg kell menekülni. Mivel a pokol létezik, szükségünk van megmentőre. Egyedül Jézus az, aki meg tud menteni.

A romlott és a bűntől eltorzult léleknek meg kell tisztulnia, hogy magára ölthesse Isten Fiának hasonlatosságát. A földi, röpke ideig tartó bűn okozta örömök helyett választhatja bárki azt, hogy megtisztítja magát ezektől, hogy fontosabb lesz neki a lelkének állapota, amely örök, hogy az Úr számára hasznos "edény" legyen, az ő kegyelmének és igazságának hordozója.

2012. márc. 23. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
77%

Semmilyent. A katolikus egyház ezeket a buddhizmustól teljesen függetlenül alakította ki.


A tisztítótűznek sincs semmilyen köze az önmegváltáshoz. A katolikusok szerint ugyanúgy kizárólag Krisztuson keresztül lehet üdvözülni. Most ne nyissunk vitát a Purgatórium tanáról, de az 100 %, hogy semmi köze a buddhizmushoz.

2012. márc. 23. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
Nem egy nagy dolog, de pl. a rózsafűzér hindu eredetű (ott mala). Tudom hogy az nem buddhista de azért megemlítettem.
2012. márc. 24. 14:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

Közben utána néztem egy könyvben, - amit idézni fogok -, ami alapján úgy tűnik, hogy túl sok az egybeesés ahhoz, hogy a katolicizmus buddhizmustól teljesen függetlenül alakíthatta volna ki ezeket a megegyező szertartásokat és szokásokat. Lényeges látni, hogy a buddhizmusban ezek a szokások már jóval korábban léteztek, lévén jóval korábban jött létre a buddhizmus, mint a kereszténység.


---------

Kevesen tudják, hogy a buddhizmus tanítása, illetve maga a kultusz nem jelentéktelen hatást gyakorolt a még épp hogy csak kibontakozó kereszténységre, és ez a hatás sajnos nagyon súlyos torzulásokat eredményezett elsősorban a vallásgyakorlásban. A római katolicizmus azonban mind a a mai napig őrzi ezeket az őskeresztény és apostoli korban még teljesen ismeretlen keleti kultuszelemeket.

Sok kutató véleménye szerint aligha valószínű, hogy mindezen hasonlóságok véletlen találkozások, s a két vallás lényegében gyökerező és egymástól független jelenségek. A hatás irányát tisztázandó fontos kiemelni, hogy az alábbi kultuszelemeket a buddhizmusban bizonyíthatóan régebbi keletűek, mint a római katolicizmusban, így feltétlenül az előbbi hatott az utóbbira, és semmi esetre sem történhetett ez fordítva. A buddhista kultuszelemek behatolása a római vallásrendszerbe minden valószínűség szerint a Kr. u. III.-IV. sz. környékén történhetett meg, méghozzá gnosztikus közvetítéssel. Természetesen nem állíthatjuk azt teljes bizonyossággal – mint ahogy az ellenkezőjét sem – hogy az alábbiakban felsorolt kultuszelemek mindeggyike a buddhizmusból származik – legfeljebb néhány -, de száz százalékig biztos hogy nem is az eredeti jézusi vagy apostoli tanításból


A buddhizmus és a katolicizmus hasonló elemei:


1. Kolostori élet


Az egyháztörténeti, illetve régészeti kutatások alapján egyértelműen bizonyítható, hogy a keresztény szerzetesség bölcsője Egyiptom volt, ahol az első anakhoréták a Kr. u. IV. sz. folyamán kezdtek komolyabb méreteket öltve kivándorolni a sivatagba. A buddhista szerzetesi élet már GUATAMA SZIDDHÁTRTHA élete alkonyán kialakulóban volt (Kr, e V. sz.), a buddhista kolostorok pedig az apostoli korban már működtek.


2. A cölibátus


A kereszténységen belül a szerzetesség megjelenésével párhuzamosan, tehát Kr. u. IV. században kezdett megjelenni az anakhoréták részéről önkéntesen vállalt nőtlenség. Az egész papságra kiterjedően azonban csak VII. GERGELY pápa rendelete által lett törvényileg kötelezővé téve a XI. században. Érdekes viszont, hogy a papi nőtlenség kívánalma a buddhizmusban nagyjából egyidős a vallásalapítóval.


3. A tonzúra


A tonzúra, vagyis a fejtető kör alakú leborotválása a buddhizmusban egyidős a szerzetesi élet kialakulásával. A kereszténységben ezzel szemben csak a Kr. u. V. század táján alakult ki, mint az első felavatást kísérő szertartás jele.


4. A gyónás


A kereszténységben a bűnök megvallása a szakrális felszentelt személy jelenlétében a Kr. u. III. században lépett érvénybe. A buddhizmusban igen nehéz feladat lenne az eredet kimutatása, de a vallástörténészek szerint a legrégebbi intézmények egyikéről van szó.


5. Az ereklyetisztelet


Az ereklyetisztelet a buddhizmusban igen régi eredetre tekint vissza, hiszen egyidősnek tekinthető az alapító BUDHA halálával. A kereszténység vallásgyakorlatában viszont ez a kultusz csak a III.-IV. sz. fordulóján bukkant fel először, majd kapott egyre hangsúlyosabb szerepet az egyház életében.


6. A rózsafüzér, vagy olvasó


Általános feltételezés szerint a rózsafüzér használata nyugaton a keresztes hadjáratok következményeként jelent meg Európában. Szinte teljes bizonyos, hogy buddhista eredetről van szó, sőt már az olvasó gyakorlatilag a hinduizmus vallásgyakorlatában sem volt ismeretlen. Széles körben elterjedté Keleten az északi buddhizmus térhódításával vált, mígnem a keresztesek a XI.-XII. sz.-tól fokozatosan kontinensünkön is elterjesztették.


7. A templomtorony és a haranghasználat


S keresztény toronyépítés bölcsőjét egyes szakemberek már igen korán Indiában, illetve Perzsiában keresték. A különféle ó-bizánci épületek különösen közel állnak a buddhista építményekhez. Elsősorban Örményországban figyelhető meg ez a hatás, mely állam a Kr. u. I.-IV. Század között köztudottan ind gyarmatterület volt. Ugyanakkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt sem, miszerint Indiában már a Kr. u. II. század utolsó harmadában használtak harangot – többnyire az egymástól távol eső kolostorok szerzetesei érintkeztek így egymással -, míg a kereszténységben a harangozás szokása csak a IV. századot követően vált általánossá.


8. A füstölő


A kereszténység vallásgyakorlatában hosszú ideig nem volt engedélyezett a füstölő használata, mivel azt az Újszövetségi szentírás tanrendszerével ellentétesnek tartották. Ezen túlmenően az apostolok és az apostoli atyák következetesen átlátták, hogy a tömjénezés keleti szokása pogány eredetű: a sötétséget és nem a világosságot fejezi ki. Használata a constantinusi fordulat után kezdett szokásba jönni és viharos gyorsasággal terjedni. A buddhizmusban azonban a tömjénezés ősrégi eredetre tekint vissza, szinte egyidős BUDDHA működésével.


----------

Forrás:

Dr. Tonhaizer Tibor: Egyetemes vallástörténet

2012. márc. 24. 21:22
 5/6 anonim ***** válasza:

azt se felejtsd ki, hogy mindkét vallást a homo sapiensek gyakorolják !


úgyhogy cáfolhatatlan, hogy ne függnének össze!!!! :DDDD

2012. ápr. 9. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

Másrészt mind a reinkarnáció, mind a tisztítótűz tana afelé hajtja az embereket, hogy "ráér megtérnünk a bűneinkből, hiszen van további esély."


Ez nem egészen így van, mivel az újraszületés, majd az élet szenvedéssel teli. Ha valaki ezt komolyan veszi, akkor semmiképpen sem szeretné halogatni a megszabadulását (eltekintve most a bódhiszattváktól).

2012. ápr. 9. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!