Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A Bibliában hol olvashatunk...

A Bibliában hol olvashatunk az Úrvacsoráról?

Figyelt kérdés
Máté evangéliumában már olvastam a történetét, de az újszövetség többi könyvében erről hol olvashatok? Szeretném tudni, hogy az egyházak miért fektetnek erre olyan nagy hangsúlyt hiszen Máté evangéliumában nem szólnak arról, hogy ezt a "szertartást" nekünk tovább kéne vinnünk. Akkor volt megtörtént, elmúlt. Most miért ismételgetjük?

2013. júl. 2. 17:48
1 2
 1/14 A kérdező kommentje:
Ha már feltettem ezt a kérdést, akkor az is érdekelne, hogy bort isznak tehát alkoholt ezeken az alkalmakon a protestánsok? Mert ugye a részegítő ital fogyasztása titltott annak aki olvasta az Ószövetség könyveit.
2013. júl. 2. 17:52
 2/14 anonim ***** válasza:
100%

Szia!


Több helyen is. Máté evengéliumán kívül a legbővebben Pál apostol ír róla a korinthusbeliekhez írt első levele 11. fejezetében a 23-30 versekben.


Az úrvacsorának két része van a lábmosás, melyről a Jn. 13. fejezetében olvashatsz és a szent jegyek kiosztása, melyről részletesen Lukács 22:14-20 verseiben olvashatsz.


Az úrvacsora két része - amely valójában szétválaszthatatlan, szerves egységet alkot - a lábmosás és az úgynevezett szent jegyek (a kenyér és a szőlőlé) kiosztása. A lábmosást ugyanolyan "szereztetési igékkel" (háromszoros meghagyatkozással) rendelte el Jézus tanítványainak, mint a kenyér és a pohár vételét. Nyilvánvaló, hogy a jövőben is ismételendő gyakorlat alapjait fektette le.


A lábmosásról ír még az I.Tim. 5:9-10.


A szent jegyekről pedig olvashatsz még a János evangéliuma 6. fejezetében különösen a 48-60 versekben.


Üdv. Péter

2013. júl. 2. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen. Péter, arról tudnál írni, hogy a mai és a régi Úrvacsorákon alkoholt vagy alkohol mentes italt fogyasztottak-e? Az Ószövetség egyértelműen tiltja a részegítő ital fogyasztását.
2013. júl. 2. 18:45
 4/14 anonim ***** válasza:
0%
Akkor bizony Jézus is a pokolban ég, mert ő is ivá bort...
2013. júl. 2. 18:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:

Az Ószövetség csak a nazarénusoknak tiltja. A többieknek megengedte, csak a lerészegedés tiltott.

Amikor Jézus szerezte az úrvacsorát, katolikusoknál oltáriszentséget, akkor kijelentette, hogy: Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.

2013. júl. 2. 19:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

Szia!


A válasz egyik része a Korinthusi levélben van.


1Kor 11:25 Hasonlatosképpen a pohárt is vette, minekutána vacsorált volna, ezt mondván: E pohár amaz új testamentum az én vérem által; ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre.

1Kor 11:26 Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljövend.


Vagyis amíg vissza nem jön Jézus az Egyházáért addig élnünk kell az úrvacsorával. A bor és kenyér jelképezi a megtört testet és a kifolyt vért. Ezzel a szokással a gyülekezet bemutatja azt amit Krisztus értünk tett a kereszten. Ennek módja is ideje gyülekezetenként eltérő gyakorlatú. Pl. a baptisták havonta egyszer a reformátusok nagyobb ünnepek alkalmával veszik. A zsidó szokás abban az időben a széderesti vacsorán 1:2 arányú vízzel hígítás volt. A görögök pedig 1:9 arányban is hígitották mivel a hétköznapi életben is gyakorlat volt a víz fertőtlenítésére a borral való keverés.

Az utolsó vacsoráról itt olvashatsz egy kis rövid leírást:

[link]

Ma pedig a szokások eltérőek. Valahol ostya van valahol sima kenyér. Mások ragaszkodnak a kovásztalan kenyértésztához és azzal élnek. A bor a legtöbb helyen elfogadott de van ahol sima mustot vagy piros szőlőlevet fogyasztanak. A hangsúly a tartalmon van elsősorban.


Azért fektet erre hangsúlyt az Egyház mivel a bemerítés mellett ez lett sakramentumként meghatározva. A lábmosás sakramentumáról is sok vita folyt az első századokban, de Pál írásaiból is kiderül, hogy ez sok esetben nőtestvérek gyakorolták. (1Tim 5,10)


Teológus

2013. júl. 2. 19:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 A kérdező kommentje:
Köszönöm utolsó Neked is! Baptistáknál ha valaki Úrvacsorán bor helyett szörpöt vagy mást akar inni azt kiközösítik vagy elfogadják és kap alkoholmentes italt?
2013. júl. 2. 20:22
 8/14 anonim ***** válasza:

Szia!


Megmondom őszintén ezt pontosan nem tudom. Tény, hogy baptista közösségben a bor az általános és elfogadott. Ha valakinek lelkiismereti okai vannak az alkohollal kapcsolatban - pl. megtérése előtt alkoholista volt - akkor szerintem nem lehet gond az alkoholmentes változatok lehetősége. Ahogyan kenyér esetében is több eltérés van úgy szerintem ez sem lehet gond. De ilyen esetről még nem hallottam.


Teológua

2013. júl. 2. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 A kérdező kommentje:
"megtérése előtt alkoholista volt" - fején találtad a szöget. Ezért is szeretnék ragaszkodni a teljes tisztasághoz.
2013. júl. 2. 21:01
 10/14 anonim ***** válasza:

Osztogassatok ételt, nem kell semmilyen okkultizmus.

Ezt most már mindig be fogom másolni, még ha zavaros is:


Áldozással kapcsolatos régebbi kommentem átdolgozva:


A kenyér két módon értelmezhető, de főleg az utóbbi értelmezés a jó. 1. Jézus teste, 2. az ÍGE.

Ezt később ha olvasod, amit írok, meg fogod érteni.

Tehát aki magához veszi a kenyeret vagy Jézus testét, az az atyát, az ígét fogadja be. Jézus megmondja a tanítványainak, hogy ők is adják tovább az ígét, legyenek vele egyek, cselekedjenek úgy, mint ő és ahogy az atyának kedves. Szeressék egymást minden ellenére és hirdessék az Isten szeretetét.


Amikor Jézus azt mondja, hogy ezt cselekedjük az ő emlékezetére, egyáltalán nem jelenti azt, hogy az áldozásra utalt.

Hanem, jelentheti, hogy mi is adjuk a testünket és vérünket a többiekért, ahogy ő adta nekünk/értünk.

A vér pedig a szövetséggel hozható kapcsolatba. Szövetséget kötünk Jézussal. De úgy is felfoghatod, hogy ha bennünk van a vére, akkor testvérei leszünk.


Mivel bizonyítom az állításaimat?

Egyszerű logikával beláthatjuk, hogy szószerint nincs értelme venni ezt a szöveget. Mert akkor mindenki megenné a másikat vagy Jézust kellene mindig megenni és inni stb...


Bizonyítékok (hosszú olvasást igényel):


János 1

"

14

És az Íge testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.

"

Ez a mondat Jézusra utal.


És íme a lényeg (fontos elolvasni, mert akkor fogod megérteni, amit írok, hogy mit akar Jézus):

[link]


Másik lényeg:


János 6

23

De jöttek más hajók Tiberiásból közel ahhoz a helyhez, ahol a kenyeret ették, miután hálákat adott az Úr:

24

Mikor azért látta a sokaság, hogy sem Jézus, sem a tanítványai nincsenek ott, beszállának ők is a hajókba, és elmenének Kapernaumba, keresvén Jézust.

25

És megtalálván őt a tengeren túl, mondának néki: Mester, mikor jöttél ide?

26

Felele nékik Jézus és monda: Bizony, bizony mondom néktek: nem azért kerestek engem, hogy jeleket láttatok, hanem azért, mert ettetek ama kenyerekből, és jóllaktatok.

27

Munkálkodjatok ne az eledelért, amely elvész, hanem az eledelért, amely megmarad az örök életre, amelyet az embernek Fia ád majd néktek; mert őt az Atya pecsételte el, az Isten.

28

Mondának azért néki: Mit csináljunk, hogy az Isten dolgait cselekedjük?

29

Felele Jézus és monda nékik: Az az Isten dolga, hogy higyjetek abban, akit ő küldött.

30

Mondának azért néki: Micsoda jelt mutatsz tehát te, hogy lássuk és higyjünk néked? Mit művelsz?

31

A mi atyáink a mannát ették a pusztában; amint meg van írva: Mennyei kenyeret adott vala enniök.

32

Monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: nem Mózes adta néktek a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám adja majd néktek az igazi mennyei kenyeret.

33

Mert az az Istennek kenyere, amely mennyből száll alá, és életet ád a világnak.

34

Mondának azért néki: Uram, mindenkor add nékünk ezt a kenyeret!

35

Jézus pedig monda nékik: Én vagyok az életnek ama kenyere; aki hozzám jő, semmiképpen meg nem éhezik, és aki hisz bennem, meg nem szomjúhozik soha.

36

De mondám néktek, hogy noha láttatok is engem, még sem hisztek.

37

Minden, amit nékem ád az Atya, én hozzám jő; és azt, aki hozzám jő, semmiképpen ki nem vetem.

38

Mert azért szállottam le a mennyből, hogy ne a magam akaratát cselekedjem, hanem annak akaratát, aki elküldött engem.

39

Az pedig az Atyának akarata, aki elküldött engem, hogy amit nékem adott, abból semmit el ne veszítsek, hanem feltámasszam azt az utolsó napon.

40

Az pedig annak az akarata, aki elküldött engem, hogy mindaz, aki látja a Fiút és hisz ő benne, örök élete legyen; és én feltámasszam azt azt utolsó napon.

41

Zúgolódának azért a zsidók ő ellene, hogy azt mondá: Én vagyok az a kenyér, amely a mennyből szállott alá.

42

És mondának: Nem ez-é Jézus, a József fia, akinek mi ismerjük atyját és anyját? mimódon mondja hát ez, hogy: A mennyből szállottam alá?

43

Felele azért Jézus és monda nékik: Ne zúgolódjatok egymás között!

44

Senki sem jöhet én hozzám, hanemha az Atya vonja azt, aki elküldött engem; én pedig feltámasztom azt az utolsó napon.

45

Meg van írva a prófétáknál: És mindnyájan Istentől tanítottak lesznek. Valaki azért az Atyától hallott, és tanult, én hozzám jő.

46

Nem hogy az Atyát valaki látta, csak az, aki Istentől van, az látta az Atyát.

47

Bizony, bizony mondom néktek: Aki én bennem hisz, örök élete van annak.

48

Én vagyok az életnek kenyere.

49

A ti atyáitok a mannát ették a pusztában, és meghaltak.

50

Ez az a kenyér, amely a mennyből szállott alá, hogy kiki egyék belőle és meg ne haljon.

51

Én vagyok amaz élő kenyér, amely a mennyből szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké. És az a kenyér pedig, amelyet én adok, az én testem, amelyet én adok a világ életéért.

52

Tusakodának azért a zsidók egymás között, mondván: Mimódon adhatja ez nékünk a testét, hogy azt együk?

53

Monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: Ha nem eszitek az ember Fiának testét és nem isszátok az ő vérét, nincs élet bennetek.

54

Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon.

55

Mert az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital.

56

Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az én bennem lakozik és én is abban.

57

Amiként elküldött engem amaz élő Atya, és én az Atya által élek: akként az is, aki engem eszik, él én általam.

58

Ez az a kenyér, amely a mennyből szállott alá; nem úgy, amint a ti atyáitok evék a mannát és meghalának: aki ezt a kenyeret eszi, él örökké.

59

Ezeket mondá a zsinagógában, amikor tanít vala Kapernaumban.

60

Sokan azért, akik hallák ezeket az ő tanítványai közül, mondának: Kemény beszéd ez; ki hallgathatja őt?

61

Tudván pedig Jézus ő magában, hogy e miatt zúgolódnak az ő tanítványai, monda nékik: Titeket ez megbotránkoztat?

62

Hát ha meglátjátok az embernek Fiát felszállani oda, ahol elébb vala?!

63

A lélek az, ami megelevenít, a test nem használ semmit: a beszédek, amelyeket én szólok néktek, lélek és élet.

64

De vannak némelyek közöttetek, akik nem hisznek. Mert eleitől fogva tudta Jézus, kik azok, akik nem hisznek, és ki az, aki elárulja őt.

65

És monda: Azért mondtam néktek, hogy senki sem jöhet én hozzám, hanemha az én Atyámtól van megadva néki.

66

Ettől fogva sokan visszavonulának az ő tanítványai közül és nem járnak vala többé ő vele.

67

Monda azért Jézus a tizenkettőnek: Vajjon ti is el akartok-é menni?

68

Felele néki Simon Péter: Uram, kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van te nálad.

69

És mi elhittük és megismertük, hogy te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia.


Jézus minden szava arról szól, hogy a cselekedeteinkben kell megnyílvánulni a szeretetünknek. Mi testvérek vagyunk, és Isten a mi szerető és igazságos atyánk, akitől nem rettegni kell. Nem rabszolgák vagyunk stb....


Több helyen előfordul olyan a Bibliában, ami nekem azt mutatja, hogy az "ostya" nem különleges és nem a gyónástól függ, hogy bűnös vagy, vagy sem.

Az egész tanítása lényege az, hogy szeressük egymást, bocsássunk meg a másiknak, bánjuk meg a bűneinket. Ezt várja tőlünk Isten. De nem félelemből, vagy erőszak hatására. Hanem szívből, értelemből kell így cselekendi az ÍGE befogadása által....

Minket is úgy fognak ítélni, ahogy mi ítélünk másokat. Csak azok a bűneink lesznek megbocsátva, amiket megbánunk és csak akkor, ha másoknak megbocsátunk. Ezt szintén több idézettel és példával alá lehetne támasztani.

Gondolod, hogy Isten csak annak bocsát meg, aki elmegy egy harmadik személyhez?

Isten a szíved nézi és nem kell hozzá semmilyen közbenjáró. Nem biblikus és értelmetlen.


Ez is érdemes végig olvasni:


[link]


21

Hogy mindnyájan egyek legyenek; amint te én bennem, Atyám, és én te benned, hogy ők is egyek legyenek mi bennünk: hogy elhigyje a világ, hogy te küldtél engem.

22

És én azt a dicsőséget, amelyet nékem adtál, ő nékik adtam, hogy egyek legyenek, amiképpen mi egy vagyunk:

23

Én ő bennök, és te én bennem: hogy tökéletesen egygyé legyenek, és hogy megismerje a világ, hogy te küldtél engem, és szeretted őket, amiként engem szerettél.

24

Atyám, akiket nékem adtál, akarom, hogy ahol én vagyok, azok is én velem legyenek; hogy megláthassák az én dicsőségemet, amelyet nékem adtál: mert szerettél engem e világ alapjának felvettetése előtt.

25

Igazságos Atyám! És e világ nem ismert téged, de én ismertelek téged; és ezek megismerik, hogy te küldtél engem;

26

És megismertettem ő velök a te nevedet, és megismertetem; hogy az a szeretet legyen ő bennök, amellyel engem szerettél, és én is ő bennök legyek."


3

Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus Krisztust.


6

Megjelentettem a te nevedet az embereknek, akiket e világból nékem adtál: tiéid valának, és nékem adtad azokat, és a te beszédedet megtartották.

7

Most tudták meg, hogy mindaz te tőled van, amit nékem adtál:

8

Mert ama beszédeket, amelyeket nékem adtál, ő nékik adtam; és ők befogadták, és igazán megismerték, hogy én tőled jöttem ki, és elhitték, hogy te küldtél engem.


11

És nem vagyok többé e világon, de ők a világon vannak, én pedig te hozzád megyek. Szent Atyám, tartsd meg őket a te nevedben, akiket nékem adtál, hogy egyek legyenek, mint mi!


Azt hiszem ennyi elég:)


Összefoglalva:


A test a lélek templomba. Jézus az Atyában van és az Atya ő benne és azt szeretné, ha ő bennünk legyen és általa mi az Atyában lehessünk.

Nekünk Jézus tanítását kell követni, a szerint kell élnünk, melynek alapja az emberségesség.


"

Aki pedig megtartja az ő beszédét, abban valósággal teljessé lett az Isten szeretete. Erről tudjuk meg, hogy ő benne vagyunk;

Aki azt mondja, hogy ő benne marad, annak úgy kell járnia, amint ő járt.

I. János levél:2:5-6


És ha jövendőt tudok is mondani, és minden titkot és minden tudományt ismerek is; és ha egész hitem van is, úgyannyira, hogy hegyeket mozdíthatok ki helyökről, szeretet pedig nincsen én bennem, semmi vagyok.

I. Korintus levél:13:2


A parancsolatnak vége pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és igaz hitből való szeretet:

I. Timóteus levél:1:5

"


Nem tudom, hogy mennyire érthető. Nem volt időm időm megfogalmozni olyan jól.

De itt taláhlató nagyon sok minden, ami segítségvel megértheted mit jelent enni és inni Jézus testét.

Értünk törte meg a testét és nekünk is meg kell egymásért.



Pál Apostolnak Korinthusbeliekhez írt első levele » 10. fejezet

"

3

És mindnyájan egy lelki eledelt ettek;

4

És mindnyájan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki kősziklából, amely követi vala őket, e kőszikla pedig a Krisztus volt.

"

"

21

Nem ihatjátok az Úr poharát és az ördögök poharát; nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök asztalának részesei.

22

Vagy haragra ingereljük az Urat? avagy erősebbek vagyunk-é nálánál?

"


[link]

[link]

2013. júl. 2. 22:29
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!