Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » JHWH mint viharisten?

Semmi, szinte por.. kérdése:

JHWH mint viharisten?

Figyelt kérdés
Min alapozódik azon elgondolás miszerint a zsidók először politeisták voltak, majd fokozatosan váltak monoteistává. Az Ószövetségben nem találtam semmilyen utalást ilyen elgondolásra.. Milyen forrásból származik tehát az elgondolás?

2016. okt. 5. 21:55
 1/10 Ákos13 ***** válasza:
61%

Azt nem tudom. De én töriből így tanultam, mikor középiskolás voltam. Valószínűleg ez az általánosan elfogadott elmélet a történészek körében.


Az ELTE-n is ezt oktatják vallástudományból, legalábbis az alábbi anyag tanúsága szerint:


[link]

2016. okt. 5. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
55%

Ez egy érdekes téma.


Az teljesen egyértelmű, hogy a babiloni fogság előtt a zsidóság politeista volt, a szigorú monoteizmus pedig fogság utáni időszakban köszöntött be Izraelre.


A politeizmusra több bizonyítékot is találunk, elsődlegesen az Ószövetségben. Ott van például rögtön Illés története, akinek azért kellett fellépnie, mert a Kr.e. 9. században Acháb király feleségül vette a Jezábelt a föníciai származású pogány királylányt, aki behozta a maga kultuszát az országba. Olvastam arról is, hogy van olyan Biblián kívüli felirat is, ahol JHVH együtt szerepel egy pogány istennővel, Aserával, aki a feleségének van nevezve. Ráadásul az Ószövetségben is több politeista maradvány van, ahol például Isten többes számban beszél. Ezek azért elég erős bizonyítékok.


Mindazonáltal van ezekre másfajta magyarázat is: a pogány kultusz nem biztos, hogy egyértelmű jele annak, hogy Izrael mindig is több istent imádott, lehetett hitehagyás is, sőt az Ószövetség jelenlegi formája is annak állítja be. Bár a kritika szerint az Ószövetség ha jól tudom, már monoteista stílusban lett megírva. Ami a politeista maradványokat illeti: nem kell eltúlozni. Keresztény értelmezés szerint amikor Isten többes számban beszél, lehet utalás a Szentháromságra is.


Izrael tehát politeista volt, viszont a vita maximum abban lehet, hogy ez normális dolog volt-e ott, vagy hitehagyás? Bárhogy is legyen, az mindenképpen egyértelmű, hogy Izraelben volt egy vallástörténeti fejlődés.


Azonban nem szabad elfelejteni az egyházatyák tanítását: Az Ószövetséget mindig az Újszövetségen keresztül kell leszűrni, mert utóbbi az alap.


Az Ószövetségnek keresztény szempontból a jelentősége az, hogy bizonyságot tesz Krisztusról. Az alap keresztény Biblia ugyanis az Újszövetség.


Üdvözlettel,


Dante

2016. okt. 5. 22:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
49%

Olvasva az Ákos által adott linket még valamit kifelejtettem, a mitológiai vonatkozásokat.


Az Ószövetségben ugyanis a szent szerzők használnak olyan képeket is Istennel kapcsolatban, amik a pogány mitológiákból lettek átemelve. Bizony, ez is a politeizmus egyik bizonyítéka.


Dante

2016. okt. 5. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
0%
Bár a kérdés nem az, hogy több Istenben hittek-e, hanem az, hogy egy gagyi istent felemeltek-e főistennek.
2016. okt. 6. 00:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
66%

Dante válaszai a tudományosan helytálló válaszok. Akik lepontozták, sürgősen iratkozzanak be egy könyvtárba. :)


(andrás)

2016. okt. 6. 09:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
24%

Tévedés, az Izraeliták mindig is Monoteisták voltak amíg hűségesek voltak

Jehova egyetlen egy igaz Isten, ami a törvényben is meg van fogalmazva, és az imádatban is, Maga Jézus is megismételte ezeket a szavakat, és magát is belesorolta az imádók közé,

(5Mózes 6:4) 4 Halld, ó, Izrael: Jehova, a mi Istenünk e g y Jehova.

(Márk 12:29) . . .Az első ez: »Halld, ó, Izrael, Jehova, a mi Istenünk e g y Jehova. . .

2016. okt. 6. 09:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
82%

Egyetértek Dante válaszaival. A Bibliában is vannak nyomok arra hogy a zsidó vallás is átesett egy fejlődési szakaszon. A fontos állomások mint a politeizmus, a monolátria és végül a monoteizmus nyomon követhető náluk, ezeket a vallástörténet is megerősíti.


Sőt amit Ákos13 linkelt (ELTE vallástudomány) az is igen hasznos.

Részlet belőle:


A bibliai izraelita vallás történeti kontextusban


JHVH: az izraelita vallás új istensége, akit


egyrészt azonosítottak Éllel


V.ö. Ex. 6:3:"Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak úgy jelentem meg mint

Mindenható Isten (El Sadaj), de az én JHVH nevemen nem voltam előttük ismeretes."


másrészt számos elemet vesz át Baaltól: viharisten: pl. megküzd a vizekkel

(Exod 15, Ps 114. Jes 51:9-11), és Baalhoz hasonlóan "felhőkön száguld"


Tehát JHVH a korábbi kánaáni mitológia két főistenének összeolvadásából "jön létre".

ugyanakkor a kánaáni Baal isten mint JHVH "ellenlábasa" a Héber Bibliában.


 Diakrón történeti szemlélet: Baal>JHVH fejlődés a korai vaskorban


 Szinkrón strukturalista szemlélet: Baal <-> JHVH fejlődés a korai vaskorban.


Fontos még:

I.e. 9-8 századi feliratok (pl. Kuntillet Arjud, Sínai-félsziget; Khirbet el Qom, Judeában):


"Áldott JHVH és az ő Aserája által"


Bizonyíték egy korai fázisra az Izraelita vallástörténeti fejlődésben:

JHVH átveszi Baal szerepét (és nőjét), de még nincs absztrakt monoteizmus.



Ajánlott irodalom (bevezetés a bronzkor és vaskor vallástörténetébe):


Komoróczy Géza Elő-Ázsia, in: Bodrogi Tibor et. al., Mitológiai ábécé

(Budapest: Gondolat Kiadó, 1978, pp. 115-183), különösen pp. 148-164.

2016. okt. 6. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
73%

A 10:39-es által bemásolt ELTE cikkhez még hozzá tennék egy pár gondolatot az izraeli vallásfejlődéshez:


- A politeizmusból monoteizmusba való átmenet egyúttal az erkölcsi nézetek bizonyos szintű megváltozásához vezethetett. A cikk ugyan nem említi, de Izraelben eredetileg mind a jót, mind a rosszat Istennek (vagy az isteneknek) tulajdonították a zsidók. A fogság utáni irodalomban jelenik meg először a Sátán, eleinte eléggé kezdetleges formában, viszont a Kr.e. 1. századra a paradicsombeli kígyóval lett azonosítva.

- Véleményem szerint a pogány mitológiai képekben gazdag Genezis 1-11 egy politeizmusból a monoteizmusba való átmenet egy érdekes állomásának tekinthető. A szent szerző ugyanis a mitológiai anyagot olyan szinten illeszti bele az elbeszélésébe, hogy azzal azt hangsúlyozza a, hogy Izrael Istene a pogány istenek felett van. Magának az elbeszélésnek és az eredeti héber szövegnek a logikája talán az ókori irodalom egyik legszebb irodalmi alkotása.

- Talán még az eszkatológiát sem szabad kifelejteni, az istenkép alakulásnak a szempontjából. A klasszikus prófétai jövendölésekben a Messiási reménység is megjelenik, ami egyelőre még nem kizárólagos kép, hiszen Deutero-Izajás, - aki a fogságban munkálkodott - még Nagy Küroszt is "Messiásnak" nevezi. A messiások Messiása azonban a Dávid utód, aki elhozza majd Izrael számára a végső szabadulást. Maga az eszkatológia is fejlődik egyébként, a fogság utáni korban (Kb. Kr.e. 450 körül) keletkezett Triro-Izajásnál jelenik meg először az apokaliptika, majd Dániel jövendöléseiben teljesedik ki, ami óriási hatással volt mint a későbbi zsidóságra, mind pedig a kereszténységre. De ez már egy másik történet. :D


Dante

2016. okt. 6. 11:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
?
2016. okt. 8. 20:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim válasza:
Benne van az Ószövetségben: Smá Jiszroél Ádajsem Elajkénu Ádajsem Echod= Halljad Izrael az Ö.való a mi I.tenünk az Ö.való Egyetlen. Ebben van benne h egy I.tent imádunk
2017. aug. 15. 01:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!