Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hol ir a Biblia a tisztit&ogra...

Hol ir a Biblia a tisztitòtüzröl?

Figyelt kérdés

2016. nov. 19. 20:50
1 2 3 4 5 6
 1/57 anonim ***** válasza:
az internetről szóló résszel egy oldalon
2016. nov. 19. 21:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/57 kzs ***** válasza:
54%

@ Előbbi


Tetszik a válaszod :D

------------------------

@ Kérdező


Sehol. Erről se Jézus nem tanított, sem pedig a korai keresztény apostoli egyház.

De az "apostoli anyaszentegyház" tanítja, holott ennek a létezését kelteni teljességgel eretnek.

2016. nov. 19. 21:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/57 anonim ***** válasza:
50%
Sehol, ilyen nem létezik.
2016. nov. 20. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/57 A kérdező kommentje:

2,3 😕.Akkor hazugság?

Pedig tanitják. Azèrt èn is furcsának ès logikátlannak találom,mindezek ellenère.

2016. nov. 20. 10:27
 5/57 anonim ***** válasza:
55%

"pedig tanítják"


Igen tudjuk.


Ez már az Ő problémájuk, és azoknak is akik elhiszik ezt.

2016. nov. 20. 11:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/57 imakommandós ***** válasza:
100%
A Bibliához hozzátéve tanítják már a XIV. század óta. A halál után nincs semmilyen vezeklés, hanem ítélet jön.
2016. nov. 20. 12:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/57 imakommandós ***** válasza:

Minden olyan tanitás antikrisztusi, amely lekicsinyli Krisztus megváltó művét, vagy ahhoz hozzá akar tenni valamit, mintha a megváltás nem lett volna tökéletes. Ilyen a purgatórium, a Mária-dogmák, és a Mise áldozat.


Zsid 7:25 Ennek okáért ő mindenképpen üdvözítheti is azokat, akik ő általa járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy esedezzék értük.


Zsid 10:14 Mert egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket.

2016. nov. 20. 12:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/57 anonim ***** válasza:
33%

Én úgy gondolom, hogy elég sok vers igazolja a tisztítótűz tanítását. Amik szerintem igazolják, azok a következők:


Mt 5,25-26

"Ellenfeleddel szemben légy békülékeny idejében, amikor még az úton vagy vele, nehogy átadjon ellenfeled a bírónak, a bíró pedig a poroszlónak, és börtönbe kerülj. Bizony mondom neked, nem szabadulsz ki, amíg az utolsó fillért is meg nem fizeted."


Lk 12,58-59

"Amikor ellenfeleddel a bíróságra tartasz, útközben igyekezzél tőle megszabadulni, nehogy a bíró elé hurcoljon, és a bíró átadjon a poroszlónak, a poroszló meg börtönbe vessen. Mondom neked, nem szabadulsz ki, míg az utolsó fillért is meg nem fizeted."


Mt 18,34-35

"Ezzel az Úr haragjában átadta a poroszlóknak, míg meg nem fizette mind, amivel tartozott Így tesz mennyei Atyátok is veletek, ha mindegyitek meg nem bocsát szívből felebarátjának."


A "börtön" szó egy büntető helyre, a "kiszabadulás" szó az üdvösségre utal. Tehát a fenti helyeken van lehetőség kiszabadulni a börtönből, amikor is valaki kifizeti tartozását. Ez magára a kárhozatra nem vonatkozhat, hiszen az örök állapot és megváltozhatatlan. Az „Így tesz veletek mennyei Atyátok is” - ha valaki meg nem bocsát szívből felebarátjának a bocsánatos bűnöket jelentheti.


"Akkor korholni kezdte a városokat, amelyekben a legtöbb csodát tette, mert nem tartottak bűnbánatot: „Jaj neked, Korozain! Jaj neked, Betszaida! Mert ha Tíruszban és Szidónban mentek volna végbe a bennetek történt csodák, már régen hamuban és szőrzsákban tartottak volna bűnbánatot. Mondom nektek: Tírusznak és Szidónnak elviselhetőbb lesz a sorsa az ítélet napján, mint a tiétek. És te, Kafarnaum! Vajon az égig emelkedel? A pokolba süllyedsz. Ha Szodomában mentek volna végbe a csodák, amelyek benned történtek, még ma is állna. De mondom nektek: Szodoma földjének elviselhetőbb lesz a sorsa az ítélet napján, mint neked." (Mt 11,20-24)


Lk 12,47-48

"Az a szolga, aki ismeri ura akaratát, de nem áll készen, hogy akarata szerint járjon el, sok verést kap. Aki azonban nem ismeri s így tesz olyat, amiért büntetést érdemel, csak kevés verést kap. Mert aki sokat kapott, attól sokat követelnek, és akire sokat bíztak, attól annál többet kívánnak."


Az "elviselhetőbb sors" és a "kevés verés" itt is egy ideglenes nem örök időkre szóló büntetést jelent, amit a katolikusok tisztítótűznek vagy purgatóriumnak neveznek. Bár nem az elnevezésen van a lényeg, hanem a tanítás igazságán.


Mt 12,32

"Ha valaki az Emberfia ellen beszél, bocsánatot nyer, de ha a Lélek ellen beszél, nem nyer bocsánatot sem ezen, sem a másvilágon."


A szöveg feltételezi, hogy a másvilágon is bocsánatot lehet nyerni, ha nem Lélek elleni, azaz megbocsátható bűnöket követünk el. A másvilágnak ez az a helye, amit tisztítótűznek nevezünk.


Zsid 12,29

"Mert a mi Istenünk emésztő tűz."


A tűz maga Isten. Aki megtisztítja lelkünk, hogy elé állhassunk, és színről színre láthassuk őt.


1Kor 3,10-15

"Mint gondos építőmester, az Istentől nekem juttatott kegyelemmel megvetettem az alapot, de más épít rá. A lerakott alapon kívül, amely Jézus Krisztus, mást senki nem rakhat. Kinek-kinek munkája mutatja majd meg, hogy erre az alapra aranyból, ezüstből, drágakőből, fából, szénából vagy szalmából épít-e. Az (Úr) napja ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel tűzzel érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a munkája. Akinek építménye megmarad, jutalomban részesül. De akinek műve elhamvad, az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által."


Ez a szöveg egyértelműen a purgatóriumról szól. Nézzük meg részleteiben:


1Kor 3,13 "Az (Úr) napja ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel tűzzel érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a munkája."


Az (Úr) napja = ama nap, a végítélet vagy az egyes ember halálának, azaz a különítéletnek a napja (vö. Zsid 9,27). Ebből a versből kiderül, hogy Szent Pál itt nem evilági szenvedésekről, megpróbáltatásokról beszél a tűz általi megtisztulás kapcsán, hanem túlvilági tűzről, szenvedésről.


1Kor 3,15

"De akinek műve elhamvad, az kárt vall (=zemiothesetai). Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által."


Kiv 21,22

"Ha férfiak civakodnak egymással, és közben úgy megütnek egy viselős asszonyt, hogy az idétlent szül ugyan, de maga életben marad, akkor a tettesnek olyan kártérítést kell fizetnie (=zemiothesetai), amilyet a férj a bírák véleménye alapján követel."


Péld. 19,19

"A nagy haragú ember fizessen bírságot (=zemiothesetai), mert ha elengeded neki, még nő a haragja."


A „kárt vall” kifejezés egy adósság, vagy büntetés, károkozás kifizetésének a kötelezettségét is jelenti (vö. Bauer, Walter: Griechisch-Deutsches Wörterbuch zu den Schriften des Neuen Testaments ). Azért vall kárt, mert fizetnie kell az előzőleg elkövetett kárért. Mindenről számot kell adnunk, minden okozott kárt ki kell fizetnünk.


Figyeld meg, hogy Pál nem azt mondja, hogy aki valami szénát épít a krisztusi alapra, akkor az összes műve elhamvad. Az ember munkájának csak az a része ég el, amely Istenhez méltatlan (széna és szalma). Az ,,elhamvad” (SZIT), „elég” (KNV) szavak ennél a versnél talán túl intenzív jelentéssel adják vissza a görög „katakaió” ( éget, megéget, eléget ) passzívum alakját ( megég, elég) (bár a szó gyakoribb értelme valóban a - teljesen - elég). A megfelelőbb lehetőséget használja a Káldi-fordítás, illetve a Károli- féle, és az új protestáns fordítás: „megég”.


1Kor 3,15

"De akinek műve megég, az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által."


A „megmenekül” szó az üdvösség szava ( szótheszetai), azaz azt jelenti „üdvözülni fog”. Ugyanezt az igét, ugyanebben az igemódban és igeidőben az új protestáns fordítás a többi 12 esetből 8-szor úgy fordítja, hogy „üdvözül” (Mt 10,22; 24,13; Mk 13,13; 16,16; ApCsel 2,21; Róm 9,27; 10,13; 11,26), 2-ször „meggyógyul” (Lk 8,50; Jn 11,12), és 2- ször „megtartatik” (Jn 10,9 - itt a megjegyzés hozzáteszi, hogy a szó másik jelentése az üdvözül; 1Tim 2,15). A Szent István Társulat fordításában az arány 12:10; a Káldi- Neovulgátában 12:11. Az 1Kor 3, 15 is a szövegkörnyezete (főként a 3,13) miatt az „üdvözül” igét kívánná meg, ahogy az a Káldi-fordításban is áll. Tehát bár valakinek megéghet, elhamvadhat a műve, mégis üdvözülhet, „de csak mintegy tűz által.”, azaz egy tisztító folyamaton keresztül, amely által méltóvá válik az istenlátásra (hacsaknem rontja le „Isten templomát”; vö. 3,17).


Az 1Kor 3,15-öt akár úgy is lehetne fordítani, hogy: „De akinek műve megég, annak büntetést kell fizetnie, mivel ő maga üdvözülni fog, de csak mintegy tűzön keresztül."


Pál tulajdonképpen felsorolja az ember lehetőségeit, 3 lehetőség van:


1Kor 3,14

"Akinek építménye megmarad, jutalomban részesül."

1Kor 3,15

"De akinek műve elhamvad, az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által."

1Kor 3,17

"Aki lerontja az Isten templomát, azt Isten elpusztítja. Isten temploma ugyanis szent, s ti vagytok az."


Jutalom, azaz üdvösség ; kárt vallás, vagy kártérítés, azaz purgatórium , amely az üdvösségre vezet (megmenekül, üdvözül); valamint a pusztulás, a kárhozat.


Egyébként a tűz általi tisztító folyamatról már az Ószövetség is több helyen beszél:


Zak 13,8-9

"Ezen az egész földön - mondja az Úr - két rész elpusztul [és elvész], a harmadik rész megmarad. Ezt a harmadik részt tűzbe vetem, és kiégetem, amint az ezüstöt is kiégetik; megtisztítom őket, amint az aranyat is megtisztítják. S majd segítségül hívja nevemet, én pedig meghallgatom, és azt mondom: „Ez az én népem!” Ő meg azt mondja: „Az Úr az én Istenem!”


Sír 2,5

"mert az aranyat és ezüstöt tűzben teszik próbára, a kedves embereket pedig a megaláztatás kemencéjében."


Mal 3,2-3

"De ki fogja tudni elviselni jövetele napját? És ki maradhat állva, amikor megjelenik? Mert olyan, mint az olvasztók tüze és a ványolók lúgja. Leül, mint az ezüstolvasztó és -tisztító mester. Megtisztítja Lévi fiait, megfinomítja őket, mint az aranyat és az ezüstöt, hogy méltóképpen mutassák be az áldozatot az Úrnak."


Bölcs 3,1-8

"Az igazak lelke azonban Isten kezében van, és gyötrelem nem érheti őket. Az esztelenek szemében úgy látszott, hogy meghaltak; a világból való távozásukat balsorsnak vélték, elmenetelüket megsemmisülésnek. De békességben vannak. Mert ha az emberek szemében szenvedtek is, a reményük tele volt halhatatlansággal. Kevés fenyítés után nagy jótéteményekben részesülnek, mert Isten próbára tette és magához méltónak találta őket. Mint aranyat a kohóban, megvizsgálta és elfogadta őket égőáldozatul. Látogatásuk idején majd felragyognak, és olyanok lesznek, mint a szikra, amely a tarlón tovaharapódzik. Nemzetek fölött ítélkeznek majd és népeken uralkodnak; s az Úr lesz a királyuk mindörökre."

2016. nov. 20. 13:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/57 A kérdező kommentje:

8 $.Hol ir az irományodban a tisztitotüzröl?

Azok a versek mind igazak csak èppen a tisztitotüzhöz semmi köze.

Helyedben a biblia verseket nem használnám ott ahol nem helyes mert a Jel.22:18,19 tiltja.

Elöbb igazitsd magadat ès azután a bibliát.

2016. nov. 20. 15:11
 10/57 imakommandós ***** válasza:

A purgatórium tana csorbitja Krisztus halálának érdemeit. Gyakorlatilag azt állitja, hogy Krisztus halála nem szerzett teljes bocsánatot a bűneinkre, és az ő szenvedéseit és halálálát a mi saját purgatóriumbeli szenvedéseinknek kell kiegészitenie.


Amire hivatkoznak a Katolikusok, hogy Krisztus itélőszéke előtt tűzben fog megjelenni az ítélet (I.Kor 3:15), biblikusnak tűnik ugyan, csakhogy az egészen másról szól. Ott ugyanis egy szót nem olvasunk szenvedésről, ráadásul egy bizonyos napról beszél ott Pál apostol. A purgatórium tanát pedig úgy vezették be, hogy nem tudják mennyi ideig kell szenvedni annak aki oda kerül, de Misével le lehet röviditeni.

Más igehelyek is cáfolják azt, hogy Krisztus itélőszéke előtt minket Isten a bünöktől akar tűz által megtisztítani. Pl. a Kolosse 1:22 szerint csak szentek és feddhetetlenek fognak Krisztus elé állni.


Kol 1:22 Az Ő emberi testében a halál által, hogy mint szenteket, tisztákat és feddhetetleneket állasson titeket Ő maga elé:


Tehát itt hibáktól vagy bűnöktől fog megtisztitani Isten, hanem értéktelen, haszontalan cselekedetektől, ami nem volt bűn, és lehet, hogy a hivő szemében értékes volt, de Istennek értéktelen.

2016. nov. 20. 15:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!