Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Reformátusok! Ti hogyan...

Reformátusok! Ti hogyan élitek meg az Eleve Elrendelés elvét? Mennyire téma ez a templomban nálatok, vagy otthon este a családnál, és hogyan viszonyul a lelki világotok ahhoz, hogy Isten random dönti el, hogy ki kerül a Mennybe?

Figyelt kérdés

Ugye a Református vallás az Kálvinista, a Kálvinizmus pedig egy olyan hitrendszer, amiben Isten már a világ teremtése előtt eleve elrendelte mondjuk fej-vagy-írás játékkal, hogy Unga-Bunga a tüzet felfeldező ősember a Mennybe jut, Diogenész a Pokolba, Dzsingisz Kán a Mennybe, Jedlik Ányos a Pokolba, Adolf Hitler a Mennybe, Kádár János a Pokolba, Orbán Viktor a Mennybe, Polgár Judit a Pokolba, teljesen véletlenszerű. Az ember semmit sem tehet azért, hogy saját helyzetét mentse, se jócselekedetekkel, se hittel, se bűnbánattal, bár elvileg a hit jó cselekedetekre nevel.


Ti hogyan tudjátok morálisan feldolgozni azt, hogy az Istenetek lényegében egy csínytevő, mint Loki a Viking mitológiából, vagy Hóborc, a kopogószellem a Harry Potterből, aki egy ilyen fontos döntést így félvállra vesz?



A kérdés nem provokáció, csak érdekel, hogy miért nem egy olyan Istenképben hisztek, aki a Jó embereket a Mennybe, a bűnösöket pedig a Pokolba küldi.



2018. ápr. 28. 22:49
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
80%

En reformatuskent nem vallom a kettos predesztinaciot.

Az egyszerit marmint azt hogy egyes embereket kivalasztott az udvosegre eleve Isten ezt meg a katolikus egyhaz is valja...

Namarmost a masodik helveti hitvallas is az egyszeri predesztinaciot mondja ki.Az is teny hogy kalvin kettos predesztinaciot hirdetett de ahogy latom ezt a reformatus egyhaz mar nem valja amit en kifejezetten orommel veszek.

2018. ápr. 28. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
42%
Ez a predesztinációnak egy félremagyarázata. Az eredeti szövegben is az szerepel - és azóta is sokan írtak róla - hogy a predesztináció azt jelenti, hogy Isten azt szeretné, hogy minden ember üdvözüljön. Nem pedig azt jelenti, hogy Isten eldönti, hogy X a mennybe megy, X meg a pokolba, és azt semmi földi tett nem tudja felülírni.
2018. ápr. 28. 23:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:

"Nem pedig azt jelenti, hogy Isten eldönti, hogy X a mennybe megy, X meg a pokolba, és azt semmi földi tett nem tudja felülírni."


A wikipédia azt írja: "Eleve elrendelés: Isten eleve elrendelte, hogy kik jutnak el a Krisztusba vetett üdvözítő hitre. Ez a tanítás nem determinizmus, nem fátum, hanem Isten hatalmára és megelőző kegyelmére mutat rá."


Na én most ebben egy logikai bukfencet látok. Az állítás első mondata azt írja: "Isten eleve elrendelte, hogy kik jutnak el a Krisztusba vetett üdvözítő hitre."


Ezek szerint Isten már eleve megírta a "világ forgatókönyvét" úgymond, hogy mondjuk 1980-ban születni fog egy gyerekgyilkos drogdíler, aki 2000-ben talál valahol egy Bibliát, elkezd hinni, és abbahagyja a bűnös életvitelét. Tehát a dolog nem szabad akaratból történt, hanem Isten már eleve megírta az egész világ történetét a legapróbb részletekig, aztán hátradőlt a moziszékben és mint egy filmet elkezdte nézni, talán azért, mert ez szórakoztatja őt.


A katolikusoknál csak az van megírva, hogy egy nap majd eljön a Végítélet és újra megjelenik Jézus Krisztus.


Az állítás második része: "Ez a tanítás nem determinizmus, nem fátum, hanem Isten hatalmára és megelőző kegyelmére mutat rá."


Már hogy ne lenne ez fátum, hogy ne keltené azt az érzetet, hogy csak bábok, színészek vagyunk egy mozifilmben? Ha a tanítás nem fátum, azaz a jövő már a Teremtés első napján nem volt megírva, akkor hogyan dönthette el Isten már akkor, hogy születni fog egy Kovács Géza, aki mondjuk a Mennybe kerül, hogyha az se volt biztos, hogy egyáltalán születni fog egy Kovács Géza, vagy egyáltalán létre fog-e jönni a magyar nyelv és kultúra, ami létrehozná a "Kovács Géza" nevet?

2018. ápr. 28. 23:17
 4/16 anonim ***** válasza:
100%

Nem vagyok református, de van valamekkora rálátásom.


Ezt a hétköznapokban úgy élik meg, hogy ha te jó, Istennek tetsző életet élsz, akkor sejtheted, hogy téged üdvösségre rendelt. Ha valaki gonosztevőként él, akkor sejthető, hogy őt örök kárhozatra rendelte.

Tehát furcsa mód, egyszerűen a cselekdetekből vezetik le. Azt nem tudom, hogy minden református ezt a nézetet osztja, mert szokták mondani, hogy ahány református, annyi református egyház.


"Az egyszerit marmint azt hogy egyes embereket kivalasztott az udvosegre eleve Isten ezt meg a katolikus egyhaz is valja..."


Hát ilyet nem vall az Egyház. Az Egyház annyit mond, hogy Isten mindenkit eleve üdvösségre rendelt, tehát mindenkinek meg van a lehetősége, hogy üdvözüljön. Mivel Krisztus megváltott minket, egyedül rajtunk áll, hogy élünk ezzel a lehetőséggel. De olyan nincs, hogy legyen valaki bármennyire gonosztevő, azt üdvözíti, mert arra rendelte még születése előtt. Ez hülyeség. Az ember még akár halálos ágyán is elkárhozhat, ahogy ugyan ott üdvözülhet is.


"Ez a predesztinációnak egy félremagyarázata."


Nem. Van "sima" és kettős predesztináció. Kálvin és egyháza ez utóbbit vallotta (egy része vallja most is), amit egész jól leírt a kérdező, bár néhol sarkítva. De a lényeget jól összefoglalta.

2018. ápr. 28. 23:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 anonim ***** válasza:
76%

Szia!


Én reformátusként úgy vallom az eleve elrendelést, hogy azt Jézus Krisztusra vonatkoztatom: az Atya a világ teremtése előtt elrendelte, hogy elküldi az egyszülött Fiát. Aki hisz Benne, az üdvözül. De se a hitet nem kényszeríti az egyénre, sem nem tartja távol azt az egyént, aki hinni "akar", hitre jut.


De az Atyának köszönhetjük, az Ő kegyelmének e lehetőséget.



Azt nem tudom elképzelni, hogy Isten, aki maga a Szeretet eleve kárhozatra teremtett volna embereket.

2018. ápr. 28. 23:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
47%

"A kérdés nem provokáció,"


Hát egy kicsit azért de:

"Ti hogyan tudjátok morálisan feldolgozni azt, hogy az Istenetek lényegében egy csínytevő, mint Loki a Viking mitológiából, vagy Hóborc, a kopogószellem a Harry Potterből, aki egy ilyen fontos döntést így félvállra vesz? "


----


Na mindegy...


A Quiercy-i zsinaton 853-ban elfogadták hogy Isten nyilván előre tudhatta hogy ki fogja őt követni, és őket elrendelte üdvösségre (ez még jóval Kálvin előtt volt ugye). Ezt kevés katolikus tudja, pedig teljesen logikus levezetés!

Tulajdonképpen a Második helvét hitvallásban és a Heidelbergi Kátéban (ez a két hitvallás a magyar reformátusok hitvallása) sem szerepel több ennél, csak nincs indoklás hogy azért rendelte el Isten az üdvözülő embereket az üdvösségre mert tudta hogy üdvözülni fognak, hanem egyszerűen csak ezt írja a Biblia, punktum.


Kálvin ennél radikálisabban közelítette meg a dolgot, de a magyar reformátusok ezt a két hitvallást fogadják el, ami ebben a kérdésben -mint írtam- lényegében alig különbözik a katolicizmustól.

(De miért is tartanánk Kálvint, vagy akármelyik teológust tévedhetetlennek? Pont az a reformáció lényege hogy csak a Biblia lehet biztos pont, nem az emberi hagyományok! Én személyesen viszont nem állítom hogy tévedett volna Kálvin az eleve elrendelés kérdésében, mert a saját radikális álláspontját tökéletesen alá tudta támasztani a Bibliával.)


" miért nem egy olyan Istenképben hisztek, aki a Jó embereket a Mennybe, a bűnösöket pedig a Pokolba küldi."


Te milyen vallású vagy? Ez ugyanis a zsidó és a muszlim teológia! A keresztyén teológiában MINDEN EMBER bűnös. Pont ez a lényege az Jézus kereszthalálának, hogy ő egyedül élt tökéletesen, de mégis magára vette bűneinket és vállalta a halált azért hogy mi élhessünk!

2018. ápr. 28. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
100%

"Én reformátusként úgy vallom az eleve elrendelést, hogy azt Jézus Krisztusra vonatkoztatom: az Atya a világ teremtése előtt elrendelte, hogy elküldi az egyszülött Fiát."


Kár, hogy nem ezt jelenti a predesztináció tana. Azért nem ártana, ha reformátusként tisztában lennél jobban ezekkel. Vagy ha még nem konfirmáltál, akkor érthető, majd később tanulod.


------------------

Oh egyébként, bár magát az oldalt nem ismerem és nem is néztem meg, de ebben a témában egész jól leírja és összeveti a dolgokat:

[link]

2018. ápr. 28. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
61%

"A Quiercy-i zsinaton 853-ban elfogadták hogy Isten nyilván előre tudhatta hogy ki fogja őt követni, és őket elrendelte üdvösségre (ez még jóval Kálvin előtt volt ugye). Ezt kevés katolikus tudja, pedig teljesen logikus levezetés!"


Márpedig te nem értelmezed/ismered jól a zsinati határozatot.


Ezért idézem szó szerint mit ír:

„A mindenható Isten »azt akarja«, hogy kivétel nélkül »minden ember üdvözüljön« (1Tim 2,4), bár nem mindenki üdvözül. Hogy pedig egyesek üdvözülnek, az Üdvözítő ajándéka: hogy pedig egyesek elvesznek, a veszendőknek érdeme.”


Tehát kivétel nélkül mindenkit üdvözíteni akar Isten. Ellentétben azzal amit írtál, hogy Isten előre látta kik követik majd és őket rendelte üdvösségre.

Ebben van a hatalmas különbség a katolikus és református teológia között. A katolikus teológiában Isten mindenkit, kivétel nélkül üdvösségre rendelt (rajtunk áll, hogy élünk-e vele), míg a református teológiában, ahogy a hitvallásotok is írja, csak a kiválasztott személyeket rendelte üdvösségre.

2018. ápr. 28. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 A kérdező kommentje:

"Te milyen vallású vagy? Ez ugyanis a zsidó és a muszlim teológia! A keresztyén teológiában MINDEN EMBER bűnös. Pont ez a lényege az Jézus kereszthalálának, hogy ő egyedül élt tökéletesen, de mégis magára vette bűneinket és vállalta a halált azért hogy mi élhessünk!"


Katolikus vagyok, bár nem értek egyet az összes egyházi tanítással. Abban hiszek, hogy a halálunk után Isten egy mérleget vesz elő, egyik tányérjára teszi a Jó cselekedeteinket, a másikra a Rosszakat. Ha a mérleg a Jó felé billen, a Mennybe kerülünk, ha a Rossz felé, a Pokolba. Ahogy Dániel mondta, (és a neve is jelenti): "Isten a bírám".

2018. ápr. 28. 23:52
 10/16 anonim ***** válasza:

#8


Bemásolom azt a részét a Quercy-i zsinatnak amire hivatkoztam.


"(1 fejezet) A mindenható Isten az embert, aki bűn nélküli és hibátlan volt, szabad akarattal teremtette, és a paradicsomba helyezte, azt akarta, hogy az ember a szent megigazult állapotban végig megmaradjon. Az ember szabad akaratát rosszul használva vétkezett és elesett, és az egész emberi nem „elveszett tömeggé” (Szent Ágoston: 190. levél) lett. A jó és igazságos Isten pedig kiválasztotta ugyanebből az elveszett tömegből előretudása szerint azokat, akiket eleve elrendelt az életre (vö. Róm 8,29k; Ef 1,11), és eleve elrendelte nekik az örök életet, a többiekről pedig, akiket igazságos ítélettel meghagyott az elveszett tömegben, előre tudta, hogy el fognak veszni, de nem rendelte őket eleve arra, hogy elvesszenek; viszont, mivel igazságos, eleve örök büntetést rendelt nekik. És emiatt azt mondjuk, hogy Istennek csak egy eleve elrendelése van, amely vagy a kegyelem ajándékához tartozik, vagy a megigazulás visszaadásához."

2018. ápr. 29. 00:36
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!