Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » A keresztények szerint létezne...

A keresztények szerint léteznek démonok?

Figyelt kérdés

Tudtommal a Biblia 19 könyvében szerepelnek, így akik szerint a démonok babona termékei, azok valójában nem is lehetnek igazi keresztények, bár természetesen abban egyetértünk, hogy démonok nincsenek, illetve azoknak sem lehet sem a létüket, sem a nemlétüket bizonyítani, akár a hétfejű sárkányét, vagy magának Istennek a nemlétét, szóval mi a véleményetek?

Vannak démonok, vagy nincsenek démonok?



2019. dec. 21. 05:56
1 2 3
 11/27 anonim ***** válasza:
Igen, a keresztények alapvetően hiszik, hogy vannak bukott angyalok, akiket lehet démonoknak vagy ördögöknek is nevezni. Abban már lehetnek eltérések, hogy miként értelmezik őket. Például a főbb keresztény irányzatoknál is megjelenik a démoni megszállás, illetve ezzel kapcsolatban az ördögűzés, de vannak szekták, ahol tul.képpen már mindenre démont kiáltanak, legyen az jóga, vagy valami rossz szokás, hajlam.
2019. dec. 21. 18:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 A kérdező kommentje:

Szóval mindenki hisz a démonokban.

Szerényen megkérdezem, mi a helyzet a boszorkányokkal? Azokban is van aki hisz?

Mondjuk egy nőt megszállnak a démonok?

2019. dec. 21. 18:53
 13/27 anonim ***** válasza:

Könyves Kálmán óta azért tudjuk, hogy boszorkányok nincsenek, de ennél bonyolultabb. Hiszen még az sem egységes az emberek körében, hogy kit nevezünk boszorkánynak. Voltak időszakok, amikor a javasasszonyokat hívták így, máskor az okkult, démonikus hitet valló embereket, valamikor pedig egyszerűen rásütötték pár nem kívánatos asszonyra.

Igazából a 16-17. századi protestáns területeken kibontakozó boszorkányüldözésekig nem is volt ennek különösebb jelentősége.

2019. dec. 21. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 anonim ***** válasza:

#8


Démonok és a tudomány.. Ha tényleg érdekel a téma:


Stephen Hawking és Leonard Mlodinow "A Nagy Terv"-ben írnak a démonokról egy keveset. Olvasd el, hogy ők, mint tudósok hogyan látják ezt a témát.

2019. dec. 21. 20:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 anonim ***** válasza:

Hát nem tudom. Oké, hogy a Biblia Isten beszéde, de ezekből nekem nem annyira egyértelmű, hogy ez a démon kívülről szállna meg valakit. Úgy érzem ellent mondana a szabad akaratnak is, ha lennének lények amik beköltözhetnének és csak kiűzni lehetne őket, és az ember egyedül nem lenne képes kiküldeni magából. A katolikusok és a reformátusok sem így értelmezik a démoni megszállást. Ha minden prosti ördögi megszállottság alatt állna, akkor nem is lenne bűn amit tesznek.

Azt gondolom a démon sokfélét jelentett régen, kezdve a pszichés zavaroktól a mentális betegségekig, minden amit nem ismertek és furcsa tüneteket produkált rá az ember, mint pl. az epilepszia, paranoia, pánikbetegségek, és ezen kívül a sokkhatás, traumatikus élmények, vagy csak a világtól való elzártság miatt kialakuló szellemi torzulások is ide tartozhattak. Mai napig is léteznek olyan eltérések, amit nem tud magyarázni vagy "gyógyítani" az orvostudomány, bár én nem minden eltérést tartok betegségnek ezekből, de lényegében most is rá lehet fogni arra amit nem értünk, hogy a démonok miatt van.

Ez a gond szerintem, hogy sokfélét lehet a szó alatt érteni. Olyan mintha azt kérdeznéd, hogy ki hisz a rosszban, ki hisz a jóban, ki hisz a horoszkópokban, ki hisz a statisztikában vagy a kockázatelemzésben. Ki hisz a boszorkányokban? Kik a boszorkányok szerinted?

Szerintem egy keresztény nem hisz abban, hogy egyik ember magasabb rendű képességeket kapott mint a másik, mi itt mindannyian porból lettünk. Ez a mi világunk egy zárt és elég jól szabályozott rendszerben működik, a fizika és a biológia törvényei ugyan azok mindenkire nézve. Bármi ami felettünk állhat, az csakis olyan lehet ami Isten alatt áll, vagy maga az Isten.

2019. dec. 21. 20:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/27 A kérdező kommentje:

Érdeklődve várom a továbbiakat akár a boszorkányokról, akár a bibliai démonokról.-

Kálmán királyunk törvénye nem a boszorkányokról szól, hanem a strigákról, amit nagyjából pont a démonok vonatkozásában lehet értelmezni.

(De strigis vero quae non sunt, nulla questio fiat. - Strigák pedig nincsenek, erről többet szó se essék.)

Az igaz, hogy a korszak legfelvilágosultabb uralkodója volt, de nem kell túlzásokba esni, a X. század végén és a XI. elején élt, így például korlátozza ugyan a kínvallatást, de:

'Megtiltjuk, hogy tüzesvas- és forróvíz-próbát valamely egyházban tartsanak, csupán a püspöki székhelyen és a nagyobb prépostságoknál, valamint Pozsonyban és Nyitrán.' szövegű törvényéből kiderül, hogy azért a kor emberét tisztelhetjük benne.

('Ha az elfogott tolvajra a lopást rábizonyítani nem lehet, engedjék meg neki az istenítéletet.')

A boszorkányüldözések későbbi keletűek, a 15.-18. századig jelennek meg a kereszténység szégyenfoltjaként, attól kezdve, hogy 1484-ben VIII. Ince pápa kiadta a Summis desiderantes affectibus kezdetű bullát a boszorkányság ellen. A sokféleképpen magyarázott pápai bulla mindenekelőtt részletesen felsorolja, hogy a boszorkányok miféle ártalmas gonoszságoknak a szerzői. Azután teljes hatalmat adott az inkvizítoroknak perbefogásokra, s egyszersmind utasította a papságot, hogy a szószékről világosítsák fel a népet a boszorkányok üzelmeiről.

Ezután két német Domonkos szerzetes egy boszorkányellenes könyvet adott ki Malleus maleficarum („Boszorkányok pörölye”) címmel, innentől a boszorkányok létezésében kételkedni eretnekség volt.

A továbbiakat úgy gondolom mindenki tudja, milyen széleskörű és borzalmas boszorkányüldözés vette kezdetét.

2019. dec. 21. 21:23
 17/27 anonim ***** válasza:
Azt hiszem te megint egy olyan kerdező vagy aki magával szeretne beszélgetni. Sokan leírták itt, hogy nem, olyan értelemben ahogy te szeretnéd hallani, nem minden keresztény hisz a démonokban. Ugyan ezen alapon a boszorkányokban, tündérekben és varázslókban sem. Minden korban volt olyan hatalom, ami a saját céljaira használta fel a vallásokat, ahogy olyanok is voltak akik vallási vagy egyéb más alapon üldöztek embereket, népcsoportokat. A vallás is csak egy eszköz volt mint a kezedben a kés. Nyilván minden ember gyilkos akinél kés van. Gondolom te erre következtetnél.
2019. dec. 21. 22:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 A kérdező kommentje:

Tévedsz, nagyon meglepődtem, mert tulajdonképpen azt írta mindenki rajtad kívül, hogy hisznek a démonokban, hiszen a Biblia szerint Jézus is... - de hát olvastad nem?

Még a katolikusok, vagy a reformátusok is.

Aztán a boszorkányokról még kevesen írtak, bár szerintem démon - boszorkány egy tőről fakad és az utóbbiról vannak ismereteim, mert a boszorkányüldözés része a történelemnek és a történelmet elég jól ismerem.

Mindeddig természetesen úgy gondoltam, hogy a XXI. században lehetetlen lenne valakit boszorkánysággal megvádolni és bevallom a démonokról is hasonlóan vélekedtem, mert úgy látszik, nem ismerem eléggé a kereszténységet. Az a szám, amit írtam a kérdésben, hogy 19 könyvében szerepel a Bibliának démon, csak nemrégiben jutott a tudomásomra és láttam már ugyan ördögűzős filmet, de olyan szélsőségnek gondoltam, pedig lám, eddig azt magyarázták nekem, hogy az átlagkeresztény bizony hisz a létükben.

Puff neki, sosem gondoltam volna, ezentúl ezt is figyelembe kell vennem, ha hívővel találkozom.

Ami azt illeti, egyedül te fejtegettél véleményem szerint normális irányba tartó gondolatokat, hogy az embernek saját, belső 'démona' lehet, ami a pszichikuma által keletkezik, nem pedig valami külső lény, mert ezt nem is vitatnám, illetve csak a megfogalmazás pontosítása lehetne esetleg szükséges, de talán még az sem, mert így homályosan is érthető.

Talán az lenne a legjobb, ha egy keresztény hívő kiokosítana arról, hogy hite szerint milyen lények élnek a világban és valami rövid leírással jellemezné is őket, Isten, angyal, ördög, démon, stb... - ám lehet, hogy ez megérne egy külön kérdést is.

2019. dec. 22. 02:12
 19/27 anonim ***** válasza:

Hát valójában a több válaszból rajtam kívül talán hárman vallották magukat kereszténynek, abból kettő ugyan ahhoz a valláshoz tartozik, a többi hozzászólás arról írt, hogy ők mit gondolnak arról, hogy mit gondolhatnak a keresztények a démonokról. Ez elég nagy különbség szerintem. Azon túl, kaptál valakitől egy reformàtus és egy baptista linket, amit ha elolvastál, akkor azokban szintén azt fejtegetik, hogy a démonok nem gonosz kis lények:

" Ezek a lelkek tehát, akikről mindez elmondható, nem valahol odaát, a szellemvilágban tanyáznak, amint azt az “ördögök” szó sugallaná – mert itt rólunk, emberekről van szó! Azokról az emberekről, akik bár tudnak Istenről, sőt hiszik és vallják is őt valamilyen szinten, de azért nem annyira, hogy az a hitük bele is szólhasson életük döntő kérdéseibe."

Érted, hogy ezt a démonkról írja?

A baptisták linkje magyarázat egy történetre, nem szól róla, hogy mit tekintenek démonnak. Azt írják mindazt, ami szándékosan ellene tesz a jónak. Ugyan ezt írják le a reformátusok is. Tudják mi a jó, de nem akarják tenni. Ez a rossz. A gonosz, a démon, ha épp annak akarod nevezni. A baptista szöveg is így fejeződik be:

"De jó lenne, ha mi, megszabadított hívők egyértelműen tanúskodnánk igaz Szabadítónkról! "

Vagyis "megszabadultunk" ami azt jelenti van saját erkölcsi rendünk, magunktól. Nem a megváltás előtti törvényekből tudjuk mikor mit lenne jó tennünk, hanem már magunktól.

Ha rákeresnél arra a két szóra, hogy "katolikus démon" szintén azzal találnád szembe magad, hogy az egyház hosszasan fejtegeti mikor mit neveztek az emberek démonoknak, és nem mondja, hogy gonosz kis lények akik körülöttünk élnek.

Szerintem akkor fogadd el hogy "minden keresztény" véleményét ismered, ha így is van. De ide neked sem katolikusok, sem baptisták, sem reformátusok nem írtak arról, hogy az ő vallásuk milyen állásponon van a démonokat illetően. Gondolni meg vallás nélkül is mindenki azt gondol amit csak akar.

Az, hogy létezik még ördögűzés, nem feltétlen jelenti azt, hogy a pap azt gondolja valóban démont űz ki. Egy pszichès beteget lát, akinek fontos, hogy elhiggye a gyógyulást. Használják a módszert pszichiáterek is, placebó tabletta formájában. Van akin így lehet segíteni. Láttál már felnőttet mumusokat kiűzni gyerekek ágya alól? Gondolhatod róluk is, hogy racionális eszközökkel illene meggyőzniük a gyereket. Mumusok nincsenek. Mondod neki 2-6 éven át folyamatosan és máris igazad lett, megértette. Addig rettegve alszik, de legalább téged nem néznek hülyének. Vannak akik vállalják, hogy mumust kergetnek. Szerintem ennyi. Persze könnyebb azt gondolni, hogy mindenki elmebeteg és csak a nem vallásos emberek helikopterek.

Máskülönben: És ha valaki szerint vannak angyalok, boszorkányok és spagettiszörnyek, akkor mi van? Ha azok egy tőlünk jól elzárt világban élnek és senkit nem kényszerítenek semmire, akkor jól elférnek ott nem? Akkor van gond mikor másokra akarják ráhúzni, hogy démon vagy boszorkány, de nem nagyobb gond mint mikor náciznak, fasisztáznak, hazaárulóznak, és bármiféle egyéb indokkal lövetnek agyon és löknek tömegsírokba. Az ember teszi, nem az Istenhit, nem a vallás. Ha meg ismered a történelmet, értsed is, ne csak olvasd! Mint ahogy az egyes vallások nézeteiről is sokkal világosabb képet kapnál, ha utánaolvasnál és nem a gyakorin kérdezgetnél névtelen embereket, hogy szerintük mi van a vallásos emberek szerint. Már ha tényleg érdekel.

2019. dec. 22. 03:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 A kérdező kommentje:

Ebben részben igazad van és meg is tettem a kezdeti lépéseket, csak sajnos szinte semmilyen ehhez passzoló vonatkozást nem találtam a könyveimben, bár elég sok van, de főleg történelemmel kapcsolatosak, amikben maximum felületesen lenne ezekre utalás.

Teológiai jellegű irodalmat sosem böngésztem, azért is kérdeztem meg itt elsősorban, mert ez az oldal pont ilyen információk megismerésére szolgál.

Abban igazad lehet, hogy túl szűk a keresztmetszet, de az érvek hatásosak voltak, hiszen ha Jézus maga is űzött ki démonokat, akkor a róla szóló történetek mégiscsak irányadók lehetnek, vagy legalább is nehezen megkerülhetők, de belátom, semmi sem lehetetlen, hiszen az Egyház álláspontja folyamatosan változik.

Mindenesetre amit nekem felrósz, az rád is érvényes, mert te is csak a saját álláspontod tudod közvetíteni, hogy szerinted miképpen állnak mások ehhez a kérdéshez, de természetesen figyelembe veszem, amit írtál, így hát köszönöm is, hogy felhívtad rá a figyelmem.

Az ördögűzős filmek meg, amelyekből csak futtában néztem eddig, mert nemigen érdekelt, még a humoros változata sem, mert nem kedvelem sem a horrort, sem a miszticizmust, éppen csak érintik ezt a témát, hiszen a film az szórakoztató jelleggel készül, nem igazán információ közvetítésére szolgál, csak eszembe jutott, mert a valóságban sejtelmem sincs, miképpen történik egy démonűzés, ha történik még ilyesmi manapság is.

Annyiban értelmes volt az itt felvetett kérdés, hogy engem az érdekel, hogy mit hisznek az emberek ebben a vonatkozásban, de természetesen az a legjobb, ha valóban utánanézek valahol a történelmi egyházak álláspontjáról, ah található egyáltalán mellébeszélésen kívül valami ebben a témakörben.

Mindenesetre köszönöm a segítséged.

Még valaki?

2019. dec. 22. 04:10
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!