Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » A bibliai isten miért gondolja...

A bibliai isten miért gondolja, hogy igazságos egy ártatlan gyereket büntetni a szülei bűnei miatt?

Figyelt kérdés

Ez a történet főleg akkor felháborító, ha ismerjük az előzményeket, de most csak a lényeget másolom be:


"Erre Dávid így szólt Nátánhoz: „Vétkeztem az Úr ellen!” Nátán ezt válaszolta Dávidnak: „Így az Úr is megbocsátja bűnödet, s nem halsz meg. De mert ezzel a tetteddel káromoltad az Urat, a fiú, aki született neked, meghal.”" (2Sám 12,13-14)


A gyerek a végén tényleg meghalt.


2022. febr. 16. 19:18
1 2 3 4 5 6 7 8 9
 81/88 A kérdező kommentje:

Titus Pullo:


"Valójában a kereszténység (vagy éppen a zsidóság) nem bírálja Istent jónak (illetve rosszul teszi, ha éppen ezt teszi), hanem azonosítani igyekszik a normatív rendet a kinyilatkoztatásban, szóval inkább felfedezi a jót Istenben."


A zsidóknak valamivel racionálisabb istenképük van, mert elismerik, hogy isten az embert jó és rossz hajlamokkal teremtette meg. Szemben a kereszténységgel, akik magyarázkodnak a bűnbeesés miatt, bár ez inkább a fundamentalistákra jellemző.


Felfedezi a jót istenben - nem igazán értem, hogy vajon ez miben különbözik attól, hogy elbírálják isten tetteit pozitív irányban. A jót én is felfedeztem benne, hiszen emlékszem arra, amikor Ezékiásnak meghosszabbította 10 évvel az életét, miután sírva fakadt. Elismerem, hogy ez jó. Ugyanakkor felfedeztem benne a gonoszt is. JHVH-nak rengeteg olyan húzása van az Ószövetségben, ami kifejezetten erkölcstelen, és állítom, hogy minden megvan benne, ami egy gonosz, törzsi isten adatlapjához kell.


De igazából nem is az Ószövetség, hanem az Újszövetség húzza ki a kereszténység és JHVH alól a talajt. Mert az azt állítja, hogy isten a szetetet. Ha ez így van, akkor minden, amit JHVH tesz, azt szeretetből teszi. Ha azt mondjuk, hogy JHVH lényegéből fakad a szeretet, akkor nekem az a fajta szeretet nem kell. Mert az én látásmódom szerint abban nincs semmilyen szeretet, hogy az iránta való hűségen jelejént öljek meg idegen gyerekeket, vagy öljem meg a szeretteimet, ahogyan azt JHVH kérte a hűség jeleként (nem Ábrahám esetére célzok, hanem Mózes történetére, ami az aranyborjú miatt történt, amikor a zsidók nem megölték a szeretteiket JHVH parancsára). Abban sem látok semmilyen szeretetet, hogy szeressek egy olyan istent, aki megölte Dávid fiát, akiből nem tudjuk, ki lett volna.


És azt gondolom Titus Pullo, hogy ha bár teológiai kérdésekben nem értünk egyet isten lényéről, de ha az erkölcsi kérdést nézzük, akkor inkább velen értesz egyet. Ha neked JHVH azt parancsolná, hogy ölj meg egy gyereket, nem tennéd meg. Azért nem, mert ebből a tekintetben olyan vagy, mint én, függetlenül attól, hogy miben hiszel. De akkor hogyan is állunk a JHVH iránti engedelmességgel? Nem kell válaszolnod rá ha nem akarsz, nem konkrét kérdést tettem fel. De a keresztények ezt a témát rendszeresen úgy facsarják el, hogy "isten nem kérne ma ilyet". Hát, igen, valahogy ki kell bújni a válaszadás elől.


A Homo Sapiensben kifejlődött az evolúció során egy olyan erkölcs, ami túllép azoknak az isteneknek az erkölcsein akiket az ókoriak imádtak. Ha pedig ez így van, akkor a Homo Sapiens ez istenek felett all, függetlenül attól, hogy léteznek-e vagy sem. JHVH szerint igazságos megölni egy kisgyereket, aki megvédeni sem tudja magát. A Homo Sapiens azonban felismerte, hogy egy törékeny életettel szemben igazságtalan fegyverekkel fellépni! Hiszen megvédeni sem tudja magát.


"A Jelenések könyvében Jézus éppen, hogy teljes mértékben megjeleníti az ószövetségi látomásokat Istenről.".


Ebben teljesen mértékben igazad van. A Jelenések szerzője az Ószövetség és a zsidó apokaliptikus irodalom képeit használta, szóval tévedni sem tudott volna. Egyébként JHVH itt-ott megvillan az Újszövetségben is. Az egyik ezek közül kétségtelenül a Jelenések könyve. A másik az Apostolok Cselekedetei, Anániás és Safira esete, illetve Jézus néhány példabeszéde. De ezek elég minimális megnyilatkozások, a két szöveggyűjtemény között azért jelentős különbség van.

2022. febr. 19. 03:33
 82/88 anonim ***** válasza:
86%

"Abban sem látok semmilyen szeretetet,"

hogy megköveteli hogy szeressük és higgyünk benne?

Ha valóbban szeretne minket akkor elég lenne az hogy törekszünk a boldogságra és nem ártunk másoknak.

Ehelyett elvár rengeteg fölösleges dolgot is és megköveteli hogy higgyünk benne és szeressük.


"„Az miert nem elfogadhato erv szamodra, hogy az emberiseg alakitotta ki aprankent, folyamatosan tanulva a korabbi hibaibol?”


Mert ontológiailag nem megalapozott, vagyis nem lehet levezetni, hogy bármi köze volna bármihez is. Egy ilyen erkölcs puszta praxis, de akkor mi jogon kéritek számon Istenen az érvényét? Ha az ember alakította ki pusztán a hibáiból tanulva, akkor egyedüli érvénye csak az éppen adott pillanatra az adott emberre nézvést van, s Istenre akkor semmiképp nem vonatkoztatható, mint valamiféle felsőbb igazság."


Egyéb népeknek is voltak erkölcsei amik különböztek a miénktől vagy a bibliai istenétől. Az övék is kialakult valahogy de nem alakulhattak ki a bibliai istentől mert különböztek az ő erkölcsitől. Tehát vagy kamu erkölcsöket adott volna nekik (tehát az az isten hazug is lenne) vagy az ő erkölcseik kialakultak bármiféle istenség létezése nélkül. Ha az ő erkölcseik kitudtak így alakulni akkor mieinkhez sem szükséges semmiféle isten.



Amit Isten tett Dávid fiával az erkölcstelen volt. Ha erkölcsileg nem is lenne megítélhető Isten a gyilkosság miatt akkor is ott lenne az hogy Isten mindenható és mindent tudó. Tehát találhatott volna Dávidnak megfelelő büntetést is úgy hogy közben nem kell erkölcstelen dolgokat tennie. De ez nem csak rájuk igaz hanem más esetekre is.


Isten annak ellenére hogy milyen nagy hatalmú és tudású mégis olyan döntéseket hoz mint egy ostoba ember vagy mint egy hisztis gyerek.

2022. febr. 19. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 83/88 A kérdező kommentje:

Szerintem azt érvet, hogy "Isten nem ítélhető meg" csak a hívők találták ki, mert így nem kell szembenezni azzal, hogy egy erkölcsileg nulla istent imádnak.


Jöjjön a szokásos keresztény bolonítás:


Isten végtelenül irgalmas, szeretettljes könyörületes, aki annyira szeret engem, hogy a fiát adta értem.


Na, ez kell nekik!


De az már nem kell nekik, ugyanez az isten vallásháborúkat indított. Volt kitől merítenie a középkori katolikus egyháznak.

2022. febr. 19. 12:41
 84/88 anonim ***** válasza:
45%

A Biblia sehol nem írja, hogy Isten tettei megfelelnek az emberi erkölcsnek. Azt viszont írja, hogy Isten igazsága nem az emberek igazsága. Tehát ne is próbáljuk azonos mércével mérni, mint az embereket. Szóval a Biblia nem hazudik, sokan persze félreértik.

A keresztények jóságos Istene ugyanolyan félelmetesen szigorú, mint az Ószövetségé. csak a keresztényeknek van plusz egy nyomós okuk Isten kegyelmében reménykedni, ez pedig Krisztus áldozata.

2022. febr. 21. 11:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 85/88 anonim ***** válasza:
100%

"Isten végtelenül irgalmas, szeretettljes könyörületes, aki annyira szeret engem, hogy a fiát adta értem."


Rengeteg embertől meg elvette a gyereküket. Csak a másik embereknek nem volt meg az a luxus hogy tudják a gyerekük biztosan jó helyen lesz és velük lesz. Ellentétben Atyával aki tudta hogy a Fia vissza fog térni hozzá csak egy pillanatra elmegy a földre.

2022. febr. 21. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 86/88 anonim ***** válasza:
0%
Eleve a Biblia Istene azt várja el a hívőktől, hogy Őt jobban szeressük, mint a gyerekünket vagy a rokonainkat. Itt olyan fokú feltétlen bizalomról van szó, hogy aki ezt nem érti meg, vagy nem fogadja el, annak a Biblia igazából nem mond semmit. Kár is róla vitatkozni, nem véletlen, hogy ez az első parancsolat.
2022. febr. 21. 12:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 87/88 anonim ***** válasza:
100%

"Eleve a Biblia Istene azt várja el a hívőktől, hogy Őt jobban szeressük, mint a gyerekünket "

Miért várja el? Miért van rá szüksége?


Azért is fura mert attól még hogy én szeretek valakit nem követelem meg tőle hogy ő is szeressen engem főleg nem annak a szeretetnek a mértékét. Ha azt akarom hogy szeresen és bízzon bennem akkor teszek értek. De nem követelem meg.



Ha szerinted valaki aki ilyen elvárásokat támaszt az megérdemli a szeretet és a bizalmat akkor tényleg nincs miről beszélni.

2022. febr. 21. 12:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 88/88 anonim ***** válasza:
0%

87:

Én nem a véleményemet írtam le, hanem tényeket Bibliáról. Hogy Isten megérdemli-e ezt a szeretetet vagy nem, az persze különvélemény, de biztos hogy ebből következik. Isten jól tudja, hogy nincs értelme a szeretet érzését parancsba adni. Ez a szeretet viszont nem a hagyományos emberi érzelem. Hanem egy tudatos bizalom, és meggyőződés az együvé tartozásról. Hogy Istenben vagyunk, Ő pedig mibennünk. Minden tettünket és szándékunkat ismeri. Mindenünk amink van, tőle kaptuk.

Azért ez az első parancsolat, hogy mindenki tisztában legyen vele, a többi parancsolat ennek a teljesülése nélkül nem fog menni, és végső soron logikailag azoknak nincs enélkül értelme.

2022. febr. 21. 13:25
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!