Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Mennyire maradnak el a valláso...

Mennyire maradnak el a vallások tanításai a modern világ kérdéseitől, kihívásaitól?

Figyelt kérdés

Ahogy az ószövetség félelmetes, bosszúálló Istenének hite megújult a kereszténységgel, úgy elképzelhető, hogy az újszövetség tanai is korrekcióra szorulnak manapság.

Elsősorban erkölcsi kérdések feszegetik a tanokat, de az alapvető hozzáállás is maradi.

Elképzelhető, hogy nem elég a hangsúlyok áthelyezése, hanem teljesen új definíciókra van szükség?



2012. okt. 26. 16:12
1 2 3 4
 11/31 A kérdező kommentje:

A félreértések végett nem én mondom ezt, csak megjegyzem, hogy ma nem mondhatja ezt senki a másiknak.

Hát ez már előre lépés...

2012. okt. 26. 23:21
 12/31 A kérdező kommentje:

Már elnézést, ne értsd félre, csak azt mondom, hogy komoly előrelépés van minden téren.

A szabadság eszmék újabb vívmányokat eredményeznek, sorra keletkeznek ok, okozat kapcsán a felvilágosodott nézetek, ilyen az egyenjogúság is.

Néha vannak tévtanok, mint a kommunizmus,amely diktatúra nélkül sem igen lenne életképes.

Már úgy értem, a demokratikus szocializmus, ha elképzelhető ilyen.

Azért a dolgok mindenképpen előre haladnak, ha a kísérő jelenségek gyakran nem kívánatosak is.

2012. okt. 27. 00:04
 13/31 anonim ***** válasza:

Persze, a próbaházasság, vagy az élettárs fogalmát a törvény is elismeri. A házasság egyre kevesebb.

Maguk a vallások is vetnek fel elgondolkodtató dolgokat, például a fegyveres szolgálat megtagadását.

Így van, az egyházak Jókayra hasonlítanak, ahol minden fehér, vagy fekete. Nincsenek árnyalatok. Kínában az fizet adót, aki gyereket csinál, mert szörnyű a túlnépesedés.

Ott már a gyerekcsinálás lesz bűn lassan.

2012. okt. 27. 00:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/31 anonim ***** válasza:

Ma aligha feszítenék keresztre Jézust, bármit prédikálna is.

Méghogy nem jobb a világ, te meszet ettél pajtás.

2012. okt. 27. 00:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/31 anonim ***** válasza:

"Jézus förtelmesnek nevezi az egyneműek szexuális érintkezését, tehát egyértelműen bűn. ."


forrás? igeszakasz, vers? ez így csak ostoba fecsegés.

2012. okt. 27. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/31 anonim ***** válasza:

Nos hát kedves Kérdező, a válasz, a bibliában benne van, mint minden más kérdésre is.


A Teremtő, sosem fogja modernizálni a törvényeit alapelveit.


Nem Ő fog hozzánk alkalmazkodni, nekünk kell megtennünk azokat a dolgokat, amely az élet alapvető erkölcsi tartásában örök érvényűek.

Ha ez valakinek nem fekszik az nem lesz ott a helyre állított rendszerben.

Nincs apelláta.

Az meg, hogy némely vallások, egyházak modernizálnak, meg engedményeket tesznek azért megfogják kapni a "jutalmukat"

2012. okt. 28. 00:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/31 A kérdező kommentje:

Emiatt a gondolkodás miatt feszítették keresztre 2000 éve Jézust.

Azok, akik elhitték azokat a dogmákat, amit tanítottak nekik és semmi változásra nem voltak képesek.

Nem látták, hogy megváltozott a világ.

Nem a félelmetes, bosszúálló Isten gondolata lelkesíti az embereket, hanem a szeretet és a jóság.

A megértés, atürelem.

Az, hogy a rabszolga is ember, nem csak beszélő szerszám.

Az áldozatok kora lejárt, állaté és emberé egyaránt.

Pontosan nem tudja már senki, milyenek voltak az Őskeresztények, mik voltak a szokásaik, a szertartásaik, mi volt számukra az alapvető.

Olvasmányaim szerint Gandhi szelíd, mindent eltűrő mozgalmára hasonlíthattak.

Ők még a változásra is hajlandók voltak.

Hiszen eleinte csak zsidók lehettek keresztények.

Sok, sok időnek kellett eltelnie, mire vallásuk egyetemessé vált, kiforrott és elterjedt az akkori civilizált világban.

Mindezt az tette lehetővé, hogy a rómaiak legyilkolták a legtöbb zsidót, a maradékot meg széthurcolták a birodalom területén, hogy megszüntessék az állandó tűzfészket, Judeát.

Aki ennyire merev, az még a kétezer éves tanok lényegét sem fogja fel, hogyan is érthetné meg, hogy azóta is sok idő telt el.

Nem vagytok tekintettel a társadalmi változásokra.

Rabszolgaság, jobbágyság, proletár nincstelenek és szabad polgárság.

Ma már itt tartunk, ez volt a folyamat.

Mindez semmit nem mond számotokra?

2012. okt. 28. 08:48
 18/31 A kérdező kommentje:

Miért is bukott meg a Római Birodalom?

Sok okot felhoznak, de mindez csak a felszín.

A sokistenhittel még működött, de amikor a kereszténységet bevezették, meghasonlott önmagával.

Hiszen a rabszolgaságot megtartották, pedig a kereszténységhez már minimum jobbágyság járt volna.

A feudalizmus megvolt sokáig, de amikor a polgárság kialakult, a keresztény egyházak régi dogmái elavultak, akkor már a reformata vallások jelentették a megoldást.

A Katolikus egyház sokat mesélhetne erről, hiába akarták tűzzel, vassal megakadályozni a változást, az idők legázolták őket.

Fennmaradásukat is annak köszönhetik, hogy képesek voltak a változásra.

A proletárság kialakulásával teret nyertek a szocialista eszmék.

Száz, százötven éve a jó szándélú emberek többsége részben, vagy egészben szocialista volt.

A Szovjet diktatórikus változat csúfos bukása ennek nagyjából véget vetett, de az igény továbbra is megmaradt.

Annyit elértek, hogy a korábbi nincstelen tömegek felemelkedtek a polgárság szintjére.

Te hogyan látod a jövőt?

Hogyan tovább?

2012. okt. 28. 09:08
 19/31 Ila7 ***** válasza:
100%

Iszonyatosan összetett a kérdés.

Először is, #2-nek szerintem is igaza van, a vallásokat a politikai és gazdasági hatalmi erők és a saját céljaik szerint használják illetve módosítják.


De részletesen:

Például a házasság:

Ószövetség: erősen patriarchális társadalmi világkép, egy férfinak több felesége, de akár szolgálókkal is lehetett kapcsolata. Ugyanakkor a nőkre ez nem vonatkozik. A vallás tükrözi a népcsoport fennmaradásához szükséges szabályokat. Ha csak egy feleség van, az nem tudja 100%-os biztonsággal biztosítani a megfelelő számú utódot, munkaerőt. Az erősebb férfi, a jobb génállománnyal rendelkező tarthat háremet. :) Később a letelepedett, városokba szerveződött zsidóságnál már több vallási irányzat is kialakult. Már az Ószövetségben is található utalás arra, hogy az egynejűség értékesebb.

Kereszténység: Kezdeti időkben az első keresztények ugye zsidó származásúak, fel sem merül a kötelező cölibátus gondolata. Az első vezetők épp úgy gyülekezeti tagok, mint bárki, csak többet tudnak Jézusról, ezért ők tanítanak. (Apostolok, az ők tanítványaik, stb. )

Kezdetben a püspököktől elvárt, hogy jó családapa is legyen, ezel is mutsson példát.

I. KOnstantinus az aki tudatosan kiválasztja a kereszténységet, és hatalmával élve államvallássá teszi. Politikai döntés, rájött, hogy a sokistenhit szétforgácsolja, széthúzza a birodalmát, az egyistenhívő keresztény vallással közös irányt adhat.

Feudális társadalom kialakulása, a földtulajdon védelme miatt (többek közt) fontossá vált az első utód személye. Ehhez jön hozzá a papi tulajdon egyházban maradásának érdeke és az egyházi földek növelése. A jobbágyság uralom alatt tartása.

Mindezek együtt arra vezetnek, hogy az egyház minden területen kontrolláni akarja a híveit.

Míg kezdetben Jézus életén és tanításain van a hangsúly, ekkor előtérbe kerül az Ószövetségi eredendő bűn tanítása. A bűntudatban élő embert lehet félelemben tartani és irányítani. Éva bűne miatt a nők eleve "veszélyesek az igaz hívőre, ők hallgatnak a sátánra, ők viszik bőnbe a férfit, őt kell kerülni, bűn lesz a testi kapcsolat, és erény ha a házasságon belül is megtartóztatják magukat. A negyedik századtól az áldozópapoknak ajánlott lesz az áldozás előtti éjszakán elkerülniük a feleségüket, majd mivel bevezetik a mindennapi áldoztatást, így gyakorlatilag lehetetlenné válik a házasélet. 1139-ben aztán a II. Lateráni zsinaton ki is mondják a kötelező papi nőtlenséget. Innentől kezdve Jézus nőzlenségén is fontos hangsúly lesz. Pedig ezt nem tudjuk biztosan. Csak annyit, hogy az Újszövetség erről nem tesz említést. De a lélekvándorlás példájából látható, hogy attól, hogy a négy kanonizált evangéliumban nincs benne, még nem biztos, hogy igaz. Amit az Újszövetségben olvashatunk, az ma már egy nagyrészben kiválogatott és az egyház céljainak megfelelően átírt szöveg. Viszont a hívek szexuális életének a kontrolálása nagyon is az egyház érdeke. Ennek megfelelő erkölcsi (Isteni) szabályokat alkotott.

Ma a társadalom alaposan megváltozott, de az egyház kkorábbi uralmának fenntartásához a régi módszereket akarja még használni. És amint például csak ezen a fórumon olvasott más kérdésekhez való hozzászólásokból is kiderül, még mindig egész jól működik ez a módszer. Még mindig sok ember életét meg lehet nyomorítani a bűntudatkeltéssel, az üdvösség elvesztésének beígérésével.

A vallási iratok, legyen szó bármilyen vallásról, azok iratok. Leírások után már halottak, mert véglegesek. Az élet bedig maga a változás. Mit mondhat a mai kor emberének egy kétezer évvel ezelőtt írt könyv.?


El lehetne azonban gondolkoznniarról, hogy egy ideális társadalomban milyen lenne a házasság szerepe. Ha nem a politikai és gazdasági érdek szabályozná, hanem az emberek valódi jóérzése, a mások tiszteletbentartása és szeretete. Ha például Istenként akarnánk erkölcsi útmutatást adni teremtményeinknek, akkor abban mi lenne.

Létrejöhet-e egy olyan jóléti társadalom, amelyben minden ember olyan társkapcsolatot akalíthat ki, amelyben minden társa jól érzi magát? MAi szemmel nézve, már el tudjuk fogadni két azonos nemű ember vonzódását, de nem tudjuk elfogadni mondjuk három ember harmonikus együttélését. Pedig valóban léteznek népek, ahol többnejűség , vagy többférjűség van, csak ma ezt még a környezeti hatások alakítják ki. Miért ne lehetne ez is az emberek , az egyének szabad választása.

Gyakorlatilag ma az emberek többsége él többes kapcsolatban, csak az egyik kapcsolatáról van egy állami szerv által kiállított papírja, a többiről nincs. Az elsőben elvárt a hűség, a másikban az egyik fél elfogadja, hogy nem ő az egyetlen.

Ha nincs olyan tulajdon, amihez ragaszkodik egy társadalom, akkor annak sincs szeree, hogy melyik gyermek kié. Bizony vannak népek, akik közösen nevelik a törzs gyermekeit, akik mindenkihez tartoznak. Mindenki azzal él, akivel boldog, és nincs vetélkedés, harag, bántalmazás. Nincs féltékenység, mert senki sem tulajdona a másiknak, nincs senki sem kizárva a közösséből.

Nem tudom, de lehet, egyszer ez lesz az egyik vallás alapja. A kommunákban is valami ilyesmire vágytak az emberek, de erre még sem az egyén, sem a társadalom nem érett meg. Talán éppen az eljövendő korok változásai hozzák meg.

2012. okt. 28. 12:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/31 anonim ***** válasza:

előző:


ritka egy értelmes, objektív, széles látókörű hozzászólás.

nem értem hogy lehet, hogy ennyire le vagy százalékolva?

2012. okt. 28. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!