Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Teremtéstörténet magyarázat?

Teremtéstörténet magyarázat?

Figyelt kérdés

Mózes 1/1


26 És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.

27 Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket.

...

Mózes 1/2


5 Még semmiféle mezei növény sem vala a földön, s még semmiféle mezei fű sem hajtott ki, mert az Úr Isten még nem bocsátott vala esőt a földre; és ember sem vala, ki a földet mívelje;

6 Azonban pára szállott vala fel a földről, és megnedvesíté a föld egész színét.

7 És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az ő orrába életnek lehelletét. Így lőn az ember élő lélekké.

...

18 És monda az Úr Isten: Nem jó az embernek egyedül lenni; szerzek néki segítő társat, hozzá illőt.

...

22 És alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát, amelyet kivett vala az emberből, asszonynyá, és vivé az emberhez.


Kihez beszél isten az első sorban?

Ki az első emberpár és ki a második férfi, akiből alkotá azt az oldalbordát?


2016. máj. 25. 18:53
1 2 3
 1/23 anonim ***** válasza:

Szia!


Isten a Teremtéskor többes számú kijelentéssel utalt önmagára: „És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.”A többes szám az isteni személyekre utal. Hasonló többes számú formulával más helyeken is találkozunk: "Mondta az Úr Isten: Íme az ember olyanná lett, mint miközülünk egy, jót és gonoszt tudván" (1Móz 3,22). "Nosza szálljunk alá, és zavarjuk ott össze nyelvüket, hogy meg ne értsék egymás beszédét" (1Móz 11,7). "Hallottam az Úrnak szavát, aki ezt mondta: Kit küldjek el és ki megy el nékünk?" (Ésa 6,8). Az Ószövetségben is van példa arra, hogy egymás mellett néven neveztetik a három személy: "Minden szenvedésüket Ő is szenvedte, és orcájának Angyala megszabadította őket, szerelmében és kegyelmében váltotta Ő meg őket, fölvette és hordozta őket a régi idők minden napjaiban. Ők pedig engedetlenek voltak és megszomorították szentségének Lelkét, és ő ellenségükké lett, hadakozott ellenük." (Ésa 63,9. 10)


A két teremtéstörténet egyfajta hebraizmus. A héber gondolkodásmód ugyanis ciklikus, először elmesél egy történetet egy bizonyos szempontból az elejétől a végéig, majd abból kiemel egy részt és azt részletezi egy másik szempont alapján. Vagyis nincs második férfi, ugyanarról az emberpárról van szó, csak éppen egy másik szempontból elmesélve és részletezve.


Üdv. Péter

2016. máj. 25. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 anonim ***** válasza:

Szervusz.


Isten a Fiával beszélget, akit mi a földre jövetelkor Jézusként ismertünk meg.

Ő volt az első teremtése Istennek akit közvetlenül hozott létre, azért nevezheti nyilván fiának, akit később belevont a teremtésbe, mint mester munkást,


Az első ember pár Ádám és Éva volt, nem volt még egy Férfi.

Amikor a fiával beszéli hogy teremtsenek embert, akkor az terv volt a második említéskor pedig a kivitelezés.

Valószínűleg a fia alkotta az embert kedve szerint formálva, az élet erőt pedig Isten adta hozzá, hogy élővé váljon az ember.

2016. máj. 25. 19:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat

Egy másik. Akkor van ádám, éva, az 2. Utána ábel, káin, az 4. Ábel kiesik, marad 3 ember.


16 És elméne Kain az Úr színe elől, és letelepedék Nód földén, Édentől keletre.

17 És ismeré Kain az ő feleségét, az pedig fogada méhében, és szűlé Hánókhot. És építe várost, és nevezé azt az ő fiának nevéről Hánókhnak.


Honnan jött a feleség?

2016. máj. 25. 21:00
 4/23 anonim ***** válasza:

(1Mózes 5:4) 4 És Ádám napjai, miután Sétet nemzette, nyolcszáz évet tettek ki. Időközben nemzett még fiúkat és lányokat.


A Mózes első könyvének 3. és 4. fejezetéből a következőket tudjuk meg: 1. Éva volt „minden élő anyja”. 2. Valamennyi idő eltelt a között, hogy Káin megszületett, és a között, hogy áldozatot ajánlott fel Istennek, és Isten elvetette azt. 3. Amikor Isten száműzte Káint, hogy „vándor és menekült” legyen, Káin attól félt, hogy ha ’valaki rátalál’, netán megöli. 4. Isten megjelölte Káint, ami a védelmére szolgált. Ez azt mutatja, hogy a testvérei vagy más rokonai talán meg akarták ölni. 5. Káin letelepedett „a Menekülés földjén”, és „ezután együtt hált a feleségével”


A fentiek alapján egyértelműen arra következtethetünk, hogy Káin felesége Éva leszármazottja volt, születésének ideje azonban nem ismert. Az 1Mózes 5:4 kijelenti, hogy Ádám a 930 éves életideje alatt ’fiúkat és lányokat is nemzett’. A Biblia természetesen nem mondja azt, hogy Káin felesége a lánya volt Évának. Káin felesége csak azután van megemlítve, hogy Káin száműzve lett. Addig pedig annyi idő is eltelhetett, hogy Káin felesége Ádám és Éva unokája is lehetett. Ezért az egyik bibliafordítás egyszerűen csak annyit mond róla, hogy „Ádám leszármazottja volt” (The Amplified Old Testament).

2016. máj. 25. 21:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 anonim ***** válasza:

Egy XIX. századi bibliai szövegmagyarázó, Adam Clarke azt fejtegette, hogy Káin félelme, ami miatt Isten megjelölte őt, abból adódott, hogy Ádám leszármazottainak már jó néhány nemzedéke élt akkor. Szerinte annyian lehettek, hogy akár „több falut is alapíthattak”.


F. LaGard Smith a könyvében ezt írja: „Mindent egybevetve valószínűsíthető, hogy ezek az első édestestvérek házasságot kötöttek egymással, noha a későbbi generációk elítélendőnek tartották volna, ha ilyesmi történik” (The Narrated Bible in Chronological Order). Ezenkívül érdemes megjegyezni, hogy azt megelőzően, hogy i. e. 1513-ban Isten törvényt adott Izrael nemzetének Mózesen keresztül, nem volt határozottan megtiltva az ilyen közeli rokonok közötti szexuális kapcsolat (3Mózes 18:9, 17, 24).

2016. máj. 25. 21:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 A kérdező kommentje:

Aha, szethet kihagytam.., jogos.. :)

Ha van kedvetek, van még kérdés



Máté


1 A szombat végén pedig, a hét első napjára virradólag, kiméne Mária Magdaléna és a másik Mária, hogy megnézzék a sírt.

2 És ímé nagy földindulás lőn; mert az Úrnak angyala leszállván a mennyből, és oda menvén, elhengeríté a követ a sír szájáról, és reá üle arra.


Márk


1 Mikor pedig elmult a szombat, Mária Magdaléna, és Mária a Jakab anyja, és Salomé, drága keneteket vásárlának, hogy elmenvén, megkenjék őt.

2 És korán reggel, a hétnek első napján a sírbolthoz menének napfelköltekor.

3 És mondják vala maguk között: Kicsoda hengeríti el nékünk a követ a sírbolt szájáról?

4 És odatekintvén, láták, hogy a kő el van hengerítve; mert felette nagy vala.

5 És bemenvén a sírboltba, látának egy ifjút ülni jobb felől, fehér ruhába öltözve; és megfélemlének.


Lukács


(55 Az őt követő asszonyok is pedig, kik vele Galileából jöttek, megnézék a sírt, és hogy miképpen helyeztetett el az ő teste.)

...

1 A hétnek első napján pedig kora reggel a sírhoz menének, vivén az elkészített fűszerszámokat, és némely más asszonyok is velök.

2 És a követ a sírról elhengerítve találák.

3 És mikor bementek, nem találák az Úr Jézus testét.

4 És lőn, hogy mikor ők e felett megdöbbenének, ímé két férfiú álla melléjök fényes öltözetben:


János


1 A hétnek első napján pedig jó reggel, amikor még sötétes vala, odaméne Mária Magdaléna a sírhoz, és látá, hogy elvétetett a kő a sírról.

2 Futa azért és méne Simon Péterhez és ama másik tanítványhoz, akit Jézus szeret vala, és monda nékik: Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk, hová tették őt.

3 Kiméne azért Péter és a másik tanítvány, és menének a sírhoz.

4 Együtt futnak vala pedig mindketten; de ama másik tanítvány hamar megelőzé Pétert, és előbb juta a sírhoz;

5 És lehajolván, látá, hogy ott vannak a lepedők; mindazáltal nem megy vala be.

6 Megjöve azután Simon Péter is nyomban utána, és beméne a sírba: és látá, hogy a lepedők ott vannak.

7 És a keszkenő, amely az ő fején volt, nem együtt van a lepedőkkel, hanem külön összegöngyölítve egy helyen.

8 Akkor aztán beméne a másik tanítvány is, aki először jutott a sírhoz, és lát és hisz vala.

9 Mert nem tudják vala még az írást, hogy fel kell támadnia a halálból.

10 Visszamenének azért a tanítványok az övéikhez.

11 Mária pedig künn áll vala a sírnál sírva. Amíg azonban siránkozék, behajol vala a sírba;

12 És láta két angyalt fehér ruhában ülni, egyiket fejtől, másikat lábtól, ahol a Jézus teste feküdt vala.


Mária/m magdaléna

Mária/ m magdaléna/sálomé

Őt követő asszonyok/más asszonyok

M magdaléna/simon péter/ama más tanítvány


Miért más mind a 4?


Egy angyal, egy ifjú, két férfiú, két angyal.


Hányan voltak? Akkor szállt le az angyal és görgette, már úgy volt a kő és bent látta/látták őt/őket?

2016. máj. 25. 21:44
 7/23 anonim ***** válasza:

idő hiány miatt később válaszolok, ha haza értem.

Kérem szíves türelmedet.

:)

2016. máj. 26. 05:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/23 anonim ***** válasza:

A 6. kérdésre:


A négy Evangélium nem ugyanazt az epizódot írja le négyféleképpen, hanem ugyanannak a történés-sorozatnak négy különböző epizódját ragadja ki.


Maga az esemény-sorozat könnyen rekonstruálható, ennek az írásnak a legvégén olvashatod:

[link]

2016. máj. 26. 10:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 Ákos13 ***** válasza:
56%

Az eredeti kérdésre válaszul: ezek valószínűleg a zsidók eredeti, politeista hitének a nyomai lehetnek. Tudjuk, hogy a zsidóság csak a babiloni fogságot követően lett tisztán monoteista, mikor JHVH-t, a pusztítás istenét tették meg kizárólagos istenükké.

A Genezis írásakor még valószínűleg a politeista hit is meghatározó volt, így úgy képzelte a szerző, hogy a teremtő isten mellett más istenek is vannak.

2016. máj. 26. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/23 Flogeir ***** válasza:

A hagyomány szerint Mózes nem volt egy nagy szónok, de írói vénája sem. A zsidó hagyományok szerint a Mózesnek tulajdonított könyveket csak a halála utána írták le.

A teremtéstörténetet is elég elnagyolta a mózesi hagyomány. Az apokrif iratokban találhatóak ennél részletesebb, de egyébként főbb elemeiben az ószövetségi szöveggel egyező leírások.


Ami Ádám és Évát illeti, az Ünnepek könyve szerint Ádámnak és Évanak nagyon sok gyermeke született, még a szóbeli hagyomány sem őrizte meg mindnek a nevét.

AKiket ismerünk születésük sorrendjében: Káin (Férfi), Ábel (F), Awan (Lány) - Awan születésére kb. 20 évvel öli meg Káin Ábelt, majd további 25 évre születik meg a Bibliában is említett Seth (a köztes időben az Ünnepek könyve szerint Ádám és ÉVa gyászukban nem háltak együtt). Ezt követően született Azura (lány).

Káin elveszi Awan-t, akitől megszületik Enoch nevű gyermekük, utóbb amikor az emberiség már gyarapszik, Enochról nevezik el a várost, ahol Káin utódai letelepszenek.

Ezt követeőn Éva még 9 további fiúgyermeket és nem ismert számú lányt szül Ádámnak.

Jó 30 évvel Káin házassága után Seth elveszi Azurát, aki megajándékozza őt Enos-szal. (ekkor a Biblia szerint Seth 105 éves).

Seth leszármazottai még leánytestvéreivel kötnek házasságot (Káin házát kizárják). Csak az 5. generációban vált általánossá, hogy unokatestvéreknél közelebbi kötelékben nem házassodtak.

2016. máj. 26. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!