Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Mi a szekuláris humanizmus...

Mi a szekuláris humanizmus (vagy racionális ateizmus) etikájának hivatkozási alapja?

Figyelt kérdés

A szükségtelen körök lefutását megelőzendő:


Nem, nem állítom, hogy egy ateista nem lehetne erkölcsös, vagy csak képmutató módon lehetne az. De sokszor érzem úgy, hogy a levegőben lebeg az egész, hogy csak úgy el van handwave-elve.


Nem, nem csak azért vannak erkölcsi normáim, mert a <INSERT_HOLY_TEXT_HERE> előírja. És nem is gondolom, hogy csak így lehetséges.


Mindezek mellett hiányérzetem van. Mert valahogy a nyugati ember erkölcsi normáit tekinti a szekuláris gondolkodás is alapnak, ami viszont eredetileg a keresztény tanításra hivatkozik. Ha többé nem tekintjük ezt érvényes hivatkozásnak, akkor joggal merül fel, hogy mi lép a helyébe? Valahova a jognak is vissza kell nyúlnia, valamiből tudni kell levezetni, hogy miért is gondoljuk, hogy minden embert megilletnek bizonyos, úgynevezett alapvető emberi jogok. Vagy hogy mi alapján kötelezünk/kényszerítünk valakit a törvény erejével valamire. Vagy hogy mi alapján fogunk megölni valakit (mert mégiscsak fenntartunk hadseregeket).


És a legfontosabb, mi fog minket megvédeni Marx-féle szellemi ámokfutóktól, akik kitalálják, hogyan alkossunk tökéletes társadalmat, és hogy ne embermilliók halála és társadalmi katasztrófák sorozatán keresztül jöjjünk rá, hogy valamit nem vettünk figyelembe.



2018. júl. 22. 11:19
1 2
 11/15 anonim ***** válasza:
63%

Meglepődtem a kérdésben szereplő fogalmakon, hiszen sohasem hallottam így őket, így összemosva és sürgősen keresni kezdtem a neten, hátha csak én nem hallottam róluk, de nem, sehol sincsenek így együtt emlegetve.

Humanizmus az létezik és vannak vallásos, meg nem vallásos képviselői is, de a szekularizáció az más fogalom és nincs is kellőképpen tisztázva.

Kezdetben az egyháztól való tömeges elfordulást jelentette, de azt is, amikor az egyházi vagyont állami célokra használták fel, de manapság differenciálódást is értünk alatta.

A humanizmusnak nincs hozzá köze, az egy filozófiai irányzat és nem fordul feltétlenül a vallás, vagy az egyház ellen, valójában ez nincs a témakörében.


A racionális ateizmus sem létezik így együtt, bár külön, külön van értelmük, de mégsem egybemosható fogalmak.

Vannak racionális számok és társítható hozzá különféle értelem: ésszerű, értelmes, célszerű, de az ateizmus az teljesen más fogalom, még akkor is, ha az ateista gondolkodásban ezek az elemek megjelennek, ha a gondolkodásmód alapjaiban megtalálhatók, de nincs olyan, hogy racionális, vagy nem racionális ateizmus, ezért ezt felesleges így kiemelni, hiszen ez azt sugallja, mintha a racionalitás mellett létezhet iracionalitás is az ateizmusban ellenpontként.

Mivel így együtt nem léteznek ezek a fogalmak, így etikájuk sem lehet, aminek így nincsenek alapjai, vagyis sajnos nem értelmes a kérdés, nem lehet megválaszolni.

2018. júl. 23. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/15 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat!


Nyilván számoltam azzal, hogy nagyon egységes nézet még nem alakult ki vagy nem terjedt el ehhez kapcsolódóan, így válaszból is sokféle jött. Ez nem baj, bár szerintem majd valamikor valakinek muszáj lesz ezt összefüggően megfogalmaznia (nem itt és nem most), hogy ebből uralkodó nézet válhassék.


Egy két gondolatot hozzáfűznék azért némely válaszhoz:


#1:

Egy korábbi kérdésnél említettem, de legyen itt is leírva: a "hiszem, ha látom" elve egy nagyon veszélyes elv, mert nagyon sebezhetővé tesz, manipulálhatóvá. Nem azért, amit látsz, hanem amit nem. Ha valaki meg akar vezetni, akkor csak el kell fednie előled dolgokat, még csak hazudnia sem kell. Tehát, önmagában nem elég kritikával fogadni azt, amit mondanak, vagy amit látsz. Aktívan keresni kell, hogy van-e valami, amit nem veszel észre, mert nem is nézel oda, vagy szándékosan terelik a figyelmed. És ehhez nyitottság és alázat kell.


Ez fontos része kell, hogy legyen az elveknek. A tudományos módszertannak valóban fontos része ez is, csak ezt sok ember nem érzi, vagy nem tudatosítja, mert nehéz, és inkább elfogadják az egójuknak szóló hízelgést.


#2:

Az általad leírtakkal nagyobb részt egyetértek. Vallások merítenek egymásból, és építkeznek a korábbi gondolatokra. Ami szerintem fontos különbség, hogy ha már valamilyen módon érvénytelenítik/meghaladják a korábbi alapokat, mindig állítanak valamit a helyébe. A zsidóság túllépett az egyiptomi-mezopotámiai hagyományokon, és helyébe állította a Tórát. A kereszténység a Tórán lépett túl, és helyébe tette az evangéliumot. A hinduizmus szintén túllépett a naiv politeizmuson, és megalkotta a Védákat. A buddhizmus továbblépett, és helyébe állította a Tant. Igen, ezek megtörténnek. Az én kérdésem arról szólna, hogy mi a következő lépés? Ha az ateizmus túllép a Biblián, a buddhizmuson, meg a Taón, mit állítunk a helyébe?


Persze, valahol a modern kor ideológiáit tekinthetjük erre való kísérletnek, de eddig még nagyon sok kudarcba torkollt, vagy épp válságát éli.



#PencroftTivald:

Gondolatbűn szerintem manapság is van, csak ezt ma bűncselekményre való előkészületnek nevezzük. Az előre eltervezés súlyosbító körülmény. Önmagában nem sérti még senki szabadságát, ha elkezdek robbanóanyagok összetevőit gyűjteni, de simán bevághatnak érte, ha megbizonyosodik, hogy tényleg azokat gyűjtök. Az senkit nem érdekel, hogy csak játszottam a gondolattal, és valójában nem vittem véghez.


Ezt azért tartom fontosnak kiemelni, mert szerintem a szabadelvűség (megjegyzem: én is szabadelvűséget vallok nagyon sok dologban) egyik nagy hiányossága, hogy a szabadság sérülése mindig pillanatnyi, vagy legalábbis abban van értelmezve. Vagyis a szabadság akkor sérül, amikor valaki megsérti. Ha egy adott cselekvés nem azonnal hat, hanem mondjuk húsz év távlatában, azt nagyon nehéz ezzel megfogni. Például ha valaki mondjuk érzelmileg zsarol másikat (mondjuk egy gyereket). Tevőlegesen semmiféle sértést nem követ el a másik ellen, nem akadályozza, még a szabad döntés jogát is meghagyja neki.


Vagy mondjuk egy spekuláns bedönt egy valutát (mint Soros György). Önmagában semmiféle szabályt nem szegett meg, szabad kereskedésben nyert. De tettének következménye kis híján hazavágott egy nemzetgazdaságot, aminek mondjuk feladata többek között kórházak üzemeltetése.


A másik nagy hiányossága a libertarianizmusnak a szolidaritás abszolút kihagyása a képből. Márpedig egy egészséges társadalomnak nem csak az fontos, hogy békén hagyják a másikat, hanem hogy segítsenek a bajbajutottakon. Ezt semmilyen szabadelvűség nem igazolja.



#5:

Konkrétan ezekről az esetekről nem vagyok meggyőződve, hogy valóban erkölcsi viselkedés alapvetéseit látnánk, de amúgy abszolút egyetértek. Biztos vagyok benne, hogy az erkölcsös viselkedésnek vannak biológiai aspektusai.


Amiről én tudok, azok a patkányok. A fiatal patkányok játszanak egymással, játékosan verekednek. Ténylegesen nem bántják egymást, hanem mint ahogy a kutyák is szoktak. Ennek a játéknak általában vagy győztese és vesztese. Egy nagyobb vagy erősebb felépítésű patkány sokkal valószínűbb, hogy nyer, pusztán erőfölénye miatt. Az érdekes az, hogy viszont a gyengébb patkányok sem szeretnek állandóan veszíteni, ezért ha egy erősebb patkány folyton felülkerekedik, idővel nem játszanak vele tovább. Amit megfigyeltek (és tudományos cikkben közöltek), hogy az erősebb patkányok épp ezért olykor hagyják magukat, és veszítenek a gyengébbel szemben, hogy a többiek tovább játsszanak velük :)


Na ez egyértelműen korrelál az erkölcsös viselkedéssel. Ha feladsz egy játszmát, amit megnyerhetnél, annak érdekében, hogy a játszmák sora folytatódhasson, ezt tekinthetjük az erkölcsös viselkedés egyfajta nagyon egyszerű modelljének.



#Ozmium42

No, ez már egy mélyebb és részletesebb értelmezés, tőled ezt el is vártam :D

Igen, ez már szerintem is alapját jelentheti valamiféle fenntartandó társadalmi értékrendnek. Viszont, amit hiányolok (vagy csak nem értek), az az irány kijelölése. Az világos, hogy az emberi élet "szent", vagyis valahol te is ezt fogalmaztad meg. Az emberi élet nem sérthető sem önös érdekből, sem kollektív nyomásból (még ha az valamiféle önkényesen értelmezett "nagyobb jó"). Az egyén és a társadalom kölcsönösen érdekelt egymás egészséges működésében. Ez mind rendben van, egyet tudok vele érteni.


A kérdés az, és mondom, lehet, hogy én nem fogtam fel jól, hogy mi fog célt és értelmet biztosítani az egyénnek és rajta keresztül a társadalomnak? Másképp megfogalmazva: mit próbálunk megvalósítani? Mert mindez mentén talán el lehet indulni egy jóléti társadalomban, ahol az individuum eléggé kiteljesedett ahhoz, hogy nekiálljon művelődni és önmeghatározni. De mit üzennél mondjuk egy afrikai törzsnek, akik háborús helyzetben vannak, kizsákmányolják őket, és járványok tizedelik. Hogyan álljanak ők nekik ennek a folyamatnak, ahol egyszerűen nincs meg az a kulturális készlet, ami mentén egyáltalán elindulhatnának. Mert ha ezt mondjuk ebben a formában előadnád nekik, akkor valószínűleg azt válaszolnák, hogy ennek nincs értelme, ha ezt mi egy oldalról elkezdjük, leigáznak minket és sosem lesz belőle semmi, akkor inkább azt csináljuk amit eddig.


Azért is kérdem, mert szerintem nem véletlen, hogy a kereszténység meg az iszlám olyan nagyon gyorsan gyökeret ver és teret hódít az ilyen népeknél. Ezek a vallások elég jó támpontot tudnak nekik adni ezekben a helyzetekben is, még akkor is, ha mi szempontunkból ezzel még csak nagyjából a középkor eszmei szintjére lépnek. Mert még az is jobb annál a pokolnál, ahol éppen vannak.



#11:

A szekuláris humanizmus létező fogalom, vagy legalábbis használják gondolkodók a vallástól független, ám ugyanakkor humanista elveket megvalósító gondolkodásra vagy szemléletre.


A racionális ateizmust csak marketing okból használtam, hogy első hozzászólót idézzem, hogy talán azok is magukénak érezhessék a kérdést, akik nem foglalkoznak társadalomfilozófiával, de magukat ateistának illetve racionálisnak gondolják vagy vallják.


Még egyszer, mindenkinek köszönöm a választ, sé nézzétek el, ha esetleg nem lesz energiám 10+ emberrel és szemponttal egyszerre vitatkozni. Amúgy nem is állt szándékomban, hogy én itt most valamiféle szellemi vagy erkölcsi fölényt demonstráljak, és bocs, ha esetleg így érezte valaki. Gondoltam, ez egy érdekes kérdés, amin megéri beszélgetni mindahány félnek.

2018. júl. 23. 22:48
 13/15 anonim ***** válasza:
57%

Engem az zavar, hogy a humanizmust úgy állítod be, mint az ateizmust, hiszen zárójelbe tetted mögötte, pedig mind a kettő külön fogalom, ahogy a jelzőik is.

Ha használják bizonyos körökben, akkor tévesen teszik. mert nincs összefüggés a szekularizáció és a humanizmus között, ez nem jó irány, a humanizmus félreértelmezéséből fakad.

A kialakult erkölcsi törvények sem lógnak a levegőben és talán az idegen népek sem élnek olyan hátrányban mind, ahogyan mi általában gondoljuk, hiszen a világ fejlődik, ami száz éve még elképzelhető volt, az ma már megváltozott.

Ami a gazdasági, pénzügyi machinációkat illeti, azok is szabályozva lennének, amennyire lehet, szabályozva voltak a szocializmusnak nevezett államkapitalizmusban is, most is, Soros éppen ezt használta ki, amikor bedöntötte a fontot.

Lényegében kockáztatta a pénzét, akár el is veszthette volna, egyfajta szerencsejáték volt, amit művelt.

Elkezdte támadni a fontot és jól sejtette, a brit állam egy idő után beavatkozott, kisebb ingadozásoknál megteszik időnként a stabilitás érdekében, nem sejtették, hogy nem természetes folyamattal van dolguk, de Soros győzte pénzzel, így egy idő múlva abbahagyták, mert megvan az a határ, amekkora beavatkozást érdemes ilyen inflációs helyzetekben hozni, a szokás, az ésszerűség szabja ezt meg, tulajdonképpen ezt a pénzt nyerte el Soros, amit a stabilizálás érdekében áldoztak, mert amikor már Soros látta, hogy nincs értelme lejjebb vinni az árfolyamot, akkor felvásárolt mindent, amit eladtak és hagyta, hogy a font visszaerősödjön magától, visszanyerve a beinvesztált pénzeket, meg a nyereséget besöpörve, de hajszál híja volt, hogy nem bukott hatalmasat és az is csak azért történt, mert nem számítottak rá, mert azért a brit állam jobban győzte volna pénzzel mint ő, ha tisztában vannak azzal, mi történik. Ma már ez nem menne, olyan egyszer volt Budán kutyavásár jellege volt és mint írtam, nagy vakmerőség kellett hozzá.

Jó néhány embert kifosztott így mellékesen, de a tőzsde, a pénzpiac kiskapuit kihasználva nem szegte meg a törvényeket, a tőzsdézés már csak ilyen, az értékek ingadoznak, van aki nyer, van aki veszít és a valuták helyzete is viszonylagos.

Nekünk ezt még tanulni kell, a vagyon kezelését, mert a többségünk ma is nincstelen, akinek van valamije. az sem ért túlságosan a kezeléséhez, a befektetéshez, mit érdemes vele kezdeni.

Azt észrevettem, hogy a szocializmust nagyon lehúztad, pedig nincs teljesen igazad, mert érdekes próbálkozás volt és valami hasonló történik a jóléti állam kialakítása során is, korlátozzák a magánvagyont egy bizonyos szintig az adókkal és segítik az alsóbb rétegeket.

Az ilyen Soros félék ott is kimagaslanak, de ezzel nem tudnak mit tenni, ha nem akarnak terrort, meg diktatúrát, akkor meg kell tartaniuk a határt, meg aztán akik a csúcson vannak, azok alakítják helyenként a törvényt, ezt nem lehet tagadni.

A kereszténység eszméi itt mit sem érnek, nem ókori folyamatról van szó és maga az Egyház is az egyik gigantikus szereplője a tőkepiacnak, aminek törvényeit betartják és amibe még a JT-k is beléptek, mert nem megy másképpen, úgy részt venni a mai értékrendszerben, hogy folyamatosan csak lebegjen a pénze, arra nincs mód, mert vagy csődbe jutsz, vagy gazdagszol, a kettő között nem állhat sokáig senki.

Nem magánemberről beszélek, hanem cégről társaságról, befolyt vagyonról, amit kezelni kell és akinek tulajdona van, az egyúttal kizsákmányolóvá is válik, akár az állam az, akár egy vallási szervezet, mert a tőkével muszáj valamit kezdeni, ezt pedzette Marx az ő idejében, de az már régen múlt idő, már messze nem ott tartunk.

Az általános erkölcs és a gazdasági az két különböző dolog, ezt így nem lehet egybevenni, mert a közgazdaságnak vannak törvényei, lehetőségei.

A szocialista gazdaságnak vannak tanulságai, mindig is elemezték a folyamatokat, így nem volt felesleges kitérő minden tekintetben, akármit mondanak.

Hová vezet ez, ki tudja. Olyan morális és gazdasági nehézségek tornyosulnak, illetve jelzik a keletkező hullámokat a jövőre, hogy az is jó lenne, ha nem lesz összeomlás, vagy lejjebb süllyedés, de az eddigi irány nem rossz a világban, az egyénnek meg kell benne találnia a helyét, mindenkinek saját magának és attól függetlenül, hogy vallásos e, vagy nem, be kell tartania a törvényeket, ami az erkölcsös élet garanciája.

Ezen felül a kialakult etikai szokások számítanak, az udvariasság szabályai még, de ez nem kötelező, csak ajánlatos, mert ami fontos, az benne van a törvényekben, amik így is rengeteg helyzetre megadják az előírást, már így is sok a szabályozás, ami korlátozza a szabadságjogokat.

2018. júl. 24. 00:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 anonim ***** válasza:
82%
A társadalmi szerződés.
2018. júl. 25. 12:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 anonim ***** válasza:
24%

"Az evolucionista tanításból erre a következtetésre jut William B. Provine is:



Hadd foglaljam össze a nézeteimet arról, mit is mond nekünk világosan a modern evolúciós biológia… Nincsenek istenek, nincsenek célok, sem bármilyen erő, amelyet valamilyen cél vezérel. Ha meghalok, teljesen biztos vagyok benne, hogy halott leszek. Számomra ez a vég. Az etikának nincs végső alapja, az életnek nincs végső értelme és az embernek nincs szabad akarata sem.6


Ha eredetünk valóban naturalisztikus lenne, Provine-nek igaza lenne abban, hogy „az etikának nincs végső alapja”. Ez mégis nyitva hagyja azt a kérdést, hogy miért létezik az etika és az erkölcsi alapok. Az ateista közösség kísérletei arra, hogy logikus magyarázatot találjanak az erkölcsiség létezésére, elégtelenek. Ezek a kísérletek magukba foglalják az emberszabású majmok viselkedésének megfigyelését, amely hasonlóságokat mutat az emberi viselkedés irányába. Egy közös ős feltételezésével együtt, ez a felfedezés az evolúciós magyarázat az erkölcsiségre. Darwin valójában ez mellett érvelt „Az ember származása” valamint „Az érzelmek kifejezéséről embernél és állatoknál” című könyveiben. Egy másik megközelítés szerint minden, ami eddig túlélte, azért volt sikeres, mert a legalkalmasabb volt, ami tehát a természetes kiválasztódás eredménye. Az erkölcsi alapok léteznek, tehát a természetes kiválasztódás eredményeinek kell lenniük. Mindkét megközelítés a keresett végkövetkeztetést feltételezi, így körkörösen érvel. Van még egy megközelítés, amely szerint erkölcsös cselekedetnek az számít, amely nem árt másoknak. Ez az etikus és etikátlan definícióját a cselekedet következményére helyezi, tehát semmi nem lehet önmagában rossz, csak akkor, ha valaki másnak árt.


Ám vannak olyan cselekedetek, amelyek önmagukban rosszak és ezt a nem teista társadalmak is elismerték a feljegyzett történelem folyamán. Miért van beépülve az emberiségbe az az érzés, hogy valamit meg kellene, vagy nem kellene megtennünk? A „kellene” nem egy materiális elv és nem lehetett jelen a kozmoszban arra várva, hogy az emberiség eljut egy olyan fejlettségi szintre, ahol azt megértheti! A materialista evolúció megpróbál magyarázatot találni az ember eredetére, de azt nem tudja megmagyarázni, hogyan kellene viselkednie. Ennél sokkal logikusabb magyarázat az, hogy az ember Isten képmására teremtetett (1Móz 1:26), és mint Isten képmásának hordozója, van értelme annak, hogy minden személynek lelkiismerete van, amely egy belső érzéket ad, hogy megérezzük mi jó és mi rossz. A gyilkosság rossz, a házasságtörés rossz, a lopás rossz, de csak azért, mert van egy vonatkoztatási pont az emberen kívül, amely miatt meg tudjuk különböztetni a jót a rossztól. Tehát az erkölcsi törvényeknek már a létezése is egy erkölcsi Törvényadóra utal. Mariano, az apologéta így magyarázza:


Egy Istenen alapuló etikai törvényt azt határozza meg, amit Isten mondott az embernek arról, hogy mi etikus és mi nem az… Egy ilyen etikai törvény alatt és bármilyen istentelen erkölcsi törvénnyel szemben egy adott cselekvés, például házasságtörés, akkor is rossz, ha nincsenek kedvezőtlen következményei a másik félre való tekintettel. Tehát, egy Isten alkotta etikai törvény alatt vannak olyan tettek, amelyek önmagukban rosszak.7


A nürnbergi tárgyalásokon, ahol korábbi náci vezetőket állítottak bíróság elé háborús bűnök miatt, vita kerekedett arról, hogy mely törvények alapján ítéljék el a vádlottakat. A náci törvények átfogalmazták a személy definícióját, hogy azon kívül essenek a zsidók és egyéb nemkívánatos személyek, így a vezetők azzal érveltek, hogy nem követtek el tömeggyilkosságot, hanem országuk törvénye alapján cselekedtek. Azzal tiltakoztak, hogy a törvényszéknek nincs joga őket elítélni. Viszont Robert H. Jackson, az Egyesült Államok fő tanácsadója úgy érvelt, hogy „van egy törvény a törvény felett”, amely minden ember, ország és társadalom felett áll.8 Erwin Lutzer megjegyezte:


…ha Isten nem létezik, akkor nincs felsőbbrendű törvény sem. Ha minden törvény relatív és minden ország maga dönti el, hogy mely törvényeket iktassa be, akkor nincs olyan univerzális standard, amely alapján meg lehet ítélni a törvényeket. Csak ha Istenre és a kinyilatkoztatásra apellálunk, akkor lehetnek olyan törvényeink, amely szerint az egyéneket és országokat egységesen megítélhetjük. Még azok is, akik amellett érvelnek, hogy vannak bizonyos univerzális törvények, amelyek alapja a természet és a lelkiismeret, feltételezik (még ha nem is tudatosan), hogy Isten létezik, akitől ezek az univerzális törvények eredeztethetőek. Istenbe vetett hit nélkül semmi sem feltétlen rossz.9"

2018. júl. 27. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!