Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Ha a mindenhatóságot mint...

Ha a mindenhatóságot mint tulajdonságot logikailag kizárjuk, mi marad istennek, amitől még isteninek számít?

Figyelt kérdés
Mi lenne az, ami alapján eldönthetnénk valakiről/valamiről, hogy ő valóban isten-e, nem csak egy szélhámos, aki annak mondja magát, amennyiben mégis megjelenik előttünk?

2018. nov. 13. 18:03
1 2 3 4 5 6 7 8
 71/74 anonim ***** válasza:

"Akkor Hitlert miért nem javította ki?"

Mert nem végtelen?

Most arról beszélünk, hogy mi lenne, ha végtelen lenne.

De nem az.

2018. nov. 15. 02:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 72/74 anonim ***** válasza:

"Ha a mindenhatóságot mint tulajdonságot logikailag kizárjuk..."

Ezen sokat gondolkodtam régebben. Arra jutottam, hogy többféle mindenhatóság létezik.

- A mi szemszögünkből nézve mindenható (a mi világunkban mindenható)

- Saját maga szemszögéből mindenható. (a saját világában mindenható)


Tegyük fel, hogy én programozó vagyok. Simán tudok írni egy programot, egy "játékot", egy képzeletbeli világot. Olyannak "teremtem", amilyennek csak szeretném, a fizika törvényeit is megváltoztathatom benne. A benne "élő" lényeknek gondolkodást, szabad akaratot is teremthetek. Ők is eljuthatnak egy adott pontra, amikor felteszik a kérdést maguknak, hogy hogyan jöttek létre. Elnevezhetnek engem Istennek és azt gondolják rólam, hogy mindenható vagyok. Az ő szemszögükből igazuk is lenne, hisz bármit megtehetek velük: egy pillanat alatt átírhatom a környezetüket, vagy egy hétvégére kikapcsolhatom a számítógépet, betölthetek egy korábbi mentést, vagy akár törölhetem az egészet.

A saját életemben viszont egyáltalán nem vagyok mindenható, ugyanúgy be kell fizetnem a csekkeket, vagy eltörhet a kezem.


"Mi lenne az, ami alapján eldönthetnénk valakiről/valamiről, hogy ő valóban isten-e"

Csak úgy lehetne eldönteni, ha az illető képes lenne "kivinni" az általa teremtett világból és meg tudná mutatni a sajátját.

2018. nov. 15. 08:30