Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Volt régen különbség a vállala...

Volt régen különbség a vállalati és a szolgálati autók között?

Figyelt kérdés

Esetleg mondjuk a szolgálati autóhoz sofőr járt, a vállalatihoz meg nem.

Milyen autója volt pl. egy tanácselnöknek vagy a hasonló beosztású embereknek?



#sofőr #szolgálati autó #szocializmus #tanácselnök #állami vezető #vállalati autó #hivatali jármű #vállalati vezető
2018. júl. 12. 22:58
 1/9 anonim ***** válasza:
44%
A vállalati az luxus volga/ezerötös láda vagy merci, te meg mehettél Wartburg-gal. Ez volt a különbség ami azóta is így van csak Szuzuki nem pedig láda és walter.
2018. júl. 12. 23:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:

Jó; kösz.


És mi volt az az autó, amelyiknek a sofőrje ott lakott mellette? Az szolgálati volt, vagy vállalati? Vagy valami másnak hívták?

2018. júl. 12. 23:11
 3/9 anonim ***** válasza:
73%

Kevered itt a szezont a fazonnal, voltak vállalati kocsik, amiket a nevükből kiderül vállalatok használtak, ha valahová valamelyik fejesnek gyorsan mennie kellett vagy jött hozzájuk valaki és azért kellett elmenni érte.

Ezek általában közemberek által is hozzáférhető, de drágább kocsik voltak. Mivel akkoriban jóval kevesebb embernek volt jogosítványa, ezért volt vállalati sofőr.


A szolgálati kocsi meg amint írod is egy olyan autó volt, amit a betöltött pozíció után kaptak.

Továbbá a szocializmus 45 évig létezett, éppen ezért teljesen más volt a gépkocsi park 1960-ban mint 1985-ben. Mint ahogy ma is más mint volt 1998-ban,

2018. júl. 13. 00:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:
Rendben, köszönöm.
2018. júl. 13. 00:52
 5/9 anonim ***** válasza:
93%

Nem minden autót vehetett meg magánszemély. Pl új Volgát csak "cég" (tsz, gyár, szövetkezet, párt és állami vezetők hivatala, stb) vehetett és legalább 1 évig nem adhatta el.

A "cég"-nél általában volt hivatásos sofőr is a kocsihoz, az ment az elvtársakért reggel és vitte haza este, majd ment haza vagy gyalog, vagy vitte az autót is, ki mit tudott kibulizni magának.

Voltak vállalati autók is. Például országos szervizhálózatot üzemeltető vagy egyéb okból az országot járó cégeknél voltak ilyenek. Tipikusan Barkas, púpos Moszvics (IZS), stb, de az is megesett, hogy bérautókat használt a cég. Meglepő, de akkor is voltak ilyen autók, XX-es kezdetű rendszámmal. Főleg Ladákból álltak a flották, de akadtak nyugati típusok is (Kadett, Passat, stb) a dollárral fizető turistáknak. A használt bérautókat általában 1 éves korukban adták el magányszemélyeknek (akkoriban persze kellett némi ismeretség, hogy valaki egy-egy ilyen autót megszerezhessen).

2018. júl. 13. 01:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:

5.

Köszönöm, a bérautókról nem is tudtam. Érdekes.

2018. júl. 13. 05:53
 7/9 Mopat ***** válasza:

Igen, jól írták, változtak az autó típusok.

Kisemberként, újonnan szerintem a Moszkvics volt a legnagyobb, amit megvehettél. Vagy az 1.6-os Lada. Volt olyan(!) marha ritka. Viszont mivel 1.6 literes volt, anno a hetvenes években egyfajta luxus adót kellett fizetni utána.

Új Volga úgy került átlag emberhez, hogy akkor a Merkúrokon külön soron voltak a szállítás közben sérült autók, zömmel vasúton érkeztek. Meg azok, amelyekről menet közben lelopták a tükröt, a kipufogót, amilyen alkatrészre valakinek éppen szüksége volt az állomáson vagy a környéken. Ezeket olcsóbban megvehetted, és szerintem a több éves várólistán sem voltak rajta.(Mert akkor aztán minden alkatrész elfogyott volna róluk)

Államigazgatás:

Kezdetben voltak Pobjedák, Csajkák, Warsawa majd Tátra személyautóval megerősítve. Pl a debreceni Egyetem igazgatóságának is volt egy Csajkája.(Nem járt minden prof fejenként egy Mercivel!) Rendőrségi autónál M21 Volga és Moszkvics volt, aztán jöttek a Ladák. Ugye kezdetben jókora méretű rádiók voltak, ennek a hordozására eleve Volga kaszni kellett...

Taxiként is elterjedtek ezek, később a Ladák színesítették a sort.

A Volgák később is népszerűek voltak TSZ-elnökök, vállalati középvezetők között.

A Lada szintén, a régi négylámpás 1500-ös, az "ezeröcsi" a "menők" szimbóluma volt.

Erdészeteknél, áramszolgáltatóknál a GAZ típus volt szinte egyeduralkodó,a 66/67/69 mindenféle változata, ugye ott kellett a terepezési képesség. Ezeket a kocsikat csak használtan vehette meg magánszemély.(Zömmel ugyanis katonai járművek voltak) Majd a Niva lett megvásárolható magán személyeknek talán, mint első terepjáró?(Vagy az is csak használtan, ezt nem tudom, nem volt ilyenünk. A faterom 1984-es Merkúr katalógusában pont szerepelt a kínálatban)

Teherautót, traktort termelő eszköznek minősítettek, sokáig semmilyen formában nem birtokolhatta magánember. Amikor a hatvanas/hetvenes években aztán kikoptak a lovak a háztáji gazdaságokból, megszületett a Csettegő. Azaz a lovas stráfszekeret egy kis MIB motorral szerelték fel. ezeket a Duna-Tisza közén le is lehetett vizsgáztatni! Később használtan engedélyezték traktorok vásárlását, kezdetben talán 25-30 LE-ig.(Így lett népszerű a T-25, vagy a kis Rába, maradt meg a kis U-28 vagy K-25, hiszen közben a TSZ-ek vagy erdészete selejtezték őket.) ezekhez találták ki a lassú jármű kategóriát a Kreszben. Aztán már teherautót is, használtan.(A 80-as években már hordták a maszek Ifák a sódert) A kisteherautók szintén ide tartoztak, kb. platós Barkas, platós Zsuk, platós Gaz triászt kell elképzelni.

2018. júl. 13. 09:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm ezt a rengeteg infót! Tényleg érdekes.
2018. júl. 13. 14:20
 9/9 anonim ***** válasza:

Merthogy ma nincs.

Azaz a vállalatit magánautókent is használják, mint egyfajta kafetériát.

2019. máj. 6. 09:35
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!