Te hogyan javítanál a magyar oktatáson? Mit vezetnél be, és mit törölnél el?
Kéttannyelvűvé változtatnám az óvodákat, ha más nincs akkor kötelezően roma-magyar, mert azok a gyerekek, akik tudnak egy második idegennyelvet könnyebben tanulják a harmadikat, illetve így nálunk nem állna fel az a helyzet, mint a környező országokban, hogy a kisebbségek elnyomva érzik magukat és nem tanulják meg az ország nyelvét, nem lesznek lojálisak az országgal szemben (pl. Erdélyi magyarok).
Etika helyett konfliktuskezelést, nehezen megoldható emberi helyzeteket (mi az elvárt viselkedés, ha elhívnak randira de nem tetszik aki elhívott, hogy mond azt, hogy le akarsz/nem akarsz lefeküdni valakivel, mit csinálj, ha valakit gúnyolnak) gyakorlati példás gazdasági ismereteket (ne vegyél fel hitelt, ha nem hoz bevételt, hol olvass utána, hogy hogyan működik a gazdaság), jogi ismereteket (mit csinálj, ha válsz, mit csinálj, ha örökölsz, mire figyelj, ha dolgozni kezdesz) oktatnék. Minden évben 1-2 olyan témát, amit az emberek többsége nem tud kezelni.
Építenék tesicentrumokat és azt mondanám,hogy délután 2-8-ig minden gyereknek meg kell fordulnia ott (heti x alkalommal) egy "ingyenes tesiórán" pl. aerobik, jóga, edzőtermi edzés, vagy igazolnia kell, hogy jár máshova tornázni azonos óraszámmal.
Ha ezeket kitaláltam leülnék beszélni szakemberekkel, hogy szerintük az ő szakterületükről mi lehet fontos egy átlagos embernek.
Csinálnék felzárkoztató kurzusokat az egyetemi első éveseknek, ha túl magas a szint amit meg kell ugrani, akkor szorgalommal pótolhassák.
És közben beszélnék a szakemberekkel, hogy szerintük hány év alatt, milyen rendszert, hogyan és mennyiért tudunk kiépíteni.
"Az értelmetlenül magasszintű matematika, fizika stb tanítását eltörölném (kivéve akinek a szakmájához szüksége lesz rá). Az emberek nagy része soha nem fog 2 ismeretlenes egyenletről hallani többé az iskola végeztével."
Ez komoly, hogy szerinted egy kétismeretlenes egyenlet magasszintű matematika? Hol kéne akkor abbahagyni, összeadás-kivonás még belefér?
Ez leginkább gimnáziumra vonatkozik, mert ott van a legtöbb probléma:
- A testnevelést kivenném az iskolából, helyette minden gyereknek kötelezően sportolnia kell valamit, bármit, és onnan igazolást hoznia. A sportnak nem napi 45 percben a helye, matek és nyelvtan között, ahol a foci kedvelők kosaraznak, az úszást kedvelők meg medicinlabdáznak. Semmi értelme az egésznek, csak hogy megutáltassa a gyerekkel a sportot. Esetleg valami tanácsadást arra, hogy melyik gyereknek mi való, ha szüksége van rá.
- Az informatika oktatás felszereltségébe befektetnék, és először heti 2-re, majd fokozatosan heti 4-re növelném az informatika órák számát gimnáziumban. Ez magába foglalna mindent, amit egy XXI. századi embernek tudnia kell a számítógépekről, software, hardware, internet, gyors gépelés, adatok és mi történik velük, hírek, álhírek, játékok, felhasználói programok, adatbázis kezelés, okostelefonok, felsőbb évfolyamokban programozás.
- Irodalom, nyelvtan, történelem csökkentése. És itt főleg arra gondolok, hogy az ilyen technikai részleteken való végigmenést kivenném az anyagból. Nem fontos, hogy a II. VH 351. csatája melyik napon volt és hol, és az se mikor született Babits. Inkább arra koncentrálnék, hogy nagy vonalakban tudják az ilyeneket, pl. ki melyik évszázad.
- Ének/rajz/etika/vallás/médiaismeret/filozófia/stb. bullshit tárgyak eltörlése gimnáziumból. Ha valamiből hetente van 1 óra, vagy 2 hetente 1, abból nem marad meg semmi. A diákok arra használják, hogy a többi tárgyra tanuljanak, vagy pihenjenek.
- A legtöbb ilyen "mindennapi skill", amit mondanak hogy jog, meg vállalkozási ismeretek szerintem nem kell. Viszont ami igen, és gyakorlat kell hozzá és MINDENKINEK meg kéne tanítani, az a sütés-főzés. És férfiként mondom, nem úgy hogy a nőknek főzés a férfiaknak meg valami "férfias". Mindenkinek sütés-főzés nemtől függetlenül. Ezt ki lehet egészíteni azzal, hogy táplálkozási ismeretek, egészséges és különböző diétás ételek, stb.
- Nem tudom a matekot. A természettudományok annyira építenek matek tudásra, és azt a matek tudást csak később szerzi meg a diák. Összehangolni valahogy a természettudományos területeket a matek ismeretekkel, amik szükségesek hozzájuk. De erről nincsen olyan konkrét tervem, csak egy homályos elképzelésem hogy ez hogy nézne ki. De azért összességében szerintem nem olyan nagyon rossz ez a terület, nem változtatnék rajta sokat. Aki nem szereti az nem szereti, de hát ez ilyen.
- Angol, angol, angol. Kis kortól, modernizált tantervvel, stb. Angol az kell. Mindenkinek. Még a főzésnél is jobban. Abszolút kivétel nélkül mindenkinek alapvető.
"Ez komoly, hogy szerinted egy kétismeretlenes egyenlet magasszintű matematika? Hol kéne akkor abbahagyni, összeadás-kivonás még belefér?"
És mire mész a kétismeretlenes egyenleteiddel? Semmire nem jók, a farkamat beleverhetem mindbe.
Szerintem tizenegyedikes gimnazistaként talán az én véleményem is érdekes lehet, hiszen én eléggé benne vagyok ebben a rendszerben.
Nem töröltetném el a művészeti jellegű órákat. Persze, lazábbak, mint egy fizika, de nem hasztalanok. Egy ének, egy rajz, egy média lehetne az alap, amik a második év után leadhatóak lennének.
A tanárok fizetését megemelném, mert nem egy tanárom panaszkodott már miatta.
A tanárok véleményét mindenről kikérdezném, hiszen ők értik meg igazán.
Heti három tesit tartok reálisnak, aki ezek mellett jár sportolni, az plusz jó jegyet kap.
Történelem heti két órában lenne kötelező jelleggel az első két évben. Szerintem azon kívül, hogy illik ismerni a történelem fontosabb részeit, sokat tanulhatunk belőle a mai világra kivetítve.
A humán és reál tantárgyak az első egy vagy két évben ugyanakkora mennyiségben lennének, utána a diák leadhatja, a neki nem tetszőt, hiszen én is csak élődísznek vagyok ott fizika órákon, tudom, hogy az, amivel én foglalkozni akarok, köszönőviszonyban sincs ezzel a tantárggyal.
A matek kivétel lenne, hiszen érettségi tantárgy.
A heti négy informatika nagyon sok, sőt, felesleges. Heti kettőben bőven meg lehetne tanítani a szükséges dolgokat, később bárki felveheti plusz óráknak.
A nyelvek lennének a legfontosabb, ahogyan nálunk, minden suliban bevezetném, hogy két nyelvet kelljen tanulni egyszerre.
Az egész, lexikális tudásra építő tanrendszert lecserélném. Helyére készségfejlesztést – értem ezalatt a problémamegoldást, szociális készséget, kreatív és kritikus gondolkodást, csapatmunkában való részvételt, vitakultúrát, nyelvtudást – emelnék. Továbbá: internet biztonságos és produktív használata. Mentálhigiénia fontossága. Szexuális és addiktológiai tájékoztatás, kiemelve, hogy amit tabuként kezelünk, az a felszín alatt elfajul. Történelmi ismeretekben kevesebb évszámot, több kontextust a koroknak, pl hangsúlyt fektetnék a domináns ideológia ismertetésére adott országban, miért az volt a legelterjedtebb, ha megváltozott, mi vette át a helyét és miért. Államformák alakulásának szintén elmagyarázni az ok-okozati összefüggéseit, következményeit. Hatalomtechnika bemutatása. Gazdasági ismeretek: pénz keletkezése, gazdasági folyamatok. Jog- és bürokratikus rendszer Magyarországon a 21. században: mikor-hol-mit-mivel. Cenzúráról részletes tájékoztatás. A lista nem teljes, és nem tudom, napi hány tanórát jelentene mindez – ideális esetben nagyon keveset –, de ez lenne az alapvető tudás, amit szerintem mindenkinek meg kéne alaposan tanítani. Ezen felül lennének – és a tanítási idő gerincét alkotnák – a választható tárgyak, ahol a mostanihoz hasonlóan behatóan ismerkedhetnének meg a diákok a fizikával, kémiával, matematikával, irodalommal, stb.
Az irány az, hogy a mostaninál kevesebb terhelésnek legyenek kitéve a diákok, és az idejük legalább egy részét szükségszerűen hasznos dolgok tanulásával töltsék, és csak azon tárgyakat tanulják részletekbe menően, melyeket ők választanak.
Kezdem a legfontosabbal: a magyar oktatási rendszer nagyon a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt, miközben leszoktatja a gyerekeket a gondolkodásról és kiöli belőlük a kreativitást. Ezt megfordítanám, a lexikális anyagot leszorítanám a lehető legkisebbre, és a gondolkodást fejleszteném. Nem az a fontos, hogy fejből tudjuk, mikor született Csokonai Vitéz Mihály, vagy ki volt a perzsák hadvezére a thermopülei csatában, hanem hogy ha szükséged van ezekre az adatokra, utána tudj nézni. Az internet és az okostelefonok korában ez fél perc alatt megoldható.
Szegregációt vezetnék be, de nem faji, hanem képességi alapon. Így minden diák a saját tempójában tanulhatna, a gyengébbek nem maradnának le behozhatatlanul, a jobb képességűeket pedig nem húznák vissza a gyengébbek. Amikor gyerek voltam, még egy iskolán belül is külön osztályba sorolták a jobb és a gyengébb képességű gyerekeket, és tök jól működött.
Felülvizsgálnám a kötelező olvasmányok listáját. Jókai pl. kínszenvedés egy általános iskolás gyereknek, de még talán egy gimnazistának is.
A felsőoktatásban a legtöbb szak tananyagát teljesen át kellene alakítani, mert semmilyen használható tudást nem nyújtanak. Emellett megszüntetném az ingyenes képzést azokon a szakokon, ahonnan kikerülve nem lehet azzal a diplomával elhelyezkedni (szabad bölcsészet, kommédia, stb.).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!