Kezdőoldal » Sport, mozgás » Kerékpározás » Miért nem vált rendesen a váltóm?

Miért nem vált rendesen a váltóm?

Figyelt kérdés

Használtan vettem egy kerékpárt, Shimano Deore LX hátsó váltóval, de nem úgy teszi a dolgát, ahogyan kellene neki. Felfelé (kisebb fogaskerekek felé) még úgy-ahogy szépen is váltja, egészen az utolsó, 9. fokozatig, ahol gyakran kétszer kell megtolnom a váltókart. Illetve kisebb (nagy fogaskerekek) fokozatoknál, van, hogy duplát vált, van hogy egyet sem, és van, hogy a fogaskerék mellé tessékeli a láncot, és átcsúszik a következő fokozatra, ilyenkor is duplát vált. Visszafelé (legkisebbtől legnagyobbig) is szokott duplán váltani, már ha vált, mert gyakran "a levegőbe váltok" (a váltókaron nem érződik semmi, könnyen benyomódik, és semmi nem történik). És itt is van az, hogy nem vált. A szerekzet megmozdul, de nem annyit, hogy átterelje a láncot egy másik fokozatra. Ilyenkor visszaváltok és újrapróbálom. Kicsit zajosnak is tartom az egész szerekezetet.

Nem értek a kerékpárváltókhoz, nem tudom, beállítás segítene-e rajta, vagy mit kellene megnéznem jobb váltások érdekében. Fogaskerekek épnek tűnnek (de lehet, nem azok), váltógörgők még rendben vannak. Meghajtottam lassan, és nem éreztem egyenletesnek a lánc fordulását.

Az első váltónál (Shimano Deore) pedig a lánc belső fele ér a a terelőhöz. Gondolom, ezt is lehet állítani, mint a hátsót?



2023. ápr. 26. 23:17
 1/10 anonim ***** válasza:
85%

Vidd el megnézetni egy szervizbe. Az ingyen van.

Lehet, hogy a lánc kopott. Lehet, hogy a fogaskeréksor (ránézésre nem tudod megállapítani, ha már ránézésre is látni, akkor már réges-régen cserélni kellett volna). Lehet, hogy a váltót kell beállítani. Lehet, hogy a kábelt kell cserélni. Lehet, hogy a fogaskeréksor cserélve volt és nem jó a váltóhoz (a váltó karja rövid a legnagyobb sorhoz).

2023. ápr. 26. 23:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
51%

A hátsó váltó nem annyira bonyolult, mint amennyire látszik, vagy gondolnád, mégis érdemesebb inkább szervizre bízni a beállítását, hacsak nem érzel magadban késztetést, hogy megtanulod. Van rajta három csavar, a váltókaron, meg a láncterelő felől két finomállító a bowdenen, és kb. ennyi.


Ezekkel lehet beállítani a szélső állásokat és az "indexelést", magyarul azt, hogy egy-egy kattanásra a váltókaron egy-egy fogaskereket váltson.


Ezen kívül még ott van a lánc rendszeres kenése, valamint (főleg használt, ismeretlen előéletű bicajon) a bowden zsírozása, hogy akadálytalanul csússzon a bowdenházban.


Viszont ezzel a néhány csavarral annyit el lehet tökölni, hogy az életedet elunod, míg a szerívben kb. csukott szemmel megcsinálják, nem is tart sokáig.


Az első váltó csak két csavar (meg a bowdenfeszítők), illetve azt gyakran el lehet forgatni a csövön (ha nem szemölcsön van fixen). Ezzel is el lehet babrálni, de a szerelőnek ez is ujjgyakorlat, nem több.


A bicaj használatához, használhatóságához viszont mindenképp rendbe kell tenni, egy rossz váltóval semmi örömöd nem lesz a kerékpárban, és nyilván nem azért vetted.

2023. ápr. 27. 08:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:

Lánckerekek azok.

Laza a bowden.

- alapos tisztítás, kenés. Ez az első. Addig sehova amig nincs letakarítva minden és újrakenve. Ezután jöhet a

- váltóállítás

ezt nézd meg: https://www.youtube.com/watch?v=WwDyEiUlja0

2023. ápr. 27. 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
Elsőre egy jó beállítás biztos kell. Bovdencsere is esélyes, ha a kisebb lánckerekek felé problémás a váltás. A valtókart ki kell takarítani és friss zsírt rakni bele. Megkeményedik a gyári kenőanyag, azért "váltasz a levegőbe".
2023. ápr. 27. 15:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:

Ahogy olvastam, többször is feltűnt a bowden, én nem is gondoltam a bowdenre végig. De nem is értem, hogy lehet hibás a bowden? Engem elvisz az, hogy hangos és pontatlan a váltó. A láncot hallom és látom "zörögni", de nem tudom hol ér mihez, mi adja a hangot.

Ami még megragadt, a lánc tisztítása. Valóban ráfér egy tisztítás szerintem. Ha ezek sem jönnek be, meglátogatunk egy kerékpárszervízet.


( Bár lehet nincs értelme feltöltenem ezeket a képeket, mert sokminden nem derül ki róluk, valakinek hátha mégis mond valamit.

fogaskoszorú: [link]

váltógörgő 1: [link]

váltógörgő 2: [link]

hátsó váltó: [link] )

2023. ápr. 27. 21:49
 6/10 anonim ***** válasza:

"nem is gondoltam a bowdenre végig. De nem is értem, hogy lehet hibás a bowden?"

Ehhhh... minek írunk ha nem hiszed el?

Nézd meg a videót is amit linkeltem!

Tisztítás az első! Nem úgy, hogy csak kicsit megtörölgeted papírzsepivel, hanem minden alkatrészt benzinben, petróleumban el kell mosni, tök tisztára. Miután megszáradt, összerakni és meg kell kenni minden forgáspontot.

Ha ez megvan, akkor jöhet a működés ellenőrzés és állítás. A bowden használat során nyúlik ezért elállítódik a váltó és emiatt lesz hangos. A hangot az adja, hogy a lánc nem ott fut ahol lennie kellene. Hozzáér a váltó kanálhoz, illetve a lánckeréken sem jól fut, feszül, súrlódik, karistol, hívhatjuk akárhogy.

A váltókar, a bowden, bowdenház, váltó egy egységet képez. Ha egy asztalon, kerékpár nélkül összerakod akkor is ugyanúgy kell működnie. Ezért kell minden alkatrészét megtisztítani, megvizsgálni, beállítani.

2023. ápr. 27. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

Az első gond a bowdenezéssel, ha nincs benne egy csepp kenés sem.

A kövekező, ha a szálak már szétváltak és ilyenkor egy-egy szálon támaszkodik az egész, tehát rugalmas lesz és ebből adódóan pontatlan.

2023. ápr. 28. 03:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
69%

A bovdent nem kell kenni semmivel. Gyárilag olyan anyagból van a ház, ami szárazon könnyen siklik, mint pl. teflon. A kenés maximum tüneti kezelésre alkalmas, de hosszú távon inkább árt, mert gyűjti a port és hordja be a házba.

A képek alapján a rendszer nem különösen koszos vagy kopott. Hozzáértés hiányában el kell vinni szervizbe, ahol egy óra alatt megoldják az összes gondot.

2023. ápr. 28. 08:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:

#7: „Az első gond a bowdenezéssel, ha nincs benne egy csep kenés sem.“


#8: „A bowdent nem kell kenni semmivel.“


Ez csak egy kicsit zavar össze.


#6: Elhiszem, elhiszem, elnézést hogy ilyen vagyok 😅 A hangot, tényleg az adja, hogy nem ott van a lánc, ahol annak lennie kellene. De nem hátulról hallom a hangot (kivéve, ha visszaváltok, akkor zajos), hanem elölről; az első váltó terelőjéhez ér hozzá a lánc külső oldala. Ma sikerült *valahogy* a láncot a küllők és a fogaskoszorú közé váltani. Szívás volt kiszedni azt. De valószínűleg szervíz lesz, a „Hozzáértés hiányában“.

2023. ápr. 28. 20:58
 10/10 anonim ***** válasza:

#9!


Valahol írták egy bowdenekkel foglalkozó cikkben, hogy a jó bowdent nem kell kenni. Hülyeség. De a cikk után rákérdeztem a kedvenc boltomban, ahol pár országos bajnok is dolgozik és nem most kezdtek szerelni. Mindig adnak kenést a bowdennek.

Mindig minőségo bowdent használok, de a kenés annak is jót tesz.

2023. ápr. 29. 02:56
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!