Kezdőoldal » Szórakozás » Filmek, sorozatok » Bear Grylls ebben a leszakadó...

Bear Grylls ebben a leszakadó távvezetékes részben mért ne léphetett volna csak simán ki a kocsiból? Nem hülyeség ez hogy minnél meszebre kell ugrani? A gumi elszigeteli az aszfalttól a kocsit. (ő meg végigmászik a fém kocsin)

Figyelt kérdés
Bear grylls ha minden kötél szakad egyik részében egy sofőr sebesül meg, akinek autója villanyoszlopnak csapódott. A mentést nehezíti, hogy egy 10000 voltos elektromos kábel zuhant a kocsi tetejére, és fogságban tartja mindkettejüket.
2010. okt. 8. 14:10
 1/8 anonim ***** válasza:
57%

Faraday kalitka


[link]


Itt az elv jól le van írva néhány válasznál. Írásban nem tudom elmagyarázni. De az a lényeg, hogy ha az autóból kiszáll és hozzáér a földhöz, akkor ő fogja leföldelni a kocsit, mert a gumik ugye szigetelnek, ő meg vezet, és az áram ugye a legkisebb ellenállású úton akar haladni ezért a faszi testén fog keresztülmenni

2010. okt. 9. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:
Akkor úgy kell kiszállni hogy ne érjen fémhez. Vagy áthúzna rajta?
2010. okt. 11. 17:58
 3/8 A kérdező kommentje:
Miért kell minnél messzebre ugrani? Ezt nem értem. Az a céltábla mi? (ahogy mutatta hogy egyre gyengépp a földben az áram)
2010. okt. 11. 18:09
 4/8 anonim válasza:
57%

Az a lényeg, hogy:


Ugye a távvezeték a kocsi tetejére esett, és azért nem rázta meg Bear-t amikor kocsiban volt, mert ugye az autón abroncs is van, ebből következőleg nem földeli le a töltést a távvezetékből, csak ha a földdel érintkezik, mert akkor rajta keresztül halad át az áram. Ennyi az egész.

2011. márc. 5. 18:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim válasza:
91%

Az autó faraday kalitka-ként működik, azaz belül a körben lévő fémburkolat miatt egyenpotenciál van. Ha kilépsz az autóból nem kell a földhöz érned. Megszűnik az árnyékoló hatás, és rajtad keresztül is megindulhat az áram (attól függ, mekkora a feszültség). A kerék esetleges szigetelő képessége másodlagos kérdés.


Kontakt esetén: A cipőtalp nem tekinthető szigetelőnek, mert grafitot is tartalmaz. Bár 10kV-on elegendő lenne szigetelésként 2db cipőtalp vastagság, de mivel nem szigetel, így vezetni fog. Ha nem csak kilépsz a védett térből, hanem sikerül áramot vezetni a föld felé, akkor már direktben is sikerül vezetned az áramot.


Ha az autó üzemképes, ki kell tolatni a leszakadt vezetéktől minimum 10 méterre, de inkább 50-re, ha van rá mód. Kiugrani TILOS, az nagyon ritka esetben válhat be, általánosan ezt nem lehet kijelenteni. Segítséget kell kérni mobilon. Ha nincs, akkor várni, míg valaki arra jár...


Azt azért tudni kell, hogy Magyarországon a legkisebb feszültségű légvezeték 20kV-os. Ennek a fázisfeszültsége 12230V. Egyébként a leszakadt távvezetéket a védelemnek le kell kapcsolnia, bár 20 és 35kV-on megengedett a sántaüzem. Ennél nagyobb feszültségen (120kV-tól felfelé) azonnal lekapcsol a távvezeték. VISZONT lekapcsolt távvezetéket sem szabad megközelíteni, mivel kondenzátorként működik a szigetelőkön, és azonnal feltöltődik olyan feszültségre, ami HALÁLOS! Jó hír, hogy a leszakadt vezetéket a központban azonnal érzékelik, és indulnak a hiba kijavítására. Így biztosan nem ragadunk végleg a baleset helyszínén! Ezért nem is érdemes kockáztatni, akár 1-2 óra várakozás is sokkal olcsóbb, mint elszenesedve összeesni fél méterrel odébb!


Az autó nem csak leszakadt távvezeték ellen nyújt védelmet, hanem pl. zivatarban is. A (fém burkolatú) autó, busz, vonat szinte a legbiztonságosabb hely... kiránduláson a villámcsapás elől ezekbe lehet a legnagyobb biztonságban átvészelni a vihart.

2011. szept. 14. 00:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim válasza:
100%
Ja, és a "céltábla". Ezért írtam, hogy legalább 10, de inkább 50 méter. A leszakadt távvezeték a föld felé áramot folyat (amíg üzemben van). Mivel a földnek nagy az ellenállása, így az az áramfolyás következtében nagy feszültség esik. Az áram, ahogy egyre nagyobb a földfelület (a vezeték földhöz érésétől számított egyre nagyobb félgömb felület), egyre csökken az ellenállás, és ez a bizonyos feszültség, végül olyan kicsi lesz, hogy mérhetetlen. De a vezeték közelében viszont akkora az értéke, hogy az ember lépésénél a két láb közti távolság közti feszültség is azonnali, halálos áramütést jelenthet! Ezért ha mellénk szakad le egy ilyen vezeték, zárt lábakkal, ugrásokkal kell megtenni legalább az első 10-15 métert! És utána is csak kicsiket lépkedni. Ezt hívják a köznyelvben egyébként "lépésfeszültségnek", ami a két láb között van. Villámcsapáskor nem véletlen, hogy szabadban lévő marhacsorda, lovak 50-100m-re történt villámcsapásba is belepusztulnak, mert olyan messze vannak a lábaik, hogy a villámáram okozta lépésfeszültség már végzetes számokra (különösen esőben, vizes talaj, vizes lám...)
2011. szept. 14. 00:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
Bocs, sántaüzemnek a fázishiányt hívják, az pont nincs megengedve 20 és 35 kV-on, de 120 kV-on elvileg lehetne. Ami 20 és 35 kV-on megengedett, az a földzárlat.
2012. dec. 31. 20:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:

Ja, de a kérdést tekintve a hatosnál van az igazság. A gumiabroncs ugyanis minden, csak nem szigetelés. Elegendő szén van abban... Életemben már volt olyan eset, hogy tartósan feszültség alá helyezve (felemelt fúróoszlop beakadt a vezetékbe) elkezdett füstölni, és azért ugrott ki az autóból a benne ülő. Aztán meg is mérték, és kiderült, hogy az autóabroncs inkább vezet, mint szigetel. :)

Így aztán az autó közelében még veszélyesen nagy lehet a lépésfeszültség, ezért kell elugrani.

2015. máj. 23. 15:12
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!