Milyen (könyves) kliséket ismertek? Pl. Meleg legjobb barát, rosszfiú-jólány, stb.
- minden férfi a főhős lányba szerelmes
- "unalmas, nem is szép, nem is túl okos tinilány vagyok, akiben nincs semmi különleges, de megváltom a világot és mindenki imád"
- a szerelmesek azt hiszik, hogy féltestvérek miután már összejöttek, de aztán mégsem
- a főszereplő mestere szinte mindig meghal
- giccses utolsó fejezet, ahol mindenki házas és gyereket nevel
- a női gonoszokról mindig kiderül valami, ezért szánni kell őket a végén, mert nem is tehetnek róla
- valami mérges valakire egy félreértés miatt és elrohan, ami miatt lesz egy mázsa bonyodalom, ami 20 másodperc beszélgetéssel meg lett volna oldva
- egy tini mágikusan megold és tud mindent, amit nála sokkal tapasztaltabb, intelligensebb emberek sem tudnak megoldani évsázadok alatt
- 16 éves, 45 kilós kiscsaj háromszor akkora férfi katonákat ver le félkézzel
- random előkerülő segítő, aki megneveli a főszereplőt, hogy beilleszkedjen a nála sokkal magasabb státuszú emberek közé baromi gyorsan
- a hősnek teljesen véletlenül van egy olyan képessége, ami pont jó arra, hogy megoldja a gondokat, még ha egyébként tanulatlan és felkészületlen is
Ja és ki ne felejtsük a klisék kliséjét: a legmenőbb, legszuperebb srác, akibe minden lány szerelmes, véletlenül pont a teljesen átlagos, semmi különös főszereplő lányt választja.
Ugyanez működik fordítva is: amikor a suli bombázója az ügyetlen, csúnyácska főszereplő fiúval kezd el járni.
Továbbá a főhősnő, természetesen, csak egy egyszerű lány, és az is akar maradni, mindezt pedig minden világmegmentés előtt-után(-közben, csak a lélektani dráma miatt) előszeretettel hangoztatja.
Klisék terén egyszer volt itt egy kiváló kérdés is, amiben sikerült vagy hat tucatnyit összeszedni, másrészt a Boncnok régebbi cikkei is kiveséznek párat. Az aktuális YA-irodalmi trendről még nem született ilyen írás, de angolul van pár.
Rózsaszín-szerlemes suliregényhez még klisék:
- a főszereplő új iskolába kerül, és ettől változik meg az élete (előtte nem volt... amúgy is, amíg valaki nem vezet naplót, addig hivatalosan nem is létezik)
- a szülők csak azért vannak, mert 18 alatt jogilag nem nagykorú a gyermek, egyetlen megnyilvánulásuk, hogy minden realitástól mentesen pont a legfontosabb randi előtt kérik számon a leckét, majd annak hiánya miatt szobafogságot rendelnek el
- a főszereplő srác mindenkinek kell, a főszereplő lány senkinek: logikus, őket az ég is egymásnak teremtette
- természetesen a főhősnőt mindenki utálja, mert csak
- kidolgozott jelleme senkinek nincs.
Egyéb klisék a teljesség igénye nélkül:
- a főhős keveredik bajba... ha a legjobb haver, csak azért, hogy a főhős megmenthesse
- a gonoszkodó feketemágus meg a mesteri terv felvázolása a főhőssel való végzés előtt (ama bizonyos utolsó banánhéj, amin el fog csúszni)
- a sci-fi még mindig zűr az űrben látványos színes-szagos hangeffektekkel felturbózott sci-fi hajókkal
- a fantasy mániákus epigon-hegyei: mindig az épp aktuális trend szüli a regényeket (ha Tolkien a király, akkor high fanatsy, ha Martin, akkor se szeri, se száma a low fantasy írásoknak)
- a főhős taktikája mindig működik, akármekkora ökörség (de mivel működik, ezért zseniális, és az ellenség sosem gondolt volna rá, nemde?)
- a főhősnek minden emberi számítás szerint a második oldalon meg kellett volna halnia a saját hülyesége miatt, ehelyett háromszáz oldal múlva ő menti meg a világot.
Egyébként olvasd Terry Pratchett vagy Christopher Moore munkásságát, mindketten a klasszikus (jobbára fantasy) klisék paródiát emelik a regényeikbe.
- a főhős A Kiválasztott™
- hogy az írónak ne keljen vesződni a világfelépítéssel, a főhős találkozi A Mindent Tudó Karakterrel™, aki pár oldal alatt összefoglalja, hogy mi a főhős feladata, meg hogy úgy általában hogy mennek a dolgok a könyv világában
- a mellékszereplők háttérsztorija ezerszer érdekesebb, mint a főhősé
- A Barátság Ereje™ meggyógyítja a halálos sérüléseket
- A Barátság Ereje™ legyőzi a gonoszt és megmenti a napot
- az író túlságosan részletes leírást ad a szereplők ruháiról, mert ezzel akarja bemutatni a személyiségüket
- a meleg barátot már írtad, de a meleg mágusok is kezdenek divatba jönni :D
- szexi vámpírok
- a főhős mentális betegsége (depresszió, PTSD, hallucinációk, stb) valahogy varázslatos módon meggyógyul/enyhül, amikor összejön egy szexi&vagány pasival
- disney meseutalások (vagy átírják az eredeti történetet sötét hangulatú YA regénnyé, több szexszel és vérontással, vagy átvesznek bizonyos részleteket, pl az átkot csak egy csókkal lehet megtörni, vagy a pasinak szörnyeteg külseje van, de a lány mégis beleszeret a szívébe, stb stb...)
- van egy karakter, akinek semmi más szerepe nincs, mint az, hogy megöljék, vagy elrabolják, ami ösztönzi a főhőst a folytatásra (ilyen lehet a kisöcsi, kishúg, anyuka, gyerekkori legjobb barát)
- A Komikus Karakter™
- ééés: a főhős egy Mary Sue/Gary Sue
Oké, az utolsó válasz kapcsán eszembe jutott egy írás, de pofátlan dolog reklámozni, ezért tegyünk úgy, mintha nem szóltam volna.
Köszönöm, ment a zöld kezecske! :)
Nekem is jutott még eszembe; a személyes kedvencem az, amikor egy gyönyörű lány (esetleg a suli kedvence) egy bunkó pasival jár, de még szűz - természetesen a "rosszfiú" vár rá
+ esetleg családi dráma, megerőszakolás/hasonló a múltból...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!