Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mitől repül a repülő?

Mitől repül a repülő?

Figyelt kérdés
Nagyon világosan, lassan, ovis szinten magyarázzátok el, lécci. :-)

2020. júl. 22. 22:37
1 2 3
 1/23 anonim ***** válasza:
100%

A levegő felhajtóerejétől. A szárnyai úgy vannak kiképezve, hogy a fölső fele, felülete domború, az alsó meg sík. Így a levegőnek a szárny fölött hosszabb utat kell megtenni, mint alatta. Ezáltal a szárnyak fölött ( a felületen) szívóhatás keletkezik (nyomás különbség). Olyan, mintha a szárnyak tetejét szívná a levegő, alulról meg tolná. Ez csak a szárny forma miatt van, mert persze álló helyben nem történik semmi. Nézz meg pár rajzot a neten a szárnyak keresztmetszetéről.

Én így tudtam elmagyarázni, hátha a többiek még ügyesebbek.

2020. júl. 22. 22:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 EagleHUN ***** válasza:
100%

Ahogy 1 írja a gyorsabban áramló levegőnek kisebb a nyomása. A két felület közti nyomáskülönbség emeli a repülőgépeket.


Egyébként erre a titokra hogy a repülés tudománya a szárny keresztmetszeten vagyis a szárnyprofilon múlik elég sokára jött rá az emberiség. Pedig minden madár így csinálja, de a csapkodást meg a felületet próbálták utánozni sikertelenül. (Rengeteg szerencsétlenkedés van ilyen esetekről ledokumentálva, sőt még néhány korai filmfelvétel is!)


Aztán jöttek Wright -ék akik rájöttek erre de a pontos profilt nekik is ki kellett kísérletezni.

Szélcsatorna hiányában és mert kerékpárboltjuk volt egy kerékpár elejére a kormány elé szerelt vízszintesen elhelyezett biciklikerékre rögzítették a vizsgálandó profilt és tekertek ahogy tudtak. Közben figyelték merre és mennyire forgatja el a a vízszintes kereket.


Egy egyszerű kísérlet az áramló levegő nyomáscsökkenésének láttatására. Ha akad egy könnyű alumínium korongocskád (régi fillérek tökéletesek volt erre) leteszed az asztalra és elfújsz fölötte (pl szívószállal) akkor felrepül. Az alatta maradt levegő nagyobb nyomás repíti fel amikor fölötte a gyors áramlás miatt viszont lecsökken a nyomás. (Bármilyen merev viszont könnyű lapocska jó erre.)

2020. júl. 23. 00:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 anonim ***** válasza:
88%

Ezen kívül azért léteznek műrepülők is, szimmetrikus szárnyprofillal.

Azért, hogy fordítva is tudjon repülni.

Ott a lefelé hajtott levegő emeli fel a gépet.

2020. júl. 23. 08:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 Wadmalac ***** válasza:
100%

#3: Ez tényleg fontos részlet.

Nem is csak műrepülőknél, nem is csak a fejjel lefelé repülés miatt. Nagysebességű gépeknél, különösen szuperszónikus repülésnél is így van. A felhajtóerő a gép sebességével növekszik a hagyományos szárnyprofil esetén, esetlegesen túlzottan és örvényképzően, az meg nem jó, rontja az irányíthatóságot, rezgéseket kelt stb.


De ott is működik ugyanaz az emelőerő, csupán a szárny (jobbára a komplett repülő) menetirányra bezárt, elöl kissé felfelé mutató szöge produkálja a felhajtóerőt.

Mint amikor papírrepülőt hajtogatsz. Ott sincs ívelt szárnyprofil, mégis repül, siklik ugyanilyen alapon.

Az a kis szögkülönbség a gép állása és a siklás iránya közt ugyanúgy megvan.

2020. júl. 23. 10:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 Wadmalac ***** válasza:
78%

"Aztán jöttek Wright -ék akik rájöttek erre"

Azért ennél jóval előbb megvolt.

Da Vinci siklógép-makettjét elnézve tutira ő is tudta már.

Aki tökéletességig kikísérletezte a szárnyprofil, súlypont, siklás feltételeit, az szerintem ő volt:

[link]

2020. júl. 23. 10:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 anonim ***** válasza:
100%

Egy ábra az #1-es válaszhoz.

[link]

A szárny felső oldalán nagyobb utat kell megtennie a levegőnek, nagyobb sebességgel is halad, és emiatt lecsökken a nyomása. Az alsó oldalon nem változik (annyira), emiatt a szárnyra alulról nagyobb erővel hat a légnyomás, mint felülről.


"Bernoulli törvénye azt mondja ki, hogy egy közeg áramlásakor (a közeg lehet például víz, de levegő is) a sebesség növelése a nyomás csökkenésével jár. Például, ha valaki egy papírlapot tart vízszintesen tartott tenyere alá és ujjai közé fúj, a papírlap a tenyeréhez tapad. Ennek oka, hogy a levegő sebessége a papír és tenyere közötti résben felgyorsul, nyomása lecsökken, a lap alatti nyomás azt a tenyeréhez szorítja."

[link]


Ezen kívül van a síkfelületeknek is egy megszokott hatása, például amikor a tenyeredet vízszintesen tartod erős szélben (vagy autó ablakán kidugva) és elfordítod, akkor a szél felfelé vagy lefelé nyomja, attól függően, merre forgatod a tenyered. Ez hasonló, mint ahogy a hajók kormánylapátja is mködik, csak ott nem emeli a hajót, hanem balra-jobbra nyomja a hátulját. (Ahogy a repülő függőleges vezérsíkja is.)

A repülő szárnyainál általában ezt a két hatást kombinálják, és még egy csomó tapasztalati dolgot is belevisznek, hogy csökkentsék az ellenállást, növeljék a sebességet vagy a stabilitást, irányíthatóságot, stb. Emiatt elég sokféle szárnyprofil létezik, de a lényeg kb. ez.

2020. júl. 23. 14:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 anonim ***** válasza:

off

Érdekes kérdés a "felül gyorsabb levegő" sebességének relatív volta...

2020. júl. 23. 16:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/23 Wadmalac ***** válasza:
72%

"Érdekes kérdés a "felül gyorsabb levegő" sebességének relatív volta..."


Nem bonyolult téma.

Simán a szárny belépőéle és a profil vége közt több utat tesz meg a felső, hosszabb íven, mégis ugyanakkor ér oda, mint alul.


Plusz a felső áramlás felfelé kényszerítve a felette lévő légrétegek és a szárnyfelület közt mintha egy csőszűkítőn menne át, nagyobb sebességgel a kisebb keresztmetszeten át azonos tömegáram miatt.

2020. júl. 24. 08:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 anonim ***** válasza:

De a levegő nem áramlik, csak fel-le mozog. Azt is csinálhatnák, hogy egy szárny formájú lufit hirtelen felfújunk és leeresztünk, hogy a felső légréteget összenyomja egy rövid időre.

Tudom, hogy a törvény működik, a repülők is fent maradnak, csak én nem értem ezt a részét. :)


De lehet, hogy a kutya valahol itt van elásva:

"A Bernoulli-törvény pontosabban azt mondja ki, hogy áramló közegben egy áramvonal mentén a különböző energia-összetevők összege állandó."

?

2020. júl. 24. 10:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/23 Wadmalac ***** válasza:
72%

"De a levegő nem áramlik, csak fel-le mozog."


Nem is kell neki, a repülő mozog.

A repülőszárny és a levegő egymáshoz képesti sebessége számít.


"A Bernoulli-törvény pontosabban azt mondja ki, hogy áramló közegben egy áramvonal mentén a különböző energia-összetevők összege állandó."

Hát ebből kábé annyi ered, hogy a sebesség és nyomás fordított arányban van.

De a lényeg a fenti, Einstein bácsi óta tudjuk, hogy minden viszonylagos.



A síp úgy is szól, ha fújod, meg úgy is, ha kitartod a száguldó kocsi ablakán.

2020. júl. 24. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!