Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mennyi egy átlagos futóművű...

Mennyi egy átlagos futóművű autó rugóállandója?

Figyelt kérdés
A keréknél mérve. Tehát nem magának a rugónak az értékére gondolok, mert a futómű is belejátszik ebbe (nem ugyanannyit nyomódik össze a rugó, mint amennyit az autó hasmagassága csökken terhelés hatására). Vagyis arra vagyok kíváncsi, hogy X kg-al leterhelve a kasztnit az egyik kerék felett mennyit csökken a hasmagasság.

2021. márc. 26. 10:34
 1/8 Wadmalac ***** válasza:

Na erre átlagot nem fogsz kapni.


Éppen mert autónként más a tömeg, a rugóút is.


De magadnak is kikövetkeztetheted. Ha egy konkrét kocsiról van szó, aminél mérni tudsz, megnézheted, megemelve hova rúgja ki magát maximálisan a kerék, majd megnézed, mennyivel nyomódik feljebb a saját kocsisúly alatt.

Ha tudod a kocsi tömegét, plusz a súlyeloszlást első és hátsó tengely közt, azt a kapott súlyértéket megfelezed a két első kerék közt és meg is van az összenyomó erőd is és hogy mekkora úton.

Nem lesz tökéletes, mert a beszerelési rugó-előfeszítés ebben nem lesz benne, de elég közel fog járni a valóshoz, az előfeszítés szerintem max. 10% lehet.

2021. márc. 26. 10:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 veterán vas ***** válasza:

Te is beláthatod, hogy az "átlagos futómű" és az "X kg terhelés" paraméterekből, senki sem fog milliméter pontos választ adni.

De hogy legyen összehasonlítási alapod, itt a legegyszerűbb mérési mód:

-terheletlen autó egyenes talajon -> mérőszalag -> mérsz egy tetszőleges pontot a talajtól ->.....X mm.

-barátnőd (pl.50 kg) ráül a sárvédőre -> mérés ugyan azon a ponton ->....Y mm.

Aztán ugyan ez a mérés a 80 kg-os haveroddal.... stb. stb.

Följegyzed, összehasonlítod, aztán -ha lehet- nem nyúlsz hozzá. ;)

2021. márc. 26. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 Wadmalac ***** válasza:

#20: így van, tulajdonképpen bármi terhelésváltozáshoz tartozó rugóút elegendő a számításhoz.

Csak fontos, hogy pontosan legyen figyelembe véve a terheléseloszlás a négy kerék közt.


"aztán -ha lehet- nem nyúlsz hozzá. ;)"

Hát igen, a futómű-tuning kockázatos játék.

Ezért is fúj rá a KPM, rendőr, műszakiztató.

2021. márc. 26. 11:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
Csak úgy nagyságrendileg. Ha kereket cserélek és felemelem az egyik sarkot, olyan 15 centit lóghat a kerék. 1400 kilós a kocsi, az egy sarokra 350 kg tehát 3500 N / 0.15 m ≈ 23.000 N/m körül lehet. Ha pontosabb akarnék lenni, utánanéznék a súlyeloszlásnak, lemérném rendesen a lógást, számolnék a kerék súlyával is vagy levéve mérném. De becslésnek ez is megteszi
2021. márc. 26. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 veterán vas ***** válasza:

#4!

Ez a "lógással számolok" gondolat, annyiból pontatlan, hogy amikor emeled az autót, nem egyértelmű, hogy csak a terhelés megszűnése miatt hagyja el a talajt. Pl. a gátló eléri az alsó végállást, akkor már viszi magával az alsó lengőkart (ezzel együtt a kereket is) pedig lehet, hogy még a rugó a talajon tartaná. Tovább nagyon sok autónál a rugó, már alaphelyzetben is előfeszített állapotban van.

Vagy gondolj csak a legprimitívebb megoldásra a trabantnál alkalmazott heveder-szalagra. /50 évig használták/

2021. márc. 26. 14:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:

Köszi a válaszokat.

Autóm sajnos nincs, így nem tudtam megmérni. Ezért is írtam ki a kérdést.

2021. márc. 26. 16:08
 7/8 anonim ***** válasza:

#5: igen, ez teljesen jogos. Ez esetben úgy mérném, hogy az emelőt mérlegre tenném, emelnék 1 centit, leolvasnám a mérleget, és rugóállandó = mérleg által mért súly osztva 1 centi, hiszen amennyi az adott sarokból átterhelődött az emelőre, annyival csökkent a rugó terhelése.

#6: Ha a katalógusadat kell, a Közlekedés > Autók-motorok kategóriában szerintem több sikerrel jársz

2021. márc. 26. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 veterán vas ***** válasza:

#7!

Értem az elméletedet de szerintem hamis eredményt kapnál.

Ugyanis a kérdezőnek a növekvő terhelés és az ebből következő hasmagasság csökkenése közötti összefüggés mérése a cél. (ha jól értem)

Te a méréseidnél viszont a változatlan súlyt emeled. Így az keréken egyre csökken a súly, viszont az emelésnek köszönhetően a másik három keréken emelkedni fog a terhelés. (értsd billen a kasztni)

Ennek következtében az autó, egy teljesen irreális szögben fog tartózkodni, aminek a menettulajdonságokhoz semmi köze, így a mért adatokkal sem jutsz előbbre.

/de lehet, hogy én látom rosszul/ ;)

2021. márc. 26. 23:22
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!