Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan lehetséges, hogy...

Hogyan lehetséges, hogy mozdulatlan kerékpáron nagyon nehéz egyensúlyozni, és könnyen el is dől az ember, ezzel szemben mozgó kerékpáron ez nem igényel semmiféle erőfeszítést, ügyességet?

Figyelt kérdés
Ugyanez a kérdésem egy elgurított pénzérmére. Még heppe-huppás felületen sem dől el, amíg van sebessége. Perdület megmaradás elvéhez van köze? De konkrétan hogyan érvényesül ez a törvény a kérdezett helyzetekben?
2011. máj. 26. 06:04
 1/7 anonim ***** válasza:
a forgó kerék ellenállóvá válik az oldalerőkkel szemben. ezért van a kocsikban blokkolásgátló
2011. máj. 26. 07:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:

Egy gyorsan forgó tömeg a giroszkóphatás miatt igyekszik megtartani a forgása síkját. Pl ha egy kiszerelt kereket megpörgetsz függőleges síkban, és az egyik alátámasztást megszünteted a kerék akkor sem "dől" le az immár egyetlen alátámasztásról. De pont emiatt marad állva a búgócsiga ha pörög, és dől el ha nem pörög. A perdületmegmaradás elve kicsit más, Azt mondja ki, hogy egy tömeggel rendelkező test ha külső hatás nem éri megtartja a perdületét (pl egy súlytalanságban, vákuumban megpörgetett test mindaddig változatlanul pörögni fog, amíg valami más erő hatni nem fog rá.)


Előző! A blokkolásgátlóknak ehhez semmi közük, azok azért vannak, mert ha gördülve fékeződik egy kerék, akkor a féktáv is rövidebb, valamint az autó irányíthatósága is megmarad.

2011. máj. 26. 09:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

A második válaszoló helyes válaszát szeretném egy kis filmklippel is alátámasztani:


http://www.youtube.com/watch?v=8H98BgRzpOM&feature=related

2011. máj. 26. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
31%

Én még azt hozzáfűzném, hogy még a mai tudomány nincsen tisztában azzal, hogy hogyan működik a giroszkóp

(((( csak látják, lemérik, stb.... ) DE VALÓJÁBAN NEM TUDJUK HOGY MŰKÖDIK


Hiába kötekedik velem valaki, nem fogom egy jó ideig megnázni... érdeklődjön utána, vagy nézzen hlyének.


Amúgy a gravitációval se vagyunk teljesen tisztában, hogy az miféle dolog (hogy adjak valami támpontot a gondolatomhoz)

2011. máj. 26. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
Itt komoly szerepet játszik az is, hogy a biciklit ösztönösen bekormányozzuk a dőlés irányába és ezzel az eldőlést mintegy semlegesítjük, mert bedőlés lesz belőle (valahogy így működik a dolog).
2011. máj. 26. 23:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

És a giroszkóphatás létezése minek köszönhető?


Megnéztem a videót is. Maradjunk ennél. A derékszögben elforgatott pörgő kerékre két külső erő hat: a fonalerő és a gravitáció.

Ha a forgatónyomatékot a felfüggesztési pontra számoljuk, akkor csak a gravitációt kell figyelembe vennünk. Ennek forgatónyomatéka elég jelentős, mindenesetre nem nulla. Tehát gyorsan vissza kellene billentenie a kereket a kiindulási helyzetbe. Ha nem lenne súrlódás, akkor nem lassulna a forgási sebesség, és végtelenségig fenn maradna a kerék. Mi ellensúlyozza a gravitáció forgatónyomatékát? Honnan van az emelő erő? A fonaltól? De hát, ha a forgatónyomatékot a kerék tömegközéppontjára számoljuk, akkor a fonalerő nyomatéka megint csak lefelé mozdítaná a kereket.

2011. máj. 30. 12:23
 7/7 anonim ***** válasza:

haladás közben a bicikli ugye kerekeken gurul, ez a lényeg.

a guruló keréken foylamtosan ki tudod igazítani az apró dőléseket, s mindig tudod ellensúlyozni, míg ha áll (nem forgó keréken halad), akkor hiába kormányzol.

2011. jún. 10. 22:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!