Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan oldják meg a gyakorlatb...

Hogyan oldják meg a gyakorlatban a vasúti járművek, ill. villamosok esetén a differenciálmű-problémát?

Figyelt kérdés

Ismeretes, hogy kanyarodáskor a járműveknek a görbületi középponthoz közelebb, ill. a távolabb eső kerekei között fordulatszám-különbség lép fel. Gépjárművek esetén a problémát a differenciálmű oldja meg.


A kérdés az, hogy vasúti járművek, villamosok esetén is alkalmazzák -e a differenciálművet?


Ha nem, akkor miért nem, és milyen más, konstrukciós megvalósításokat alkalmaznak a műszaki gyakorlatban?


A válaszokat köszönöm előre is.



#villamos #differenciálmű #vasúti jűrmű
2015. nov. 18. 22:17
 1/4 anonim ***** válasza:
A régebbi típusokon biztos hogy nem ezért nyikorognak a kanyarban.
2015. nov. 18. 23:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
Nem használják, hanem zsíroznak (időzítve).
2015. nov. 19. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
A kerekek futófelületének kúpos kialakítása miatt nics szükség ddifiműre.
2015. nov. 19. 10:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

"Gépjárművek esetén a problémát a differenciálmű oldja meg"

Nincs is mindig probléma. Például ott volt az Isetta, aminél hátul két kicsi kerék gördült egymáshoz olyan közel, hogy differenciálmű nélkül is elvoltak. A hátsó nyomtáv a legkisebb fordulási sugárhoz képest kicsi volt, a hajtáslánc feszülése nem okozott problémát. Ez is lehet az egyik megoldás: a nyomtávhoz képest nagy ívsugarat választanak, így kicsi lesz az eltérés a két kerék fordulatszáma között.

De szintén a gépjárműveknél maradva: néha a kutyát sem érdekli, ha nem egyenlíted ki a két kerék fordulatszámát. Ha hallottál már a differenciálzárról, biztosan tudod azt is, hogyan működik: fixen összezárja a differenciálmű két oldalát, a két hajtott kerék akár akar, akár nem, egyforma fordulatszámmal pörög.

Ilyet aszfalton nem szokás használni, a teljesen zárt differenciálmű nem oda való. Terepen viszont semmi gond nincs vele: az ívbelső kerék elpörög, túrja a sarat, hajigálja a kavicsokat, de legalább a másik oldalon is van hajtás. Na, ez a kulcs a kötöttpályás járműveknél is: a vaskerék a sínen könnyebben meg tud csúszni, mint a gumikerék az aszfalton, így a mereven összekötött kerekek közti fordulatszám-különbség nem okoz akkora problémát. Kicsit feszül, kicsit csikorog (főleg villamosoknál hallani, mert azoknál sokszor kell szűk íveket használni), de megoldja. Ezen segít valamennyit a kerék és a sín kialakítása: a kerék kis mértékben kúpos, a sínfej domború, a nyomkarimák pedig engednek pár mm-es mozgást oldalirányban, így a kerék a sínen "be tud állni" abba a pozícióba, ami neki kényelmes.

2015. nov. 20. 18:37
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!