Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Érintő egyenlete?

Érintő egyenlete?

Figyelt kérdés

valami el tudná itt magyarázni a megoldását? : Írja fel az alábbi függvény görbéjének (pí/4 ;1/2) pontjához húzott érintőjének

egyenletét! f(x)= sin^2x

Ha meg lenne adva egy X0 pont, vagy más abszcissza, akkor meg tudnám oldani, de így, hogy a 2 pont van megadva, sajnos nem. :/



2016. jan. 30. 14:38
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
1 pont van megadva, nem kettő.
2016. jan. 30. 14:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
igazad van, a 2 koordináta egy pontot jelöl, ettől függetlenül még mindig nem tudom..
2016. jan. 30. 15:22
 3/12 anonim ***** válasza:

De mi a gond?

Innentől kezdve van x0 pontod is.

A megadott pontod első koordinátája.

2016. jan. 30. 15:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:

Ez aranyos :D


Először deriválod a függvényt:


(sin^2(x))'=2*sin(x)*sin(x)'=2*sin(x)*cos(x)=sin(2x)


Most meg kell tudnunk az adott pontban az egyenes meredekségét, ehhez beírjuk az x-koordinátáját:


sin(2*pí/4)=1. ez azt jelenti, hogy 1 a meredeksége. Ha pedig 1 a meredeksége, akkor lesz egy olyan pont az egyenesen, hogy (1+(pí/4) ; 3/2). Így megvan a 2 pont, amelyre fel tudod írni az egyenes egyenletét.

2016. jan. 30. 17:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat! :) Egy barátnőm segített, szerinte ezt úgy kellene megoldani, hogy a megadott pont ugye x és y potonk a koordináta rendszerben. Eszerint jelen esetben x= pí/4 és y=1/2. Az érintő egyenes egyenlete ugyebár Y=f(x0)+f'(x0)(x-x0) ilyenkor megtehetem azt, hogy x helyére beírom a pí/4-et, y helyére az 1/2-et, renedezem és megkapom az x0-t? hogy be tudjam írni?
2016. jan. 30. 18:25
 6/12 A kérdező kommentje:
vagy amit a hozzászóló írt? És az x0 az a megadott pí/4? :)
2016. jan. 30. 18:27
 7/12 anonim ***** válasza:
Nem. Itt f(x0) maga az y-koordináta (elvégre f(x0) a függvény x0 pontjában felvett értéke), f'(x0) a deriváltfüggvény értéke az x0-ban, és x és y az ismeretlen lesz (mint ahogyan az egyenes egyenleténél általában szokott lenni). Lehet használni ezt a képletet is, de mi a francnak megtanulni egy igencsak bonyolult képletet, hogyha röhögve vissza lehet vezetni a középszinten (lehetőleg meg)tanultakra? Itt egyedül a derivált az, ami nem középszintű anyag, de az nem nehéz, és ha már azon túl vagyunk, akkor gyakorlatilag ez a kérdés: "Mi annak az egyenesnek az egyenlete, amely áthalad a (pí/4;1/2) ponton, és meredeksége 1?". Remélem, hogy ez az átfogalmazás már emlékeztetni fog bizonyos dolgokra középszintről.
2016. jan. 30. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 A kérdező kommentje:
Nem, sajnos nem emlékeztet semmire :D akkor leírnád nekem a menetét a dolognak? levezetve, hogy mit hová kell behelyettesíteni? Középsuliban nem volt túl jó a matek, de már annak is pár éve, 25 évesen iratkoztam be levelezőre, ahová nem mindig tudtam bejárni. Én szívesebben használnám a"bonyolult" képlette, csak nem tudom, hogy mi az x0, ennyi a bajom igazából. Ezenfelül minden más megy, még a határozott integrálás is, csak ez nem egyedül.
2016. jan. 30. 19:24
 9/12 anonim ***** válasza:

Az a baj, hogy fogalmad nincs a függvényekről, az egyenes egyenletéről, és az érintőről. Nem érted a deriválás alapjait.


Összefoglalom, hogy kell ilyen példát megoldani: Legyen adva egy F:x->F(x) fv, mely legyen deriválható.

Továbbá adott egy P(xp,yp) pont, mely rajta van F -et reprezentáló görbén, azaz xp benne van F ért.tartományában, és igaz hogy F(xp)=yp.


A feladat, hogy adjuk meg F görbéjének az érintőjét a P pontban.


Az érintő meredeksége nyílvánvalóan dF/dx értéke az x=xp helyen, ezt a továbbiakban F'(xp)-vel jelöljük.


Középiskolából tudjuk, hogy minden egyenes felírható Y(X)=m*X+B alakban. Nyílván jelen esetben m=f'(xp), azaz az egyenes egyenlete:


Y(X)=F'(xp)*X+B.


Már csak a B konst. értéket kell meghatározni. Mivel az érintőnek és F-nek egyetlen közös pontja van, ezért:


Y(xp)=F(xp), amiből


F'(xp)*xp+B=yp, ebből már B kifejezhető:



B=yp-xp*F'(xp).


Ezt visszaírva az egyenes tengelymetszetes alakjába:


Y(X)=F'(xp)*X+yp-xp*F'(xp).


Egyszerűbb alakban:


Y(X)=yp+F'(xp)*(X-xp).


Ez tehát F-nek az érintője (xp,yp)-ben, ami egyébként nem más, mint az elsőrendű Taylor-polinoma F-nek.


Ha akarjuk, formailag írhatunk Y helyett y-ont és X helyett x-et:


y(x)=yp+F'(xp)*(x-xp).


Így már remélem világos.

2016. jan. 31. 12:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

Azthiszem így már igen. :) tehát

Y(X)=2*sin (pí/4)* cos(pí/4)*pí/4 + 1/2 -pí/4*2sin(pí/4)*cos(pí/4) ? ez lesz az érintő?

2016. jan. 31. 13:06
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!