Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért jobb a fogaskerék...

EagleHUN kérdése:

Miért jobb a fogaskerék rendszer jelenleg elfogadott/bevett elrendezés a kerékpárokon mintha fordítva lennének?

Figyelt kérdés

Azaz mitől lenne rosszabb ha a pedálnál a nagy kerék a váz felől lenne és a kicsi közvetlen a pedál mellett?

Természetesen ennem megfelelően a hátsó fogaskerekek is fordítva azaz a legnagyobb kerülne kívülre és a legkisebb belülre.

Én ebben most így nem látok semmi olyan technikai hátrányt hogy miért is ne lehetne úgy. Miért is előnyösebb a mostani (Elől a legnagyobb fogaskerék van kint a pedál mellett, hátul a legnagyobb a kerék mellé esik.) mint amit felvetettem?

//Inkább tudományos és műszaki szempontból kérnék válaszokat vagy esetleg praktikussági szempontból megoldást, ezért nem a kerékpárok kategóriába tettem.//



2017. okt. 1. 17:37
 1/7 anonim ***** válasza:
100%

A szerelhetőséget segíti, mert hátul a küllőktől kifelé jobban látszanak, elől pedig ha leszedjük a hajtókarral együtt, akkor kartól kifelé lesznek a kisebbek.


A másik praktikus ok lehet, hogy ha a hajtókarnál kívül lenne a kis lánckerék (nem fogaskerék), akkor könnyebben bekaphatja a nadrág szárát. Persze vannak védőlemezek erre a célra, de anélkül is ad védelmet a megfelelő elrendezés.

2017. okt. 1. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm egyes. A nadrágszáras dolog miatt volt sejtésem, de a védőlemezre gondolva arra jutottam hogy kb mindegy.


Viszont ha a szerelhetőséget segíti akkor akár úgy is lehetne hogy elől és hátul is a lánckerék sor legnagyobb tagja a bicó felől essen. Bár ez esetben a váltás jelentősen változna. Biztos ez is megvalósítható...

de hoppá...

itt és most erről beugrott valami más is.


A tengelyterhelés!!!


Ha elöl a legkisebbel hajtjuk a hátsó legnagyobbat (hegymenet) akkor a legnagyobb a nyomaték és terhelés.

Az viszont nem lenne túl jó a tengelynek ha ezt a külső részen tesszük ott lenne a legnagyobb az erőkar. Azaz könnyebben törnénk a tengelyt el. Inkább akkor legyen a kerékhez legközelebbin. Így a legrövidebb a tengely hosszirányú terhelése.


Szóval úgy néz ki megtaláltam a fizikai magyarázatot a kérdésem miértjére. :) Hacsak meg nem cáfolja valaki.

2017. okt. 1. 20:20
 3/7 anonim ***** válasza:

"akkor akár úgy is lehetne hogy elől és hátul is a lánckerék sor legnagyobb tagja a bicó felől essen."


Ezzel az lenne a fő baj, hogy a legkisebb és a legnagyobb áttételhez is "keresztbe kéne váltani". Ami köztudottan nem ajánlott, mert a fogaskerekek és a lánc korai kopásához vezet.

2017. okt. 2. 00:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

"Az viszont nem lenne túl jó a tengelynek ha ezt a külső részen tesszük ott lenne a legnagyobb az erőkar. Azaz könnyebben törnénk a tengelyt el. Inkább akkor legyen a kerékhez legközelebbin. Így a legrövidebb a tengely hosszirányú terhelése. "


Legnagyobb erőkar? Ha a tengely csavaró igénybevételét nézzük, akkor mindegy. Ha a hajlítót, akkor ennek akkor lenne értelme, ha a tengely túlnyúlna a rögzítési ponton oldalra, és a túlnyúló részen lennének a lánckerekek. De azok a két rögzítési ponton belül vannak, szóval szerintem nincs jelentősége.

(Sőt, a belső részen a nagyobb kerék nagyobb nyomatéka jobban terheli a tengelyt, mintha a felfüggesztéshez közelebb lenne, kívül a jobb oldalon.)


[link]

2017. okt. 2. 02:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 Wadmalac ***** válasza:
69%

Hátul két fő ok van.


1. a lánckeréksor belsejében bújik meg a csapágyazás és a szabadonfutó, ebből ugyebár minimum a szabadonfutónak méretes fizikális kapcsolatban kell lennie az aggyal, ez egy 11-13 fogszámú lánckerék alatt nem fér el.


2. marha kényelmetlen lenne a lánccal úgy birkózni, hogy a külső nagyobb lánckerekek takarják.


3. szerintem a mérnökökben minden utánaszámítás nélkül is dolgozik a tudatalatti megszokás, hogy a gizehi piramist sem a csúcsára állították fel, hanem a talpára. Lehet, hogy erő.-és nyomatékviszonyok területén elműködne, de már ránézésre irreális lenne. :)


A hátsó sor fogsorrendje meg tényleg meghatározza a hajtókar lánckerék-sorrendjét, ami fordított kell, hogy legyen, a keresztbeváltások elkerülésére.

2017. okt. 2. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

#3 Így van nem lenne előnyös, arra a megoldásra én sem írtam azt hogy jó is lenne. :)


#4 "Ha a hajlítót, akkor ennek akkor lenne értelme, ha a tengely túlnyúlna a rögzítési ponton oldalra, és a túlnyúló részen lennének a lánckerekek. "


Igen erre gondoltam, csak nem vettem figyelembe hogy tényleg a rögzítési ponton belül vagyunk és nem kívül.



#5 A csapágy és szabadonfutó helyigénye újabb kiváló

magyarázat! Egyre jobban összeáll bennem a kép a

miértre. :)


A következő pontod már inkább praktikussági

megfontolás.

Az azutáni pedig erőltetett, konkrétan nem tartalmaz

magyarázatot.


Mindenkinek ment a zöld pacsi.

2017. okt. 2. 17:54
 7/7 Wadmalac ***** válasza:

"Az azutáni pedig erőltetett, konkrétan nem tartalmaz

magyarázatot."

Pedig igaz. Hidd el, a mérnökökben is dolgoznak a konvenciók. Sok forradalmi technikai újítás csak annyiból származik, hogy egyszer csak valaki tud máshogy látni.

2017. okt. 9. 09:16
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!