Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Van egy érdekes megoldásom...

EagleHUN kérdése:

Van egy érdekes megoldásom liftekhez, szerintetek működne? Kipróbálnátok?

Figyelt kérdés

Alkalmas: Túristák felvitelére felhőkarcolókba. Illetve több lépcsőben beépítve mondjuk az épületet felezve vagy harmadolva a normál személyszállításra is esetleg alkalmas lehet.


A lényeg hogy a liftnek csak alul és felül legyen szükséges megállója, ki és bejárata. Tehát lehet egy zárt cső. Alulról a zárt csőben sűrített levegő löket indítja és repíti föl a legfelső szintig. Tehát ez a része a "Hyperloop" hoz hasonló meghajtás.


Viszont a fékezési megoldás a mágnesek és vezető fémek pl réz közti kölcsönhatáson alapul (azaz a Lenz törvényen!) . Emiatt az alsó és a felső része a liftháznak réz vagy alumínium burkolatú, míg a liften neodímium mágnesgyűrűk vannak.

Erről bővebben:

https://www.youtube.com/watch?v=4dzSd1iaJYE

https://www.youtube.com/watch?v=sENgdSF8ppA


Ezzel már önmagában megspóroltuk a nagyon hosszú drótköteleket, melyek a nagyon magas épületeknél elég problémásak, már csak az önsúlyuk és teherbíró képességük, na meg a megnyúlásuk miatt is! Ezért szokás több lépcsőben megoldani ott a liftezést. (Csak ritka 1-2db szokott lenni az olyan gyorslift ami közvetlen a tetejére megy. És csak túristáknak.)


Hogyha viszont ezt az egészet megduplázzuk és két ilyen liftházat teszünk egymás mellé, és egymás ellentettjeként üzemeltetjük őket akkor még pluszban:

- Megspórolhatjuk a hatalmas sűrített levegő tartályt.

Mert a lefele jövőből lent is és fent is át lehet vezetni a levegőt, a két dugattyútérben. És csak rásegíteni kell szivattyúkkal.


- Az egész rendszer teljesen drótkötél mentes. Nincs kopás és ebből adódó csere. Megnyúlás, rugalmas kilengés, szakadás.


Annyi hogy alul fölül kell ütköző gumibak. És fönt karokkal meg kell fogni amikor megérkezik, hogy a ki és beszállás idején, ne kezdjen visszazuhanni.


Nem finomkodna a gyorsulással ezért is írtam főleg túrista használatot. A két végétől eltekintve ahol mágneses fékezés működik a köztes térben nagyon begyorsul. Ott csak a zárt csőben a levegő fékezi ami megszorul, szabadesés közeli állapot, azaz részleges súlytalanság is érezhető lenne, kb holdi g-nek megfelelő. :D Fölfelé meg ennyivel több g! Szóval ez így egyben egy "élmény" lift is. Akár épületen kívül is lehetne és átlátszóan kivitelezve a kabin és a liftház is. :D


Na tehát ez a Lenz törvényen alapuló fékezés és pl alul a levegőkiáramlás útjának elzárása azaz levegős fékezés is! elegendő lenne-e hogy kellően lelassuljon a gumibakig, ahova viszonylag finoman kellene leérkeznie?

Szívesen kipróbálnátok?

Bele mernétek ülni?


Előnye még hogy a sűrített levegőt termelheti pl kis teljesítményű napelemből fejlesztett áram is, így sűrített levegőben nagy mennyiségű olcsó energiatárolás is megvalósul, amit akkor használunk fel amikor kell gombnyomásra.



2018. jan. 30. 12:34
1 2 3
 11/24 A kérdező kommentje:

"... csimborasszója. :)"

Csak úgy:

[link]


:D

2018. jan. 30. 23:31
 12/24 Wadmalac ***** válasza:
100%

Elvileg működik, de van vele sok baj.


Sűrített levegős hajtás:

Iszonyatos légmozgató teljesítmény kellene. Más dolog egy palackposta meg egy méretes, súlyos lift.

Nagyon gyorsan kéne nagyon sok levegőt sűríteni ,vagy nagyon nagy nyomáson rettenetes térfogatokat tárolni, ami állati veszélyes.


A két épületes vagy két liftcsatornás együtt működtetés sem működik.

Ha az egyik lift sűrítésének kéne feltolnia a másikat, feltételezed, hogy egy lift súlya dugattyúként elég a másik feltolásához légösszenyomás révén. Nos, nem. Ez még hidraulikus kapcsolattal sem működne, nem hogy összenyomható gázzal.

A két összekötött lifted némi jojózás után megállna valahol a teljes pályamagasság töredékénél.

Ahhoz meg, hogy közben sűrített levegő utánpótlással rá lehessen segíteni, a lefele jövő lifttől jövő levegőt el kéne zárni, hogy ne oda toljon vissza.

Maximum annyit lehetne rásegíteni a lefelé jövő liftekkel, hogy a puffertartályba visszapumpálás energiaigényét csökkenteni lehetne.


Még folytathatnám ezer okkal, de a lényegen nem változtat: az egész nagyon bonyolult, veszélyes és veszteséges lenne.

Sokkal jobban meg lehet ezt oldani tisztán elektromosan. Lefelé jövő lift visszatermeli az áramot, egysínű vasút módjára elektromosan hajtott fülkék, kötél nélkül.


Ilyen meg már van.


A liftek gyorsulását egyébként nem a technika határolja, hanem az ergonómia. Már a tized g-vel gyorsuló liftek is sokaknál kellemetlen hatásokkal járnak.

Az meg nem jó lift, ahol felfelé mindenki letérdel, lefelé meg mindenki kidobja a taccsot.


Nem bántásból, jó, ha vannak az embernek önálló kreatív ötletei, de ezzel együtt jár, hogy nem lesz minden ötlet jó és megvalósításra érdemes.

2018. jan. 31. 07:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/24 A kérdező kommentje:

Értem, köszi a választ Wad, és a többieknek is a válaszokat.


Elsőre jó 5letnek tűnt, de így a levegő és pneumatika viselkedésébe belegondolva már szerintem sem az.

2018. jan. 31. 11:04
 14/24 Wadmalac ***** válasza:
100%
1900-as évek elején Amerikában kísérleti jelleggel működött minimum egy hidraulikus vagy pneumatikus, nem akarok hazudni. Csak valami 2-3 emeletes volt, az akkori jónépnek tetszett, csak elég lassú volt és energiafaló.
2018. jan. 31. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/24 Szirty ***** válasza:
100%

Sok problémát látok én is a megoldásban.

A pneumatkus rendszer rugalmassága miatt a lift sebessége teljesen irányíthatatlan lenne.

És valóban, élménynek bizonyára extrém, de nem biztos hogy aki a kilencvenedikre menne az ügyvédhez az számít arra a liftbe belépve hogy eddig sosem tapasztalt holdi gravitációban találja magát egy ideig.


Véleményem szerint elképesztő költségeket jelentene a tömítések kivitelezése és fenntartása, a működtetéséhez szükséges légsűrítők.


A le/fel egyszerre le/fel mozgó kabinok gondolata elsőre jó, de nem biztos hogy a mindig siető emberek a földszinten hajlandóak lennének megvárni amíg az emeletről valaki le akar jönni (vagy fordítva).


Továbbá: Egy magas épületben mozgó emberek hány százaléka az, aki a legfelső emeletről a földszintre, vagy a földszintről a legfelső emeletre akar menni?


Első gondolatkísérletnek jó, de gyakorlati oldalról nézve rossz ötlet.

2018. jan. 31. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/24 A kérdező kommentje:

Gondolatkísérletnek szántam.

Eleve kikötöttem hogy csak az alsó és felső szint közt járhat és így dolgozók szállítására nem lesz jó.


Azért tettem ezt mert azt én is kivitelezhetetlennek tartottam már akkor is hogy ezt a csövet ajtókkal megszakítva a szigetelés fenntartható lenne. Másrészt a sebesség szabályozásban mágneses fékezés is részt vesz, nem csak a megszoruló levegő. Így a két végpont között valóban nehezen szabályozható a sebesség, és főleg egy adott ponton nem megállítható. Ha pedig telepakoljuk a csövet rézborítással akkor lesz csak igazán energiapazarló a dolog. Mágneses ellenhatással szembedolgozva lehetne csak mozgatni.

2018. febr. 1. 01:52
 17/24 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Ha pedig telepakoljuk a csövet rézborítással akkor lesz csak igazán energiapazarló a dolog."


Igen, de ha az a rézborítás tekercs, akkor áramot termelsz vele. Ha alapból ezekkel a tekercsekkel hajtod a liftet, akkor ez motor a felszálló és generátor a leszálló liftben.

Ha van köztes energiatárolásod, nem is kell ugyanakkor mennie egynek lefelé és felfelé. Meg is állhat bárhol.

És kész is az energiaspórolós lift.

2018. febr. 1. 07:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/24 A kérdező kommentje:

Hoppá ez nem is rossz ötlet Wad. :-)


Sőt ha nem liftet rakunk bele és nagyon erős áramokkal gyorsítjuk fölfelé a terhet akkor lehet "álcázott" védelmi fegyver is belőle vagy műholdat is ki tud lőni. Ha már az elektromágneses ágyú elvén működtetünk egy több 100 méteres és nagy átmérőjű "liftet"... :D

2018. febr. 3. 01:00
 19/24 anonim ***** válasza:
100%

Kedves Kérdező!


Az elgondolás nem rossz, fejlettebb változat létezik. Hidraulikus felvonónak hívják. Ennek lényege, hogy a járószéket hidraulikus munkahenger nyomja fel a kívánatos szintekre.

A gyakorlati tapasztalat szerint ez a megoldás csak kis emelőmagasságok esetén gazdaságos, néhány szintre. Általában ez 7-8 métert jelent. Jelenleg ezt a megoldást főleg teherszállításra használják, bár pl. Budapesten is néhány bkv útvonalon találkozhatunk ilyennel, mint személyfelvonó.


A pneumatikus működtetés kötve hiszem hogy többet tudna a hidraulikus megoldásnál. A levegő kompresszibilitása ugyanis tekintélyes, emiatt a gyakorlati kivitelezés sokkal nehézkesebb.

A másik probléma a rendszer tömörtelensége. Még sűrű és rendszeres karbantartás esetén sem biztosítható, valahol biztosan szivárgás lesz.


További probléma, hogy azt a hosszú csövet hogyan kívánod legyártani? Igencsak tekintélyes felületi érdességi, és tűrési követelményeket kéne támasztani. A gépipar jelenleg is gyárt 6-8méteres hidraulikus hengereket speciális alkalmazásokra, ott is komoly kihívás a pontos megmunkálás és nagy költséget jelentő gép -és mérőpark szükséges. A példádban viszont 8 méternél lényegesen nagyobb cső kéne, amely az anyagmozgatás tekintetében is több problémát vet fel.

A másik megoldás lehetne, hogy szakaszonként gyártják a csövet. Ez viszont illesztési -és szerelési nehézségeket okoz, valamint a megfelelő tömítés biztosítása sem mellékes.


Ezenkívül hogyan biztosítod a szintbeállást? Merthogy mikor a legfelső szintre ér a berendezés, légveszteség miatt elkezd süllyedni. Írtad, hogy karokkal. Ez járható út, de mihelyst lecsökken a csőben a nyomás, a kabin zuhanás ellen védtelen lesz.

Hogyan kívánod megoldani a berendezés zuhanásgátló rendszerét?

Mert kábeles felvonóknál ilyen van. Habár kábel nélküli megoldás nem zárja ki a hagyományos zuhanásgátló rendszert, de a csőben meg hogyan építed be a fogókészüléket?


Végül pedig, de nem utolsó sorban az utasvédelmet biztosítani kell. Mivel az utasok oldaláról semmilyen felelősség nem várható el, és velük szemben a lifthasználatra semmilyen követelmény nincs megszabva, így azt műszaki oldalról (túlméretezéssel és biztonsági berendezések halmazával) kell pótolni. Világszinten a felvonók létesítésére, tervezésére, kivitelezésére igen komoly és szigorú szabványok vannak, amelyeket be kell tartani, a felvonók átadása előtt pedig komplett minőségellenőrzési rendszeren kell átmenniük a felvonóknak.


A te példád viszont a szabvány nagy részének nem felelne meg, így kivitelezni sem lehet.

2018. febr. 3. 15:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/24 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Sőt ha nem liftet rakunk bele és nagyon erős áramokkal gyorsítjuk fölfelé a terhet akkor lehet "álcázott" védelmi fegyver is belőle vagy műholdat is ki tud lőni. Ha már az elektromágneses ágyú elvén működtetünk egy több 100 méteres és nagy átmérőjű "liftet"... :D"


Hát azért ez nem teljesen az elektromos ágyú elve, vagyis tudtommal nem az, amit már kezdenek is beüzemelni hadihajókon. Ott síneken végigfutó elektromos ív tolja a lövedéket.

Én inkább a leendő hyperloophoz hasonlítanám. Csak vákuum nélkül.


Ami konkrétan az említett rakétakilövőhöz azért eléggé nagy gond. A légellenállás egy csőben marhára útban tud lenni, ha ekkora végsebességgel kéne távoznia a lövedéknek. Meg szegény a légellenállástól elégne a sűrű alsó légkörben.

Eléggé behatárolt lenne az is, mit lehet így fellőni, még ha a Burj Khalifa lenne a kilövőtorony, akkor is kéne vagy 100G gyorsulás a szökési sebességhez (fenét, jóval többhöz, éppen a légellenállás miatt), azt meg nem hogy ember, de finom elektronika sem éli túl.

Az energiaigénye meg valószínűleg sok tízezerszerese (tipp volt, inkább százezerszeres lehet) a sima lifthez képest.

Erre a célra nem ártana odatelepíteni egy komplett Paksot.



Szóval, akármennyire jó az ilyen elektromos lift koncepció,ez bizony másra nem lesz jó. :)

2018. febr. 5. 09:04
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!