Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Ha egy jármű jobbra kanyarodik...

Ha egy jármű jobbra kanyarodik, akkor a rá ható eredő erő a menetirányhoz képest balra mutat?

Figyelt kérdés
2019. jún. 9. 13:46
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
Nézz autó/motorversenyt és figyeld meg, jobb-kanyarnál merre sodródik ki a járgány!
2019. jún. 9. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 A kérdező kommentje:
Ez alapján ha nem csúszik meg, akkor az eredő erő nulla, ha viszont igen, akkor balra sodródik értelemszerűen?
2019. jún. 9. 15:14
 3/13 anonim ***** válasza:

Ha egy jármű jobbra kanyarodik, azt azért teheti meg, mert egy erő JOBBRA húzza!

Ha nem lenne ilyen erő, akkor menne tovább egyenesen!

2019. jún. 9. 19:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
58%
Na látom, a dinamika még a válaszolóknak sem megy. Csak azt tudnám, aki laikus a témához, miért válaszol egyáltalában. Javaslom a kérdezőnek, tekintse át az alapvető kinematikai fogalmakat, úgy mint pálya, görbület, ívkoordináta, tangenciális irány. Ennek fényében definiálja a "menetirány" fogalmát. Mert (a témában jártasak számára)köztudott, hogy az elemi kinematikában ez a fogalom nem ismeretes. Az erők vizsgálatához pedig javaslom elemezni a dinamika alaptörvényét. Ez nyilván egy vektorkettős lesz, hiszen az egyenleteket a haladó és a forgó mozgásokra is fel kell írni. Azt már csak félve merem említeni, hogy általános esetben egy kvázistatikus egyensúly írható fel, mivel a D'Alembert elvről bizonyára nem hallott a kérdező.
2019. jún. 9. 23:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 A kérdező kommentje:
Ezek után akkor most mit gondoljak? Közelebb nem jutottam a helyes válaszhoz az biztos, csak mégjobban összezavartatok, köszi.
2019. jún. 9. 23:50
 6/13 anonim ***** válasza:
Nem gondolni kell, ez nem barkóba. Át kell tekinteni azokat, amiket leírtam.
2019. jún. 10. 00:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

Annyira nem bonyolult a dolog.

Ha a jármű egyenes vonalban, vízszintesen megy, akkor csak függőleges erők hatnak rá (a gravitáció és az úttest nyomóereje). Ezek most nem érdekesek, mert nem változtatják meg a haladási irányt.


Arra gondolj, hogy ahhoz, hogy a jármű JOBBRA kitérjen - mégis, miféle erő kell?

2019. jún. 10. 00:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
#7 Egy járművet nem lehet pontként modellezni, ha a kanyarodáskori eredő erő a kérdés. Egy autó nem egyenlő egy bolygóval, aminek a mozgását távoltérről anyagi pontként kezelhetünk! Másrészt legalább azt mondjátok meg, hány szabadsági foka van egy autónak. Mert ugye a mozgás leírásakor a független koordináták száma is ettől függ, így a lehetséges erőkoordináták száma is. Erő irányáról pedig akkor lehet beszélni, ha a koordinátákat is ismerjük!
2019. jún. 10. 10:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 Wadmalac ***** válasza:
100%

Nem kéne túlbonyolítani a kérdést.

A kocsi tehetetlenségéből következően egyenesen szeretne tovább menni. A kanyarodáshoz ezért oldalirányú erővel kell rá hatni.

A kocsinál ezt a kanyarra forduló kerekek teszik meg.

Az, hogy milyen éles kanyarra képes milyen tempónál, már bonyolultabb kérdés, függ a kerekek súrlódásától (kicsúszás), a jármú súlypontjának magasságától (borulás) stb.

Az erő egyértelműen a kitérítő erő és a kitérítés irányába hat.

A keveredés oka, hogy nem mindegy, milyen viszonyítási rendszerből nézzük a dolgot.

A jobbra kitérő kocsiban az utasok balra kenődnek, ők ezt egy balra ható erőként élik meg, de valójában csak a tehetetlenségüket érzik meg, ahogy a testük próbál egyenesen továbbhaladni a jobbra kitérő autóban.


Leeht itt erőábrákat felrajzolgatni, de az alap megértéshez ennyi szerintem elég.

2019. jún. 11. 10:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:

Wadmalac, lehet hogy nem kéne túlbonyolítani, de azért a precízebb megfogalmazás célravezetőbb lenne.


"Az erő egyértelműen a kitérítő erő és a kitérítés irányába hat."


Az a baj, a kérdező "menetirányról" beszél, amit még nem is definiált, erre korábban rámutattam.


Most további két új fogalmat hozol fel: "kitérítő erő" és "kitérés iránya" amelyek definiálása még nem láttak napvilágot. Most ha egyre több ismeretlen fogalmat vezetünk be, az szerintem csak elhomályosítja a látképet, a kérdezőt is.


Kitérésről legfeljebb ingánál lehet beszélni a mechanikán belül. Persze a kresszben is mondhatják, hogy kitér a jármű jobbra, csak az teljesen mást jelent.


Szóval hogy tisztába legyenek téve a dolgok, el kéne dönteni, hogy milyen terminológiát választunk.


Kár, hogy a kérdező nem reagál, mert a feladatkiírás így nem egyértelmű. Hogy született több válasz is, amelyek más-más alapértelmezésre épülnek, nem jelentenek így érdemben semmit.

2019. jún. 11. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!