Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ

Főoldal Belépés/Regisztráció Egy véletlen kérdés Facebook






Kategória: Tudományok » Egyéb kérdések

A kérdés

Mennyi hulladékvasból mennyi acél lesz? Illetve mit tesznek még az acélokhoz (s355, p265 anyagminőségnél)?

Tegyük fel beviszek a méhbe 5db pár helyen erősen korrodált autó karossszériát teljesen kibelezve, az kb 1 tonna.

De ezek festve vannak ...+pár darab lemezhordót...konzervdobozt az galvanizálva van...Ezeket préselik adagolható tömbökké. Beolvasztás után hány tonna acélterméket nyernénk S és P anyagminőségben?

Illetve más e a hulladék/késztermék aránya ha 1tonna 1méteresre darabolt idomacélt "H ""U ""I "acélt (100-300mm közti ) viszek be ?



Keress kérdéseket hasonló témákban: acél, kohászat, hulladékvas, méh, anyagminőség

  okt. 5. 22:20  Privát üzenet  

A válaszok

Szerkezeti acélok

[link]



A válaszíró 73%-ban hasznos válaszokat ad.
# 1/5Időpont okt. 6. 10:56 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Gézengúz-2 nevű felhasználó válasza:

Folyékony acélra, vagy késztermékre vonatkozó adatokat kérsz?

Az LD-eljárás fémvesztesége kb. 10%, tehát a te 1 tonnás hulladékbáládból 900 kg acél lesz.

Csak a dolog nem ilyen egyszerű, mert az LD-eljárás folyékony nyersvas nélkül nem működik.

Az oxigénes konverteres acélgyártásra (LD) a régi jegyzeteim között kotorászva a következő üzemi mutatókat találtam 1 tonna acél előállításához:

Fajlagos fémbetét 850 kg nyersvas, 280 kg hulladék - összesen 1130 kg fémbetét.

Oxigén felhasználás 50 -60 normál-köbméter/ t acél.

****************

Bocs! Ebédszünet. A feleségem szólt, hogy hagyjam az ámítógépet.


****************



A válaszíró 86%-ban hasznos válaszokat ad.
# 2/5Időpont okt. 6. 12:59 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Gézengúz-2 nevű felhasználó válasza:

Még egyszer bocs! A sült krumplit nem hagyhattam kihűlni. ( Ne visítsatok! A saját pénzemen vettem, nem Viktor adta :P)

Folytatom a fajlagos szükségleteket.

Tűzállóanyag 2,5 - 6 kg/t acél.

Égetett mész 10-15 kg/t.

Hűtővíz 20 -30 m^3/t.

villamos energia 10 -20 kW óra/t.


Ezekből az adatokból lazán kiszámítjuk: 1 tonna hulladékhoz adunk 3,036 tonna nyersvasat, és 3,571 tonna acélt kapunk.


Az LD-eljárásnak viszonylag nagy a fémvesztesége. Kemény fúvatásnál a lándzsa fúvókáján kiáramló oxigén sebessége meghaladhatja a hangsebességet. A konverterben egy izgalmas buli alakul ki. A konverterből kirepülő vasoxidban dús salak is növeli a veszteséget.

- Mi van a többi éljárással?

Ívfényes, vagy indukciós kemencében végzett olvasztásnál kisebb a fémveszteség.

Ezeknél az eljárásoknál 99,0 - 99,5 % a hulladék aránya. Egy kevés nyersvasra szükség van, de azt is szilárd állapotban adják az adaghoz rendszerint. A beolvadási karbontartalomnak 0,3 - 0,4 %-kal magasabbnak kell lenni mint az elérni kívánt karbontartalom. Azért kell egy kis karbont elégetni az acélban, hogy a felszabaduló szén-monoxid buborékok homogenizálják, és megtisztítsák az acélt.

Az 1 tonnás hulladék-bálából 950 - 980 kg folyékony acél lesz.

- -

A dezoxidálás, és ötvözés nem elválasztható fogalmak. A karbon kiégetése után az olvadt acélban fölösleges oxigén marad vissza, amit dezoxidálással távolítunk el.

A dezoxidáló szerek egy része leég, és megköti az oxigént, más része az acélban marad ötvözőként. (Vannak kivételek.)

A magas folyáshatárú, hegeszthető szerkezeti acélokat szilokomangánnal, ferromangánnal, ferroszilíciummal, alumíniummal, ferrovanádiummal , vagy ferronióbiummal ötvözzük.

A mangán adja a magas szakítószilárdságot, az alumínium, vanádium szemcsefinomító, és a az acél hidegtűrő képességét javítja.

Ötvözésnél először nyilván nem a drága ferrovanádimot lökjük az üstbe, hanem szilikomangánnal, vagy ferromangánnal indítunk.



A válaszíró 86%-ban hasznos válaszokat ad.
# 3/5Időpont okt. 6. 15:07 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Gézengúz-2 nevű felhasználó válasza:

Hátha mást is érdekel. Válasz a privát kérdésre.

Ózdi, kassai acélműről viszonylag keveset tudok. Dunaújvárosban kohászkodtam egy kicsit, aztán időben váltottam hőkezelésre.

Ózdról:

https://www.youtube.com/watch?v=TTJ3TNk0fDY


- - IN MEMORIAM MARTIN ACÉLGYÁRTÁS - -

Kb. 20 éve megszűnt az EU-ban a Martin-eljárás.

Dunaújvárosban 1 kis ívfényes, és 4 darab 180 tonnás oxigénes Maerz-Boelens kemencében gyártottak acélt. ( A Maerz-Boelens a Martin kemence továbbfejlesztett változata, legszembetűnőbb különbség a szegmensekből álló függesztett boltozata.)

Ózdon 9 kisebb kemence volt. Mindkét üzem megtermelte az évi kb. 1 millió tonna acélt.

Néhány érsekesség a Martin eljárásról:

*Egy ilyen kemence annál gazdaságosabb, minék nagyobb. Az USA-ban, SzU-ban 300 tonnás kemencék is voltak.

* Egy Maerz, vagy Martin kemence 8 hétig dolgozott, utána lebontották, és újjáépítették. ( Kb. egy hét a nagyjavítás - 9 hetes ciklus.)

* A Martin eljárás igen rugalmas volt. Akár 100% nyersvassal, akár 100% hulladékkal is dolgozhatott. ( Ha volt a hulladékban néhány motorblokk öntvény karbonizáló anyagnak.)

* A kemence belseje csapolás után fehéren izzott, a kemence fenék félig képlékeny volt. Ezért a kemence aljára égetett meszet, és laza hulladékot terítettek. Azután jöhetett a nehéz hulladék.

A bálázott, és nehéz hulladékot szerették az olvasztárok, mert azzal gyorsan meg lehetett rakni a kemencét. Házi ökölszabály volt, hogy a berakott hulladék érje el az 1000°C hőmérsékletet mikor rákerül a következő réteg hulladék. Mivel a kemencék berakás, és beolvasztás alatt maximális teljesítménnyel fűtöttek - ami a csövön kifért - a hőt jobban vezető nehéz hulladékkal lehetett jó adagidőket teljesíteni.



A válaszíró 86%-ban hasznos válaszokat ad.
# 4/5Időpont okt. 9. 00:34 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
A kérdező kommentje:

Amiért kérdeztem

Egy acél kereskedésben dolgozom. Most a kassai acélműből írok. Sajnos ahol laktam gyerekkoromban hulladékvas telepek sokasága költözött oda. Fújt is a rozsdás szél.:( Autó fényezése kívűlről rozsdásodott nyáron. 2000es évek elején a Méh telepek előtt sorban álltak a kisteherautók. Keleti autók roncsait hordták. Utcánk végén Ikaruszokat (250darabot 10év alatt )előtte vasúti vagonokat vágtak össze. Bár akkor tájt még (1990es évek vége) valami működött Miskolcból.

Csak az Acélváros környékén(15km es körzet) napjainkban legalább 100 kisebb de inkább nagyobb méhtelep van.

Sosem értettem hová lehet ennyi vashulladékot eltenni. Mára kisebb a forgalom. A hulladékvasnak van még egy vesztesége a szél. Nagyon hordja a rozsdát.



# 5/5Időpont okt. 10. 09:39 Privát üzenet

Értesítsünk róla, ha új válasz érkezik? Válasz küldése



Kapcsolódó kérdések
Mi lehet az alapanyaga ennek a 13kg-os propán gáztartálynak? Acél?
Titánium vagy rozsdamentes acél?
Damszkuszi pengékkel kapcsolatban több kérdés?
Mi azok a különlegesen csillapított acélok? Milyen példák vannak rájuk? Hol alkalmazzák őket?
Ha megolvasztok egy acélt, és utána kiöntöm egy formába (pl téglalap) vmi olyan dologba, amit nem olvaszt meg az a forró olvadt acél, akkor ugyanazok maradnak a tulajdonságai, a...
Mekkora a nedves fa dinamikus súrlódási tényezője acél felülettel érintkezve mozgás során?

Kérdések a Tudományok rovatbólKérdések az Egyéb kérdések rovatból








Minden jog fenntartva © 2019, www.gyakorikerdesek.hu | GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | WebMinute Kft. | Kapcsolat: info (kukac) gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!