Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Van olyan anyag, amely képes...

Van olyan anyag, amely képes elnyelni a tömeget és a sebességet?

Figyelt kérdés
Elképzeltem mi lenne ha lenne egy olyan anyag, amely például egy zuhanó repülőgépet "lelassíthatna". Becsapódás előtt. Például ilyen zselatin, zselé szerű anyag, amely képes lenne elnyelni az erőt. Ha például zuhanna egy repcsi és a hajtómű alá, vagy akár az egész repcsi alá felszerelni valamilyen cuccost, amely tartalmazná ezt az anyagot. És zuhanás közben lőné ki magából, hogy abba bele landolhasson. Persze a sebesség miatt a tömeg sokszorosára nő, de nem lehetne ezt kiszámolni? Például x sebességnél mekkora tömeg rakódik a járműre. Ehhez mérten ilyen anyagot képezni, amelybe nem bele törne az erő, hanem elnyelődne. Lehet hülyeség amúgy. :)

#Tömeg, baleset megelőzés
2020. aug. 12. 00:02
1 2
 1/12 A kérdező kommentje:
Végül is nem a példa a lényeg, hanem a megvalósíthatóság kérdése. Mindig csak rohanunk, berendezkedtünk egy siker orientált társadalomra. Én úgy vélem, hogy mi alapvetően nem ezért lettünk teremtve. Talán egy csomó dolgot tudhatnánk, ha a társadalom nem nyomna el minket.
2020. aug. 12. 00:34
 2/12 anonim ***** válasza:
67%

Javaslom gondolkozz kicsit. A fizika nem így működik. Olvass utána az ütközéseknek, lendület/impulzus megmaradásnak.

Ha egy test elejét lelassítod a vége attól még tovább gyorsul. Így mindenképpen igénybevételt kap a repülőd farka az orrának lassításának pillanatában és letörik. Ha egy merev test minden pontját egyszerre tudnád lassítani akkor lenne értelme a kérdésednek, de mint mondtam, a fizika nem így működik.

2020. aug. 12. 02:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
A repülő minden esetben porrá zúzódik, bármilyen légzsákot nyitnál ki alatta. Szerintem ~1 km vastagságú elnyelő kéne ahhoz, hogy a repülőt szépen lelassítsa még a földet érés előtt.
2020. aug. 12. 03:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
66%
Ja és egyébként lehetséges lelassítani és megállítani a lefelé zuhanó tárgyat, csak nem így, hanem programozott rakétákkal, előre kiszámolt zuhanással. A SpaceX csinálta meg elsőként.
2020. aug. 12. 03:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 L.. István ***** válasza:
100%

Kis gépeknél használnak már ejtőernyőt, jónéhány ember életét mentette már meg. Nagy dög utasszállítóknál nemigen működne. Bár ahogy most belegondoltam fékezőernyőt szerelhetnének rájuk mint amilyen a vadászgépeken van, egy kényszeleszálláskor biztos jól jönne.

[link]

2020. aug. 12. 07:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
41%

"Végül is nem a példa a lényeg, hanem a megvalósíthatóság kérdése. Mindig csak rohanunk, berendezkedtünk egy siker orientált társadalomra. Én úgy vélem, hogy mi alapvetően nem ezért lettünk teremtve. Talán egy csomó dolgot tudhatnánk, ha a társadalom nem nyomna el minket."


Most ez egy kérdés, vagy filozófiai kiáltvány?

2020. aug. 12. 08:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 Wadmalac ***** válasza:
76%

Ahhoz, hogy a zuhanó gépben ne haljon meg senki, jóval 1 G alatti lassulással kéne megállnia.

Számold ki, hogy ehhez mekkora útra van szüksége mondjuk 400 km/h-ról.

Aztán gondolkodj el, hogy ennyi hosszúságban a gép elé rakott "puha" anyagból mennyit kéne magával hurcolnia a gépnek.


Ki fog jönni, hogy ha ennek a cuccnak köbmétere csak pár gramm, is tonnákra lenne szükség és több száz köbméterre.


Esélytelen.

A gépet esetleg bármilyen szögű zuhanásból lassító rakéták is több helyet, tömeget foglalnának, mint amennyit a gép egyáltalán szállítani tud.


Egyetlen megoldás lehetséges: fékező- majd ejtőernyő.

Kisgépeken már néhol alkalmazzák, nagygépeken is vannak ilyen koncepciók, külön leváló és ernyővel leszálló utastér stb.

Csak ehhez nulláról kéne újratervezni a szállítógépeket.

Az meg akkora pénz, amit a gyártók és légivállalatok nem tudnak kiadni, így is minimális árréssel dolgoznak.


A jövőbeli, teljesen új dizájnú repülőknél bekerülhet a tervekbe ilyesmi, a maiaknál esélytelen, ez pedig azt jelenti, hogy 30-40 éven belül nem fog elterjedni.


De addig is legyen elég a tudat, hogy a 6-os helyijáraton minimum hússzor akkora esélyed van meghalni, mint repülőn.

2020. aug. 12. 10:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 Wadmalac ***** válasza:

Egy koncepció utasgép ernyőre:

https://www.youtube.com/watch?v=pIGkmDb0aIw

2020. aug. 12. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
@Wadmalac, az 1G honnan jött? Ha mindenki be van kötve, röhögve ki lehet bírni ennek a többszörösét is. az már más kérdés, hogy a gép bírná-e, de szerintem igen. 3-4 G-t mindenképpen.
2020. aug. 12. 11:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 Wadmalac ***** válasza:

#9:

Onnan jött, hogy egyáltalán nem biztos, hogy mindenki be van kötve.

Nem minden légibaleset jön úgy, hogy pilóta bácsi bejelenti, mindenki szépen húzzon vissza a helyére.

A repülés nem túl régi történetében történtek halálos balesetek sima légörvényeknél, mínusz 1-másfél G rövid hatásoktól.

Ha faca ötpontos övekben ülne a nép, plusz mondjuk mindenkinek lenne légzsákja is (mondjuk akkor utána dobhártyája nem), szerintem 5-6 g is 99%-osan túlélhető lenne.


Csak erre nincs biztosíték.

Az mondjuk tuti, hogy ha 3-4 G lassulás lenne, is sokan megmenekülnének, ahhoz képest főleg, hogy simán lezuhan a gép.

2020. aug. 12. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!