Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Mi történt a galaxisunk...

Mi történt a galaxisunk utolsó bolygójával?

Az egyik online játékomhoz kerestem információt az interneten a kilenc bolygóról. Vagyis jobban mondva már csak nyolc, mert a Wikipédián a napjainkban meglévő bolygók közül a Plútó már nem szerepelt a listán. Tudja valaki hogy miért?
2011. aug. 27. 20:52

Először is: galaxisunk a Tejútrendszer, ezen belül van a Naprendszer nevű bolygórendszer, ahol élünk.

A kérdésre a válasz:

A Plutót átminősítették törpebolygónak, azóta nem szerepel a bolygók között. Bővebb info itt:

2011. aug. 27. 21:01
Lehet, hogy még emlékszel is rá, hatalmas médiahype volt, még tüntetést és aláírásgyűjtést is rendeztek szegény Plútó jogaiért, sőt, valami perrel is fenyegettek, hogy Hágáig mennek vele. Ezzel volt tele a tévé, a híradó, a híroldalak, az Index...
2011. aug. 27. 21:04
Értem! Köszi.
2011. aug. 27. 21:13
Amennyire én tudom, ezt egy szűk tudóscsapat döntötte el (Nemzetközi Csillagászati Unió), és sokan vitatják a jogosságát szakmai körökben is.
2011. aug. 27. 23:12
 5/5 Vree ***** válasza:

Nagyon jó leírás (angol): [link]

A lényeg az hogy rájöttek hogy egy egész égitest övezet (a Kuiper-öv) húzódik a Naprendszer határán és a Plútó inkább ennek a része mint önálló bolygó. Amikor 2005-ben felfedeztek egy égitestet a Kuiper-övön belül ami nagyobb volt mint a Plútó (stílusosan Erisnek nevezték el, a viszály istennőjéről) akkor el kellett dönteni hogy hogyan tovább. Ha a bolygó definíciója az marad mint eddig, akkor nem csak az Erisnek kellett volna felkerülnie a bolygók listájára de számítani lehetett rá hogy a Kuiper-övben majd a jövőben talált más testeket és kénytelenek leszünk hozzáadni.

Egyébként ez az eset nem példa nélkül álló; amikor felfedezték 1801-ben a Ceres-t, egy égitestet a Mars és a Jupiter között, fél évszázadig úgy oktatták mint a bolygók egyikét. Nem sokkal ezután rájöttek, hogy egy egész aszteroida övezet húzódik a Mars és a Jupiter között, és a Ceres-t visszaminősítették.

Ezt a jelenlegi problémát úgy oldották meg hogy felvették a "bolygó" cím kritériumai közé azt hogy egy bolygó meg kell hogy tisztítsa a pályáját más nagyobb égitestektől. Ha ezt nem teljesíti, akkor az új besorolás szerint törpebolygónak számít.

2011. aug. 28. 11:11