Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Vízszintes -függőleges? A...

Karesz6969 kérdése:

Vízszintes -függőleges? A lenti híd linkje kapcsán ismét eszembe ötlött egy "elmebetegség" amit már nyilván más is boncolgatott de itt a topikban nem találtam.

Figyelt kérdés

Arról van szó, hogy ha egyenest akarunk rajzolni egy papírlapra ami az asztalon előttünk hever, sehogyan sem fog menni...


Erre az általun egyenesnek vélt vonalra - tételezzük fel, hogy ő a vízszintes - ha merőlegest állítunk csak ahhoz a ponthoz képest lesz az ahonnan az kiindul a szakaszra már nem.

Vagyis ami a föld forgástengelyére merőleges az soha sem lesz vízszintes ami már egy paradoxon is egyben ha jól gondolom.

Ez abból következik, hogy az egyenesünk nem vízszintes hanem horizontális ugye? Vagyis a földön egy egyenest csak a körérintővel párhuzamosan tudnánk húzni egy adott ponton. (természetesen végtelen számú ilyen pont van) A vízszintes cáfolására elég megnéznünk pl. a Balatont a partról nézve a másik part irányában. A víztükör horizontális, követi a föd görbületét ami nem vízszintes.


A linken a 32,5Km hosszú híd esetében ez teljesen alátámasztható, ott a függőleges tagok már szöget zárnak be egymással - vízszintes híd esetén ugye ezek párhuzamosak lennének egymással - amiből az következik, hogy az általunk vélt vízszintes az egy "körív darab", bár mekkora is legyen a hossza.


Íme a Donghai híd:


[link]


Elképzelhető tehát, hogy a számításaink, méréseink ez irányban kissé pontatlanok??


Elnézést, ha kissé fárasztóra sikeredett az eszmefuttatásom, de azért szeretnék véleményeket olvasni az alapkérdésről:-))



2012. szept. 24. 13:06
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
És mi a kérdés?
2012. szept. 24. 14:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
Igen, a Föld gömbölyű, és a mérések, számítások pontatlanok. Mégis sikerül igazodni a Föld görbületéhez azt ekkora építményeknél.
2012. szept. 24. 14:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 A kérdező kommentje:

Kedves 1.


Örülök, hogy Neked ez nem kérdés de nekem sikerült kellőképpen belebonyolódnom amikor próbáltam megérteni a vízszintes-függőleges okozati összefüggéseit a "görbe" Föld viszonylatához képest:-))

2012. szept. 24. 14:42
 4/14 anonim ***** válasza:

nna, már megint egy paradoxon vadász :P


nincs ebben semmi paradoxon, a föld gömb alakú, ezt tudjuk, a víz felszín szintén görbül néha (felületi feszültség meg ilyesmi okokból, vagy pedig a gravitációs erők miatt, ami miatt a föld is gömb alakú)


viszont ha fogok egy papírt, és egyenesen tartom, akkor a papírra rajzolt egyenes is egyenes. vagy a kés éle is egyenes. Nyilván molekuláris szinten nézve már nem pontos, de az kit érdekel. Van elmélet, ahol az egyenest tökéletesnek vesszük, meg van a gyakorlat. ha egy épületet tervez egy mérnök pl, akkor pontosan ki tudja számolni hogy mekkora pontosságra lesz szüksége, de adott esetben hozzászámolhatja a föld görbületét vagy hasonló dolgokat is (pl hogy egy magas épületet a szél megingat kicsit).

2012. szept. 24. 14:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
100%

"Arról van szó, hogy ha egyenest akarunk rajzolni egy papírlapra ami az asztalon előttünk hever, sehogyan sem fog menni..."

Nem bizony. Ugyanis ha te bármit rajzolsz, akár vonalzóval, akár nélküle, az nem lesz egyenes. Az egyenesnek ugyanis csak egy dimenzióban van kiterjedése, a papírra rajzolt alakzatnak meg háromban. A vonalnak ugyanis lesz szélessége (igaz, kicsi, de lesz) és a grafitceruza nyomának mérhető a magassága is (elektronmikroszkóppal). Tehát ha lerajzolod az egyenest, az nem is egyenes, mert egy háromdimenziós alakzatról van szó.

Ennek ellenére nagyon jól lehet használni a megrajzolt egyenest. Vajon miért? Nos, azért, mert a valóság nem mindig ugyanaz, mint a geometria. A geometriában modellekkel dolgozik az ember, a pont, az egyenes, a sík és hasonló alakzatok a valóságban nem léteznek annyira tökéletes, idealizált formában, mint ahogy a geometriában használjuk őket.

A valóságban tehát nincs egyenes. Minden, amit egyenesnek hiszünk, görbe. Hogy milyen görbe, abba ne menjünk bele, mert a Föld nem gömb alakú, tehát nem egyszerű körívről van szó. De görbe és kész.

Csak egyáltalán nem biztos, hogy mindig észrevesszük, hogy az egyenes görbe. A Föld sugara 6.370 km, egy A/4-es lapra húzott egyenes szakasz pedig sehogyan sem lehet hosszabb 363 mm-nél (ez nagyjából a lap átlójának hossza). Ha a Földet 6.370 km sugarú gömbnek képzeljük el és letesszük a földre ezt a lapot, akkor vajon mekkora geometriai torzulást okoz a 363 mm-es szakaszon (mert ugye nem egyenest rajzoltunk, csak szakaszt) a 6.370 km sugarú gömb?

Elárulom: nagyon kicsit. Ki lehet számolni, de annyira kicsi a torzulás, hogy ha idealizálunk és egyenesnek vesszük a szakaszt, akkor is jó eredményeket kapunk a későbbi számítások, szerkesztések során. Ebben a méretben tehát elhanyagolható a Föld görbületének hatása.

Egy 32 km-es híd esetén viszont már számolni kell ezzel is és a mérnökök minden bizonnyal meg is tették. A függőleges tartóelemek valószínűleg szöget zárnak be egymással a híd két végén. Viszont ettől még nem lehet azt mondani, hogy valamelyikük ne lenne függőleges. A "vízszintes" és "függőleges" ugyanis önkényesen megállapított fogalmak, mi, emberek találtuk ki őket. Függőleges az az irány, amerre az elengedett golyó esik, vízszintes meg az, ahogy a magára hagyott pohárban megáll a víz. Vagyis a függőleges irányt az adott pontbeli nehézségi erő jelöli ki, a vízszintes meg rá merőleges. A híd két végén nem egyezik meg egymással a nehézségi erő vektora, de mindkét pontban az a függőleges irány, amerre a tartóelemek mutatnak. Ha felcserélnéd őket, összedőlne a szerkezet, mert mindkettő ferdén állna.

Sőt, képzeld el: ez az egész "vízszintes-függőleges" játék teljesen értelmetlen. Ha egy gyorsuló űrhajóban ülsz, lehet, hogy a vízszintes és függőleges irányok egészen másfelé lesznek, mint itt, a Földön. De neked, akkor, ott az lesz a vízszintes és függőleges, amit megállapítasz.

2012. szept. 24. 15:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:

"Vagyis ami a föld forgástengelyére merőleges az soha sem lesz vízszintes ami már egy paradoxon is egyben ha jól gondolom. "

A Föld felszín két pontján igaz, ahol a forgástengely metszi a felszínt, vagyis a sarkakon. De ez nem paradoxon, ez így természetes.

2012. szept. 24. 15:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 A kérdező kommentje:

Nagyon köszönöm az értékes hozzászólásod, melyet ragyogó példák sokaságával színesítettél.

Eddig pl. sosem gondoltam bele egy meghúzott vonal 3D lehetőségeibe...

Valóban ha azt nézzük mennyire "görbe" az egyenes akkor ez biztosan belefér egy kisebb - nem a híd esetében - rajz vagy terv esetében a maximális tűréshatárba, ill még meg sem közelíti azt:-)


Minden relatív...hát erre az estre ez látványosan is igaz a boncolgatások kapcsán.

2012. szept. 24. 15:44
 8/14 A kérdező kommentje:
Igen a Föld felszín 2 pontján igaz, ez teljesen világos és a két ponton túl újbúl függőlegesek a Föld forgástengelyéhez viszonyított merőlegesek.
2012. szept. 24. 15:51
 9/14 anonim ***** válasza:
Nem, ez csakis az egyenlítőn igaz!
2012. szept. 24. 16:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:

Kezdjük azzal, mi is az, az egyenes? Az egyenes a geometriában alapfogalom, tehát nincs és nem is lehet pontosan definiálva, legfeljebb körülmagyarázva. Egyes megfogalmazások szerint: A geometriai egyenes egy olyan mindkét végén a végtelenségig nyúló folytonos pontsorozat, ami a beágyazási környezetében lévő szemlélő számára nem minősül görbének.

Nem keverném össze az egyenes és a vízszintes fogalmát. Bár a vízszintest a lexikonok is egyenesként határozzák meg, de mint a kérdező példájából is következik ez nem igaz, legfeljebb nagyon kis méretekben közelít az egyeneshez.

Sokáig a fény irányát egyenesnek tekintették, de ezzel is úgy jártak, mint a vízszintessel. Csak a fény sokkal nagyobb távolságokban sokkal jobban közelíti az egyenest. De aztán kiderült, hogy csillagászati méretekben a tér is görbült, merthogy az égitestek elgörbítik a fénysugarat.

Tökéletes egyenest persze, hogy nem lehet rajzolni, se kézzel, se vonalzóval, se nyomtatóval. Legfeljebb modellezni lehet. Rajzolunk valami az egyeneshez közelítőt és rámondjuk, hogy az egyenes. Minél jobban megközelíti a rajzolt valami a valódi egyenest, annál jobban tudjuk használni, pl. szerkeszteni vele. Nincs ezzel a gyakorlatban semmi gond.


Egyébként én sem látom, hogy konkrétan mire vonatkozik a kérdés, csak azt értem, hogy a kedves kérdező a felvetéseire valamilyen magyarázatot vár. Így aztán tegye fel minden válaszoló a kérdést saját magának!

2012. szept. 24. 16:44
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!