Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Mit jelent az ha egy gumiabron...

Mit jelent az ha egy gumiabroncs homológ? Gondolok én itt pl. Cross/Enduro gumikra.

Figyelt kérdés
2012. okt. 1. 07:15
 1/2 anonim ***** válasza:
100%

Vannak a világon mindenféle technikai szabályzatok. Vannak ilyen szabályai az egyes versenysorozatoknak és van szabályzat a közúti közlekedésre vonatkozóan. A versenysorozatok szabályai általában a gumik összetételére, szerkezetére, méretére, mintázatára, árára vonatkoznak, megadják, milyen határok közt kell lenniük az adott versenysorozatban használható gumiknak.

Az utcai közlekedés technikai szabályait az ország közlekedésért felelős minisztériuma dolgozza ki, gyakran nem egyedül, hanem egy nemzetközi szabályrendszert adaptálva. Például nálunk egységes európai rendszer van erre, az európai országok nagy részében ugyanazon követelményeknek kell, hogy megfeleljen egy gumiabroncs. Az utcai gumik esetén meghatározzák a mintázat elosztását és mélységét, a zajszintet, az elérhető tapadást száraz és nedves aszfalton és még ezernyi más paramétert, de csak ezeket tudom.

Ha egy gumiabroncs homológ egy adott szabályzattal, az azt jelenti, hogy megfelel a szabály előírásainak. Ha mondjuk egy gumira azt mondják, hogy Superbike-homológ, akkor az azt jelenti, hogy a Superbike-VB előírásainak megfelel, a futamokon használható. Az utcai homologizációval, avagy E-jellel rendelkező gumik pedig megfelelnek az európai követelményrendszernek, ezért közúton is használhatóak.

Nem minden gumiabroncs rendelkezik ilyennel: a sportmotorokhoz lehet kapni slickgumikat, amik értelemszerűen nem használhatóak utcán (mert minta egyáltalán nincs rajtuk), vannak esőhöz való vágott slickek, amik közt szintén nem mindegyik használható közúton és a krosszmotorokhoz is árulnak nagy mintázatblokkokkal rendelkező, óriási mintamélységű gumikat, amik nem használhatóak közúton. Ezekkel az a probléma, hogy terepen borzasztó jól kapaszkodnak, de aszfalton óriási hangjuk van és a nagy mintázatblokkok miatt rosszul tapadnak: csak a mintázat teteje éri az aszfaltot, ami csökkenti a tapadó felületet, a magas mintázatblokk pedig elég erősen tud kúszni oldalirányban. Így aszfaltúton nem biztonságosak, tehát a közúti közlekedésre alkalmatlanok (mert ott meg van aszfaltút bőven).

Autók esetén is van ilyen: a szöges gumik például mifelénk nem homológok a közúti közlekedési előírásokkal. Fel lehet őket szerelni az autóra, nem látszik semmi érdekes rajtuk, de közúton nem használhatóak. A skandináv államokban más a helyzet, ott van is értelme, de nálunk télen is elég sűrűn lehet találkozni száraz vagy csak latyakos aszfalttal, amin a szöges gumi rosszabb, mint a szög nélküli.

2012. okt. 1. 08:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 A kérdező kommentje:
Remek kielégítő választ kaptam köszönöm ! Ebből az a kérdés merül fel, hogy adott abroncsra leírják fórumban tulajdonságnak hogy homológ, abból nem derül ki, hogy esetleg versenyzési előírásnak, vagy utcai használat szabályainak felel meg ? ez a nagy dilemmám, főleg vizsgáztatás miatt.
2012. okt. 1. 09:06

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!