Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Mennyire vennétek komolyan...

Mennyire vennétek komolyan egy ilyen gondolkodót?

Figyelt kérdés
Mivel ezerszámra lehetne gyártani felcímkézett nézetválogatást, arra jutottam, hogy megelégszem az ideológiai összetevők megismerésével, és nem akarom ezek minden egyes variációját valamilyen név+izmus keretében a fejemben tartani. A másiknak mindössze definiálnia kéne egy-két mondatban az adott fogalmat, és máris tudnék rá reflektálni. Viszont attól tartok, hogy egy vitára alkalmatlan ember látszatát keltem, ha nem alkalmazkodom a lexikális elvárásokhoz. Ahogyan az sem segít a megítélésemen, hogy autodidakta vagyok.

2023. jan. 18. 14:30
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
95%

A legutolsó mondatodat felejtsd el. Az ostobák véleménye nem számít.

Amúgy ne a címkéket jegyezd meg, hanem a mondanivaló lényegét értsd meg. Az különbözteti meg egyiket a másiktól. Ugyanakkor azt se felejtsd, hogy az emberek sokfélék, a helyzetük is, ebből következően nézetük, szemléletük is. És ha ugyanarról van két nézet, abból nekm következik, hogy egyik igaz másik hamis. lehet mindkettő is igaz, vagy mindkettő hamis.

Például demokrácia. Ez szimplán többségi elv. Vagyis adott dologról döntenek, és a többség véleménye érvényesül. És ebből következik, hogy az jó? Hogy az igaz? Hogy az hasznos akár csak a többségnek? nem következik, mert ez szakmai kérdés. Ettől még valószínűbb, hogy igaz, jó és hasznos, mert többen vélik ezt. Még egyszer: valószínűbb, de nem biztos. Azt szakmai vizsgálat tudja megállapítani.

A demokráciának sokféle megvalósulása van, mert eltérő helyzetekben eltérő módszerek lehetnek jobbak. És akkor most vitatkozzunk azon, melyik demokrácia jobb? Fölösleges. Egyik esetben egyik fajta, másik esetben másik fajta. Ez is szakmai kérdés. És ekkor még szó se esett a látszatdemokráciákról, a formálisdemokráciákról, amelyek valójában véletlenül se azok, hiszen a lényegi elemet nem tartalmazzák. Mégis sokan nem merik másnak nevezni. Fölöslegesen félnek, vagy nem értik.

2023. jan. 18. 16:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 A kérdező kommentje:

Ezeket mondanod sem kell. Bár elsősorban nem politikáról elmélkedem, úgy gondolom, amíg nem érett meg az össztársadalom a racionális alapokon történő politizálásra, szavazati joga viszont minden nagykorúnak van, addig a demokrácia annyira népuralom, mint amennyire a Smack leves az én főztöm.


Ha feltételhez kötnénk a választójogot, valószínűleg az iskolai végzettség jönne szóba, ami amellett, hogy nem feltétlen garancia a kritikus gondolkodásra, egy csomó kritikusan gondolkodót kiszórna. És persze a sok ember, aki már nem rendelkezne az egyenlő beleszólás lehetőségével, nem biztos, hogy beletörődően együttműködne. Tehát vagy egy független teszt kéne az emberek kritikus gondolkodásának felmérésére (ez esetben a korhatár értelmetlenné válna), vagy az össztársadalom érdemi művelését kéne minél többünknek megtámogatni. Egy érett össztársadalom teljesen más poltikusokat termelne ki. Nem lenne szükség kiszivárgott beszédekre, hogy elüldözzék, akiket el kell.


A dolog neheze nem az informálás, hanem a makacs kognitív torzítások leleplezése. Úgy gondolom, a kiegyensúlyozott és tudatos élethez elengedhetetlen bizonyos fokú pszichológiai ismeret (nem beszélve a közbiztonságról). Ezt sokkal fontosabb lenne tanítani, mint a szögfüggvényeket, vagy hogy melyik sereg hol csatázott X száz éve. És akkor beszélhetnénk érettség(i)ről, nem csak tekintélyelvű magoltatásról egy a tízhez relevanciával.

2023. jan. 18. 20:44
 3/13 A kérdező kommentje:
* A teszt esetén még mindig fennállna a kiesettek lázadása.
2023. jan. 18. 20:57
 4/13 anonim ***** válasza:
56%

A feltételes választójog katasztrófa lenne. Kb olyan katasztrófa, mint az eu-ból való kilépés.


Ha jól értem nincs alapműveltséged és random szeretnél vitatkozni olyan témákról, amikről te szeretnél. Hajrá! Sok kitartást!

2023. jan. 18. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 A kérdező kommentje:

1.

Mi az, hogy alapműveltség? Még egy adott témában azt mondom, meghatározhatóak alapvetések, de úgy általánosságban ez szubjektív, ki mit tart fontosnak. Ha az én különösebb érdeklődéseimen belül érted, köszönöm szépen, de szerintem annyi biztosan megvan. Ugye nem azt írtam, hogy magukat a különböző nézeteket vagyok rest megismerni, hanem hogy nem akarok minden egyes kollekciót, alirányzatot memorizálni, amit elneveztek valakiről, valamiről. Csak vegyél 5 nézetet, azok ellentetjét és centrumát! Ezek variációjából, ha jól számoltam már 243 lehetőség adódik, amire fel lehetne aggatni egyenként valamilyen -izmust. Ez nem azt jelenti, hogy ne olvasnék a többségéről, vagy magamtól ne kombinálnék az összetevőkből. Csak amiket nem tartok relevánsnak, nem használok, azokat amúgy is hetente kéne megerősítenem, csökkentve a produktivitásom a lényeggel kapcsolatban, de inkább egyszerűen terhelve magam. De ha számodra ez komolytalan hatást kelt, mint információt köszönöm.


2.

A végkövetkeztetésem nekem sem a feltételhez kötés volt. De azt remélem, te sem gondolod, hogy mindenki alkalmas rá. Kicsit olyan ez, mint mikor kiemelnek egy gyereket a családjából. Sokan arra is azt mondják, hogy bármi legyen, a szülőnél van a legjobb helye, és helytelen szétszakítani őket. Át tudom érezni, de közben inkább hosszútávon gondolkodnék. Különben az általam említett, releváns feltétel azért nagyon más, mintha azt mondanám, tölts el pár évet az oktatási rendszerben, hogy szavazhass, miközben 12 órát dolgozol, hogy fenntartsd magad. Tulajdonképpen arról szól, hogy kérdőjelezd meg kicsit a dolgokat, és gyűjts információt, mielőtt valamit készpénznek veszel. Hogy hallgasd meg a másik oldalt is (legyél akármelyiken). Hogy egy választás előtti adomány, vagy egy helyes arc miatt még ne akard valakire rábízni az országot. Politizálás szempontjából ez például tekinthető egy alapkészségnek. Nekik sem fontos ám minden létező ideológiát bemagolni, hogy ésszerűen döntsenek. Elég tudni, hogy mit szeretnének azon kívül, hogy jót; csekkolni a programokat; majd számonkérni az ígéreteket. Nem arról volt itt szó, hogy legyél politológus.

2023. jan. 19. 00:08
 6/13 anonim válasza:
Az a lényeg, hogy ami érdekel annak nézz utána, illetve amiről sokszor szó van annak az izmusnak a jelentésének is mindig nézz utána. Alapos információd valószínűleg nem lesz az ideológiákról, de a nagyjábóli is elegendő lehet. Én személy szerint a lexikális tudásom bővítve idegen szavakat úgy tanultam, mint a külföldieket. Szótárból minden nap újra átnézve. Illetve segít, ha tudsz nyelveket is, úgy mégtöbb idegenszavat értesz majd meg. Az alapos tudás fáradalmas munka és tanulás nélkül nem igazán sikerül. Kivéve ha mindent egyből megtudsz jegyezni és nem fogod elfelejteni soha.
2023. jan. 28. 23:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 A kérdező kommentje:
Ez a vicces, hogy amit fontosnak élek meg, nem kell külön magolnom. Elolvasom/meghallgatom, és megmarad. Nyilván agyalok is rajta utána, de az egész folyamat organikus, könnyed. Más dolgoknál viszont felmerül a dilemma, behódoljak-e megerőszakolva magam. Ha mondanivalóm van, tényleg ismernem kell mindenki mondanivalóját? Nem elég képesnek lennem megérteni azokat? Neheztelek a nagybetűs műveltség koncepciójára is. Annyi értelme van, mint a ,,kell" szónak vonatkozás nélkül. Fojtogató, akár az oktatási rendszer, ahol előre tudjuk, hogy azt az irdatlan mennyiségű sallangot maximum kvízek keretében fogjuk hasznosítani (ha el nem felejtjük addig), mégis követjük ezt az irracionális normát, ki tudja, hogy még meddig. Még szégyellnünk is kell, ha az agyunk helyes működése okán törli a felesleges adatokat. Ismeretek, melyekre csak azért van szükséged, hogy kaphass papírt arról, ami tényleg foglalkoztat. Vagy azért, hogy ne nézzenek hülyének, mert amilyen lényegtelen információk ezek a szakmán kívülieknek, olyan fontosnak vannak beállítva. Amikor meg a valóban mindenki számara fontos készségekről van szó, akkor az a szülő dolga, arra rá lehet keresni önállóan. Valószínűleg, akik előkelő eredményt értek el a felsőoktatásban, azokban az ilyesféle gondolatok kognitív disszonanciát okoznak, így a magamfajtákat egyszerűen lustának ítélik. Pedig szeretünk ám tanulni, csak olyankor, mikor látjuk értelmét a mesterségesen generáltakan túl.
2023. jan. 29. 05:00
 8/13 anonim ***** válasza:
100%

Néhány észrevételt nem tudok megállni, pedig kéne.

1. A természet racionális. Törvények működtetik, nem célja van. Ehhez képest az ember képes gondolkodni, amitől időképe van, így képes asszociálni és még sok minden mást. Viszont nem racionális néha, mert érzelmei is vannak. Tehát nem úgy működik, mint a természet. Ha valaki mégis ezt várja el, akkor nem ismeri az embert. Kár.

2. Az ember önmagát többféleképpen értelmezheti, mert ismeretei végesek és mert érzelme vannak. Ám ezek közül egy lesz valódi, az, ami az ember valójában. És lehet az embert szelektálni különféle ismérvek alapján, de ez mindössze arra világít rá, hogy a szelektáló hibás értelemzést választott az embert illetően. Ez kizárólag akkor derül ki, ha következetesen végig visszük a gondolatot minden vonatkozásban. Úgy nem fog kiderülni, ha valakivel vitatkozik az ember. Ezért garantáltan hibás a szelektív választójog.

3. Mint minden triviális dolgot, az alapműveltséget sem lehet egy mondattal elintézni, talán ezért sem szokták itt kifejteni. Annyi azért biztos, aki e téren (tulajdonképpen minden területen) memorizálni kíván, körülbelül ezzel bizonyította, hogy nincs neki. Különféle területeken ettől még magasfokú ismeretei is lehetnek.

4. A mai magyar oktatási rendszer végletesen rossz. Pedig nem volt az, még 40 év szocializmus után se. Ez bizonyítja számos brilliáns tudós. Az egy másik kérdéskör, hogy mitől lesz jó egy oktatási rendszer, és ennek mik a feltételei. Aki azonban úgy véli, hogy az oktatott ismeretek számos eleme maximum egy kvízre jó, körülbelül azt mondta anélkül hogy erről tudna, hogy fogalma sincs a tudomány működéséről, feltételeiről, továbbá az emberi gondolkodás mibenlétéről. De véleménye van róla!

Amikor társaságban (a GYK eléggé az) valaki megszólal, akkor számos ember számára egyszersmind bizonyítvány állít ki önmagáról, tudásáról, gondolkodásmódjáról, nézeteiről. Azaz ezek összességeképpen az emberi minőségéről. És ez eldönti, kik fognak vitatkozni vele és kik nem.

2023. jan. 29. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 A kérdező kommentje:

1-2.

Az emberi agy is a természet része, ugyanúgy törvények működtetik, és mint minden változó esetében, működése ugyancsak determinált. Céljaink keletkezése és azok esetleges beteljesülése szükségszerű. Ettől még gondolkodhatunk irracionálisan. Például mikor azt hisszük, létezik szabad akarat vagy feltétel nélküli változó. Vagy mikor összemosod a világegyetem logikus működését a logika felismerésével, miközben fel nem ismerése is a természetből fakad. Kognitív torzításaink bizonyos mértékben örökké elkísérnek mindnyájunkat. Nem megelőzésüket vagy megszüntetésüket szorgalmazom, mert az valóban lehetetlen. Ugyanakkor felismerésük fejleszthető. Senki sem képes valós idejű elfogulatlanságra, de ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk utólag felülvizsgálni a hallottakat. Az más kérdés, hogy akarjuk-e, és hogy ha igen, agyunk mennyiben támogatja ezen akartunkat. Bővítenem kell a pszichológiai ismereteim, hogy ezt mélyen fejtegethessem. Az tény, hogy előnyösebb nem tudatosítani valamit, mint összerogyni alatta. Viszont ha közügyekről van szó, úgy gondolom, úgy korrekt, ha ezt vagy megfejlődjük egy elfogadható szintre, vagy nem veszünk részt a döntésben. Ennek önkéntésségéhez persze legalább annyit tudni kéne magunkról, hogy többet torzítunk a kelleténél. Nem arról van szó, hogy az ilyen ember igényei ne számítanának, de a kiskorúak sem véletlenül nem rendelkezhetnek önmagukkal kapcsolatban. Tulajdonképpen a korhatár mint már létező szelekció az igazságtalan. Találkoztam már érettebb 15 évessel, mint sok huszonéves. Nyilván ez nem szór ki annyi embert, mint a felnőttek közti szelekció, de én elsősorban nem számok alapján határozom meg az elveim. Úgy gondolom, szakemberek ki tudnák dolgozni ezen alkalmasság ideológiától független felmérését, és az elégséges szint gyors elérésének támogatását. Csak túl kéne rajta lenni, mint az oltáson, és mindenkinek jobb lenne. De mivel még mindig előnyösebbnek tartom a lassú változást, mint egy polgárháború eshetőségét, maradok annál a javaslatnál, amit már leírtam. Ébresztgessük egymást, lehetőleg kerülve a triggerelő konkrétumokat!


3-4.

Természetesen nagyjából körül tudom határolni, mit ért rajta a mainstream. A memorizálós részt nem biztos, hogy értem. Bizonyos részével egyetértek, bizonyos részével nem. Bizonyos dolgokat hiányolok belőle. Elsősorban irrelevanciáról beszélek. Általános után egyedül az angol és informatika órák adtak valamennyit hozzá az életemhez. A (számomra) valóban hasznosítható ismereteket, készségeket elsősorban az internetnek és saját megfigyelésemnek köszönhetem. Közhely már, de néhány érintésre vagyok bármely történelmi esemény tetszőlegesen részletes kielemzésétől, akármilyen formátumban. És igen, ha nem készülsz történésznek vagy hasonlók, felesleges kötelezően tudnod mindenről évszámra pontosan. Abba bele se menjünk, hogy adott témákat tekintve nincs is egyetértés a szakmában! A fontosabb politikai viszonyok megértéséhez nem kell visszamenni Ádám és Éváig. Amit a történelemből tanulni lehet, arra vannak közvetlenebb módszerek is. Ha nem leszel mérnök, fizikus vagy hasonlók, teljesen felesleges bonyolultabb matematikai műveleteket kötelezően elsajátítanod. Olyan applikáció is létezik már, ami ezeket is kiszámítja, ha 5 évben egyszer szükséged lenne rá. ,,Jó lesz az még." vagy ,,Segíti a gondolkodásod." alapon a végtelenségig pakolhatnánk az anyagot. Utóbbi megint csak megfogható lenne közvetlenebbül. Aki nyitott ezekre, magától is érdeklődni fog. Főleg a kényszer megszűnésekor. Egy gyerek alapvetően érdeklődő, de ez könnyen kiölhető belőle. A legszomorúbb, mikor valaki tehetséges valamiben, és irreleváns dolgok végett nem kamatoztathatja tehetségét. Vannak dolgok, amiket elég lenne akkor átvenni, mikor arra szükség lesz. Addig pedig tényleg csak kvízezni jó. Bizonyos témák nem is feltétlen valók még egy kisgyereknek. Nem a hatása végett. Egyszerűen nem fogja fel igazán, nem érdekli, nincs abban a korban. Sok esetben a nemzettudat is erőltetett, aminek kontraproduktív hatása van. Bár halasztani meg tényleg problémás lenne. Annak én sem vagyok híve, hogy szüntessük meg az említettek oktatását. A választhatóság lenne az, amit bevezetnék középiskolától kezdődően (természetesen a szakirányú tárgyakat leszámítva), mellette átalakítva ezt-azt. Gimnáziumokban ez ugye nem játszana. Általánosban én sem kétlem, hogy szükség lenne mindenből egy kicsire. De gondolj csak bele, hogy ha az alatt a 4 középiskolai év alatt a tizenX tágy helyett 2-3 relevánssal foglalkozna az ember, akkor a végére kb. 5x előrébb tartana abban, ami tényleg számít esetében (ez 20 középiskolai év volumenének felel meg az adott tágyak esetében). Sok 5x hatékonyabb ember a mindenből relatíve középszerűekkel szemben hatalmas versenyelőnyt jelentene. Ami fontosabb, hogy óriási fejlődéseket. Márcsak azért is, mert sokkal többen fejeznék be a tanulmányaikat. Középiskolába menet az esetek nagyobb részében alapból szakirányt választ az ember. Akár megközelthető lenne a dolog úgy is, hogy az 5-szörös hatékonyság alternatívájaként évente tehetnénk le egy szakmát. Mielőtt felelőtlenül hangozna, ne feledd, ez 1 év csak a releváns elmélettel, gyakorlattal, ugyanabban az óraszámban! Tulajdonképpen a 4 évnyi 5-szörös volumen indokolttá tenné a felsőoktatás alaposabb újragondolását is. Akár a kettő összeolvasztását. Ez felszámolná a gimnáziumi létet, de valamit valamiért. Valamint szerintem mindezek mellett is lehetőséget érdemelnének az autodidakták külön tesztelésre, és képességeik igazolására. Ha tévesen tartanák magukat alkalmasnak, kiderülne. Ellenkező esetben nem kéne több időt és pénzt áldozniuk, mint az szükséges.

2023. febr. 1. 01:54
 10/13 anonim ***** válasza:

Nem hiszem, hogy valaha közös nevezőre jutunk, pedig állítólag ez lehetséges, sőt kívánatos. Az eltérésnek sok oka lehet, egyik ilyen, ha fogalmak alatt nem ugyanazt értjük, pedig ez alapfeltétel.


Igen, az agy a természet része, a determináltságról már nem vagyok meggyőződve, a szükségszerűség ilyen értelmezését pedig tagadom.

Létezik szabad akarat! Feltéve, ha tisztában vagyunk azzal, mit jelent ez. Például úgy nem létezik, hogy ha éppen ölni szeretnék, hát nosza. Ugyanakkor elég sokak számára ez nem probléma, mert irtóznának ilyet tenni. Sőt, akár meghalnának, csak nem kelljen megtenniük.

A világegyetemet és a logikát hagyjuk, egyszerűen nem az az olvasat, amire hivatkozol.

Nem érdemes keverni azt, hogy valami létezhet vagy sem, azzal, hogy kik miképpen cselekednek, vagy az emberiség e pllanatnyi fejlődése fokán hol tart.

„ Az más kérdés, hogy akarjuk-e, és hogy ha igen, agyunk mennyiben támogatja ezen akartunkat” – e mondat sok mindent megvilágít. Például azt, az „akarjuk” és az „agyunk” nem két független dolog, aki (amely) éppen eltérően viselkedik, hanem egy ugyanazon személy két aspektusa.

Közügyek: egy dolog a valóság és más dolog az arról alkotott képzet. A tudomány a valóságot vizsgálja, például a politikában is, és ha nem helyesen értelmezi azt, abból gyilkos dolgok tudnak származni. A közügy nem kíhagyható, a levont következtetés a tipikus félreértés. Mindenki része a köznek, ha nem vesz részt benne, akkor – közkeletűen – homokba dugta a fejét, ha a farát felnyáralják, az nem a nyársaló egyedüli hibája. A következtetés egy konkrét helyzet hibás megítélése, ahogy a továbbiak is. Nem keverendő sem egy hatalmi játszma hibás működése, sem a fejlődés egy nem elegendő szintje azzal, hogy ebből téves általánosságot gyártsunk.

Mindösszesen gyanítom, nem világos a konszenzus meglétének hatalmas ereje. Az nem szakértők gondos munkáján múlik, hanem sok sok éves nevelésen, kultúrán, társadalmi berendezkedésen. Ha a dolgok nem kellő ismerete mellett teszünk kinyilatkoztatásokat, vetünk el valamit pusztán, mert nem értjük vagy nem látjuk át, az mennyivel jobb a buta ember véletlen szavazatánál? Az legalább kiegyenlítődhet, a kinyilatkoztatás egy!


Memorizálás: aki az alapműveltséget memorizálni akarja, ott e ponton érdemes abbahagyni a társalgást. Az alapműveltség olyan, mint a tudomány sok területén az axiómarendszer. Kiindulási alap, amit nyilvánvaló. Ha nem, akkor azt nem memorizálni kell, hanem olyan („haszontalan”) tanulmányokat kell folytatni, amelyeknek nem direkt hasznuk van, hanem felhasználási képességet adnak.

Ha nem leszel mérnök… - a következtetés világosan mutatja, nem érted. Aki az ajánlottakat tenné, abból lesznek az amúgy kárhoztatott megvezethető emberek. És ami megvezethető azt meg is vezetik. Hogy miért van ez így? Sajnálom, az hosszú, de az agy működése központi szerepet játszik benne.

„A legszomorúbb, mikor valaki tehetséges …” – a levont következtetések azért lehetségesek, mert hiányzik a pedagógiai ismeret. Amikor valaki tehetséges, akkor azt sokkal megfontoltabban kell irányítani, anélkül elherdálja a tehetségét. Körülbelül olyan ez, amikor kisgyereknek (képletesen) azt mondjuk, itt a széles tér, végy belőle igényed szerint, ahelyett, hogy azt mondanánk, itt e mély völgy, ebben kell haladnod. Próbálhatod a meredélyt, de csak addig, míg nyakad nem szeged, eszerint élj hát ezzel. Ugyanez egy kiteljesedett embernél éppen fordítva van, a miértjének megértésén múlik a dolog.

Ami az oktatási rendszerről alkotott véleményt illeti, arról röviden csak annyit, ha ezt valaki pozícióból meg akarná tenni (most csak össze vissza rombolnak), az rendkívüli mértékben sarkallna arra, hogy minden lehetséges eszközzel eltávolítsam az oktatás közeléből. Generációkra okozna beláthatatlan kárt a bevezetése.


Amíg ez a gondolatmenet itt folyik, nincs különösebb hatása a közvetlen környezetre sem. Ezért legfeljebb óvatosan próbálok felvetni néhány szempontot. De ha ez egy ország sorsára lenne hatással, az biztos, hogy minden képességem azonnali latba vetését kényszerítené ki belőlem.

2023. febr. 2. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!