Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » A történészek miért tartják...

A történészek miért tartják történelmi személynek Illés/Élijáhu prófétát, ha nincs rá régészeti lelet?

Figyelt kérdés

[link]

[link]


Olvastam, hogy szinte minden történész elismeri egy történelmi, a korban konzervatív, izraelita prófétának, remetének, akkor is ha népi legendák kapcsolódtak hozzá (pl.: halottak feltámasztása, meg a tüzes szekéren a mennybe emelés stb.).


Mégis mi alapján?



2023. aug. 5. 20:31
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
90%
Nem tartják annak.
2023. aug. 5. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
77%
Max a vallási fanatikusok tartják annak.
2023. aug. 5. 21:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
100%
Történészek külön válsztják a történelmet és a vallást. Illés létezése nem azért tény a történészek körében, mert mondjuk keresztények, hanem mert Illésről több ókori írásos lelet van mint egy átlag római császárról
2023. aug. 5. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 UlfOrmson ***** válasza:
86%
Attól, hogy valakitől nincs régészeti lelet, még nem cáfolja a létét. Ennyi erővel vonjuk kétségbe az I. István előtti magyar fejedelmek létét, mert nincs a személyükhöz köthető lelet?
2023. aug. 6. 06:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 A kérdező kommentje:

#1.

De, annak tartják. Hivatkoznak is rá könyvekben. Például a monoteizmus kialakulásáról szóló könyvekben, mint az egyik első izraelita tanító, akinek a tanai már határozottan a monoteizmushoz közelítenek, de minimum a monolátriához. Például Rainer Albertz vallástörténész.


Több helyen olvastam, hogy a történészek egyértelmű többsége elfogadja, mint egy valós, történelmi személyt.

2023. aug. 6. 15:42
 6/12 A kérdező kommentje:

#2.

Honnan vetted?

2023. aug. 6. 15:43
 7/12 anonim ***** válasza:
0%

Ilyenek, hogy "vallástörténész" nem számítanak, mert ök eleve abból indulnak ki, hogy létezett és minden más esetben ezt veszik alapnak, mindenféle bizonyíték nélkül.


"Több helyen olvastam, hogy a történészek egyértelmű többsége elfogadja, mint egy valós, történelmi személyt."


Erre van valaki konkrétabb adatod is? Mert szerintem ezek szintén ilyen megbízhatatlan források, komoly történész nem állít ilyet.

2023. aug. 6. 16:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 A kérdező kommentje:

#7.

Te kevered a teológiát a vallástudománnyal, illetve vallástörténettel!


Előbbi egy adott vallási rendszerével, tanaival foglalkozik, ennek általában úgy van értelme, ha hisz is benne az illető.


A vallástudomány ellenben nagy általánosságban magával a vallással, jegyeivel, megnyilvánulási formáival, történetével foglalkozik. Vannak vallástudósok, vallástörténészek, akik olyan dolgokat állapítanak meg, amelyek határozottan kívül is esnek a vallási tanításokon. A vallástudománynak több ága is létezik, az egyik ilyen a vallástörténet.


[link]

[link]


A teológia inkább a filozófiával rokon és azon alapszik, míg a vallástudomány a történettudományon, irodalomtudományon, régészeten, szociológián alapszik.


Nagyon nem azonos és kifejezetten káros, ha a fogalmakat összekeverjük. Bár átfedés lehetséges, vannak olyanok, akik mindkettőben szaktekintélyek, de ettől függetlenül nem azonosak, eltérő az általuk vizsgált tárgy is.


Igen, a mellékelt linkek például.


Itt is hivatkoznak rá: [link]


Leggyakrabban azokat az érveket hallottam, hogy A királyok könyvei ezen részei 2-3 évszázaddal keletkeztek csak később, a szerző(k) vagy inkább csak szerkesztő(k) (?) többször határozottan kijelenti, hogy korábbi forrásokat használt (megemlíti például Salamon történetének könyvét, Júda királyainak történetét, Izráel királyainak történetét, mint könyveket, amelyeket felhasznált művéhez), illetve konkrét részeket emelt át, illetve vágott össze korábbi forrásokból, Ő pusztán a véleményét adta hozzá az egészhez. Meg is nevez több ilyet. A modern bibliatudomány, illetve irodalomtudomány elemzései pedig ezt nemhogy alátámasztották, még több korábbi forrást valószínűsítenek, melyeket nem említett meg a szerző, pontosabban inkább szerkesztő vagy társszerző. A prófétai történeteknek például bizonyos, hogy létezniük kellett hamarabb, mégpedig írott formában. Mivel A királyok könyveihez többször is írtak, egyszer a Kr. e. 7. században (1. kiadás), majd még a Kr. e. 6. században írták meg véglegesen, Illés pedig a Kr. e. 9. században élt így nincs túl nagy hasadék még a könyv és Illés élete között sem, nemhogy azok között a korábbi források és Illés élete között, amiből a részek át lettek emelve. Ezek sajnos ma már nem állnak rendelkezésre.

2023. aug. 6. 17:18
 9/12 A kérdező kommentje:
Hóseás prófétára is hivatkoznak.
2023. aug. 6. 17:18
 10/12 anonim ***** válasza:

Ez most off lesz, nem Illés prófétákhoz akarok hozzászólni, hanem ahhoz, hogy a kérdésed szövege ("A történészek miért tartják történelmi személynek Illés/Élijáhu prófétát, ha nincs rá régészeti lelet?") egy olyan állítást fogalmaz meg, amit önmagában sem állja meg a helyét. Ugyanis azt állítod, hogy szerinted a történészek csak azt tekintik történelmi személynek, aki után van régészeti lelet.


Ez messze nem így van, a régészet a történettudománynak "csak" egy segédtudománya, ami azt jelenti, hogy a régészet eredményeit a történettudomány felhasználja ugyan (sőt, sokszor vitába is száll vele), de a történettudomány alapvetően írott forrásokra támaszkodik, alapvetően az írott szövegekből von le következtetéseket, természetesen úgy, hogy ehhez szakszerű szövegkritikát használ. Egy sor történelmi személyiséget fel lehetne sorolni (sőt, a többség ilyen!) aki után nincs konkrét régészeti lelet, az írásos források alapján viszont senki nem kérdőjelezi meg, hogy valós személyek voltak.


(Egyébként a régészetnek meg a történettudomány az egyik segédtudománya.) A két tudomány kutatási területe egyaránt a múlt, viszont a múlt megismeréséhez más módszereket használnak, és a vizsgálatuk tárgya is más. A régészet inkább a földben lévő tárgyakból von le következtetéseket a múltra vonatkozóan (és ennek megfelelően a segédtudományai köre is más, pl. kulturális antropológia, néprajz, különféle anyagismeretek, kormeghatározási módszerek, kőzetismeretek, amelyek természettudományosabb jellegűek). Ezzel szemben a történettudomány alapvetően nem tárgyakat vizsgál, hanem az írást, a feliratokat és egyéb médiumot (pl. újabb korokban képi és hanganyagokat is).


Ha a történész megnéz egy tárgyat (pl. egy régi pénzérmét), akkor elsősorban a rajta lévő felirat érdekli, a régész pedig magát a tárgyat nézi, milyen anyagból van, milyen kultúrára jellemzőek a megmunkálási módszerei, milyen mélyen volt a földben stb.). Ez két külön tudomány, ugyanazon a tárgyon a két tudomány teljesen más dolgot tart érdekesnek, így következetetéseket is a saját tudományuk módszerei alapján vonnak le róla.


Ennek megfelelően ha azt kérdezed, hogy a történészek mit gondolnak Illés prófétáról, akkor ott szövegkritikai kérdésekbe kell belemenni, az egyáltalán nem releváns ebből a szempontból, hogy maradt-e Illés próféta után régészeti lelet vagy sem. Nyilván, ha maradt, az plusz információ a történésznek, de ha nem maradt, attól a történész nem fogja kizárni, hogy Illés próféta valós történeti személy lett volna, hiszen a szövegkritika a lényeges számára ennek a kérdésnek a megválaszolásához.

2023. aug. 7. 13:44
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!