Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Mi az evolúció fogalma és...

Mi az evolúció fogalma és lényege Szerintetek?

Szerintem:

17) Az evolúció fogalma: az evolúció szerintem azt az önműködő folyamatot jelenti, amelynek során az élő természetben az egyedek és általuk a fajok alkalmazkodnak a mindenkori külső körülményekhez, ezáltal biztosítva az élet fennmaradását. Ezt az igen hatékony alkalmazkodást az egyedeket fenntartó számtalan élő alrendszer végzi azáltal, hogy önműködő szabályozási körök működnek bennük, az egyes sejtek DNS-étől kezdve a többszintes evolúcióban megvalósuló elvi automatizmusokig, mint a "Darwin-gépek". Az evolúció az élet legátfogóbb folyamata, az evolúció maga az élet.

2016. aug. 2. 13:52
1 2 3 4 5

Bocs, most csak sadam87-nek válaszoltam, délután sort kerítek a válaszra a többieknek is!

"az egyedek és általuk a fajok alkalmazkodnak"

Mint a 3. válaszoló is leírta (csak megerősítésként ismétlem), az egyes egyedek NEM alkalmazkodnak az evolúció során.

Válaszom erre: Szerintem az előző nemzedékben az örökítőanyagban az egyed szervezete által tett változtatásokat az utód DNS-e az utód szervezetével végrehajtatja, és így, ha nem is egyetlen egyed, de két nemzedék, két egyed már képes alkalmazkodni.

"az igen hatékony alkalmazkodást az egyedeket fenntartó számtalan élő alrendszer végzi"

Válaszom: Az előbb említett, az elődöktől örökölt változtatásokat a szervek, szövetek, sejtek hajtják végre. Az említett saját szerveződési egységekben bekövetkezett funkcióromlást, a rendes funkció végrehajtásának a megnehezülését ezek a szervek, szervrendszerek stb. „jelentik a DNS-üknek, amely aztán továbbadja a következő nemzedéknek.

Ezt nemigazán tudom értelmezni. A szerveink vinnék végbe az evolúciót???"

Válasz: A szerveink, mint jeladó és kivitelező egységek részt vesznek az alkalmazkodáshoz szükséges információ-áramlásban és a kapott információk alapján a változtatások kivitelezésében.

"Darwin-gépek"

Azt megkérdezhetem, ez alatt mit értesz? Sajnos nem hallottam ilyesmiről, nem tudom, mire vonatkozik.

Válasz: „Az evolúció nem csak új formákat hoz létre, hanem teljesen újszerű működéseket is. Ezeknek az új

életfolyamatoknak egy része maga is darwini módon működik, mert eleget tesz az evolválódó rendszerekkel

szemben támasztott négy követelménynek (szaporodási képesség, öröklődési képesség, változékonyság, eltérő

alkalmazkodottság). A saját evolúcióra képes folyamatokat „Darwin gépeknek” nevezik……”

„…..A Darwin-gépek szorosan kapcsolódnak a többszintű evolúcióelmélethez, mert minden egyes „nagy”

evolúciós átmenet során újtípusú Darwin-gépek jönnek létre, ami az evolúciós folyamatok felgyorsulását okozza.

Szathmári Eörs és John Maynard Smith evolúciókutatók ezt írták: „..az evolúció a komplexitás növekedéséhez

vezethet,….ami az információ tárolási, átadási és értelmezési módját érinti” Azt nem tették hozzá, hogy ezek az

információs rendszerek is mind darwini algoritmussal működnek…..” Az előző két idézet dr. Török Tibor: Az erkölcs és a vallás evolúciós alapjai c. kitűnő tanulmányából valók.

"az evolúció maga az élet"

Az elég érdekes, mert nem élő rendszerek is képesek evolúcióra. (számítógépes programok, makromolekuláris rendszerek)

Válaszom: "Az élet céljait és az evolúció lehetőségeit, képességeit ismerve, és hogy az élet fennmaradásához szükséges önműködő változások fejlődést, evolúciót valósítanak meg, kicsit pongyolán fogalmazva, de az élet evolúciója maga az evolúció.Azt is mondják, hogy az élet maga a változás. Hiszen az élet lényege a folytatódás, ahhoz alkalmazkodni kell, az meg csakis változások árán, azok segítségével lehetséges. Bocs, itt is pontatlan voltam, de engem a nem élő rendszerek evolúciója nem érdekel, bár automatika szakos villamosmérnök vagyok, de az automatikát néhány találmányomon kívül konkrétan nem alkalmaztam…  Az élet viszont maga egy nagy automatizmus, ha nem vagyok érthető, ezt néhány mondatban kifejtem, de most a felsőbb hatalom ebédet hirdetett, és ha enni akar az ember, akkor nem jó itt kekeckedni, hanem menni kell… 

Üdv. H. L.

2016. aug. 5. 13:00

A válaszom befejező része:

„nincs időm ezekbe a tud. ágakba belemélyedni"

Pedig nem árt, ha az evolúcióval akarsz foglalkozni.

A válaszom:

Azért persze foglalkoztam az evolúcióelmélettel, és azok a tanulmányok, amelyeket olvasgattam, sokmindenben ellentmondanak az itt hozzászólóknak, leginkább annak a kedves névtelen kitűnőségnek, aki az első két vagy három hozzászólást írta, és nyilván csöppet sem rosszindulatú, nem is kötekedő, csak az az érdekes, hogy akkor miért tűnik nekem mégis úgy, mintha az lenne…  Ajánlom mindenkinek dr. Török Tibor, az SzTE docense munkáit, különösen azt a tanulmányát, amelyet már említettem, Az erkölcs és a vallás evolúciós alapjai címmel. Ajánlom, valóságos csemegeként olvastam, aki nem az evolúció-kutatás területén dolgozik, szerintem mind talál benne rengeteg újdonságot és eredeti gondolatot is Török Tibortól.

"evolúciós-filozófiai szempontból"

Az milyen?

A válaszom:

Az említett tanulmányban is szerepel az „evolúciós pszichológia” kifejezés, tehát nyilván már számontartanak ilyen új tudományterületet. "Az evolúció filozófiája" pedig az én tanulmányom címe, melyet az erkölcsfilozófiai írásaim összegzéseként írtam. Ha nem sértő, akkor szeretnék úgy tekinteni magamra, mint az evolúciós filozófia megteremtőjére… 

"az evolúció céljainak"

Az evolúciónak nincs célja.

A válaszom: Jogos. Akkor mondjuk úgy, hogy „a létfenntartó ösztönök céljai”, így már remélem, elfogadható.

"embertudományok"

Miket sorolsz ide?

Hát a humán tudományokat, magyarul…  Minden tudományterületet, amely az emberrel foglalkozik:

---- evolúcióelmélet

--- genetika

---- idegélettan

---- filozófia

---- pszichológia

---- szociológia

---- evolúciós pszichológia

---- etológia

---- a társadalomtudományok többi tagja

---- és még egy sor más, amely hirtelen nem jut eszembe, de talán ennyi is elég...

---- és gondolom, ki fog alakulni egy „evolúciós filozófia” is, mert a filozófia lényege szerintem is az erkölcsfilozófia, márpedig az erkölcsnek igen sok köze van az emberi evolúcióhoz.

Üdv. H. L.

2016. aug. 5. 17:17
 13/50 Cerevisiae ***** válasza:

@sadam87: "Könnyen lehet, hogy jobban ért az evolúcióhoz az oktató, mint én, de én nem írnám be az evolúció definíciójába, hogy új fajok kialakulása"

Egyetértés! :)

Lamarck víziómban azt láttam, hogy valamiképpen annak az evolúciónak van nagyobb szerepe, bár ez inkább csak vicc. Amit itt látunk epigenetika címén, az nem versenyképes kiváltója az evolúciónak.

2016. aug. 5. 21:06
 14/50 Cerevisiae ***** válasza:

@sadam87: "A fejlődés helyett én is inkább a változás szót részesíteném előnyben"

Ezt írtam én is, ha a biológiai evót vesszük célba, de az oktató itt kiemelve a szavakat csak általánosított, és az úgy szvsz. pont jó.

2016. aug. 5. 21:10
 15/50 Cerevisiae ***** válasza:

Kedves Kérdező!

Szvsz. jól tetted, hogy kiírtad ez a kérdést, mert áldatlan állapotok uralkodnak az emberek között az evolúció szó értelmezése terén.

Beszél a tudomány fizikai evolúcióról, meg kémiai, meg biológiai evolúcióról...stb... és ez olyan érzetet sugall, mintha a darwini evolúciót jelentené az egész.

Fontos megérteni, hogy a biológiai evolúció speciális esete a tudományban kezelt evolúció szavunkkal jellemzett változó rendszereknek, és az ezzel foglalkozó tudományág, nem kívánja megmagyarázni ezzel a világ keletkezését, mivel nem is alkalmas erre.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy valóban van olyan értelmezése az evolúció szónak, hogy fejlődés, és a kreacionisták ezt is kihasználják, hogy a félreértést tovább szítsák, és fejlődéselméletnek nevezik az evolúciót - amit direkt még jobban félreértelmezve azután jól befeketítik gonoszként az evolúciót. Ráadásul van olyan szavunk is a tudományban, hogy törzsfejlődés, pedig ez sem túl szerencsés elnevezés.

2016. aug. 5. 21:43
 16/50 Tom Benko ***** válasza:
@sadam87: Nyugodtan meg is nevezhetsz. Igen, tudok róla, sőt, azt is, hogy az optimumkeresés szempontjából igen lényegesek, mivel így elkerülhető a rendszernek egy lokális optimumba szorulása, de úgy vélem, hogy első körben ennyi is elég lesz, mint kiindulópont.
2016. aug. 5. 22:07
 17/50 sadam87 ***** válasza:

Kedves Kérdező!

Török Tibort ismerem (már ha az SZTE Genetika tanszékének oktatójáról van szó), tanított, igaz, nem emlékszem, hogy "Darwin gépekről" is mesélt volna (de lehet, hogy nem voltam bent/nem figyeltem). (Egyébként jó órákat tartott.) Így már mindenesetre értem, mire vonatkozik a kifejezés.

Az idézett szöveg, egyébként ha jól értem, ez:

Itt van egy meghatározás az evolúcióra (ami egyébként szinte teljesen megegyezik azzal, amit Tom Benko adott):

" Minden olyan rendszer törvényszerűen evolválódik

amely rendelkezik a következő jellemvonásokkal: 1., Szaporodási képességgel, 2., Öröklődés képességével ami

az utódokat a szülőkhöz teszi hasonlóvá, 3., Változékonysággal, amely egymástól különbözővé teszi az

egyedeket, 4., Eltérő alkalmazkodottsággal, vagyis az egyes változatoknak eltérő túlélési és szaporodási

képességgel kell rendelkezniük."

"Szerintem az előző nemzedékben az örökítőanyagban az egyed szervezete által tett változtatásokat"

Az egyed szervezete nem tesz változásokat az örökítőanyagban. (Jó, egész pontosan ez sem igaz, például ott az ún. szomatikus rekombináció, de az nem öröklődik. Általánosságban azt lehet elmondani, hogy az egyed sejtjei, szervezete az örökletes információ minél pontosabb továbbadására törekednek.) A mutációk megjelenése (lényegében) a sejtek működésétől független, esetleg (általában hátrányos) mellékreakciók következménye, és nem célzott változás.

"Az említett saját szerveződési egységekben bekövetkezett funkcióromlást, a rendes funkció végrehajtásának a megnehezülését ezek a szervek, szervrendszerek stb. „jelentik a DNS-üknek, amely aztán továbbadja a következő nemzedéknek."

Bocs, de itt elképzelésem sincs miről beszélsz. Jelentik DNS-üknek? Ezt még értelmezni sem tudom, nem hogy elképzelni a valóságban.

Sajnos az sem igazán derült ki számomra, mit tekintesz pontosan evolúciós filozófiának. Talán evolúcióval kapcsolatos eszmefuttatások, világképek felépítését? (Evolúciós pszichológiáról már hallottam, azt tudom is értelmezni, de ebből nekem nem következik, hogy ilyen filozófia is van.)

Egyébként úgy tűnik, mások is foglalkoznak ilyesmivel:

@Tom Benko

Kérlek, örömmel nevesítelek (ebben a válaszban már másodszor, így remélem, pótoltam a hiányosságot).

Pusztán arra akartam felhívni a figyelmet, hogy nem csak optimumhoz vezető folyamatokat tartunk számon az evolúción belül. azért is emeltem ki ezeket, mert már Cerevisiae is írt ezekről a 3. válaszában, és ezek után úgy éreztem, érdemes ezekre kitérni (pláne, ha már kifejezetten az evolúció fogalmára vonatkozott a kérdés).

2016. aug. 6. 01:43
 18/50 Tom Benko ***** válasza:
@sadam87: Köszönöm! Az evolúció valójában egy optimumkeresési stratégia, méghozzá az ismert leghatékonyabb általános stratégia, ebben a drift szerepe, hogy ne egy lokális minimumba, hanem ténylegesen optimumba tartson a rendszer, illetve a maximumfalakon át tudjon jutni.
2016. aug. 6. 10:59
 19/50 Cerevisiae ***** válasza:

@Tom!

Hát, alakulhat úgy a dolog a genetikai sodródás, alapító hatás miatt, hogy az evolúció korántsem az optimális megoldást tartja fenn:

Pl. ott vannak az afrikánerek, akiknek a száma mára több millióra nőtt, de ennek a népcsoportnak az alapítói kezdetben nagyon messze álltak az ideális populációmérettől, vagyis az ideálishoz képest nagyon kevesen voltak. Két hibás allél terjed most is a népcsoportban, ami a kis populációs "pillanatból" indult ki. Emiatt a mostani népességben gyakori a Huntington-kór, valamint a barbiturátokkal szembeni akár halálba torkolló reakció.

És jónéhány ilyen példát lehetne sorolni még olyan csoportok esetén, akik hasonló szituval kezdték el a pályafutásukat.

A replikáció, variáció, szelekció mechanizmusa önmagában ideális környezetben (célraspecifikált) valóban használható optimalizációs algoritmusra (és nagyon igazad van, hogy ismereteink szerint ennél hatékonyabb nem is létezik), de jól tudjuk, hogy az evolúció ezzel a mechanizmussal is rengeteg változatát tartja fenn a megoldásoknak, így "nem törekszik" végső optimumra, hanem ami működik (legyen az bármilyen) azt fenntartja, de "esze ágában" sincs több energiát fektetni a további "fejlesztés keresésbe", csak akkor, ha valami arra kényszeríti. Az evolúció rém lusta egy alak. :)

Másrészt itt is egy kicsit hibás felütésnek érzem azt, hogy a replikáció, variáció, szelekció mechanizmusát egy az egyben azonosítjuk az evolúcióval, hiszen a drift sem éppen minden esetben optimumra vezető mechanizmus, márpedig az is az evolúció része.

2016. aug. 6. 15:01