Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Ma már okosabbak az ateisták...

Ma már okosabbak az ateisták mint Albert Einstein, vagy ez egy hazugság? A többi lent.

Figyelt kérdés

“Az ateista filozófia-professzor arról beszél a tanítványainak, mi a problémája a tudománynak Istennel, a Mindenhatóval. Megkéri az egyik új diákját, hogy álljon fel és a következő párbeszéd alakul ki:


Prof: – Hiszel Istenben?

Diák: – Teljes mértékben, uram.

Prof: – Jó-e Isten?

Diák: – Természetesen.

Prof: – Mindenható-e Isten?

Diák: – Igen.

Prof: – A bátyám rákban halt meg, annak ellenére, hogy imádkozott Istenhez, hogy gyógyítsa meg. Legtöbbünk törekedne arra, hogy segítsen másokon, akik betegek. De Isten nem tette ezt meg. Hogyan lehetne akkor jó Isten? Hmm?

A diák hallgat.

Prof: – Erre nem tudsz választ adni, ugye? Kezdjük elölről, fiatalember. Jó-e Isten?

Diák: – Igen.

Prof: – Jó-e Sátán?

Diák: – Nem.

Prof: – Honnan származik Sátán?

Diák: – Istentől?

Prof: – Így van. Mondd meg nekem, fiam, van-e bűn ebben a világban?

Diák: – Igen.

Prof: – A bűn mindenhol jelen van, nemde?

Diák: – Igen.

Prof: – És Isten teremtett mindent. Így van?

Diák: – Igen.

Prof: – Tehát ki teremtette a bűnt? – A diák nem válaszol.

Prof: – Vannak-e betegségek? Erkölcstelenség? Gyűlölet? Csúfság? Mindezen szörnyű dolgok léteznek ebben a világban, ugye?

Diák: – Igen, uram.

Prof: – Tehát, ki teremtette mindezeket?

A diák nem felel.

Prof: – A tudomány állítása szerint öt érzékünk van, melyekkel felfogjuk és megfigyeljük a dolgokat magunk körül. Mondd meg nekem, fiam! Láttad-e már valaha Istent?

Diák: – Nem, uram.

Prof: – Mondd meg nekünk, hallottad-e már valaha a te Istenedet?

Diák: – Nem, uram.

Prof: – Érezted-e már valaha a te Istenedet, megízlelted-e a te Istenedet, vagy érezted-e már a te Istened illatát? Különben is, volt-e már valamilyen kézzelfogható tapasztalatod Istenről?

Diák: – Nem uram, attól tartok nem.

Prof: – És mégis hiszel benne?

Diák: – Igen.

Prof: – A tapasztalati, igazolható, bemutatható bizonyítékok alapján a tudomány kijelenti, hogy a te ISTENED nem létezik. Na erre mit mondasz, fiam?

Diák: – Semmit. Nekem „csak” HITEM van.

Prof: – Igen. A hit. Pontosan ezzel van problémája a tudománynak.


A professzor ezzel befejezettnek tekintette volna a szemléltetést, de a diák nem mozdul.

Diák: – Professzor úr, kérdezhetek valamit?

Prof: – Persze, kérdezz csak.

Diák: – Professzor úr, létezik-e a hő?

Prof: – Igen.

Diák: – És létezik-e a hideg?

Prof: – Igen.

Diák: – Nem, uram, téved! Nem létezik!


Az események ezen fordulatára az előadóterem elcsendesedik.

Diák: – Uram, lehet sok hőnk, még több hőnk, túlhevíthetünk valamit, vagy még annál is jobban felhevíthetjük, lehet kevés hőnk, vagy semennyi hőnk. De nem lesz semmink, amit hidegnek hívnak. -273 fokkal tudunk nulla alá menni, ami a hő nélküli állapotot jelenti, de annál lejjebb nem mehetünk. A hideg nem létezik. A hideg szót a hő nélküli állapot jellemzésére használjuk. A hideget nem tudjuk lemérni. A hő: energia. A hideg nem az ELLENTÉTE a hőnek uram, hanem a HIÁNYA.

Az előadóteremben ekkor már egy gombostű leejtését is meg lehetne hallani.

Diák: – És mi van a sötétséggel, Professzor? Létezik-e a sötétség?

Prof: – Igen. Hogyan beszélhetnénk AZ éjszakáról, ha nem lenne sötétség?

Diák: – Ismét téved, uram. A sötétség valaminek a hiányát jelzi. Lehet kis fényünk, normális fényünk, nagy erejű fényünk, villanó fényünk, de ha sokáig nincs fény, akkor nincs semmi, S azt hívjuk sötétségnek, így van? De a valóságban a sötétség nem létezik. Ha létezne, még sötétebbé tudnánk tenni a sötétséget, nemde?

Prof: – Tehát, mire akarsz utalni mindezzel, fiatalember?

Diák: – Uram, azt akarom ezzel mondani, hogy a filozófiai eszmefuttatása hibás.

Prof: – Hibás? Meg tudod magyarázni, miért?

Diák: – Uram, ön a kettősségek talaján mozog. Azzal érvel, hogy van az élet, utána pedig a halál, van egy jó Isten és egy rossz Isten. Az Istenről alkotott felfogást végesnek tekinti, mérhető dolognak. Uram, a tudomány még egy gondolatot sem tud megmagyarázni.

Elektromosságot és mágnesességet használ, de sohasem látta egyiket sem, arról nem is szólva, hogy bármelyiket is megértette volna. Ha a HALÁLT az ÉLET ellentéteként vizsgáljuk, akkor tudatlanok vagyunk arról a tényről, hogy a halál nem létezhet különálló dologként. A halál nem az élet ellentéte, hanem annak hiánya! És most mondja meg nekem, professzor: Ön azt tanítja a diákjainak, hogy a majmoktól származnak, így van?

Prof: – Ha a természetes evolúciós folyamatra célzol, akkor természetesen igen.

Diák: – Látta-e már valaha az evolúciót a saját szemével, uram?

A professzor megrázza a fejét.

Diák: – Mivel eddig még senki sem látta az evolúciós-folyamatot végbemenni, sőt azt sem tudja bizonyítani, hogy ez egy folyamatos történés, azt jelentené mindez, hogy Ön a saját véleményét tanítja, professzor? Akkor ön nem is tudós, hanem prédikátor?

Nagy zajongás támad az osztályban.

Diák: – És csak egy utolsó kérdést engedjen meg, professzor úr. Van-e valaki az osztályban, aki látta már valaha az Ön agyát?

Az osztály nevetésben tör ki.

Diák: – Van-e itt valaki, aki hallotta már a Professzor agyát, érezte, megérintette azt, vagy érezte az illatát? – Mivel nem érkezik válasz, a diák folytatja: – Úgy tűnik, senki sem tette. Tehát, a tapasztalati, állandó, kimutatható bizonyítékok megalapozott szabályai szerint a tudomány kimondja, hogy önnek nincs agya, uram. Ne vegye tiszteletlenségnek, uram, de hogyan adhatnunk így bármilyen hitelt az előadásainak?

A teremben síri csend.A professzor a diákot nézi, arca kifürkészhetetlen.

Prof: – Azt hiszem, a hit alapján kell elfogadnod, fiam.

Diák: – Erről van szó, uram! Ember és Isten között is a HIT a kapcsolat. És ez mindennek a mozgatója és éltetője!


A diák neve Albert Einstein volt.”



2014. szept. 11. 22:19
1 2 3 4
 1/32 hollófernyiges ***** válasza:
93%
A szöveg fiktív, és Einstein többször egyértelműen kijelentette, hogy semmilyen személyes Istenben nem hisz, Amerikába költözése után kapott gyűlölködő leveleket is vallásos emberektől, hogy húzzon vissza Európába.
2014. szept. 11. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/32 anonim ***** válasza:
77%
A hittel nem lehet vitatkozni főleg nem tudományos elvekkel és módszerekkel.
2014. szept. 11. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/32 anonim ***** válasza:
66%
Az átlagos ateisták (meg úgy általában az emberek) még ma sem okosabbak, mint Albert Einstein. Már ha ez volt kérdés… Persze élnek néhány ezren, esetleg tízezren, akik már okosabbak nála, de ez még mindig kisebb arány, mint az ókor óta eltelt idő és a Föld korának hányadosa.
2014. szept. 11. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/32 anonim ***** válasza:
97%
Jaj Istenem, ekkora szánalmas történetet... "a diák neve Albert Einstein volt" xD ... sosem zajlott le ilyen beszélgetés... majd pont Einstein szólalt fel a fizika ellen, hagyjuk már a hülyeséget. Nekem is van hitem, de az ilyen szánalmas kitalált történetektől a falra mászok... és léteznek olyan buta emberek akik ezt elhiszik. Remélem kérdező, te nem vagy ilyen.
2014. szept. 11. 22:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/32 anonim ***** válasza:
100%

"Az a baj az interneten terjedő idézetekkel, hogy nem bizonyítható az eredetük"

Petőfi Sándor

2014. szept. 11. 22:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/32 anonim ***** válasza:
97%
Ekkora baromságot is rég olvastam...
2014. szept. 11. 23:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/32 Vree ***** válasza:
97%

Nem csak azért szánalmas, mert a történet nem igaz; se főleg azért, mert teljesen félrevezető címet adott a kérdező, kérdésnek álcázza azt, ami szándékos, sima propaganda; nem azért, mert bődületes baromságokat tartalmaz, mint pl. a "ha nem látod, nem létezik" érvelés (felteszem akkor pl. geológia se létezik, mivel nem figyelhető meg élőben, és a geológusokat át kéne sorolnunk a teológia tanszék alá - észbontó!);


HANEM elsősorban azért, mert már megint a tekintélyből próbál érvelni. "XY volt a legokosabb ember. XY hitt valamiben. Mivel te nem vagy okosabb, mint XY, neked is hinned kell benne."

Ez egy érvelés?


Isaac Newton, a modern fizika egyik megalapozója bigottságig vallásos ember volt, nem hitt viszont az ördög létezésében (lényegében szentségtörő volt), hitt viszont az alkímiában és a Bölcsek Kövében.


Tehát saját érvelésed alapján ezekben neked is hinned illene, kérdező!


Arthur COnan Doyle, Sherlock Holmes megálmodója hitt a kísértetekben, a tündérekben és a médiumokban.

Okosabbnak képzeled magad, mint azt, aki kitalálta a világ legokosabb detektívjét?


(- A válaszoló Albert Einstein volt)

2014. szept. 12. 00:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/32 fGhw39-84th ***** válasza:
95%
Micsoda baromság... de még, ha az a diák valóban Einstein is lett volna, akkor is mi lenne? Semmi! Kit érdekel, hogy egy fizikus mit gondol istenről? Mivel tudna ő többet istenről, mint egy asztalos? Teljesen irreleváns... nem is értem, hogy lehet valakinek elég elolvasnia egy ilyen kis vackot, és mindjárt megerősödik a hite istenben..
2014. szept. 12. 00:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/32 2xSü ***** válasza:
97%

Oké, tisztáztuk, hogy a dolog nem történt meg. Tisztáztuk, hogy a tekintélyelvvel való érvelés fabatkát sem ér. Attól, hogy valaki egy bizonyos dologban jártas, az nem jelenti azt, hogy más kérdésekben nem lehet laikusabb mint egy átlagember, vagy hogy ne tévedhetne valamiben.


A probléma azzal van, hogy egy valódi professzor nem ilyen válaszokat adott volna. Nézzük, mi lett volna a professzornak a normális válasza a hőt firtató kérdésre:


Prof: A hideg létezik. Igen, a hő hiánya. Ha nincs annyi hő, amennyi szükséges, az bizony hiány, még akkor is, ha ettől még van valamennyi hője az anyagnak. Ezt hidegnek nevezzük. De ezek relatív fogalmak, hiszen attól függ, hogy éppen mennyi hőt tartunk szükségesnek. Aki fizikával foglalkozik, pont ezért mér, és használ számokat. Az, hogy valami 23°C-os, az alatt mindenki ugyanazt érti. De hétköznapi értelemben lehet hidegnek nevezni valamit, és találkozunk is olyan dolgokkal, amit az emberek általában hidegnek neveznek, tehát a hideg, mint tulajdonság létezik. Persze ami az egyik embernek hideg, az a másiknak meleg. Ezért nem alkalmasak ezek a fogalmak a tudományos alaposságú leírásra.


* * *


A tudomány nem kettősségekben gondolkodik, mint ahogy azt a diák a prof szemére veti. Ez pont, hogy a vallás sajátossága. A fizika kizárólag tulajdonságokban és azok számszerűsíthető mértékében gondolkodik. Nem világosról, sötétről hadovál, hanem fényerőt mér, és megmondja, hogy számszerűen mekkora fényerősségről van szó. Valamint a fizika a tulajdonságok összefüggéseiről gondolkodik, amelyek között szabályszerűségeket tár fel. Ezt azért tudja megtenni, mert úgy látszik léteznek ezek a szabályszerűségek. Szerencsére. Mert ilyen módon lehet ismeretlen, meg nem mért dolgokra is következtetni. Ha tudom mondjuk az autó tömegét, és tudom milyen erőt fejt ki a motor, akkor ki tudom számolni, hogy mekkora lesz a gyorsulása. Még azelőtt ki tudom számolni, hogy beindítanám a motort. Ha meg már beindítottam, akkor tudom ellenőrizni, hogy valóban annyi-e. Ha annyi, az erősíti a megtalált szabályszerűséget. Ha nem, akkor meg lehetőséget ad új szabályszerűségek, modellek megtalálására, új összefüggések feltárására.


* * *


Diák: Látta-e már valaha az evolúciót a saját szemével, uram?

Prof: Az evolúció egy folyamat, egy elv, egy modell, nem tárgy. A folyamat következményei viszont megfigyelhetőek. Az evolúció nem az igazság. Az evolúció egy extrapoláció. A ma megfigyelhető tényekből, mérésekből, folyamatokból, jelenségekből próbálunk egy egységes modellt alkotni. Jelenleg az evolúció az, ami a legvalószínűbb forgatókönyv, abból adódnak a ma megfigyelhető jelenségek. Ezért használjuk, mert leírja a világunkat. Lehet majd egyszer lesznek olyan megfigyeléseink, amiből kiderül, hogy van más modell is, egy jobb, ami akár dolgokban ellent is mondhat az evolúciónak, de jelenleg az evolúció az, ami tudományos módszertanra épülve a legkorrektebb modell.


* * *


Diák: Tehát, a tapasztalati, állandó, kimutatható bizonyítékok megalapozott szabályai szerint a tudomány kimondja, hogy önnek nincs agya, uram. Ne vegye tiszteletlenségnek, uram, de hogyan adhatnunk így bármilyen hitelt az előadásainak?


Prof: Látunk olyan élőlényeket, amelyeknek van agyuk. Vannak más jelenségek is, amelyeket meg tudunk vizsgálni, pl. hogy az élőlény ezt vagy azt csinál, stb… A megfigyelésekből aztán lehet korrelációkra következtetni. Ezt lehet kísérleti úton is igazolni. Pl. egy ember mozog, beszél, majd a halála után meg lehet nézni, hogy vajon volt-e agya. Eddig minden megfigyelés azt mutatja, hogy aggyal nem rendelkező élőlények nem beszélnek. És minden beszélő élőlény rendelkezik aggyal. Ezzel ellentétes esetről nem tudunk, nincs egyetlen olyan megfigyelés sem, hogy valaki beszélt, aztán a halálát követő boncolás során kiderült, hogy nincs agya.

Másrészt eddig nem találtunk olyan életképes embert, akinek ne lett volna agya. Egyet sem. Én ember vagyok.

Innen erősen valószínű, hogy van agyam, és ez a megállapítás megfigyelésre alapszik, arra, hogy ember vagyok, hogy beszélek. Az agyam hiányára való következtetés nem logikus. Persze nem cáfolható teljes mértékben az agy hiánya, de igen-igen valószínűtlen. Aki pedig egy igen valószínűtlen dologban hisz egy igen valószínű dologgal szemben, az nem gondolkodik logikusan. Ez nem hit kérdése, ez logika kérdése. Az, hogy van agyam, az egy tényekre, megfigyelésekre alapuló modell következtetése, tehát tudásból és pusztán csak tudásból származó következtetés. A hit esetén meg a bizonyosság hiányát a hívőnek az akaratával kell, hogy kiegészítse – mondta Aquinoi Szent Tamás –, ergo a hitnek pont a bizonyosság hiánya – ha csúnyán akarok fogalmazni, akkor a nemtudás – ad helyet.

2014. szept. 12. 01:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/32 2xSü ***** válasza:
97%

Ja és egy természettudománnyal foglalkozó professzor biztos, hogy nem így érvel Isten létezése ellen. Sőt valószínű, hogy nem is próbálna érvelni ellene, hiszen pontosan tudná, hogy valaminek a nem létezése nem bizonyítható. Isten nem létezését nem lehet bizonyítani, mint ahogy a rózsaszín alapon zöld csíkos lovak nemlétezése sem bizonyítható. De eddig láttunk milliónyi lovat, egyik sem volt rózsaszín alapon zöld csíkos. Eléggé irracionális mégis azt feltételezni, hogy van ilyen.


De akár feltételezhetnénk is. Miért ne? Csakhogy ez nem segít hozzá semmiféle többlettudáshoz. Oké, írjuk át az F = m * a képletét így: F = m * a + Ω, ahol Ω jelenti Isten akaratát. Ettől kiszámíthatóbb lett bármi is? Nem, sőt… Illetve ha elkezdek méricskélni, akkor ki lehetne adott esetre számolni Ω-t. Lemérem az erőt, a tömeget, a gyorsulást, ebből kijön, hogy az adott jelenségnél mennyi az a bizonyos Ω. Csakhogy az jön ki, hogy az Ω szinte kivétel nélkül 0-nak bizonyul. Ha minden képletünkben nulla ez a bizonyos Ω, akkor jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor Isten mégis milyen módon szól bele a világ működésébe, ha egyetlen folyamatban sem látjuk a jelenlétét. Valahogy az összes folyamatot ilyen egyszerű szorzások, osztások írják le. Oké, van, ami jóval bonyolultabb, de egzakt módon. Ugyanazokból a paraméterekből mindig ugyanazok az eredmények születnek.


De továbbmegyek. Vannak azért olyan jelenségek, ahol látszólag véletlenek történnek, mikor egy adott jelenséget nem ír le ilyen egzakt összefüggés. Jellemzően a kvantummechanika néhány jelensége sorolható ide. Ez jó hírnek tűnik elsőre, lám van egy folyamat, ahol elvileg lehetősége van Istennek belenyúlni a világ működésébe, sőt elég is ennyi hozzá, hogy belenyúljon bármibe. De van egy bökkenő. A véletlenekről statisztikát lehet vezetni, és ha Ω nem is minden esetben ugyanaz, nagy átlagban mégis lehetne mérni, hogy az összes Ω együtt, összegezve milyen jellegűnek adódik. De azt látjuk, hogy ahol véletlen van, ott az a véletlen semmitől nem függ, sem a napszaktól, sem az aktuálpolitikai helyzettől, sem a mérést végző tudós erényességétől, vagy bűnösségétől, sem más dologtól. Akkor Isten ennyire semleges lenne, vagy mi?


Egyszerűen azt látjuk, hogy az autóra ható erő ugyanakkora adott sebességnél, függetlenül attól, hogy velejéig gonosz ateisták ülnek-e benne, vagy hithű, bűnöktől mentes, igaz keresztények. Vagy vannak súlyos, potenciálisan halálos betegek. Van mindenféle felállás, hogy a beteg, a családtagok hívők-e vagy sem. Aki hívő, az imádkozik. Ennek ellenére a hívők és az ateisták ugyanolyan eséllyel élik túl az adott betegséget. Ebből lemérve az imának a földi életre gyakorolt hatásfokát, az nullának adódik. Ergo teljesen mindegy, hogy imádkozol-e Istenhez a gyógyulásért, vagy sem, attól nem fog változni itt a földi életben semmi. Isten ezek szerint nem nagyon szól bele a földi élet folyásába. Szabad kezet ad az egzaktul kiszámítható természeti folyamatoknak és az embereknek, hogy maguk alakítsák a földi életet. Ha ennek ellenére elvárja, hogy imádkozzunk hozzá, akkor az az Isten etikátlan és nem szeret minket.


Persze a vallásnak is megvan a maga szerepe az emberiségben. Én azt is gondolom, hogy fontos szerepet tölt be. Sokat lehet tanulni belőle etikáról, jóról és rosszról, az emberi természetről, az ideális fogalmáról. Sok kérdést tud megnyitni bennünk, lehetőséget adva arra, hogy válaszokat adjunk. De a Biblia – sem más vallások szent könyvei – nem fizikakönyv. Isten nem egy létező személy, nem egy „bácsi” „fent”. De nem is egy intelligens entitás. Inkább a reményeink, érzéseink, a legjobb attribútumok, a legtökéletesebb jellegek szimbolikus együttese. Márpedig a jóban, tökéletesben hinni, azt szeretni szerintem nem kifogásolható dolog. Pont ezért nincs bajom az igazi hívőkkel. Nekik se legyen bajuk velem. Ha úgy tetszik, akkor Isten engem ateistának teremtett. Biztos célja volt ezzel. De egészen addig nincs bajom velük, amíg nem kezdenek el a racionális gondolkodás ellen agitálni, mikor érzelmi alapon kezdenek olyan dolgokban kinyilatkoztatni, amihez tapasztalat, tudás kell, és ennek hiánya miatt, ezek meg nem értése miatt mondanak – már elnézést – ostobaságokat illetve valótlanságokat. Ez nem éppen a tökéletesség, vagy a tökéletesre törekvés jele.

2014. szept. 12. 02:25
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!